Bad trip wat moet je doen

Yassin

Experimenterende gebruiker
Hallo leden

Het moment dat je heel erg bad tript van hasj en paniek en alles om je heen gebeurt wat zijn dan normaal gesproken de stappen die je moet ondernemen.

Laatst bewerkt:

ikbenNICLAS

gewoon kalm blijven, van wiet en hasj ga je niet dood. en altijd loop lekker naar buiten. frisse lucht is altijd chill.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb je topic even verplaatst.

Zelf heb ik weinig ervaring met hasj, maar ik denk dat de adviezen op het gebied van bad trip bij om het even welke drug vaak wel een beetje op hetzelfde neerkomen:

- 'Stay calm' klinkt misschien als makkelijker gezegd dan gedaan, maar is wel belangrijk. Probeer rustig te blijven ademhalen en niet in paniek te raken, want hyperventilatie kan angstgevoelens versterken en vice versa. Je bent niet fysiek in gevaar, de gevoelens die je ervaart zijn psychologisch van aard en gaan ook vanzelf weer voorbij.
- Deel met iemand hoe je je voelt.
- Ga naar een rustige plek waar het niet te warm is en waar frisse lucht is en zorg dat er iemand bij je is die je kent en die je vertrouwt.
- Praat over prettige dingen met de persoon die bij je is.
- En ja, eet of drink eventueel iets zoets, zoals vruchtensap. Dat zal de trip niet remmen, maar het kan in ieder geval ook geen kwaad - je hersenen worden happy van suiker en maken wat dopamine aan en dat kan een fijn, troostend gevoel geven.

Kun je in een psychose belanden met cannabis

Dat een psychose wordt veroorzaakt alléén door cannabis lijkt me wat kort door de bocht, als het al gebeurt zal dit een zeer zeldzame situatie zijn. Wel is het zo dat sommige mensen van nature kwetsbaar zijn voor psychoses en deze mensen hebben een verhoogd risico op het krijgen van een psychose als ze cannabis gebruiken. Daarom wordt het aan mensen met psychosegevoeligheid afgeraden om hasj of wiet te gebruiken.

ikbenNICLAS

Zelf heb ik weinig ervaring met hasj, maar ik denk dat de adviezen op het gebied van bad trip bij om het even welke drug vaak wel een beetje op hetzelfde neerkomen:

- 'Stay calm' klinkt misschien als makkelijker gezegd dan gedaan, maar is wel belangrijk. Probeer rustig te blijven ademhalen en niet in paniek te raken, want hyperventilatie kan angstgevoelens versterken en vice versa. Je bent niet fysiek in gevaar, de gevoelens die je ervaart zijn psychologisch van aard en gaan ook vanzelf weer voorbij.
- Ga naar een rustige plek waar het niet te warm is en waar frisse lucht is en zorg dat er iemand bij je is die je kent en die je vertrouwt.
- En ja, eet of drink eventueel iets zoets, zoals vruchtensap. Dat zal de trip niet remmen, maar het kan in ieder geval ook geen kwaad - je hersenen worden happy van suiker en maken wat dopamine aan en dat kan een fijn, troostend gevoel geven.

Dat een psychose wordt veroorzaakt alléén door cannabis lijkt me wat kort door de bocht, als het al gebeurt zal dit een zeer zeldzame situatie zijn. Wel is het zo dat sommige mensen van nature kwetsbaar zijn voor psychoses en deze mensen hebben een verhoogd risico op het krijgen van een psychose als ze cannabis gebruiken. Daarom wordt het aan mensen met psychosegevoeligheid afgeraden om hasj of wiet te gebruiken.

did is zeker waar. heb er nu ook wel een beetje last van, maar ik spreek uit ervaring je kan het verzetten. het is niet echt. en wees NIET BANG VOOR DE DOOD. echt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Je had vandaag toch een afspraak bij de psych @Yassin ? Dat zei je laatst in een ander topic. Dat is echt je beste optie.

Yassin

- 'Stay calm' klinkt misschien als makkelijker gezegd dan gedaan, maar is wel belangrijk. Probeer rustig te blijven ademhalen en niet in paniek te raken, want hyperventilatie kan angstgevoelens verergeren en vice versa. Je bent niet fysiek in gevaar, de gevoelens die je ervaart zijn psychologisch van aard en gaan ook vanzelf weer voorbij.
- En ja, eet of drink eventueel iets zoets, zoals vruchtensap. Dat zal de trip niet remmen, maar het kan in ieder geval ook geen kwaad - je hersenen worden happy van suiker en maken wat dopamine aan en dat kan een prettig, troostend gevoel geven.

M’n lichaam maakt continu adrenaline aan, hartkloppingen en hoge ademhaling en veel onrust
Je had vandaag toch een afspraak bij de psych @Yassin ? Dat zei je laatst in een ander topic. Dat is echt je beste optie.

ja Klopt is afgebeld omdat z’n vrouw ging bevallen en ik maar wachten

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Lol, ik met m'n goede gedrag, heb alle voorgaande topics over dit onderwerp gemist blijkbaar.

Yassin, klinkt inderdaad alsof je hier hulp bij moet zoeken. Geluk bij een ongeluk is dat paniekklachten relatief goed te behandelen zijn. Dus echt doen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Lol, ik met m'n goede gedrag, heb alle voorgaande topics over dit onderwerp gemist blijkbaar.

Yassin, klinkt inderdaad alsof je hier hulp bij moet zoeken. Geluk bij een ongeluk is dat paniekklachten relatief goed te behandelen zijn. Dus echt doen.
Het was eigenlijk niet te missen! Waar was je joh? Nee geintje hoor Roze!

Castor

Newbie
Wat moet je doen als je een bad trip krijgt van cannabis?

