Autorijden in herstel

_shikantaza

Badass junkie
Ha DF'ers! Er is mij de laatste tijd iets opgevallen, en dat is dat ik in herstel anders ben gaan autorijden en anders tegen autorijden aankijk.

Autorijden vond ik altijd leuk, zeker op de snelweg vermaakte ik mij altijd prima met de kleine puzzeltjes van harder/zachter, inhalen, plaats maken enz om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen. Wel was ik altijd behoorlijk bezig met "zo snel mogelijk thuis komen", en als de limiet 120 was dan vond ik het ook nodig om dat te rijden, en vond iedereen die langzamer reed maar een beetje raar. Als ik langere stukken reed viel het me alleen wel op dat ik ondanks mijn liefde voor het opzoeken van de snelheidslimiet na een korte pauze altijd weer dezelfde vrachtwagen tegenkwam die ik een half uur daarvoor had ingehaald. Dat vond ik soms grappig, soms teleurstellend en een heel enkele keer ook reden om boos of gefrustreerd te worden. Maar ik realiseerde me steeds meer dat hard rijden niets oplevert.

Maar nu ik wat langer in herstel zit begin ik de snelweg steeds vervelender te vinden. Ik rijd inmiddels nooit meer harder dan 100, ook 's avonds niet. Soms blijf ik achter een vrachtauto rijden als dat praktisch is. Mijn rijstijl is in het algemeen een stuk rustiger geworden en "snel thuis" heeft plaats gemaakt voor "heelhuids thuis". Maar wat ik regelmatig om me heen zie, ik vind het echt niet normaal meer - elkaar opjagen, bumperkleven, kortzichtig gedrag, plankgas op een rood verkeerslicht afrijden, en een heel enkele keer ronduit levensgevaarlijke manoeuvres allemaal om "op te schieten". En ik zie dan af en toe dergelijke brokkenpiloten gewoon weer bij de verkeerslichten onderaan de afrit, dus het schiet gewoon letterlijk echt niet op. Ik vind het maar een trieste bedoening geworden op de snelweg, heel onverdraagzaam allemaal. Veel mensen dringen hun haast aan een ander op, en ik baal er van als ze dat bij mij doen. Ik vind het onacceptabel dat een ander mij in gevaar brengt en ik zou dat zelf ook nooit met opzet doen.

Het is niet allemaal kommer en kwel hoor, ik kom af en toe ook wel mensen tegen die afstand houden, die rustig rijden, die voorrang weggeven als ze dat zelf hebben maar als het gewoon handiger is om dat niet te doen. Maar dat is wel een stuk zeldzamer dan wat ik hierboven beschrijf. Ik laat me overigens door niemand opjagen, en als ik te laat dreig te komen bel ik even op om dat aan te kondigen, als dat kan.

Herkent iemand dit? Is het misschien mijn leeftijd (ik ben de 40 ruim voorbij), hoort het bij de meer spirituele houding van herstel? Is het op de weg naarder geworden of ben ik het anders gaan zien? Zie ik het te pessimistisch? Ik ben wel benieuwd eigenlijk hoe anderen dit zien en ervaren.

Laatst bewerkt:

Memento

Bewuste gebruiker
Ik ben nog niet zo lang bestuurder als jij, maar ik heb de laatste tijd ook het idee dat er steeds agressiever en asocialer gereden wordt. Ik ben niet vies van doorrijden maar het moet wel kunnen/veilig zijn. Ook het niet tussen laten bij invoegen is echt vervelend, mensen die denken 10 min later thuis te zijn als ze 1 iemand er tussen moeten laten.
Sommige mensen rijden alsof iedereen op de weg hun vijand is en er geen anderen van vlees en bloed in de auto zitten waar een familie thuis op wacht.

Miraculeus

Bewuste gebruiker
Sommigen kunnen inderdaad behoorlijk asociaal weggedrag vertonen, heel vervelend.

