Autorijden met 3mmc strafbaar?

Bobbob206

Experimenterende gebruiker
Hoi mensen. Ik vraag me af of het strafbaar is om deel te nemen aan het verkeer met 3mmc gebruik. Neemt niet weg dat het verstandig is om te doen. Wat weten we hierover op het forum?

Blyatman

Badass junkie
Toen je deze vraag opstelde, en het moment van plaatsen hanteerde. Wat zei je gezonde verstand?

Alle middelen die het reactievermogen, en het hanteren van motorvoertuigen beïnvloeden is niet voor niets strafbaar volgens de wet.

De maximumstraf voor rijden onder invloed van drugs of medicijnen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 8.200,-. Ook kan een rijverbod opgelegd worden. De rechter kan het rijbewijs laten inhouden voor max. 5 jaar (10 jaar bij herhaling).

Er kan wel gediscussieerd worden over “3mmc is geen drugs maar een research chemical” het is een designer drugs, en zal geclassificeerd worden onder Artikel 8. Wegenverkeerswet. (WVW). rijden onder invloed.

Dus, nee denk dat niemand weet of dit toegestaan is of niet. 🤨

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Toen je deze vraag opstelde, en het moment van plaatsen hanteerde. Wat zei je gezonde verstand?

Alle middelen die het reactievermogen, en het hanteren van motorvoertuigen beïnvloeden is niet voor niets strafbaar volgens de wet.

De maximumstraf voor rijden onder invloed van drugs of medicijnen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 8.200,-. Ook kan een rijverbod opgelegd worden. De rechter kan het rijbewijs laten inhouden voor max. 5 jaar (10 jaar bij herhaling).

Er kan wel gediscussieerd worden over “3mmc is geen drugs maar een research chemical” het is een designer drugs, en zal geclassificeerd worden onder Artikel 8. Wegenverkeerswet. (WVW). rijden onder invloed.

Ik zou het voor de zekerheid en veiligheid niet doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje immers!

Nihilist88

Badass junkie
Kan alleen mn voorgangers bijtreden, alleen wil ik er zeker nog wel eens serieus op reageren (al vraag ik me wel het nut, ervan af bij zulke vraagstellers).
Mag je überhaupt met drugs deelnemen aan het verkeer? Dat je nog twijfelt aan rc's gebaseerd op bestaande reguliere medicijnen, zoals benzo's en rilatine...kan ik inkomen, heb ik vb bij 4f-mph (potente rilatine rc) ook gehad. Maar zelfs daar, liever voorkomen, dan ff te testen. Als ik weet dat ik moet rijden, zal ik minstens 3 dagen ervoor niets nemen, buiten mijn voorgeschreven medicatie. Ook heb ik voordeel dat ik geen wiet rook (thc blijft lang in je lijf bij regelmatig gebruik), alcohol, ook nooit dag/avond voor ik ergens moet zijn. Maar deze vraag mbt 3mmc is indd gewoon DOM, bedoel, dat is stimulant pur sang, iets tussen coke en mdma...DUS NEEN, dat is 1000% ontoelaatbaar, onwettig en strafbaar...maar alleen de gedachte dit te willen doen🤷🤦 Ik stel me zo van die individu's voor die lijntje nemen en ook nog even een peukie wiet trekken en beetje later gezellig de baan op gaan met de auto🙃

De Zandman

DF-koning
Toen je deze .....

Noot: en nou dit eens bekijken, als er iemand door jou is aangereden, en zwaar gewond, od het leven heeft verloren, doordat jij zonodig toch achter het stuur kroop.
Dan verandert die strafmaat...en niet in gunstige zin!

Jij rijdt onder invloed?
Altijd schuld aan jou!

Ik dus wél.
Artikel 8 van de WegenverkeersWet geeft precies aan, wat er wel, maar ook wat er niet mag, als men onder invloed is van een stof, die de rijvaardigheid k a n beïnvloeden, en de bestuurder dit had kunnen/moeten weten.
Als men een (motor)voertuig bestuurt, of als men onder invloed verkerende, daartoe alleen al aanstalten maakt, om in die staat verkerende, te gaan rijden, dat is dus foute koek.
as simple as that.

3mmc is zo'n stof.
Of we dit nou leuk vinden, of niet.
Ik ben zelf hierin vroegah beslist geen heilige geweest.
dat is de waarheid.
Dat is alleen heeeeel lang geleden. Maar toch. Fout.

Je ken het niet meer maken...toch?

Laatst bewerkt:
L

Lid 152247

Gast
Ok TO word wel afgebrand. Maar uit zijn OP haal ik uit of rijden met 3mmc mag. Want officieel is het nog geen drugs. Kon het antwoord ook wel raden daar niet van.

