Beginnende(?) Verslaving 3MMC

Hoi Allemaal,
Ik had eigenlijk gehoopt dat het niet tot dit punt hoefde te komen, maar ik wil graag wat vragen stellen.
Mijn eerste vraag is, is er iemand die verslaafd is aan 3MMC? Zo ja, hoeveel gebruik je, wanneer gebruik je, en waarom blijf je gebruiken?
Mijn tweede vraag is, ik denk zelf dat ik een beginnende 3MMC verslaving heb, of dat ik eigenlijk al verslaafd ben.
Ik heb de afgelopen weken vaak gebruik maar tot verkort gebruik ik het ook gewoon door deweeks op vrije dagen.
Ik ben iemand die graag in gesprek gaat met mezelf en mezelf laat weten wanneer ik iets niet moet doen. Ik moet ook zeggen ik ben er niet trots op maar als ik alleen thuis ben dan pak ik wel eens miauw. Ik heb hiervoor alleen gebruikt op feestjes, en nooit alleen. Maar ik merkte dat ik ff iets voor mezelf wilde doen en zodra ik gebruikte voelde alles even weer goed. Dit is stom natuurlijk want ik weet ook dat als ik me niet zo goed voel, ik daarvoor de juiste mensen heb om mee te praten en dingen mee te doen. Echter is de drang dan zo groot dat ik toch een puntje pak. En hellaas bij een puntje blijf het niet. Ik ga vaak de hele avond door totdat ik de zon zie op komen en toch maar eens ga slapen. Ik blijf tegen mezelf zeggen de hele avond: "Doe nou niet!, Stop, je verneukt jezelf!" Maar de drang om bij te blijven pakken is te groot. Heeft iemand hier tips voor? Dit is nu al 3 dagen gebeurd (niet achter elkaar) maar ik moet gewoon stoppen. Alleen merk ik dat ik bang ben voor wat komen gaat zodra ik stop. Heeft iemand hier ook ervaring mee en kan die mij helpen met dingen die ervoor zorgen dat de drang niet aanwezig blijft?
Ik heb de eerste stap al gezet om niks meer in huis te halen. Het moet nu afgelopen zijn met dat spul.
Toch ben ik hellaas bang dat ik snel weer terug zal vallen of dat er een situatie voorkomt waarin ik weer ga gebruiken.
Alle hulp en kritiek is welkom!

(
Sorry voor de rare opbouw van deze tekst, ik heb zoveel te vragen en te weten maar ik weet niet waat ik moet beginnen. Ik snap ook wel dat dit niet het platform is om jullie lastig te vallen met mijn problemen maar ik heb een te beschamend gevoel om hiermee naar ouders of vrienden te gaan :(
)

_shikantaza

Badass junkie
Klinkt als een verslaving inderdaad - meer gebruiken dan je van plan was, gebruiken totdat het op is, nachten doorgaan, gebruiken als je ‘t eigenlijk niet van plan was. Probeer het vooral niet alleen te doen. Ga naar je huisarts en vraag hulp. Stop met drinken in ieder geval, dat is dé gateway drug. Verwijder telefoonnummers, vraag dealers om jou niets meer te brengen, en je kunt een AA/CA/NA meeting in de buurt bezoeken.

Dank voor dit bericht, naar de huisarts gaan is inderdaad een goede eerste stap. Het onder ogen zien dat het zo uit de hand is gelopen is voor mij hellaas wel een diepe schaamte :(

_shikantaza

Badass junkie
Geeft helemaal niks. Het sluipt erin, en ondanks dat je weet dat je risico’s neemt lijkt het in het begin allemaal zo onschuldig. Het kan iedereen overkomen, pure pech. Zoek een meeting op, daar weet iedereen hoe het is en hebben veel mensen dezelfde domme dingen gedaan maar ze zijn wel uit die vreselijke draaimolen gestapt nadat ze het zat waren en het niet meer verder kon gaan. En dat kun jij ook.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Toch ben ik hellaas bang dat ik snel weer terug zal vallen of dat er een situatie voorkomt waarin ik weer ga gebruiken.
Als je 3-MMC thuis hebt liggen dan gaat het op inderdaad. Goed dat je het serieus neemt dat je vaker hebt gebruikt dan je eerst had voorgenomen. Je brein is heel creatief in allerlei smoesjes bedenken waarom het tóch een goed idee is om nog een keertje te gebruiken. Het kan daarom helpen om voor jezelf in kaart te brengen welke smoesjes jij allemaal hebt gebruikt om weer 3-MMC te pakken. Meestal is het 'och, een keertje kan geen kwaad', 'hierna stop ik echt', of vergelijkbare gedachten.

