Auditieve flashbacks/hallucinaties

Plex

Badass junkie
Hallo DF

Ik heb nu sinds een tijdje dat ik met enige regelmaat auditieve hallucinaties heb. Eigelijk maar eentje, altijd dezelfde. Een soort diepe niet veelzeggende stem. Het klinkt eigelijk een beetje als een mix tussen een raaf en een mens, klinkt misschien wat verwarrend maargoed. Het zijn twee "geluiden" achter elkaar die identiek zijn van elkaar. Elke ongeveer 0.5sec en direct achter elkaar. Dit hoorde ik voor het eerst in een 2CB trip van 80mg 6/7 maanden geleden en hoor ik sindsdien ongeveer 1x per dag op ongeveer hetzelfde tijdstip met een marge van 4 uur, altijd in de avond dus. Dit hoor ik ook vrij regelmatig terug tijdens het trippen. Het was in de eerste maand ongeveer 1x per week en bouwde daarna voor een maand op tot dagelijks. Daarna is het niet erger geworden maar ook niet minder. Ik heb dit allemaal niet exact bijgehouden maar ben er wel altijd redelijk bewust van geweest.

Ik vroeg mij af of andere mensen hier ervaring mee hebben, met name auditieve hallucinaties/flashbacks. En is dit iets om mij zorgen over te maken? Ik ben momenteel verder mentaal gezond en functioneer relatief prima. Ook heb ik voor zo ver ik weet geen familie geschiedenis met psychose/schizofrenie.

Ps: Ik merk dat als ik me bewust ben van dit geluid ik het toch vaker hoor, tijdens het schrijven van dit bericht al 2x. Ik ervaar de geluiden niet als onprettig, maar heb toch de zorg dat dit gaat verergeren.

Groetjes, plex

Relmuis

Wijs gebruiker
Klinkt het geluid vervormd?
Alsof een speaker niet goed is aangesloten bv, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

Plex

Badass junkie
Klinkt het geluid vervormd?
Alsof een speaker niet goed is aangesloten bv, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Heb een beetje moeite je te begrijpen😅 Het klinkt wel duidelijk anders dan de omgeving zeg maar. Dus niet dat het een vervorming kan zijn van een al bestaand geluid. Het is niet heel luid en het geluid zit wel echt tussen mijn oren. Klinkt niet alsof het uit een speaker komt, meer alsof het van buiten komt. Beetje zoals je een vliegtuig buiten hoort.

Moet ook erbij zeggen dat wanneer ik veel wiet rook ook stemmen hoor, maar dan echt stemmen. Van mijn moeder bijvoorbeeld. Ik heb dit ook gehad wanneer ik een keer stims met lsd combineerde.

Relmuis

Wijs gebruiker
Ik zit hier te lezen:

Kaalkoppie

Niet dood, wel scam
Ik heb zeker wel eens last van auditieve hallucinaties. Ik hoor eigenlijk standaard wanneer ik mefedron gebruik een soort sirene en een muziekje (die lijkt op minecraft muziek, voor de liefhebber). Daarnaast als ik in bed lig bijvoorbeeld het idee dat er mensen op de gang lopen. Sirenes komen ook regelmatig voorbij.

Het engste is me overigens vanmiddag pas gebeurd. Voor het eerst dat ik echt in de war was wat echt en wat niet.

Wel zijn ze bij mij bezig psychische problemen te onderzoeken en vast te stellen. Ik haal regelmatig door op miauw, dus het kan bij mij natuurlijk een samenloop van factoren zijn. Slaaptekort kan bijvoorbeeld heeeel erg triggeren bij mij.

Als je je zorgen maakt, je kan het altijd bespreken met je huisarts!

Een tip voor als je het lastig vind onderscheid te maken: zet je recorder aan en luister t terug, meestal hoor je alleen je eigen adem.

