Bad trip en weer willen

Yt2395

Experimenterende gebruiker
Dag mensen misschien hebben jullie wat tips, ik had een hele bad trip met mdma, heel wat angst moeite met ademen,.. in therapie geweest en nu ben ik 5 maanden verder en voel ik me een stuk beter alleen wil ik weer heel graag smoren wat ik vroeger heel veel deed maar door de mdma ervaring ben ik echt met alles gestopt inc alcohol drinken echt alles omdat ik er bang van krijg. Ik wil er geen bang of schrik meer van hebben alleen als ik een jointje rol begin ik direct weer in paniek te geraken alsof het meer is dat wat het eigelijk is.. heeft er iemand tips hoe ik weer kan opbouwen ?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Na een bad trip op LSD en wiet kreeg ik ook direct weer beginnende angstaanvallen toen ik weer alleen een beetje wiet gebruikte.

Wat mij enorm hielp was de confrontatie aangaan met die naamloze angst die in mij zit, door middel van meditatie/mindfulness, voor maanden lang. Als je nu gewoon weer gaat nemen en eigenlijk helemaal niets leert over je eigen angst, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig en zul je vroeg of laat weer hetzelfde meemaken, waarschijnlijk erger. Gebruik wiet niet alleen als puur een verdovend middel, maar meer als tool om je mind te verkennen. Ga bijvoorbeeld een gedeelte van de avond dat je gebruikt besteden aan meditatie. Dat zorgt er al voor dat je die weerstand/angst die in je zit, zélf opzoekt, in plaats van dat het jou op komt zoeken op een moment dat je er niet op voorbereid bent. Op dat laatste is dan veel minder kans in mijn beleving.

Maar misschien is het eerst ook goed om nog even geen wiet te gebruiken. Luister goed naar jezelf...

Spyro

DF-koning
Ik ben wel geïnteresseerd in die mindfulness en meditatie waar jij het over hebt @Mindless.

Waar in godsnaam moet ik beginnen? Ik wil graag ook wat meer controle over mijn angsten die ik niet kan controleren... Enige tips?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben wel geïnteresseerd in die mindfulness en meditatie waar jij het over hebt @Mindless.

Waar in godsnaam moet ik beginnen? Ik wil graag ook wat meer controle over mijn angsten die ik niet kan controleren... Enige tips?
Het is zo simpel als simpelweg de gedachten die je hebt aanschouwen en de gevoelens die je hebt voelen. Zonder ze weg te drukken omdat je iets anders wilt dan dat.

Het probleem is, onze geest legt zich daar niet zo snel bij neer. Het zal je proberen af te leiden met allerlei gedachten, redenen om vooral níet te mediteren. Dingen die je dan kunt doen om het relatief gezien zo makkelijk mogelijk te maken is zelf eerst in de goede mindset voor meditatie te komen. Eet gezond, beweeg goed, slaap goed, etc. En mediteer bijvoorbeeld 's ochtends vroeg wanneer de omgeving nog rustig is. Ga zitten met een rechte rug zonder rugsteun zodat je nét niet zo comfortabel bent dat je in elkaar gaat zakken of zelfs in slaap valt. En dan is het vooral een kwestie van heel veel herhalen en doorzien hoe je gedachten je proberen te manipuleren te stoppen met meditatie. Op een gegeven moment begin je dan wel te leren hoe je langs dat soort gedachten heen manoeuvreert zonder ze te geloven.

Wederom: meditatie is extreem simpel. Maar wij (of onze geest eigenlijk) zijn dat niet. Denk dus niet te gauw dat je het verkeerd doet, want juist bij het voelen van veel weerstand doe je het waarschijnlijk goed. Vaak is het namelijk niet comfortabel, tot zelfs zeer oncomfortabel. Verwacht niet dat meditatie je direct tot rust brengt of zo. Het is zeker een soort skill die je moet leren en waar zelfs ervaren mediteerders nog moeite mee zullen hebben op momenten. Maar zet door en alles zal het waard zijn. :)

Yt2395

Na een bad trip op LSD en wiet kreeg ik ook direct weer beginnende angstaanvallen toen ik weer alleen een beetje wiet gebruikte.