Als je goed zicht hebt op die smoesjes dan kun je ze ook meteen herkennen op het moment dat ze komen opborrelen. Voor zulke momenten moet je dan een plan hebben wat je moet doen. Zorg er dus ook voor dat je hobbies / afleiding hebt voor dat soort momenten dat je zin hebt om te gebruiken. Zeker de eerste maanden kan het uitdagend zijn om op momenten van zin iets anders te gaan doen. Maar hoe vaker je kiest voor een andere activiteit, des te makkelijker het wordt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mijn eerste vraag is, is er iemand die verslaafd is aan 3MMC?
Ik ben verslaafd. Ik hou er niet zo van om te zeggen ik ben verslaafd aan dit of dat omdat mijn inzicht is dat het probleem niet zozeer in het middel zelf zit.
Maargoed onder andere 3-mmc heb ik verschillende periodes weken tot maanden achtereen op dagelijkse basis gebruikt.

Zo ja, hoeveel gebruik je, wanneer gebruik je, en waarom blijf je gebruiken?
Op het moment ben ik clean van alles. 3-mmc, pyro's, benzo's, wiet, alcohol en zelfs mijn ADD medicatie heb ik afgezworen omdat het me te bewustzijnsveranderend is.

Dit gaat met vallen en opstaan en is al een lang traject. Ik heb daar op het forum al best veel over geschreven. Vooral over a-PiHP verslaving dan.
Maar in de basis komt het op hetzelfde neer, ongeacht het middel. Het niet willen gebruiken maar toch doen, even een of twee dosissen savonds willen nemen, maar toch spontaan de zon op zien komen. Ach je kent het wel.

Mijn tweede vraag is, ik denk zelf dat ik een beginnende 3MMC verslaving heb, of dat ik eigenlijk al verslaafd ben.
Ik heb de afgelopen weken vaak gebruik maar tot verkort gebruik ik het ook gewoon door deweeks op vrije dagen.
Goed dat je het al zo vroeg signaleert!
Ik heb mezelf best lang voorgehouden: ach ik ben nog jong, over een paar jaar doe ik dit allemaal niet meer dus geniet ik er nu nog maar van.

Gevaarlijke gedachten zijn dat die me diep de afgrond in hebben gestuurd. Mooi dat jij wel zo snel eerlijk kan zijn tegen jezelf! Dat gaat je helpen om!

Ik blijf tegen mezelf zeggen de hele avond: "Doe nou niet!, Stop, je verneukt jezelf!" Maar de drang om bij te blijven pakken is te groot. Heeft iemand hier tips voor?
Zoals de anderen al aangeven begin bij de huisarts. En ook ik zou je willen aanraden om eens te gaan kijken bij zelfhulpgroepen als AA/NA/CA. Zonder deze groepen was ik nu niet clean.

Alleen merk ik dat ik bang ben voor wat komen gaat zodra ik stop.
Kan je eens concreet aangeven waar je precies bang voor bent?

Heeft iemand hier ook ervaring mee en kan die mij helpen met dingen die ervoor zorgen dat de drang niet aanwezig blijft?
Zucht / craving onstaat altijd in fases.

Fase 1 - trigger
Dit kan intern een trigger zijn op basis van gevoel of een gedachte die spontaan binnenkomt. Maar ook een externe trigger zoals het zien/ruiken van het middel of dingen die je associeert met het middel. Activiteiten die je onder invloed deed bijvoorbeeld. Of mensen waarmee je gebruikt, plekken waar je gebruikte, etc.

Die externe triggers kan je in het begin beter zoveel mogelijk vermijden.

