Benzo's en tolerantie (Bromazolam)

Poepman

Experimenterende gebruiker
Hallo, hallo.

Ik heb deze vraag uitgebreid geprobeerd the Googlen, maar dat bleek vrij zinloos. Nu weet ik dat (in ieder geval de meesten hier) geen dokter zijn, maar misschien wel ervaringsdeskundigen, dus ik probeer het hier.

Ik vraag mij af hoe vaak men een medium dosis Benzo kan nemen, eenmaal op een dag, voordat er tolerantie gaat optreden. Natuurlijk gebeurt dat al vrij snel als je dat dagelijks doet. Ik vroeg mij meer af hoe lang de intverals moeten zijn om dit (met zekerheid) te vermijden. Zo kan ik me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat één dosis per week zorgt voor lichamelijke tolerantie. Maar hoe zit dit met één keer per 3-4 dagen? De benzo die ik nu heb besteld is Bromazolam. Ik snap dat mijn vraag verschillende antwoorden kan hebben, afhankelijk van welke benzo je neemt, en ook dat er nog veel dingen onbekend zijn over Bromazolam. Ik verwacht natuurlijk dan ook niet dat jullie mijn vraag met volledige zekerheid kunnen beantwoorden. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie inschattingen, en mogelijke persoonlijke ervaringen, hoeft niet per se specifiek over Bromazolam te gaan. Ik zag ergens in een andere thread wel dat Bromazolam snel voor tolerantie zorgt, al werd dit niet verder uitgelegd/onderbouwd.

Alvast bedankt!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zo kan ik me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat één dosis per week zorgt voor lichamelijke tolerantie.
Tolerantie kun je beter niet zien als een absoluut concept (wat je wel hebt, of niet hebt). Maar tolerantie is juist een geleidelijke schaal van nul naar honderd zeg maar.

In de medische wetenschap wordt gesproken van farmacodynamiek: wat zijn de reacties van/in het lichaam op een bepaalde stof?

Je kunt er daarbij vanuit gaan dat je lichaam op allerlei manier bezig is om homeostase (=een milieu wat hetzelfde blijft) probeert te handhaven. Is het buiten koud? Dan gaan je spieren rillen om meer warmte te produceren zodat de lichaamstemperatuur gelijk blijft. Dat soort reacties. Die reacties spelen dus ook af op de microschaal in receptoren voor neurotransmitters/drugs. Op het moment dat jij benzo's neemt, dan reageert je lichaam op twee manieren: zelf minder GABA produceren (want dat is niet meer nodig), en de receptoren voor GABA minder gevoelig maken voor stimulatie. Beide reacties zijn een vorm van tolerantie. En ja, dat vindt al plaats na één keer gebruiken.

Het is alleen de vraag in welke mate het plaatsvindt na één keer gebruiken. Dat is dan weer afhankelijk van de ingenomen dosis en de halfwaardetijd van het middel.

Soms kan je na eenmalig gebruik van een hoge dosis van een benzo al last krijgen van een gejaagd gevoel, motorische verstoringen, impulsiviteit, hoofdpijn, en slapeloosheid. Dat zijn kenmerken van tolerantie.

Maar hoe zit dit met één keer per 3-4 dagen? De benzo die ik nu heb besteld is Bromazolam.
Het probleem van bromazolam is dat die stof zo nieuw is dat we nu geen betrouwbare kennis hebben over wat de halfwaardetijd is van die stof. Daardoor kunnen we niet goed zeggen hoe lang het middel blijft doorwerken. Maar aangezien ik online best wat tripreports tegenkom van mensen die de volgende dag nog de effecten kunnen merken, denk ik niet dat je na drie dagen weer helemaal op het oude niveau zit met dat middel.

Ik zou zelf zeggen dat als je safe wil blijven dat je dan liever niet vaker dan eens in de twee weken een benzo neemt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Pas overigens ook op met pillen bromazolam. Het meeste wat nu verkocht wordt is 3 milligram. Maar het lijkt erop dat die pillen dus te hoog gedoseerd zijn. Ik zou adviseren om geen hele pil daarvan te nemen.