Wat mij enorm hielp was de confrontatie aangaan met die naamloze angst die in mij zit, door middel van meditatie/mindfulness, voor maanden lang. Als je nu gewoon weer gaat nemen en eigenlijk helemaal niets leert over je eigen angst, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig en zul je vroeg of laat weer hetzelfde meemaken, waarschijnlijk erger. Gebruik wiet niet alleen als puur een verdovend middel, maar meer als tool om je mind te verkennen. Ga bijvoorbeeld een gedeelte van de avond dat je gebruikt besteden aan meditatie. Dat zorgt er al voor dat je die weerstand/angst die in je zit, zélf opzoekt, in plaats van dat het jou op komt zoeken op een moment dat je er niet op voorbereid bent. Op dat laatste is dan veel minder kans in mijn beleving.

Maar misschien is het eerst ook goed om nog even geen wiet te gebruiken. Luister goed naar jezelf...
Bedankt voor het antwoord zo snel, ik weet wat mijn angst is, namelijk geen controle over mijn adem te kunnen hebben, dat is ook wat met die bad trip op mdma gebeurt is ik had ervoor al gedachten over mijn adem niet te kunnen controleren of in controle hebben en eenmaal ik het nam ging het helemaal slecht en daarvoor ben ik dan ook nr de kinesist gegaan een tijdje en derna andere angsten dat ik bij therapie moest overkomen en een beter zicht van krijgen.. nu wil ik gewoon weer kunnen smoren met vrienden en wanneer ik is zin heb alleen mijn gedachten beginnen direct “paniek” in te brengen. Mijn therapist zei dat het ook gewoon gedachten zijn zoals al mijn andere angsten en ik die niet mijn leven moet laten overnemen alleen met weed weet ik niet waar te beginnen, zal ik bv beginnen met microdosing of het gewoon bij me hebben en af en toe ruiken tot mijn gedachten het nimeer als gevaar aannemen misschien..
danku

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Bedankt voor het antwoord zo snel, ik weet wat mijn angst is, namelijk geen controle over mijn adem te kunnen hebben, dat is ook wat met die bad trip op mdma gebeurt is ik had ervoor al gedachten over mijn adem niet te kunnen controleren of in controle hebben en eenmaal ik het nam ging het helemaal slecht en daarvoor ben ik dan ook nr de kinesist gegaan een tijdje en derna andere angsten dat ik bij therapie moest overkomen en een beter zicht van krijgen.. nu wil ik gewoon weer kunnen smoren met vrienden en wanneer ik is zin heb alleen mijn gedachten beginnen direct “paniek” in te brengen. Mijn therapist zei dat het ook gewoon gedachten zijn zoals al mijn andere angsten en ik die niet mijn leven moet laten overnemen alleen met weed weet ik niet waar te beginnen, zal ik bv beginnen met microdosing of het gewoon bij me hebben en af en toe ruiken tot mijn gedachten het nimeer als gevaar aannemen misschien..
danku
Ik heb dus zelf last van chronische hyperventilatie gehad dus ik begrijp die angst wel om geen controle te hebben over je ademhaling.

Ademhaling is ook een gek iets. Als je het probeert te controleren, heb je geen controle. Laat je helemaal de controle los, dan verloopt deze optimaal. Vandaar ook dat meditatie hier zo goed voor is, want meditatie = controle loslaten.

Ik denk eigenlijk niet dat je er veel aan zult hebben om te gaan ruiken aan wiet. Werk aan je angsten, confronteer jezelf ermee. Dat werkt veel beter. Verder denk ik ook dat je het niet teveel als een doel moet gaan zien om wiet te gaan gebruiken. Richt je op het doel om zonder angst te zijn. :)

Yt2395

Ik heb dus zelf last van chronische hyperventilatie gehad dus ik begrijp die angst wel om geen controle te hebben over je ademhaling.

Ademhaling is ook een gek iets. Als je het probeert te controleren, heb je geen controle. Laat je helemaal de controle los, dan verloopt deze optimaal. Vandaar ook dat meditatie hier zo goed voor is, want meditatie = controle loslaten.