Fase 2 - Verheerlijking
Wegdromen in het gebruik van het middel. Voor je halen hoe lekker het zou zijn om wèl te nemen. En vaak voor het gemak even vergeten wat de gevolgen kunnen zijn (zoals de hele nacht doorhalen omdat je niet kan stoppen)

Dit is hèt punt om in te grijpen. Zodra je lang blijft hangen in die gedachtes na een interne of externe trigger, ga je vanzelf de volgende fase in.
Dit doe je door jezelf vrij te laten om overal aan te denken. Komen er gebruikersgedachten op, prima laat ze binnen komen. Maar houd er niet aan vast. Voor mij is mindfulness/ meditatie een belangrijke oefening om hiermee beter om te kunnen gaan.

Ga er in elk geval niet tegen vechten. En ook jezelf niet forceren om er niet aan te denken. Je hersenen kunnen niet werken met ontkenningen. Ze registreren het wordt 'niet' niet.

Wil je daar bewijs voor?
Probeer de komende 5 minuten maar eens niet aan de witte ijsbeer te denken.

Wat gebeurt er?
Ongetwijfeld komt ie vaker in je gedachten op dan wanneer ik je deze opdracht niet had gegeven.

Zo werkt het ook met gebruikersgedachten. Hoe harder jij probeert niet te denken an 3-mmc, hoe meer je eraan gaat denken.

Deze stap houdt dus in, stoppen met vechten en niet vasthouden aan gedachten.

Fase 3 - Onderhandeling
Hier ga je al met jezelf onderhandelen. Ga ik hier wel/niet gebruiken. Waarom wel / niet. Je kent deze interne tweestrijd vast wel.

Elke fase verder is het lastiger om eruit te snappen. Ik vind het persoonlijk al erg lastig om uit deze fase te komen en moet hiervoor altijd naar iemand uitspreken dat ik met deze gedachten zit. Een goed gesprek is bijna het enige dat helpt.

Fase 4 - obsessie
Hier ben je bezig met plannen. Wanneer ga je drugs halen. Bij wie. Wanneer gebruiken. Etc.

Het is mij zelf nog nooit gelukt om uit deze fase te komen.

Fase 5 - gebruiken
Spreekt voor zich hé.

En als ik dan helemaal naar de klote ben, slaaptekort van hier tot Jupiter, vaak al randpsychotisch. Dan komt het besef: Ohja, dit wilde ik niet meer.

Pas als de vernedering weer groot genoeg is, kan ik uit deze fase komen. Voor mij is dit gelukkig nooit veel langer dan enkele dagen. Maar dat komt mede door de middelen die ik gebruik, het tempo waarop en omdat ik me zelfs in terugval dwing om met herstel bezig te zijn waardoor ik dus snel weer op kan staan (lezen, naar meetings gaan, etc.) Voor veel mensen duren terugvallen veel langer.

Deze fases kunnen elkaar razendsnel opvolgen. Vaak zo snel dat je niet eens doorhebt in welke fase je zit. Dat vergt oefening.

Ik heb het hier misschien mooi omschreven, maar dit in de praktijk toepassen is gewoon heel erg moeilijk in het begin.

Zoek dus vooral hulp!

(Sorry voor de rare opbouw van deze tekst, ik heb zoveel te vragen en te weten maar ik weet niet waat ik moet beginnen. Ik snap ook wel dat dit niet het platform is om jullie lastig te vallen met mijn problemen maar ik heb een te beschamend gevoel om hiermee naar ouders of vrienden te gaan :()
Dit is daar een prima platform voor!

Genoeg ervaring en mensen die bereid zijn om te helpen op dit forum!

Edit; misschien dat ik over die fases van zucht nog eens een eigen topic aan kan wijden. Voor mij is dat inzicht erg helpend geweest.

MR_CHIP

Badass junkie
ergens was ik blij dat 3mmc verboden ging worden want ik doe alleen legale rc's nu struggel ik met mdphp een pyro next level dangerous shit
van de regen in de drup dus

MR_CHIP

Badass junkie
Ik ben verslaafd. Ik hou er niet zo van om te zeggen ik ben verslaafd aan dit of dat omdat mijn inzicht is dat het probleem niet zozeer in het middel zelf zit.
Maargoed onder andere 3-mmc heb ik verschillende periodes weken tot maanden achtereen op dagelijkse basis gebruikt.

Op het moment ben ik clean van alles. 3-mmc, pyro's, benzo's, wiet, alcohol en zelfs mijn ADD medicatie heb ik afgezworen omdat het me te bewustzijnsveranderend is.