Ik vind het echter ook mega irritant als iemand op zijn dooie gemakje op de linkerbaan net niet de max snelheid rijdt en geen enkele moeite doet om aan de kant te gaan voor mensen die even willen passeren. Daar word ik dan soms wat plakkerig van, niet goed, maar het is ZO ergerlijk!

_shikantaza

Badass junkie
Sommigen kunnen inderdaad behoorlijk asociaal weggedrag vertonen, heel vervelend.

Ik vind het echter ook mega irritant als iemand op zijn dooie gemakje op de linkerbaan net niet de max snelheid rijdt en geen enkele moeite doet om aan de kant te gaan voor mensen die even willen passeren. Daar word ik dan soms wat plakkerig van, niet goed, maar het is ZO ergerlijk!
Merk je dat het helpt als je bumperkleeft?

Miraculeus

Bewuste gebruiker
Merk je dat het helpt als je bumperkleeft?
Soms wel, soms niet. Vaak kleef ik heel even en neem daarna direct wat meer afstand, dat geeft wat ruimte en dan gaat men vaak wel aan de kant.
Alsof ze gewoon even met iets anders bezig waren en zich niet realiseerden dat ze links reden.

_shikantaza

Badass junkie
Soms wel, soms niet. Vaak kleef ik heel even en neem daarna direct wat meer afstand, dat geeft wat ruimte en dan gaat men vaak wel aan de kant.
Alsof ze gewoon even met iets anders bezig waren en zich niet realiseerden dat ze links reden.
Die aanpak zou ik ook wel waarderen. Of even seinen met groot licht vind ik ook prima. Desnoods even kort claxonneren. Daar zit geen risico aan verbonden.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Die aanpak zou ik ook wel waarderen. Of even seinen met groot licht vind ik ook prima. Desnoods even kort claxonneren. Daar zit geen risico aan verbonden.
Claxonneren geeft vaak een vrij heftige schrikreactie bij mensen en geeft daarmee dus wel degelijk een risico. Claxonneren is ook alleen toegestaan bij gevaarlijke situaties en terecht.

Hou het dus bij seinen :)

Neo-Shulginist

Badass junkie
Herkent iemand dit? Is het misschien mijn leeftijd (ik ben de 40 ruim voorbij), hoort het bij de meer spirituele houding van herstel? Is het op de weg naarder geworden of ben ik het anders gaan zien? Zie ik het te pessimistisch? Ik ben wel benieuwd eigenlijk hoe anderen dit zien en ervaren.

Ja ik heb dit ook wel.
Ik heb mijn rijbewijs gelijk gehaald toen het kon (op mijn 18e). En in het begin reed ik inderdaad zo snel en 'soepel' mogelijk door het verkeer. Maar soms haalde ik ook gevaarlijke capriolen uit, gewoon voor de kick. Zo heb ik wel eens met vier wielen driftend de rotonde genomen.
Het ging goed, dus dat was natuurlijk super vet. Maar als het ff niet goed gaat dan is het natuurlijk een superdomme actie die de risico's totaal niet waard is.

Een van die dingen was dat ik altijd stoned reed. Ik was ook gewoon altijd stoned. Zo heb ik zelfs mijn rijbewijs gehaald.

Maar voor mij hing het denk ik voornamelijk samen met nog niet volgroeide hersenen. Je prefrontale cortex is pas rond je 24e levensjaar uitgegroeid. Dus als je jongvolwassen bent kun je daardoor nog niet altijd goed de gevolgen van je handelen overzien.

Toen ik halverwege de 20 was ben ik vrijwel geheel gestopt met autorijden. Dat was toevallig; ik ging verhuizen naar een plek waar ik geen auto had. Soms leende ik in de zomer de auto van mijn ouders een paar weken als zij op vakantie waren. Maar in die tijd dat ik weinig autoreed ben ik er wel echt anders over gaan denken.