Goed..verdient niet de hoogste iq prijs, maar beter toch dat iemand het hier vraagt dan doet?

Dus top.. @Blyatman @De Zandman

En @Nihilist88

(En ja moet ook wel.lachen om.de reacties.van.anderen)

Laatst bewerkt door een moderator:

De Zandman

DF-koning
Het gaat er niet om, @Mrloverd, of het nu drugs zijn, of niet, als je onder invloed rijdt.
Art 8 WvW heeft het over i e d e r e stof, die de rijvaardigheid
k a n beïnvloeden.
Zelfs aanstalten maken om te gaan rijden, onder invloed verkerende, is al foute koek.
Dus:
3 mmc en autorijden?
Gaan n i e t samen, is simpelweg verboden!
Denk eens aan die andere deelnemers aan het verkeer...

L

Lid 152247

Gast
Het gaat er niet om, @Mrloverd, of het nu drugs zijn, of niet, als je onder invloed rijdt.
Art 8 WvW heeft het over i e d e r e stof, die de rijvaardigheid
k a n beïnvloeden.
Zelfs aanstalten maken om te gaan rijden, onder invloed verkerende, is al foute koek.
Dus:
3 mmc en autorijden?
Gaan n i e t samen, is simpelweg verboden!
Denk eens aan die andere deelnemers aan het verkeer...
Absoluut mee eens!
Ik bedoel alleen, ik heb liever dat iemand een "domme" vraag stelt en door de antwoorden hier niet ermee gaat rijden.

Dan dat hij de vraag niet had gesteld.en het had gedaan. Dus ik hoop dat TO wat met jullie serieuze antwoorden doet

De Zandman

DF-koning
Zo ken ik je weer, @Mrloverd!
Het is nooit mijn bedoeling geweest om de TO af te branden. Nee. Beslist niet.
Wat was mijn bedoeling dan wel?
Eenvoudig.
Het vertellen hoe een en ander juridisch in elkaar steekt.
En dit stukje info is voor ons allemaal toch wel belangrijk vind ik .
Het is natuurlijk aan iedereen zelf, wat hij if zij ermee doet.
Maar wetten e.d. moet je exact weergeven zo mogelijk, want exact zijn, dat doet de rechter uiteindelijk ook.
C'est ca.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Misschien moet je @De Apotheker eens appen, zijn dealer verwerkt 3-mmc in zijn lachgas tanks en voor zover ik het weet is een ballonetje doen in de auto de laatste rage.

Maar ff serieus. Als je niet kan rijden door het gebruik van psychoactive middelen slaap dan liever onder een brug ofzo voor een nachtje. Met wat geluk kan je een fikkie stoken met wat mede junks om je warm te houden en de dag nadien kan je weer fris in je auto stappen.

De Zandman

DF-koning
Is het niet beter om te zeggen:
Als je onder invloed bent,
Van wat voor drug dan ook, niet alleen psychoactieve middelen, er zijn nog zoveel andere ,

NIET RIJDEN
De ellende die je riskeert, ook vwb de anderen,
Die wil je echt niet de rest van je leven met je mee torsen, toch.
Sommige middelen werken dagenlang door.
Onder invloed? Niet doen.
We weten dit toch allemaal.

Laatst bewerkt:
Als ik dit lees word ik een beetje verdrietig.
WAAROM ik herhaal WAAROM zou je ook maar willen rijden met 3mmc en of andere drugs op.

Het is vragen om problemen!

Oh en hoewel een speeksel test meschien niet test op 3mmc is rijden met verdovende middelen altijd strafbaar.
(Tenzij je een dokters verklaring hebt die dit tegen spreekt)
Maar die zal jij voor 3mmc never nooit niet krijgen helaas

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Mhm, ik denk dat TS eerder bedoelde als 3MMC detecteerbaar is met de basic Amfetamine / Cocaine / THC / MDMA / Heroine speekseltest.
Hier weet ik jammer genoeg geen antwoord op. Daarbuiten uit rij ik zelf wel eens met de auto onder cocaïne of amfetamine, tenzij ik langer als 6 uur aan het gebruiken ben en ook dit zonder combinatie van andere middelen. Mijn reactievermogen en focus is tien keer beter als gewoonlijk, en zie hier dan ook geen erg in.

Speekseltesten van de politie testen dus niet op 3MMC nee, en ook al lijkt 3MMC op amfetamine, kan het geen vals positief resultaat geven. Enkel wanneer je dus zichtbaar onder invloed bent kan meneer de agent wel eens kut doen, een speeksletest enzodra alles negatief is zeggen van ik geloof het niet, ik doe een bloedtest.