Dit gaat met vallen en opstaan en is al een lang traject. Ik heb daar op het forum al best veel over geschreven. Vooral over a-PiHP verslaving dan.
Maar in de basis komt het op hetzelfde neer, ongeacht het middel. Het niet willen gebruiken maar toch doen, even een of twee dosissen savonds willen nemen, maar toch spontaan de zon op zien komen. Ach je kent het wel.

Goed dat je het al zo vroeg signaleert!
Ik heb mezelf best lang voorgehouden: ach ik ben nog jong, over een paar jaar doe ik dit allemaal niet meer dus geniet ik er nu nog maar van.

Gevaarlijke gedachten zijn dat die me diep de afgrond in hebben gestuurd. Mooi dat jij wel zo snel eerlijk kan zijn tegen jezelf! Dat gaat je helpen om!

Zoals de anderen al aangeven begin bij de huisarts. En ook ik zou je willen aanraden om eens te gaan kijken bij zelfhulpgroepen als AA/NA/CA. Zonder deze groepen was ik nu niet clean.

Kan je eens concreet aangeven waar je precies bang voor bent?

Zucht / craving onstaat altijd in fases.

Fase 1 - trigger
Dit kan intern een trigger zijn op basis van gevoel of een gedachte die spontaan binnenkomt. Maar ook een externe trigger zoals het zien/ruiken van het middel of dingen die je associeert met het middel. Activiteiten die je onder invloed deed bijvoorbeeld. Of mensen waarmee je gebruikt, plekken waar je gebruikte, etc.

Die externe triggers kan je in het begin beter zoveel mogelijk vermijden.

Fase 2 - Verheerlijking
Wegdromen in het gebruik van het middel. Voor je halen hoe lekker het zou zijn om wèl te nemen. En vaak voor het gemak even vergeten wat de gevolgen kunnen zijn (zoals de hele nacht doorhalen omdat je niet kan stoppen)

Dit is hèt punt om in te grijpen. Zodra je lang blijft hangen in die gedachtes na een interne of externe trigger, ga je vanzelf de volgende fase in.
Dit doe je door jezelf vrij te laten om overal aan te denken. Komen er gebruikersgedachten op, prima laat ze binnen komen. Maar houd er niet aan vast. Voor mij is mindfulness/ meditatie een belangrijke oefening om hiermee beter om te kunnen gaan.

Ga er in elk geval niet tegen vechten. En ook jezelf niet forceren om er niet aan te denken. Je hersenen kunnen niet werken met ontkenningen. Ze registreren het wordt 'niet' niet.

Wil je daar bewijs voor?
Probeer de komende 5 minuten maar eens niet aan de witte ijsbeer te denken.

Wat gebeurt er?
Ongetwijfeld komt ie vaker in je gedachten op dan wanneer ik je deze opdracht niet had gegeven.

Zo werkt het ook met gebruikersgedachten. Hoe harder jij probeert niet te denken an 3-mmc, hoe meer je eraan gaat denken.

Deze stap houdt dus in, stoppen met vechten en niet vasthouden aan gedachten.

Fase 3 - Onderhandeling
Hier ga je al met jezelf onderhandelen. Ga ik hier wel/niet gebruiken. Waarom wel / niet. Je kent deze interne tweestrijd vast wel.

Elke fase verder is het lastiger om eruit te snappen. Ik vind het persoonlijk al erg lastig om uit deze fase te komen en moet hiervoor altijd naar iemand uitspreken dat ik met deze gedachten zit. Een goed gesprek is bijna het enige dat helpt.

Fase 4 - obsessie
Hier ben je bezig met plannen. Wanneer ga je drugs halen. Bij wie. Wanneer gebruiken. Etc.

Het is mij zelf nog nooit gelukt om uit deze fase te komen.

Fase 5 - gebruiken
Spreekt voor zich hé.

En als ik dan helemaal naar de klote ben, slaaptekort van hier tot Jupiter, vaak al randpsychotisch. Dan komt het besef: Ohja, dit wilde ik niet meer.

Pas als de vernedering weer groot genoeg is, kan ik uit deze fase komen. Voor mij is dit gelukkig nooit veel langer dan enkele dagen. Maar dat komt mede door de middelen die ik gebruik, het tempo waarop en omdat ik me zelfs in terugval dwing om met herstel bezig te zijn waardoor ik dus snel weer op kan staan (lezen, naar meetings gaan, etc.) Voor veel mensen duren terugvallen veel langer.