Allereerst zijn in de tussentijd de speekseltesten ingevoerd. Dusja, dan let ik wat meer op het blowen. Als ik nu moet rijden dan stop ik meestal 2 tot 3 dagen van te voren zodat die speekseltesten in ieder geval negatief zijn. Als ik op vakantie ga naar het buitenland dan stop ik zelfs 6 weken van te voren zodat ik helemaal clean kan rondrijden.

Waar het precies aan ligt weet ik dus niet. Maar verder heb ik dezelfde ervaring als jij. Ik ben gewoon heel rustig gaan autorijden. Niet bangig of onzeker ofzo. Maar als iemand zit te drukken dat 'ie er tussen wil dan laat ik gewoon even het gas los of rem zachtjes. "Oh, kennelijk heeft die persoon haast", denk ik dan.
Tijdens het rijden ben ik nu vooral bezig met zoveel mogelijk ruimte om me heen te creëren. Daarnaast probeer ik om zo zuinig mogelijk te rijden; dus weinig wisselen van snelheid en vroeg schakelen. Verder vind ik het belangrijk om mijn ogen zoveel mogelijk op de weg te houden. De radio stel ik dus alleen in als ik stilsta, en ik eet of drink niet tijdens het rijden.

Waarom jij je anders bent gaan gedragen weet ik niet. Maar misschien heb je gewoon wat meer innerlijke rust gevonden. En misschien heb je wat meer zelfrespect gekregen, waardoor je bent gestopt met drugs en waardoor je voorzichtiger rijdt.

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
MensenMetHaast® zijn bij mij sowieso aan het verkeerde adres. Als je zo belangrijk ben dat je er langs moet koop je maar een zwaailicht en anders had je eerder van huis moeten gaan.

Veel bestuurders schijnen niet te snappen dat de grootste oorzaak van file niet drukte maar remgedrag is. Wat wordt veroorzaakt door o.a te ver boven of onder de gemiddelde snelheid te rijden, weinig afstand tot voorliggers en die clowns die elke 30 seconden van baan wisselen. In een ideale wereld zou iedereen rijden zoals vrachtwagen.

Mijn grootste hobby in de spits is dan ook naderende MensenMetHaast® identificeren in de spiegel (patserauto, xenon licht en kleef gedrag zijn sterke indicatoren) en dan naar links gaan.
Doen ze normaal dan laat ik ze er snel weer langs maar gaan ze meteen in de linker spiegel hangen op 3 meter afstand, of zelfs seinen dan ga ik net zo snel rijden als de rechter baan en met tactisch gebruik van de voertuigen op de andere banen ook zorgen dat ze er niet langs kunnen. Uiteraard wel met verkeersveiligheid voorop

Is het nodig? Niet echt. Maar ik kan me altijd wel vermaken met het feit dat die personen bijna een TIA krijgen van woede, terwijl ze er toch niks mee op schieten want 200m vóór mij loop je toch weer tegen nieuwe obstakels en binnen 5km staan we toch weer allemaal stil bij een infarct.
Echt, zak in de stront met je geduw 🤡

Let wel: dit doe ik echt alleen op momenten dat ik zeker weet dat het voor mij net zo traag rijdt en ik verder geen belemmering veroorzaak voor invoegstroken, hulpdiensten, vrachtwagen etc. Ik gun mensen over het algemeen alle ruimte maar specifiek mensen met zwaailichtsyndroom pesten is gewoon *chefs kiss*

_shikantaza

Badass junkie
Prachtig @HuisbaasBob 😄

Vroeger deed ik dat ook wel eens maar daar waag ik me tegenwoordig niet meer aan omdat ik niet goed weet wat voor fratsen ze uit gaan halen. Dan hou ik mezelf maar voor dat het veiliger is om niet te narren en dat de boodschap toch niet doorkomt.

