Slechte perioden krijg je vaak in trips, bijna altijd wel. Maar het overheerst meestal met goede perioden, ook afhankelijk van de dosis. Een échte bad trip, is wat anders dan "slechte perioden" in een trip. Zodra je bad gaat, heb je waarschijnlijk veel op, en een suikertekort.
Ik heb zelf een bad trip meegemaakt. Na een lange zoektocht door geschriften van
Timothy Leary kwam ik erachter dat mijn bad trip getriggered werd door een te lage bloedsuiker.
Dit heb ik ook uitgetest, de keer erna dat ik tripte (met dezelfde zegels, in ongeveer dezelfde setting, een Goa) was ik huiverig natuurlijk ervoor dat het weer zou gebeuren. En na anderhalve zegel, en 5 uur verder, was het weer zover... ik kreeg dezelfde symptomen (een soort van kortsluiting/storend beeld op TV) als op die bad trip. Ik herinnerde me direct de geschriften van leary, ik ging 2 red bull halen... accepteerde dat ik een bad trip zou krijgen. Waarom? omdat de dagen na die bad trip van de vorige trip, ik een egodeath had van 7 dagen, en dat was heerlijk. Dus ik accepteerde volledig dat ik weer bad zou gaan.
Bam, psychedelic enlightment kickte in. Ik wist niet wat ik meemaakte, het was het mooiste wat ik ooit had gezien. Complete ego-detachment. Het was veruit het mooiste moment, en de belangrijkste trip van m'n leven.
De Amerikaanse psycholoog en enthousiast gebruiker van psychedelische middelen Timothy Leary deed in de jaren 60 onderzoek naar bad trips. Hij kwam tot de conclusie dat 'bad trips' het gevolg moesten zijn van de verkeerde stemming en situatie (set and setting) waarin sommige gebruikers verkeren op het moment dat zij de psychedelische middelen innemen. Een simpele, tijdelijke oplossing voor bad trips was volgens Leary suiker, daar veel gebruikers van hallucinogenen vergaten te eten, waardoor de suikerspiegel van deze mensen vaak te laag was.
Bij mij werkte de suiker om me eruit te houden, daar ben ik zeer van overtuigd. Het ego vecht hard tegen LSD, dat is ook waarom je zware perioden krijgt, of zeer angstige perioden.
Één ding weet ik zeker, en dat is dat één van de twee waar is, welke het is.. zal ik waarschijnlijk nooit weten;
1. LSD verzwakt je ego en daardoor versterkt automatisch je bewustzijn.
2. LSD versterkt je bewustzijn en verzwakt daarmee automatisch je ego.
Je ego vecht terug om in leven te blijven, ik dacht (wist zelfs zeker) tijdens mijn bad trip dat ik dood zou gaan... ik wist het 100% zeker en ik was verdoemd. Uiteindelijk werd dat gevoel zo sterk, dat eeuwig in die trip blijven zitten,
erger zou zijn dan dood gaan. Dus ik zat al manieren voor mezelf te verzinnen hoe ik aan m'n einde zou komen. Maargoed, ik ben blijven zitten en dacht.. ik ga hier dan maar van de honger dood ofzo. Uiteindelijk hebben mensen mij thuis gebracht die mij zagen zitten; onbekenden waar ik eeuwig respect voor gekregen heb.
Uiteindelijk was het niet m'n lichaam wat "dood" ging... maar m'n ego wat dood ging, realiseerde ik me later. Dit is waardoor het LEEK alsof ik zelf dood ging.
Maargoed, ik zal je gerust stellen; ik heb meer dan 50 keer LSD gedaan in de afgelopen 7 jaar. Dit is 1 keer voorgekomen terwijl ik in m'n ééntje op en goa feestje stond. De set/setting was niet ideaal dus, maar ik dacht genoeg ervaring te hebben om het te doen. Daarbij, moest ik later terug naar huis rijden en dronk daarom geen bier maar water, iets wat overeenkomt met Leary's geschriften; ik kreeg geen suiker binnen, LSD reageerde daarop (het was dan ook tegen het eind van de avond) en ik kreeg die bad. (Dat was 5 a 6 uur na inname, daarvoor ging ik schitterend, als een raket... mooiste feest wat ik ooit gezien heb). Voor mijzelf is dus bewezen; Suikers zijn essentieel om je trip "up" te houden. Dit waren dan ook 2 héle sterke zegels, zo sterk heb ik ze nog niet gezien.
Dus wees gerust, moeilijke perioden zal je ongetwijfeld krijgen, maar houdt
altijd in je achterhoofd; het zijn die drugs, ik kom weer terug in mijn normale staat.
De andere keren, heb ik meestal flink goed genoten van LSD, zeker die keer met de enlightment.
Wees voorzichtig, en neem kleine dosissen, zeker in het begin. Dan komt alles goed.