Als kind ligt uw smaakpatroon nog volledig anders. Zo zullen vele kleine kinderen geen witloof lusten. Omdat dergelijke smaken voor hen instinctief ervaren worden als zijnde giftig o.a.
En bier is een smaak die daar enigszins aan gelinkt is.
Veel heeft natuurlijk ook opvoeding te maken, het eetpatroon van het gezin, tv (bvb: samson lust ook geen spruitjes, bah vies), enz.
Maar zonder in kastjes te willen denken, zit het een beetje in onze cultuur ingebakken. Zo zullen mannen rapper geacht worden bier te drinken, en vrouw het niet te lusten. Zo zie ik de meeste vrouwen witte wijntjes, cava of cocktails drinken, in het "beste" geval een kriek. Een lesbiënne van het mannelijke type zal al rapper bier drinken en een vrouwelijke homo de vrouwendrankjes. De uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk.
Dus als jonge kerel, zal je al rap wel eens een pintje drinken. Maar de meesten vinden het dan echt niet lekker. Maar bij mij persoonlijk had ik er na een tijdje echt wel eens zin in. En zeker niet om te drinken in het algemeen, maar dan echt in een pint (de smaak). Is bovendien ook iets dat bij de goedkopere dranken (vooral vroeger dan :P) gerekend wordt, dus om uit te gaan, kom je al rap bij wijn-bier, kriek, cola of water uit als jongeling(e) met bescheiden budget.
Natuurlijk associeer je het op de duur met gerechten, bvb frieten/patat met een pint enz
Al smaakt voor mij dan nog altijd een cola het best.
Bier heeft ook een rijke geschiedenis, net als dranken als whiskey, wijn, rum, gin, ...
Dus voor mij is het zelfs een passie om altijd eens iets nieuws te proeven.
Maar echt aanleren om het te lusten, lijkt mij niet zo. En dan drink je toch gewoon wat je lust?
Al lusten vele vrouwen het niet op vooroordelen en verwachtingspatroon, want er is zo een diversiteit, dat iedereen wel iets zal lusten. Al zeggen de meeste vrouwen dan wel: 'ja maar, alleen die geur al en dat schuim ...'. Deze zijn moeilijk te bekeren.