Dat doet me overigens wel denken aan een leuke uitspraak die ik van kantoor ken (als iemand met een te voorkomen spoedje aan kwam zetten): jouw gebrekkiige planning is niet mijn probleem. En eigenlijk vraagt zo’n bumperklever mij om geld uit te geven -harder rijden is onzuiniger en dus duurder. Nee dus 😄

Wollukker

Bewuste gebruiker
Daarom vind ik het heerlijk om in Amerika auto te rijden. tig baans wegen. Iedereen blijft in zijn eigen baan. Degene achter je blijft relaxed op 3-4 seconden afstand. En wil hij je inhalen, dan mag dit zowel links als rechts. Resultaat: iedereen chill, en zeer weinig tot geen agressie in het verkeer.

En vervolgens kom je terug in NL, en dan maak ik in het half uurtje autorijden naar kantoor minstens 2 of 3 levensgevaarlijke capriolen en driftkikkers mee. Elke dag.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ha DF'ers! Er is mij de laatste tijd iets opgevallen, en dat is dat ik in herstel anders ben gaan autorijden en anders tegen autorijden aankijk.

Autorijden vond ik altijd leuk, zeker op de snelweg vermaakte ik mij altijd prima met de kleine puzzeltjes van harder/zachter, inhalen, plaats maken enz om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen. Wel was ik altijd behoorlijk bezig met "zo snel mogelijk thuis komen", en als de limiet 120 was dan vond ik het ook nodig om dat te rijden, en vond iedereen die langzamer reed maar een beetje raar. Als ik langere stukken reed viel het me alleen wel op dat ik ondanks mijn liefde voor het opzoeken van de snelheidslimiet na een korte pauze altijd weer dezelfde vrachtwagen tegenkwam die ik een half uur daarvoor had ingehaald. Dat vond ik soms grappig, soms teleurstellend en een heel enkele keer ook reden om boos of gefrustreerd te worden. Maar ik realiseerde me steeds meer dat hard rijden niets oplevert.

Maar nu ik wat langer in herstel zit begin ik de snelweg steeds vervelender te vinden. Ik rijd inmiddels nooit meer harder dan 100, ook 's avonds niet. Soms blijf ik achter een vrachtauto rijden als dat praktisch is. Mijn rijstijl is in het algemeen een stuk rustiger geworden en "snel thuis" heeft plaats gemaakt voor "heelhuids thuis". Maar wat ik regelmatig om me heen zie, ik vind het echt niet normaal meer - elkaar opjagen, bumperkleven, kortzichtig gedrag, plankgas op een rood verkeerslicht afrijden, en een heel enkele keer ronduit levensgevaarlijke manoeuvres allemaal om "op te schieten". En ik zie dan af en toe dergelijke brokkenpiloten gewoon weer bij de verkeerslichten onderaan de afrit, dus het schiet gewoon letterlijk echt niet op. Ik vind het maar een trieste bedoening geworden op de snelweg, heel onverdraagzaam allemaal. Veel mensen dringen hun haast aan een ander op, en ik baal er van als ze dat bij mij doen. Ik vind het onacceptabel dat een ander mij in gevaar brengt en ik zou dat zelf ook nooit met opzet doen.

Het is niet allemaal kommer en kwel hoor, ik kom af en toe ook wel mensen tegen die afstand houden, die rustig rijden, die voorrang weggeven als ze dat zelf hebben maar als het gewoon handiger is om dat niet te doen. Maar dat is wel een stuk zeldzamer dan wat ik hierboven beschrijf. Ik laat me overigens door niemand opjagen, en als ik te laat dreig te komen bel ik even op om dat aan te kondigen, als dat kan.

Ik herken dit helemaal. Afgelopen nacht nog. Vrij dichte mist hier en mensen rijden 30-40 kilometer per uur boven de limiet en gaan bumperkleven als een malle als ze er niet langs kunnen.

Er zijn helaas erg veel mensen die de (snel)weg als een speeltuin zien of alleen maar bezig zijn met zichzelf en hoe snel zij ergens kunnen aankomen. Ik vind het zelf ook verbazingwekkend hoeveel mensen er gevaarlijk en asociaal rijden en dus zelf minder waarde hechten aan heelhuids thuiskomen blijkbaar. Daarbij verbaas ik me ook over de hoeveelheid bestuurders met een gebrek aan inzicht. Maar het zijn vooral de bestuurders die schijt aan alle anderen hebben.