CuriousExplorer

DF-koning
Als ik dit lees word ik een beetje verdrietig.
WAAROM ik herhaal WAAROM zou je ook maar willen rijden met 3mmc en of andere drugs op.

Het is vragen om problemen!

Oh en hoewel een speeksel test meschien niet test op 3mmc is rijden met verdovende middelen altijd strafbaar.
(Tenzij je een dokters verklaring hebt die dit tegen spreekt)
Maar die zal jij voor 3mmc never nooit niet krijgen helaas
Omdat sommige mensen op een vrijdagnacht cocaïne nemen en op maandag gewoon moeten gaan werken.
Gezien cocaïne pas na 96u volledig uit uw bloed verdwenen is beantwoord ik daarmee uw vraag me dunkt.

Of moet iedereen die cocaïne neemt maar verlof vragen maandag en dinsdag?
Ik neem geen cocaïne de dag dat ik moet autorijden, maar ik ga ook wel gewoon de maandag gaan werken.

Dus, DAAROM !

De Zandman

DF-koning
Onder invloed zijn, is onder invloed zijn.
Ook al zijn het in casu stimulanten, feit is dat je dus n i e t mag rijden. Niet, dus!

Ik vond vroeger ook, dat ik met alcohol op alleen maar beter ging rijden.
Overigens, is dit een kenmerkende werking van alcohol, en ook hierdoor gaat het zo vaak mis...

Rijd nou godverdomme niet, als je onder invloed bent!
Hoe vaak moeten we dit nog zeggen...

NIET DOEN

Ik heb de geneugten mogen ervaren van een ongeval doordat er een dronken GAK arts met volle vaart achterop mijn auto knalde...
sta je om 24.00 uur voor een rood stoplicht te wachten, ineens sta je 20 meter verder, en is je stoel finaal gebroken zodat je uit je auto moet klauteren...

Dat was echt niet leuk, hoor. Nee. Echt niet.

Het kostte mij nog eens meer dan 2000 gulden om een gelijkwaardige auto te kunnen kopen.
Zo gaat dat met verzekeringen....

En die arts?
Die had een leasebak.
Geen centje pijn voor hem, behalve voor zijn broer, die naast hem zat.
Want die had een beste ster in de voorruit gemaakt met zijn kop.
geen autogordel om...
Ja. Ook alweer zoiets.

Toen ik de deur van zijn auto opentrok, rolde de bestuurder zo de straat op.
Apezat. Als een dragonder!
Woest was ik!
Maar daar heb je dus niets aan...
Al mijn nekspieren waren beschadigd. Ja.
ik moest van de gearriveerde politie meteen gaan zitten, en met de ambulancenaarhetziekenhuis. Leuk, nietwaar.
De klootzak.
En dan lees ik hier, dat er nog steeds mensen zijn, die deze risico's nemen.
Gaan rijden. Met wat dan ook op.
Doe dit de ander, en jezelf nou niet aan.
Rekening man tegenwoordig!

Laatst bewerkt:

ricorieks

In memoriam - 15 juli 2022
Hoi mensen. Ik vraag me af of het strafbaar is om deel te nemen aan het verkeer met 3mmc gebruik. Neemt niet weg dat het verstandig is om te doen. Wat weten we hierover op het forum?
ik denk het niet aangezien het op geen enkele lijst in het wetboek van strafrecht staat.
politie test niet op 3-mmc met een speekseltest naar mijn weten.
maar hier komt zeker verandering in als die op de lijst komt...
verder schrijf je hier al dat het niet verstandig is

mvg ricorieks

ricorieks

stukje rechtspraak:
Ook heeft het NFI gerapporteerd dat in het onderzoeksmateriaal 3-MMC is aangetroffen. 3-MMC is een niet-gereguleerde psychoactieve stof. 3-MMC is niet vermeld op een van de lijsten van de Opiumwet of de Wet voorkoming misbruik chemicaliën.

dus niet strafbaar
voor de wet is het vergelijkbaar met een kopje koffie teveel achter het stuur gaan zitten denk ik zelf .
al ben ik tegen elk middel dat je beïnvloed (legaal of illegaal) tijdens deelname aan het verkeer

Paranoize.

Badass junkie
Omdat sommige mensen op een vrijdagnacht cocaïne nemen en op maandag gewoon moeten gaan werken.
Gezien cocaïne pas na 96u volledig uit uw bloed verdwenen is beantwoord ik daarmee uw vraag me dunkt.