Ik denk eigenlijk niet dat je er veel aan zult hebben om te gaan ruiken aan wiet. Werk aan je angsten, confronteer jezelf ermee. Dat werkt veel beter. Verder denk ik ook dat je het niet teveel als een doel moet gaan zien om wiet te gaan gebruiken. Richt je op het doel om zonder angst te zijn. :)
Beetje moeilijk te begrijpen hoe ik die angsten of controle los kan laten ik voel al sinds klein dat ik altijd controle over alles moet hebben en kan het ook niet begrijpen hoe ik het los kan laten, dan denk ik nare dingen over de toekomst, ofja eerder mijn gedachten maken dan een erge realiteit

Yt2395

Beetje moeilijk te begrijpen hoe ik die angsten of controle los kan laten ik voel al sinds klein dat ik altijd controle over alles moet hebben en kan het ook niet begrijpen hoe ik het los kan laten, dan denk ik nare dingen over de toekomst, ofja eerder mijn gedachten maken dan een erge realiteit
Ook hoe meditatie en het denken over niks na een tijdje makkelijker maakt om los te laten vind ik moeilijk te begrijpen

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is moeilijk iemand dit uit te leggen, maar je richt je aandacht even op dat nare gevoel en bent dan tijdelijk even niet bezig om ervan weg te komen. Dit zorgt er eerst voor dat het gevoel (in jouw beleving) intenser wordt. Merk je dat op, dan blijf je precies dat aanhouden en "brand" je als het ware die weerstand/angst op. Op een gegeven moment is de energie er dan uit en valt het van je af.

Een zeer simpel proces, maar vaak toch heel lastig voor mensen om uit te voeren. Want alles in je schreeuwt om juist het tegenovergestelde te doen: om afleiding van dat gevoel te zoeken. Luister in dit geval niet naar die instincten.

Het komt er denk ik toch op neer om dit in de praktijk te oefenen en steeds maar weer naar terug te komen. Je begint dan op een gegeven moment met je hele lichaam te begrijpen hoe je dit doet. Het is niet een verstandelijk iets namelijk. Het is echt een subtiele gevoelskwestie.

Hoop dat je er succes mee hebt. :)

Ook hoe meditatie en het denken over niks na een tijdje makkelijker maakt om los te laten vind ik moeilijk te begrijpen
Dat bedoel ik dus eigenlijk. Probeer het niet (met je hoofd) te begrijpen. Doe het simpelweg. Voel gevoelens, precies zoals ze zijn en ga daar diep in. Laat ze maar intens worden en zie wat er dan gebeurd. En het belangrijkste: aanschouw de gevoelens vanuit neutraliteit. Geef er geen oordeel aan. Niet kwaad én niet goed.

Laatst bewerkt:

Hardcore_frk

Badass junkie
Na jarenlang blowen heb ik dit een aantal jaar geleden ook opeens gekregen. Jointje roken en volledig para worden.

Omdat ik zoveel liefde voor cannabis heb, vond ik dat ik dit probleem echt moest overwinnen. Dus heb ik een aantal avonden geblowd, met de vooraf de acceptatie om die avond te sterven aan het cannabisgebruik. Dat is natuurlijk nooit gebeurd en nu geniet ik er weer met volle teugen van!

Ik denk dat dit een soort van exposure therapie was?

Pace Ley

Als je angstig wordt van blowen, wat is dan de reden dat je er toch weer aan wilt beginnen? Is een rein, nuchter dagelijks leven zonder wiet een manier om je dagelijkse realiteit te ontsnappen? Misschien ben je daar (tijdelijk) oké mee, maar ik denk dat je er een hoop uit kunt halen als je weer leert om te genieten van het leven zonder wiet.
Ik zou zelf veel meer behoefte hebben om de reden van het blowen aan te pakken, dan de angst die krijgt bij het rollen van een joint. Mocht je het roken al een paar weken probleemloos volhouden, dan kan ik me niet voorstellen dat je die angst weer voelt en je op den duur er weer gewoon zin in krijgt. En er ook echt van geniet zoals het hoort.

Ik kan de Wim Hof methode enorm aanraden. Ik heb met mijn exvriend hele fijne meditatie sessies gehad die zijn geïnspireerd door hem. We hadden een antikraak boerderij aan het water met een zelf in elkaar geknutselde sauna. Er werd een hoop gelachen en we voelden ons gezonder en gelukkiger dan ooit. In die tijd is mijn vriend spontaan gestopt met blowen (even klaar mee) omdat onze zwem en sauna sessies een heerlijke frisheid gaven die je niet meer wilde verstoren. Daarna konden we weer ècht genieten van samen een jointje roken, zonder dat het een gewoonte werd.
Die sauna heb je overigens niet nodig. Gewoon een zwemplek in de natuurlijk is heerlijk, en je kunt opwarmen door sporten ipv sauna.
Dit is inmiddels jaren terug, maar ik ga dit najaar weer beginnen.

Bovenaan