Het is helaas allemaal lastig te handhaven voor de politie, ondanks dat er echt veel boetes worden uitgedeeld.

@HuisbaasBob Ik snap je gedachten, maar diegene die niet kan omgaan met zijn emoties en even geduld kan tonen gaat door jouw gedrag mogelijk wel gevaarlijke acties ondernemen. Rechts inhalen, een vluchtstrook gebruiken, na het inhalen brake-checken of je hebt die gene zo dicht achter je dat jij ook een probleem hebt bij een noodstop. Sommigen gaan zelfs zó ver dat ze stoppen op de snelweg om verhaal te halen, want er zijn helaas genoeg eencelligen op de weg. Weet dus niet of je gedrag (hoe terecht soms ook voor ieders gevoel) bijdraagt aan een veilige situatie. Denk dat je dit soort lui er het beste gewoon zo snel mogelijk langs kan laten gaan. Het "misgunnen" zorgt ook voor problemen. Ik heb een bumberklever het liefst zo snel mogelijk voor me.

Laatst bewerkt:

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
Weet dus niet of je gedrag (hoe terecht soms ook voor ieders gevoel) bijdraagt aan een veilige situatie. Denk dat je dit soort lui er het beste gewoon zo snel mogelijk langs kan laten gaan.
Heb je ook gelijk in, veiliger wordt het er sowieso niet op. Maar het is ook wel een leuke onderbreking van de sleur in de spits.

En als ze stoppen dan moeten ze dat maar doen. Ik heb plekken waar ik moet zijn 😄

LucidLucy

Verslaafde in herstel
"Je ergert je het meest aan gedrag waar je jezelf in herkent en wat je niet leuk vind aan jezelf"

Voor mij verschilt het veel. Over het algemeen vind ik autorijden nog steeds wel leuk. Ook te hard rijden, gas geven in de bocht, etc. Al is het tegenwoordig vaker voor de lol dan voor de haast. Dat is nog een beetje een zieke vorm van thrillseeking en een karaktergebrek waar ik nog niet bereid voor ben om die weg te laten nemen 🤣

Voor mij is autorijden ook wel echt een goede graadmeter van hoe ik erbij zit. Als ik snel geïrriteerd raak, zit ik er vaak zelf ook niet goed bij. Of dat nou is omdat die ander niet doorrijd of omdat ie zo gehaast doet. Het is altijd die ander die het niet goed doet.

Maar ja ik ben het wel met je eens. Vele weggebruikers zijn echt tering asociaal en volgens mij wordt het er ook niet beter op.

Ohja en ik spreek uit ervaring dat je op ritten van 1,5 uur ook vaak maar luttele minuten te winnen hebt. En dan moet je nog 160 karren.
Met op tijd vertrekken win je meer, ook voor je eigen gemoedsrust.

_shikantaza

Badass junkie
"Je ergert je het meest aan gedrag waar je jezelf in herkent en wat je niet leuk vind aan jezelf"
Fraai. Ga ik de komende tijd op letten, ook buiten de auto :)
Voor mij is autorijden ook wel echt een goede graadmeter van hoe ik erbij zit. Als ik snel geïrriteerd raak, zit ik er vaak zelf ook niet goed bij. Of dat nou is omdat die ander niet doorrijd of omdat ie zo gehaast doet. Het is altijd die ander die het niet goed doet.
Die herken ik wel. Als ik gestresst was ging iik harder en ongeduldiger rijden. Ik zag dan vaak eerder mijn rijgedrag dan dat ik de stress door had.
Ohja en ik spreek uit ervaring dat je op ritten van 1,5 uur ook vaak maar luttele minuten te winnen hebt. En dan moet je nog 160 karren.
Met op tijd vertrekken win je meer, ook voor je eigen gemoedsrust.
Dit is het inzicht dat de snelweg weer prettiger kan maken :wink:

Bovenaan