Of moet iedereen die cocaïne neemt maar verlof vragen maandag en dinsdag?
Ik neem geen cocaïne de dag dat ik moet autorijden, maar ik ga ook wel gewoon de maandag gaan werken.

Dus, DAAROM !
Wat je nu zegt klopt helemaal niet, de halfwaardetijd en tijd dat het middel in het lichaam zit bepaald niet de tijd hoelang je niet mag rijden na het gebruik van een middel. Bijvoorbeeld na het roken van cannabis mag je zoveel uur niet deelnemen aan het verkeer maar wanneer je weer mag rijden is het nog niet volledig uit je lichaam en bij alcohol consumptie mag je ook een bepaalde tijd niet rijden terwijl het in die tijd niet volledig je lichaam verlaat. Sws is de wetgeving heel raar zoals je bijvoorbeeld na diazepam gebruik 72 uur geen deel mag nemen aan het verkeer en bij chronisch gebruik helemaal geen deelname mag nemen terwijl je bij clonazepam na 2 weken een stabiele dosis te hebben wel mag autorijden. Hetzelfde geld voor methadon en tramadol mag je ook na 2 weken stabiele dosis autorijden terwijl het gewoon opiaten blijven gewenning of niet..... vind de wet maar raar in elkaar zitten🤣

CuriousExplorer

DF-koning
Wat je nu zegt klopt helemaal niet, de halfwaardetijd en tijd dat het middel in het lichaam zit bepaald niet de tijd hoelang je niet mag rijden na het gebruik van een middel. Bijvoorbeeld na het roken van cannabis mag je zoveel uur niet deelnemen aan het verkeer maar wanneer je weer mag rijden is het nog niet volledig uit je lichaam en bij alcohol consumptie mag je ook een bepaalde tijd niet rijden terwijl het in die tijd niet volledig je lichaam verlaat. Sws is de wetgeving heel raar zoals je bijvoorbeeld na diazepam gebruik 72 uur geen deel mag nemen aan het verkeer en bij chronisch gebruik helemaal geen deelname mag nemen terwijl je bij clonazepam na 2 weken een stabiele dosis te hebben wel mag autorijden. Hetzelfde geld voor methadon en tramadol mag je ook na 2 weken stabiele dosis autorijden terwijl het gewoon opiaten blijven gewenning of niet..... vind de wet maar raar in elkaar zitten🤣
In BE wel.
Ik ben een maand mijn rijbewijs kwijt geweest omdat ik vals positief getest had op cocaïne. Ze kijken naar de metabolieten.

* en nee, ik had geen cocaïne op.

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter

ricorieks

Tabel 1: In de tabel zie je hoelang drugs in de urine aantoonbaar zijn. Klik op de links voor meer informatie over het middel. Let op: dit is een globale inschatting, de individuele verschillen kunnen groot zijn.

Alcohol2 tot 5 dagen
TabakTot 2 dagen
CannabisTot 5 dagen bij incidenteel gebruik, tot een maand bij frequent gebruik
Cocaïne/coke2 tot 5 dagen bij incidenteel gebruik, tot 8 dagen bij intensief gebruik
XTC/MDMA1 tot 3 dagen
Amfetamine/speed1 tot 4 dagen
4-fluoramfetamine (4-FA/4-FMP)2 tot 4 dagen
Truffels/Paddo’s1 tot 2 dagen
GHBTot 12 uur
EfedraTot 3 dagen
LSDTot 2 dagen
Heroïne2 tot 5 dagen
Morfine2 tot 3 dagen
Opium2 tot 3 dagen
Methadon2 tot 5 dagen
Benzodiazepine (slaap- en kalmeringsmiddelen)2 tot 4 dagen bij therapeutisch gebruik, bij chronisch gebruik 4 tot 6 weken
MescalineTot 72 uur
DMTTot 72 uur
PCP2 tot 3 dagen
Khat/qatTot 3 dagen
LachgasNiet aantoonbaar
Ketamine48 uur
Terug naar top

Tabel 2: In de tabel zie je hoelang drugs in het speeksel aantoonbaar zijn. Klik op de links voor meer informatie over het middel. Let op: dit is een globale inschatting, de individuele verschillen kunnen groot zijn.

