Bewaren paddenstoelen

Kwak

Bewuste gebruiker
Hoi,
Zijn er andere manieren om mijn gedroogde paddenstoelen voor langere tijd (maanden) te bewaren?
Ik kan een droogoven regelen en ik wil geen sealapparaat voor 30 Euro (goedkoopste) enkel voor dit aanschaffen.

Proxima

Badass junkie
Je kan eventueel in de weckpot nog een theezakje doen met daarin gedroogd bitterzout (bitterzout een paar uurtjes in de oven doen en dan laten afkoelen).

Dit zorgt ervoor dat het eventuele restvocht in het bitterzout gaat zitten en niet in de gedroogde paddo's.

Kwak

Bewuste gebruiker
En met deze opties dan kan ik echt de paddenstoelen maanden bewaren? Ik gebruik namelijk niet vaak paddo's. En mijn huidige vriezer daar past net 2 broden en 2 pizzadozen in. :)In oktober kan ik hopelijk een grotere koelkast met vriescombinatie plaatsen.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
En met deze opties dan kan ik echt de paddenstoelen maanden bewaren? Ik gebruik namelijk niet vaak paddo's. En mijn huidige vriezer daar past net 2 broden en 2 pizzadozen in. :)In oktober kan ik hopelijk een grotere koelkast met vriescombinatie plaatsen.
Ik heb mijn paddo's ook al maanden in een weckpot zitten. Kijk na een paar dagen in de weckpot wel of ze echt goed droog zijn. Soms lijken ze droog t zijn uit de voedseldroger, maar zit er nog wat vocht aan de binnenkant. Als je dan na een paar dagen kijkt zijn ze weer buigzaam. Ze moeten echt helemaal droog zijn en afbreken ipv buigen.

Kleine Bosbeer

Experimenterende gebruiker
Een aantal jaar geleden heb ik flink wat getript en bewaarde de stoeltjes steeds in een weck-pot met een theezakje rijst..
Een jaar geleden besloot ik nog eens een theetje te brouwen van stoeltjes die een jaar oud waren. 't Werkte prima.
Afgelopen winter oogstte ik een verse kweek, die ondertussen nog steeds droog in de bokaal zitten.
Ik vind helaas de tijd niet meer om nog te trippen...

Zoals KlaasVaak hierboven stelt, is een extra controle zeker niet overbodig, want ter bewaring moeten de stoeltjes echt wel door-en-door knapperig droog zijn.

• Like
Waarderingen: Kwak

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik durf te zeggen dat goed gedroogde paddestoeltjes jaren hun potentie kunnen blijven houden. Spreek uit ervaring :)

DoeMaarDieMaar

Experimenterende gebruiker
Ja, ik had ook een batch die naar 2 jaar in een weckpot zaten nog dezelfde potentie hadden. Ik droog ze met een werkplaatsverwarmer. Die zet ik dan iets warmer dan 30 graden. Binnen 24 uur kurkdroog. Daarna gelijk de weckpot in.

Je kan ze goed kurkdroog krijgen met bitterzout (magnesiumsulfaat)! Het bitterzout moet je dan twee uur verhitten in de oven op 250 graden. Hoppa, duurzame vochtonttrekkert. Vervolgens los slaan met een hamer, in een luchtdichte container doen met daar overheen een metalen gaasje (kippengaas ofzo). Hier overheen nog keukenpapier en daar op dan je paddenstoelen. Bakkie sluiten en effe wachten. (doe hier niet te lang over want zodra het uit de oven komt begint het met vochtvreten dus hoe sneller, hoe beter). Voor je het weet zijn je magical companions kurkdroog en kan je ze heel lang bewaren. Uiteraard wel bewaren in een weckpot o.i.d. op een donkere plek. Oh, en het is nog duurzaam ook! Je kan met hetzelfde bitterzout het proces gewoon herhalen.

Acoustic

Belezen gebruiker
Ik droog ze gewoon in een voedseldroger op de laagste stand (35 graden) duurd ongeveer 24/36 uurtjes en ze zijn kurkdroog, daarna trek ik ze vacuum in kleine zakjes.

Bovenaan