Deze fases kunnen elkaar razendsnel opvolgen. Vaak zo snel dat je niet eens doorhebt in welke fase je zit. Dat vergt oefening.

Ik heb het hier misschien mooi omschreven, maar dit in de praktijk toepassen is gewoon heel erg moeilijk in het begin.

Zoek dus vooral hulp!

Dit is daar een prima platform voor!

Genoeg ervaring en mensen die bereid zijn om te helpen op dit forum!

Edit; misschien dat ik over die fases van zucht nog eens een eigen topic aan kan wijden. Voor mij is dat inzicht erg helpend geweest.
deze sla ik op <3

WAZA

Belezen gebruiker
HALT hunger angry tired lonely ...
Maak een noodplan als je zin heb, ga we,g ga sporten of wandelen en chill out daarna met netflix . eet voldoende

HALT hunger angry tired lonely ...
Maak een noodplan als je zin heb, ga we,g ga sporten of wandelen en chill out daarna met netflix . eet voldoende
Hey WAZA,
Ten eerste dank voor je bericht, afleiding is inderdaad een goed iets om te doen! Ik merk dat als ik Cravings krijg ik zin heb om iets sociaals of creatiefs te doen. Vaak pak ik nu mn schetsboekje erbij en teken ik er lekker op los! Ook vraag vrienden of ze zin hebben om te chillen of te bellen. Dit werk erg goed!
Ik heb mn vrienden inmiddels ingelicht over de situatie ook zij zijn erg behulpzaam.
Ik heb zo'n gevoel dat dit allemaal goed komt, inmiddels bijna 2 weken niks aangeraakt!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb mn vrienden inmiddels ingelicht over de situatie ook zij zijn erg behulpzaam.
Ik heb zo'n gevoel dat dit allemaal goed komt, inmiddels bijna 2 weken niks aangeraakt!
Goed zo! Eerlijkheid helpt!
Socializen helpt ook enorm, dus lekker bezig!

Ik heb tot nu toe geen enkele drug zo zien huishouden als 3MMC ☹️
Ooh ik weet er nog wel een paar hoor 😂

MR_CHIP

Badass junkie
ah sorry haha ik wou wat minder gek doen en minder anoniem want dat heb ik helemaal niet nodig schaam me niet meer voor mijn verslaving/gekkigheden/etc :P

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Goed zo! Eerlijkheid helpt!
Socializen helpt ook enorm, dus lekker bezig!

Ooh ik weet er nog wel een paar hoor 😂
Ik bedoel dan in mijn eigen omgeving. Ik ken een paar GHB verslaafden. Daarnaast wat mensen die al 20 jaar aan de speed zijn. Hier hebben er een paar wat psychoses van gehad. Maar verder leven ze gewoon hun leven. Ook ken ik wat coke gebruikers waarvan er een aantal verslaafd is. Maar mensen die zwaar aan de 3MMC zijn ken ik veel meer helaas. Drugsgebruik zit in alle lagen van de bevolking, maar beperkte zich wat meer tot bepaalde kringen. 3M was eerder gewoon te bestellen. En mensen dachten Och het is legaal. Het zal wel minder erg zijn dan illegale drugs. Het enorm verslavende karakter beangstigt me. En dat het op je serotonine werkt. Sommige gebruikers lijken hier weinig last van te hebben. Maar er zijn er ook aardig wat die een angst/paniek stoornis hebben gekregen. En er zijn aardig wat psychoses door 3m. Ik weet niet of dit meer is dan dat die zelfde mensen speed zouden gebruiken. Maar ik schrik van het aantal problematische 3m gebruikers ten opzichte van wat ik de afgelopen 20 jaar aan andere verslaafden heb gezien.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik bedoel dan in mijn eigen omgeving. Ik ken een paar GHB verslaafden. Daarnaast wat mensen die al 20 jaar aan de speed zijn. Hier hebben er een paar wat psychoses van gehad. Maar verder leven ze gewoon hun leven. Ook ken ik wat coke gebruikers waarvan er een aantal verslaafd is. Maar mensen die zwaar aan de 3MMC zijn ken ik veel meer helaas. Drugsgebruik zit in alle lagen van de bevolking, maar beperkte zich wat meer tot bepaalde kringen. 3M was eerder gewoon te bestellen. En mensen dachten Och het is legaal. Het zal wel minder erg zijn dan illegale drugs. Het enorm verslavende karakter beangstigt me. En dat het op je serotonine werkt. Sommige gebruikers lijken hier weinig last van te hebben. Maar er zijn er ook aardig wat die een angst/paniek stoornis hebben gekregen. En er zijn aardig wat psychoses door 3m. Ik weet niet of dit meer is dan dat die zelfde mensen speed zouden gebruiken. Maar ik schrik van het aantal problematische 3m gebruikers ten opzichte van wat ik de afgelopen 20 jaar aan andere verslaafden heb gezien.
Ik vermoed dat 3m wel iets sneller psychoses veroorzaakt dan speed. Maar dat is zomaar een gokje op eigen ervaring.