Cardboard

Wijs gebruiker
Naar mijn ervaring treedt er bij Bromazolam snel(ler) tolerantie op (dan met andere, farmaceutische benzo's). Wees in het bijzonder voorzichtig met deze.
Ik vind 'm prettig tegen insomnia, echter kan het naar mijn idee beter niet meer dan 1 á 2 x per week. Heb wel zeer uiteenlopende ervaringen gelezen over deze benzo - het wordt vergeleken met Alprazolam (Xanax), zelf vind ik Broma toch een pak sederender.
Oftewel, kijk ermee uit. Functioneel is 'ie zeker, zolang je genoeg pauzes houdt. Ik ben geen dokter maar als je tolerantie wilt voorkomen zou ik er (minstens) een week tussen laten, zeker gezien het een RC benzo is.

(edit) Zoals @Neo-Shulginist eerder zei, 3mg is hoog gedoseerd. Om te beginnen breek je het best deze pellets doormidden om mee te beginnen.

De Zandman

DF-koning
Insomnia is vreselijk, ik weet het. Laten we daar duidelijk over zijn, iedere nacht plafonddienst is zwaar kloten.
Nu zijn er allemaal benzo's uitgevonden die daar hulp bij kunnen geven, alleen de ellende is dat er vaak razendsnel tolerantie ontstaat, en je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te krijgen als toen je begon en na een week of twee iedere nacht benzo's te hebben genomen is voldoende om een verslaving te beginnen.
Mijn advies als ex benzo verslaafde is:. Begin er beter maar niet aan zelf zonder arts erbij te halen!
Ontwennen is heel erg vervelend en duurt ook nogal vaak lang.
Advies: ga naar je huisarts!
Daar moet je zijn met deze problemen.
Zelf gaan dokteren met benzo's, ik raad het ten zeerste af!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Mijn advies als ex benzo verslaafde is:. Begin er beter maar niet aan zelf zonder arts erbij te halen!
Ontwennen is heel erg vervelend en duurt ook nogal vaak lang.
Advies: ga naar je huisarts!
Daar moet je zijn met deze problemen.
Zelf gaan dokteren met benzo's, ik raad het ten zeerste af!
En ook met doktersadvies moet je opletten. Ik spreek veel mensen die van de huisarts benzo's voorgeschreven krijgen, maar eigenlijk niet doorhebben dat ze er lichamelijk zwaar afhankelijk van kunnen raken.

_shikantaza

Badass junkie
En ook met doktersadvies moet je opletten. Ik spreek veel mensen die van de huisarts benzo's voorgeschreven krijgen, maar eigenlijk niet doorhebben dat ze er lichamelijk zwaar afhankelijk van kunnen raken.
Ja precies. Voorlichting is vaak summier of ontbreekt in zijn geheel. Ik heb het meeste geleerd over benzo's, ontwenning, kindling en noem maar op van lotgenoten en van Da Interwebs. Dus supergoed dat mensen hier komen, er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die prima weten, en uit kunnen leggen, dat die onschuldig ogende pilletjes sneaky bastards kunnen zijn.

Laatst bewerkt:

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
't is heel makkelijk om benzodiazepines voorgeschreven te krijgen in NL.
Ken genoeg mensen in omgeving die gewoon verslaafd er aan zijn en al jaren voorgeschreven krijgen.

Maar zelf ontkennen dat ze verslaafd zijn natuurlijk ;P

De Zandman

DF-koning
Sommige artsen schrijven erg makkelijk deze duivelse pillen voor, dat is waar.
Mijn huisarts doet dat niet.
Hij ziet zichzelf als dealer als hij mij verslavende middelen voorschrijft....

Vieze asbak

Belezen gebruiker
Ik gebruik dagelijks 20mg escilatopram (milde antidepressiva/angstremmer) Om deze reden werken de meeste amfetamine drugs vrijwel niet. Ik experimenteer daardoor redelijk vaak met benzos, die blijken wel effect te hebben, met name de slaapversies.
Op dit moment blijkt Bromazolam of een soortgelijke variant zeer sterk te zijn (3mg). Heb de meeste wel getest en deden vrij weinig, ik ga hier van uit dat ik een uitzondering ben, maar als ik drie dagen wacht is één voldoende om binnen 60 min te slapen. Tolerantie bouwt snel op. Heb in het begin dagelijks gebruikt maar geen nare ervaringen gehad. Ook niet met een hogere dosering (max 3). Voor mij werkt 3-4 dagen zonder perfect. Een week wachten zou ik aanraden.
Ben geen voorstander van dagelijks melatonine gebruik, wat soms wordt aangeraden. Dit stofje wordt dan minder aangemaakt en als het ware dus ook verslavend/tolererend.

