Begin gebruik Cocaine

Pammer

Bewuste gebruiker
Hallo,

Er is een vriend van me die met coke is begonnen. Dit voorspelt al veel slechte dingen in mijn ogen. Ik weet uit ervaring dat deze vriend zeer vatbaar is voor verslavingen. Hij is al nicotineverslaafd, wietverslaafd & alcoholverslaafd. Nu is hij begonnen met coke en zakt stilaan weg in zijn eigen zelfmedelijden. Hijzelf is al een tijdje fout bezig in zijn leven. Ik probeer hem dat duidelijk te maken maar telkens maakt hij dezelfde fouten dus twijfel ik wel of hij weet dat hij iets verkeerd doe.

De vraag is dus, wat kan ik doen als vriend? Is een lichamelijke afhankelijkheid zeer snel met coke? Hij is 17 en hij is echt de laatste maanden enorm de foute kant op aan het gaan... Ik weet niet wat doen. Ik heb hem al een heel jaar altijd zijn neus op de feiten gedrukt.
Ook lijdt onze vriendschap hier stilaan onder...
Ik hoop dat z'n leven nog te redden valt...

Pammer.

S0s_90

Bewuste gebruiker
Pammer zei:
Ik heb hem al een heel jaar altijd zijn neus onder de feiten gedrukt.

Leuk doordenkertje :tongueout:
Volgens mij heeft coke geen lichamelijke afhankelijkheid maar alleen geestelijke.
Aan jou beschrijving van deze persoon is deze verslaving gevoelig en gaat het nu dus de
verkeerde kant op, probeer erachter te komen waarom hij het wil gebruiken.
Als hij het steeds vaker gaat gebruiken duidt dit in mijn ogen op een dieper zittend
probleem dat voor hem steeds de reden is om weer coke te gaan gebruiken.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Waar is flameon als je hem nodig hebt.. :grin:

Ik denk dat hij toch zelf moet gaan inzien dat hij fout bezig is.. En daarvoor zal hij waarschijnlijk eerst even een paar keer goed op zijn bek moeten gaan.. Er zijn in verslaving verschillende fases waar je een verslaafde onder kan indelen. Onthoud, het is een ziekte en jij kunt hem nergens toe verplichten, het moet wel uit zichzelf komen. Ik vind hem knap dat je hem zo wilt helpen. :)

Sterkte ermee.. Meer dan dit kan ik er ook niet over zeggen. Je kunt wel gaan kijken wat de onderliggende gedachte is, maar jij kunt dat waarschijnlijk niet voor hem oplossen...

Als laatste; zorg je zelf stabiel blijft, en er niet aan onderdoor gaat..

:hearteyes:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Vanadesse zei:
Onthoud, het is een ziekte
Ja, zeg dat tegen hem.

Pammer

Bewuste gebruiker
Vanadesse zei:
Waar is flameon als je hem nodig hebt.. :grin:

Ik denk dat hij toch zelf moet gaan inzien dat hij fout bezig is.. En daarvoor zal hij waarschijnlijk eerst even een paar keer goed op zijn bek moeten gaan.. Er zijn in verslaving verschillende fases waar je een verslaafde onder kan indelen. Onthoud, het is een ziekte en jij kunt hem nergens toe verplichten, het moet wel uit zichzelf komen. Ik vind hem knap dat je hem zo wilt helpen. :)

Sterkte ermee.. Meer dan dit kan ik er ook niet over zeggen. Je kunt wel gaan kijken wat de onderliggende gedachte is, maar jij kunt dat waarschijnlijk niet voor hem oplossen...

Als laatste; zorg je zelf stabiel blijft, en er niet aan onderdoor gaat..

Het punt is juist hij is al meer als 1 keer HARD op z'n bek gegaan maar hij beseft het niet :P...
Daarom heb ik al pogingen gedaan om hem het te doen in te zien.

Enkele voorbeelden van hard op z'n bek gaan (toch hard in mijn ogen):
- Gepakt met 100gr wiet
- Coma door alcohol
- Messteek gekregen (door z'n eigen fout)
...

Vigilante

Wijs gebruiker
Aangezien hij al vaker op zn bek is gegaan (en dit blijkbaar niet heeft geholpen) denk ik niet dat je meer kunt doen dan dat je al doet.