Op speed heb ik nog nooit psychotische symptomen gehad. Op 3-mmc vaak na een goede dag en nacht doorgaan op veel te hoge doseringen, dan begin ik de eerste stemmen wel te horen. Dit duurt zomaar een uurtje of twee, zolang ik niet meer bijpak.

Nou moet ik daar wel bij zeggen dat ik na mijn opname vorig jaar maar één keer speed heb gebruikt, maar wel geregeld terugviel in 3mmc (of a-PiHP). En voor de kliniek was ik wel echt psychotisch. En daarna schijn je er gevoeliger voor te zijn. Dus misschien is dat het ook gewoon.

Hoi Allemaal,
Ik had eigenlijk gehoopt dat het niet tot dit punt hoefde te komen, maar ik wil graag wat vragen stellen.
Mijn eerste vraag is, is er iemand die verslaafd is aan 3MMC? Zo ja, hoeveel gebruik je, wanneer gebruik je, en waarom blijf je gebruiken?
Ik ben iemand die graag in gesprek gaat met mezelf en mezelf laat weten wanneer ik iets niet moet doen. Ik moet ook zeggen ik ben er niet trots op maar als ik alleen thuis ben dan pak ik wel eens miauw. Ik heb hiervoor alleen gebruikt op feestjes, en nooit alleen. Maar ik merkte dat ik ff iets voor mezelf wilde doen en zodra ik gebruikte voelde alles even weer goed. Dit is stom natuurlijk want ik weet ook dat als ik me niet zo goed voel, ik daarvoor de juiste mensen heb om mee te praten en dingen mee te doen. Echter is de drang dan zo groot dat ik toch een puntje pak. En hellaas bij een puntje blijf het niet. Ik ga vaak de hele avond door totdat ik de zon zie op komen en toch maar eens ga slapen. Ik blijf tegen mezelf zeggen de hele avond: "Doe nou niet!, Stop, je verneukt jezelf!" Maar de drang om bij te blijven pakken is te groot. Heeft iemand hier tips voor? Dit is nu al 3 dagen gebeurd (niet achter elkaar) maar ik moet gewoon stoppen. Alleen merk ik dat ik bang ben voor wat komen gaat zodra ik stop. Heeft iemand hier ook ervaring mee en kan die mij helpen met dingen die ervoor zorgen dat de drang niet aanwezig blijft?
Ik heb de eerste stap al gezet om niks meer in huis te halen. Het moet nu afgelopen zijn met dat spul.

(
Sorry voor de rare opbouw van deze tekst, ik heb zoveel te vragen en te weten maar ik weet niet waat ik moet beginnen. Ik snap ook wel dat dit niet het platform is om jullie lastig te vallen met mijn problemen maar ik heb een te beschamend gevoel om hiermee naar ouders of vrienden te gaan :(
)
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. Ik begon met 3mmc gebruiken in de club. Het werd me aangeboden en het leek me wel wat. Toen was er nog niks aan de hand: ik gebruikte eens in de twee weken of zo, nam 'netjes' een laatste puntje rond een uurtje of 4 zodat ik gewoon goed kon slapen. Ik had toen ook niet de behoefte om het spul zelf te halen / thuis te hebben. Op een gegeven moment heb ik toch zelf gehaald omdat ik het lullig vond om altijd maar van anderen te gebruiken. Die week gingen we uit en ik had 3 gram bij (niet alleen voor mij, ook voor m'n vrienden). Na het uitgaan zouden we bij iemand thuis nog een afzakkertje doen. Daar gebruikte iedereen 3mmc. puntje na puntje vloog erdoorheen. Na iedere snuif dacht ik: 'oke, dit is echt de laatste en dan ga ik naar huis'.