Vieze asbak

Belezen gebruiker
Hallo daar ben ik weer met een Public Service Announcement. Niet autorijden een dag of 3 na een reguliere dosis Bromazolam.

🚙🚫

Bij dagelijks gebruik, of om de dag beter helemaal niet meer autorijden totdat je een week of anderhalf clean bent.
Deze hele laas de harde manier moeten leren, doe t nooit meer 💀

TheRealJJ79

Belezen gebruiker
Ik gebruik bromalozam en meer dan een jaar en met name om lekker in slaap te vallen na een avondje sos. Beter dit dan plafonddienst. Meestal werkt een halve prima. Geen bijverschijnsel en volgende dag prima!

Alinde

Badass junkie
Benzo-vraagje: Iemand zei me dat het bij afbouw lorazepam beter is om helemaal geen koffie te drinken.

Is dit een algemeen advies?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Benzo-vraagje: Iemand zei me dat het bij afbouw lorazepam beter is om helemaal geen koffie te drinken.

Mwah valt mee in zijn algemeenheid. Maar bij lorazepam afbouw komt slapeloosheid veel voor. Dus als je dan geen koffie drinkt dan kan je mogelijk wel wat beter slapen alsnog. Tenminste, ik ga er van uit dat het effect van koffie op de slaap de reden zou zijn.

Alinde

Badass junkie
Klinkt eigenlijk heel logisch. Als ik nu koffie drink om vooruit te komen, na een nacht met benzo’s is ook omgekeerde wereld.

Toevallig is het op nu. Misschien een goed moment…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Tegelijkertijd kan je flink hoofdpijn krijgen van koffie als je er ineens mee stopt. Die hoofdpijn kan ook een bijwerking zijn van lorazepam. Dus wat dat betreft zou het beter zijn om met 1 middel per keer te stoppen.

Alleen 's ochtends koffie drinken en niet meer 's middags of 's avonds lijkt me wat dat betreft een aardig idee.

_shikantaza

Badass junkie

Mij hielp het wel om nog maar 1 bakkie per dag te drinken. Ik was al gestimuleerd genoeg, daar hoefde echt geen caffeïne bij.

Tegenwoordig drink ik na de lunch geen caffeïnehoudende dranken meer om m’n nachtrust veilig te houden. Bevalt goed.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank jullie. Ik ga nu even niet met de pammen naar beneden omdat er iets voor de deur staat vol triggers.

Koffie minderen kan wel, nu. Misschien niet in 1 x stoppen idd. Ik kan ook alleen vieze koffie in huis halen, dat helpt ook, haha.

De Zandman

DF-koning
Qua slaap is koffie een factor om rekening mee te houden. Ikzelf drink na 17.00 uur geen koffie meer, doe ik dit wel dan heeft die cafeïne gegarandeerd effect op mijn toch al zeer moeizame slaapbeeld.
Cafeïne vrije koffie is voor mij geen optie.
In mijn bloeitijd was een stevige bongpijp vaste prik voor het slapengaan.
Dat werkte wel.
Tegenwoordig is mijn slaap erg slecht.
Zonder hulphond is het helemaal een crime....ik ben zo blij, dat Tanja er is!

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik denk dat het ook afhangt van je persoonlijkheid hoe je met benzodiazepine omgaat. Kun je bv maat houden? Hoe is je welzijn? Kan je tegen een stootje, of ben je eerder overgevoelig?

Zelf ben ik nooit hoger gaan doseren en door rustig af te bouwen had ik geen problemen met lichamelijke toleranties.

Beter niet zelf dokteren als je merkt dat je langer gebruikt dan je van plan was.

Laatst bewerkt:

TheRealJJ79

Belezen gebruiker
Ik gebruik benzos nooit als ik nuchter ben. Alleen na een avond/dag drugs te hebben gebruikt en er klaar mee ben en wil slapen

KoningToto

Bewuste gebruiker
Ik gebruik benzos nooit als ik nuchter ben. Alleen na een avond/dag drugs te hebben gebruikt en er klaar mee ben en wil slapen

Dus jij gebruikt(e) 1 a 2 maal per week sos?

En 1,5mg Bromazolam was doen voldoende voor je om mee in slaap te vallen na een avondje sos?

Bovenaan