CannabisNa 6 tot 8 uur is THC niet meer aan te tonen in speeksel. Als iemand veel blowt en/of een zeer slecht gebit heeft kan dit langer zijn.
XTCBij eenmalig slikken: 16-40 uur
Bij 2 x doseren: 19-58 uur
SpeedBij eenmalige rook/snuif/spuit: 10-20 uur
Bij slikken: 15-25 uur
Bij zwaar gebruik: 16-40 uur
CocaïneEenmalige dosis: 3-4 uur
Zwaar gebruik: enkele uren meer
GHBBij recreatief gebruik: gemiddeld zo’n 4 tot 8 uur
Bij zware verslaving: altijd positief
OpiatenEenmalige dosis: 5 uur
Chronisch gebruik: 12 tot 15 uur
bron : jellinek.nl

L

Lid 152247

Gast
Het topic word steeds interessanter.
Facts: rijden onder invloed is strafbaar
Fact: 3MMC (gebruik) is niet strafbaar

Als 3mmc niet te traceren valt via een test bij een ongeval en je met een pokerface kan beweren dat je nuchter bent
dán word je er niet voor gestraft..met andere woorden:

Je bent weldegelijk onder invloed en dus strafbaar -en dat weet je dondersgoed- maar zolang niemand erachter komt , kom je ermee weg.

De discussie of het strafbaar is en de discussie of het te bestraffen valt zijn 2 compleet verschillende dingen.
Wat zeg je tegen jezelf in de spiegel versus wat zeg je tegen de rechter..

ricorieks

Artikel 8
1
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

neem ik aan waar iedereen op doelt .

waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen

er zijn zat mensen die dit niet weten aangezien de vraag van TS
dus wist je het niet ,dan vervalt lid 1

dan is het aan justitie om te bewijzen dat je dit wel wist..

je weet tog dat dit drug is ,nee heb alle verboden middelen opgezocht zag 3-mmc er niet bij staan,wel dat het gewoon onder de warenwet valt.

er staat bij :NOT FOR HUMAN CONSUMPTION ,uhh ik spreek alleen nederlands

etc etc

mocht je slingerend over de weg aangehouden worden dan mischien na bloed onderzoek dat 3-mmc naar boven komt. en dan een boete krijgt voor roekeloos rijden ofzo..

rijdt je gewoon recht:heb je niks te vrezen ,speeksel test en dan weer door rijden, dan vervalt heel lid 1 ook gewoon..

en ik ben zeker geen voorstander van deelname aan het verkeer onder invloed van.....

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Artikel 8
1
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

neem ik aan waar iedereen op doelt .

waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen

er zijn zat mensen die dit niet weten aangezien de vraag van TS
dus wist je het niet ,dan vervalt lid 1

dan is het aan justitie om te bewijzen dat je dit wel wist..

je weet tog dat dit drug is ,nee heb alle verboden middelen opgezocht zag 3-mmc er niet bij staan,wel dat het gewoon onder de warenwet valt.

er staat bij :NOT FOR HUMAN CONSUMPTION ,uhh ik spreek alleen nederlands

etc etc

mocht je slingerend over de weg aangehouden worden dan mischien na bloed onderzoek dat 3-mmc naar boven komt. en dan een boete krijgt voor roekeloos rijden ofzo..

rijdt je gewoon recht:heb je niks te vrezen ,speeksel test en dan weer door rijden, dan vervalt heel lid 1 ook gewoon..

en ik ben zeker geen voorstander van deelname aan het verkeer onder invloed van.....

En als je iemand invalide rijdt? Ik lees hiervooral over wel of niet gepakt worden. Gepakt worden is het minst erge wat je kunt overkomen!

ricorieks

Als 3mmc niet te traceren valt via een test bij een ongeval
na een ongeval (geen blik schade )wordt standaard bloed geprikt
de hoofdgroep waar 3-mmc onder valt komt daar zeker boven water na bloed onderzoek.
maar mocht je blijven ontkennen dat je niet wist dat het je rijvaardigheid kon beinvloeden ,haalt een beetje advocaat je binnen een paar uurtjes al weer naar huis.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
na een ongeval (geen blik schade )wordt standaard bloed geprikt
de hoofdgroep waar 3-mmc onder valt komt daar zeker boven water na bloed onderzoek.
maar mocht je blijven ontkennen dat je niet wist dat het je rijvaardigheid kon beinvloeden ,haalt een beetje advocaat je binnen een paar uurtjes al weer naar huis.
Eigenlijk heel erg.... Ze zouden zo iemand zijn rijbewijs moeten afpakken.
”Ik wist het niet” amehoela...

ricorieks

En als je iemand invalide rijdt? Ik lees hiervooral over wel of niet gepakt worden. Gepakt worden is het minst erge wat je kunt overkomen!
ik denk dat de meeste mensen hier rijden onder invloed van ..... niet in hun agenda hebben staan.
rijdt je iemand invalide of erger ,
Wat zeg je tegen jezelf in de spiegel
met straf of zonder straf dan komt het uiteindelijk hier op uit...

Bovenaan