Voorbereiding lijkt mij slim.

Zeker voor een 1e keer zorg dat je chocolade bij de hand hebt. Ik ging de 1e keer KO en ik moest van de anderen op de grond gaan liggen. Wel gedaan, maar het hielp niets. Drinken zit er niet in dus heb je veel suikers nodig. Het laten smelten daarvan brengt je gauwer uit de trip. Ow ik zie net dat Roze Olifant dat ook al aangaf.

Hoe weet je dat je psychosegevoeligheid (raar woord) bent? Ik vindt dat je de ernst van een psychose onderschat en ook nog goed praat. "Wel is het zo dat sommige mensen van nature kwetsbaar zijn voor psychoses" Wat een kolder, iedereen kan een psychose krijgen. Als van de 100 gebruikers er 5 een psychose krijgen en er is er 1 bij die helemaal niet uit zijn psychose komt dan is dat niet goed te praten.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoe weet je dat je psychosegevoeligheid (raar woord) bent? Ik vindt dat je de ernst van een psychose onderschat en ook nog goed praat. "Wel is het zo dat sommige mensen van nature kwetsbaar zijn voor psychoses" Wat een kolder, iedereen kan een psychose krijgen.

Je weet pas dat je aanleg er voor hebt als je eerdere psychische klachten hebt gehad. Vaak kom je pas achter die “aanleg” als het te laat is. Nou toch is het zo hoor. Als jij geen enkele aanleg hebt voor een psychose, zul je die ook niet van cannabis krijgen. Andersom is wel mogelijk. Als je al aanleg hebt, onderliggende problemen of angsten kun je paranoide worden of een psychose krijgen. Dat wil niet zeggen dat als je die aanleg hebt en gaat blowen je ook een psychose krijgt. Maar je vergroot zeer zeker de kans. Drugs versterkten je gevoelens, de negatieve als de positieve.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hoe weet je dat je psychosegevoeligheid (raar woord) bent? Ik vindt dat je de ernst van een psychose onderschat en ook nog goed praat. "Wel is het zo dat sommige mensen van nature kwetsbaar zijn voor psychoses" Wat een kolder, iedereen kan een psychose krijgen. Als van de 100 gebruikers er 5 een psychose krijgen en er is er 1 bij die helemaal niet uit zijn psychose komt dan is dat niet goed te praten.

Ja, dat klopt, iedereen kan een psychose krijgen. Maar dat betekent niet dat dat het ene individu er niet kwetsbaarder voor kan zijn dan het andere individu. Je trekt hier een conclusie die niet logisch volgt uit mijn tekst.

Als je eerder in je leven een of meerdere psychoses hebt gehad, dan weet je dat je hoogstwaarschijnlijk een zekere kwetsbaarheid hebt voor psychose. En als je gediagnosticeerd bent met schizofrenie of een andere psychiatrische ziekte waarbij psychoses onderdeel uitmaken van het ziektebeeld dan weet je dat ook. En dan neem je dus een risico wanneer je cannabis gaat gebruiken.

Ik snap niet echt waar je leest dat ik iets goed praat? Wel jammer om meteen met termen als 'kolder' te gaan gooien, ik vind het niet erg om ergens over in discussie te gaan maar het is wel handig als je dan ook leest wat er staat en daar niet je eigen verdraaide versie van het verhaal van maakt. Ik heb bovendien niet het idee dat ik de ernst van psychose onderschat, daar heb ik geen enkele reden voor en ik zou ook niet durven in mijn beroepsveld.

Yassin

Maar waar komen die paniek klachten vandaan dan het is adrenaline wat door je lichaam heen gaat steeds

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Probeer eens aan wat anders te denken en niet maar panisch door te gaan in je hoofd over wat er allemaal mis kan zijn. Je obsessieve denken houd je klachten alleen maar in stand of versterkt ze alleen maar.

Tja, verder is alles al gezegd. Ik heb met je te doen maar ga niet hetzelfde blijven herhalen hier. Dat de psych bij de bevalling van zijn kind moet zijn lijkt me logisch en je krijgt vanzelf wel een nieuwe afspraak. Laat het gewoon rusten tot je eenmaal bij de psych zit.

Castor

Newbie
maw je moet eerst een psychose krijgen voordat je weet dat je gevoelig bent ervoor. Maar als het in de "familie" zit dan wordt dat al vroeg herkend en behandeld. Een psychose vergelijken met andere psychiatrische klachten dat dan uitmondt in een psychose is laakbaar.
Maak je om mij geen zorgen, ik ben al 10 jaar stabiel en heb een leuk leven, ondanks alles.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Een psychose vergelijken met andere psychiatrische klachten dat dan uitmondt in een psychose is laakbaar.

Wat bedoel je precies? Hoezo is dat ‘laakbaar’?

Een psychose is een toestand die op zichzelf staand kan voorkomen, bij mensen zonder psychiatrische geschiedenis, bijvoorbeeld na extreme stress of een trauma, maar wel degelijk ook als uiting van een psychiatrische stoornis, zoals schizofrenie, schizoaffectieve stoornis of bipolaire stoornis (zgn. manische psychose).

Dat is helemaal geen vergelijking die ik maak, maar niets meer of minder dan basale kennis over het begrip psychose. Wat vind je daar dan zo verwerpelijk aan?

Yassin

maw je moet eerst een psychose krijgen voordat je weet dat je gevoelig bent ervoor. Maar als het in de "familie" zit dan wordt dat al vroeg herkend en behandeld. Een psychose vergelijken met andere psychiatrische klachten dat dan uitmondt in een psychose is laakbaar.
Maak je om mij geen zorgen, ik ben al 10 jaar stabiel en heb een leuk leven, ondanks alles.

Maar hebben we dat dan en hoe weet je dat

Bovenaan