Pammer

Bewuste gebruiker
Vigilante zei:
Aangezien hij al vaker op zn bek is gegaan (en dit blijkbaar niet heeft geholpen) denk ik niet dat je meer kunt doen dan dat je al doet.

Er is nog 1 ding: Ouders. Maar weet niet of dat wel een goed idee is :confused:
Ik zou het overigens ook niet leuk vinden als ze het bij mij lappen ..

Winehouse

Badass junkie
En heel kinderachtig: de kinderbescherming. Want hij is nog geen 18 :wink: Maar die zeggen vast erg koel: hij leeft toch nog?

Pammer

Bewuste gebruiker
Achja ik zal hem wel zen gang laten gaan en zeggen tot over een maand en zien of hij dan nog leeft.

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Weet je wat mischien kan gaan helpen.Haal hem tijdelijk weg uit zijn omgeving.D.m.v-vakantie,of een andere school,of laat hem andere mensen ontmoeten die niet drugs/coke gerelateerd zijn.Anders blijft het moelijk.Je gaf al aan wat hij al heeft gedaan dat is al best wat voor zijn leeftijd vind ik.En om hem een andere koers te willen laten varen is best wel moeilijk.Als iemand niet wil en het niet wil in zien dan is het bijna onmogelijk.En de leeftijd speelt ook wel mee denk ik.Met 17 jaar zie je de dingen toch anders en ga je toch je eigenweg.Ik hoop dat hij van jou als vriend/maat meer wil aannemen als van zijn ouders.Want naar zijn ouders luisterd hij waarschijnlijk toch niet.Dan moet je het wel van je vrienden/maten hebben.Dus blijf hem zeggen dat het niet goed is waar hij mee bezig is.Benadruk goed dat als hij zo door gaat jij met hem kapt.En dan moet je hopen dat bijna iedereen ook met hem kapt.En dat hij dan gaat inzien waar die mee bezig is.En dan kun je hem mischien wel helpen.Het blijft tenslotte toch een vriend he,..in goede en slechte tijden.

Pammer

Bewuste gebruiker
ik doe mijn best zei:
Weet je wat mischien kan gaan helpen.Haal hem tijdelijk weg uit zijn omgeving.D.m.v-vakantie,of een andere school,of laat hem andere mensen ontmoeten die niet drugs/coke gerelateerd zijn.Anders blijft het moelijk.Je gaf al aan wat hij al heeft gedaan dat is al best wat voor zijn leeftijd vind ik.En om hem een andere koers te willen laten varen is best wel moeilijk.Als iemand niet wil en het niet wil in zien dan is het bijna onmogelijk.En de leeftijd speelt ook wel mee denk ik.Met 17 jaar zie je de dingen toch anders en ga je toch je eigenweg.Ik hoop dat hij van jou als vriend/maat meer wil aannemen als van zijn ouders.Want naar zijn ouders luisterd hij waarschijnlijk toch niet.Dan moet je het wel van je vrienden/maten hebben.Dus blijf hem zeggen dat het niet goed is waar hij mee bezig is.Benadruk goed dat als hij zo door gaat jij met hem kapt.En dan moet je hopen dat bijna iedereen ook met hem kapt.En dat hij dan gaat inzien waar die mee bezig is.En dan kun je hem mischien wel helpen.Het blijft tenslotte toch een vriend he,..in goede en slechte tijden.

Bedankt voor de tips & info.
Hij heeft al een groot deel verloren van z'n echte vrienden. De vrienden die hij nu nog kent zijn dealers, criminelen. Buiten deze mensen ziet hij alleen nog de mensen vanop school. Hij is al zonder problemen in ASO tot het 6e middelbaar geraakt (België). De vraag is nu of hij dit jaar gaat halen. Hij is nu begonnen met Rilatine snuiven tijdens de examens zodat hij "beter" zou presteren zegtie. Ik had hem al lang laten vallen maar ik weet nu eenmaal van vroeger dat hij een goede persoon is.

Ik weet ongeveer wat hij heeft meegemaakt en op zich ligt hij met z'n eigen in de knoop. Het is niet dat hij moeilijkheden heeft meegemaakt tijdens z'n leven. Hij was altijd verwend (tot nu; zijn ouders blokkeren zakgeld etc nadat ze 100gr wiet hadden gevonden).
Hij kweekt stilaan een zelfmedelijden; hij zit gewoon met z'n eigen in de knoop maar hoe ik dat moet veranderen weet ik niet. Hij is al eens naar de psycholoog gestuurd door z'n ouders, maar uiteindelijk is hij maar 1x gegaan. Misschien is het tijd om dat nog eens te doen...