Eindstand: we hebben die 3 gram opgemaakt. Ik lag om 12 uur 's middags klaarwakker in m'n bed. Die avond moest ik werken en ik had letterlijk niet geslapen. Om het vol te kunnen houden heb ik toen vlak voor werk meer 3mmc gehaald en tijdens werk gebruikt. Niet veel, maar net genoeg om goed wakker en helder te zijn. Dat is hoe de verslaving erin sluipt. Zodra je het spul één keer overdag hebt gebruikt, is de drempel om dat nog een keer te doen veel lager. Ik gebruikte binnen twee weken tijd ineens bijna elke dag. Als ik een halve dag niet had gebruikt, werd ik letterlijk ziek en depressief. Ik stond standaard op 3 tot 6 uur slaap en m'n geld vloog erdoorheen. En dat terwijl ik voor mijn verslaving best wel anti-drugs was.

Het ergste vond ik de eenzaamheid die erbij komt kijken en hoe manipulatief je wordt. Ik woon samen met mijn vriend en ik heb tijdenlang tegen hem gelogen. (3mmc) verslaving is best makkelijk te verbergen. Ik gebruikte altijd op de wc en had een goede verstopplek voor het spul. Soms maakte hij een opmerking over dat ik warm aanvoelde of dat mijn hart flink tekeer ging, maar die kon ik altijd makkelijk afwimpelen: 'slecht geslapen' of 'te veel caffeïne op'.

ik kreeg ook al snel last van heftige bijwerkingen. Dat was soms ook echt eng. Ik heb een paar keer gehad dat ik zo veel gebruikt had, dat ik ging hallucineren als ik in bed lag. Dan zag ik mannetjes die iets aan het knutselen waren op m'n bureau bijv. Verder kreeg ik last van vaatvernauwing (paarse knieën en ellebogen), ik had het altijd koud, was vergeetachtig, had moeite met concentreren, was paranoia (ik was snel achterdochtig). Soms hoorde ik ook geluiden waarvan ik dan niet zeker wist of dat in mijn hoofd zat ja of nee.

Uiteindelijk is mijn vriend na twee maanden verslaving mijn redding geweest en dit is dan ook mijn nummer 1 advies: neem iemand in vertrouwen over je (beginnende) verslaving. Ik heb uiteindelijk alles opgebiecht aan mijn vriend en hij gaf exact de reactie die hij had moeten geven. Hij was niet boos, veroordeelde me niet. Hij heeft alle zooi weggegooid, het nummer van mijn dealer verwijderd en me erdoorheen geholpen als het mentaal zwaar was. Als hij dat niet had gedaan, was ik nu waarschijnlijk gestorven aan een hartaanval of zat ik in een kliniek met een goeie angststoornis. Zeker in het begin denk je dat het je wel lukt om in je eentje te stoppen, maar dat is echt moeilijker dan je denkt. Je hoofd gaat echt met je fucken. De eerste twee dagen dat je gestopt bent denk je dat het je best goed afgaat, maar naar verloop van tijd wordt de craving toch weer groter. Tot je gewoon weer als een of andere junk stiekem loopt te snuiven en 's nachts weer naar het plafond ligt te staren, twijfelend om nog een laatste puntje te nemen.

Enfin. Mocht het je wel gelukt zijn om in je eentje te stoppen: alleen maar respect. Ik doe het je niet na. Mocht je dit lezen nadat je (weer) bent teruggevallen: neem mijn advies ten harte. En of je nou naar je moeder gaat, je buurvrouw, een leraar, je beste vriend of de huisarts, dat maakt niet uit. Maar zorg in ieder geval dat iemand van je situatie af weet. En knoop goed in je oren dat je je niet hoeft te schamen. Ik heb hiervan geleerd dat een verslaving echt iets is wat je overkomt. Het sluipt er veel te makkelijk in en voor je het weet zit je vast in een web.

Nou, dat was 'm. Mijn ervaring met 3mmc-verslaving. Heel veel succes en groetjeees!

Bovenaan