Andyy

Bewuste gebruiker
geef m gewoon een klap op ze achterhoofd en zeg waar ben je mee bezig gek en vertel hem dat als hij doorgaat met gebruiken jij hem niet meer kan helpen en dat ie dan een vieze smerige stinkjunk word zonder geld.

Pammer

Bewuste gebruiker
Andyy zei:
geef m gewoon een klap op ze achterhoofd en zeg waar ben je mee bezig gek en vertel hem dat als hij doorgaat met gebruiken jij hem niet meer kan helpen en dat ie dan een vieze smerige stinkjunk word zonder geld.
Hij is rijk.

Andyy

Bewuste gebruiker
mhmm screwed.

zorg ervoor dat al zijn vrienden commentaar op hem gaan hebben over z'n gebruik?
werkte goed genoeg bij mij.. gevoellig onderwerp nu bij mij hihi.

Pammer

Bewuste gebruiker
Andyy zei:
mhmm screwed.

zorg ervoor dat al zijn vrienden commentaar op hem gaan hebben over z'n gebruik?
Ik wil z'n heroineverslaafde vriendjes niet kennen hoor :confused:

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Pammer zei:
Andyy zei:
mhmm screwed.

Ik wil z'n heroineverslaafde vriendjes niet kennen hoor :confused:
Dat kan.Want zolang hij genoeg geld heeft heeft hij ook genoeg vrienden.Als ik je goed begrijp gaat hij nu om met personen die dope gebruiken.En zelf schrikt hij ook niet van iets.Getuige je eerdere verhaal over wat hij al heeft gedaan/meegemaakt.Ik heb het antwoordt of de oplossing ook niet maar blijf wel voor hem bereikbaar.Niet voor geld maar voor de aandacht die je hem kunt geven.Als iedereen hem maar links laat liggen heeft hij ook geen tegenspraak.Laat staan aanspraak.Help hem met je woorden meer kun je niet doen denk ik.

Liesette

Bewuste gebruiker
jullie passen perfect op elkaar, aansluitend, dichtend, compleet makend.

Waarom gaan jullie samen dus Pammetje en WFL niet is naar een Wasteland feestje om wat te ' praten ' ?.

Hoofdtopic: Hoe worden we clean
Subtopic: Neuken ?

:wave:

de GT

Bewuste gebruiker
Liesette zei:
jullie passen perfect op elkaar, aansluitend, dichtend, compleet makend.

Waarom gaan jullie samen dus Pammetje en WFL niet is naar een Wasteland feestje om wat te ' praten ' ?.

Hoofdtopic: Hoe worden we clean
Subtopic: Neuken ?

:wave:

Wat is je BMI? als die rond de 20 is, moeten wij misschien een x naar wasteland :hearteyes:

atbboy

Bewuste gebruiker
Plak 1000ug lsd op zijn nek en ga dan met hem ove drugs praten hoe slecht het wel niet is :grin:

langeman

Bewuste gebruiker
Je kunt een paard wel naar de bron leiden, maar je kunt hem niet laten drinken....

Wat doe je best zegt. Blijf hem in woorden de weg wijzen, maar stel wel grenzen. Keur gebruik af, verwijs naar hulpverlening, maak gevolgen van gebruik inzichtelijk. Leg de verantwoordelijkheid bij hem neer. Aan zijn keuzes kun je niets doen, maar hoef je ook niet bij te dragen. Mocht hij de in jou ogen juiste keuzes maken, dan kun je hem weer helpen daarmee verder te komen.

W.F.L.

Badass junkie
langeman zei:
Wat doe je best zegt. Blijf hem in woorden de weg wijzen, maar stel wel grenzen. Keur gebruik af, verwijs naar hulpverlening, maak gevolgen van gebruik inzichtelijk. Leg de verantwoordelijkheid bij hem neer. Aan zijn keuzes kun je niets doen, maar hoef je ook niet bij te dragen. Mocht hij de in jou ogen juiste keuzes maken, dan kun je hem weer helpen daarmee verder te komen.

Dat heb je heel mooi gezegd man :)

Bovenaan