Plex

Badass junkie
Is het geen tinnitus?
Wat zegt die stem?
Het is niet echt een veelzeggende stem, geen taal. Het is een beetje alsof iemand tadatada zegt maar dan met een heel diepte zware buitenaardse stem. Het is niet piepend/suizend zoals tinnitus en duurt maar 1sec. Het is in de avond en alleen als ik in stilte zit zonder teveel andere geluiden zodat ik het wel opmerk (denk ik). Heb verder nooit auditieve hallucinaties, alleen tijdens wiet hoor ik stemmen. Wel heb ik visuele flashbacks af en toe.

OtherShore

Badass junkie
Auditieve hallucinaties komen veel voor ook bij gezonde mensen met een goed gehoor die geen drugs gebruiken. Dus waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar je moet ermee naar je huisarts.

Hoe staat het met je stemming?

Laatst bewerkt:

Plex

Badass junkie
Hoe staat het met je stemming?
Niet persee iets van opgemerkt, ben sowieso altijd al wel wisselvallig geweest. Gaat een beetje in periodes, dan maandje goed dan maandje slecht. Maar niet al te heftige random moodswings, wel met een ritme.

Ik heb tinnitus ik hoor een lage brom. Vooral als het stil is.
Heb ik ook wel gehad de dagen na festivals, was wel irritant. Het geluid dat ik af en toe hoor is wel duidelijk een "wezen" ofzo. Alsof je met een entiteit praat tijdens een trip zegmaar.

Heb je het erger als je gestresst bent of moe?
Gestrest weet ik niet, niet gemerkt in ieder geval. Als ik moe ben dan hoor ik andere geluiden, meer variatie. Lijk wel wat gevoelig te zijn voor hallucineren bij slaaptekort aangezien ik dit al kan hebben na 2 dagen doorhalen.

Ulixes

Wijs gebruiker
Niet persee iets van opgemerkt, ben sowieso altijd al wel wisselvallig geweest. Gaat een beetje in periodes, dan maandje goed dan maandje slecht. Maar niet al te heftige random moodswings, wel met een ritme.

Heb ik ook wel gehad de dagen na festivals, was wel irritant. Het geluid dat ik af en toe hoor is wel duidelijk een "wezen" ofzo. Alsof je met een entiteit praat tijdens een trip zegmaar.

Gestrest weet ik niet, niet gemerkt in ieder geval. Als ik moe ben dan hoor ik andere geluiden, meer variatie. Lijk wel wat gevoelig te zijn voor hallucineren bij slaaptekort aangezien ik dit al kan hebben na 2 dagen doorhalen.
2 dagen doorhalen is ook niet niks.

N3K0

Badass junkie

Volledige slaaponthouding (de gehele nacht niet slapen) is ook een martelmethode.
En kijk er maar mee uit als je er "gevoelig" voor bent, ook psychoses liggen dan opde loer. ( Dit is voor niemand goed)

OtherShore

Badass junkie
ben sowieso altijd al wel wisselvallig geweest. Gaat een beetje in periodes, dan maandje goed dan maandje slecht. Maar niet al te heftige random moodswings, wel met een ritme.
Maar je gaat (in je eigen inschatting) niet van manische periodes naar depressieve periodes en andersom? Want dat zou ook kunnen wijzen op een gevoeligheid voor psychoses.

Maar goed, ik ken alleen de psychologische kant van het verhaal. Daarom moet je echt even naar de huisarts, want het kan aan je gehoor liggen. Mensen die licht slechthorend zijn krijgen bijvoorbeeld vaker last van auditieve hallucinaties.

Het geluid dat ik af en toe hoor is wel duidelijk een "wezen" ofzo. Alsof je met een entiteit praat tijdens een trip zegmaar.
Aangezien het een geluid is met een ‘betekenis’ gaat het denk ik wel om een auditieve hallucinatie niet om tinnitus. Maar, zoals gezegd, waarschijnlijk niks aan de hand, wel laten controleren. Hier kom je met googelen niet uit en er is een kleine kans dat er echt iets aan de hand is en daar kun je beter vroeg bij zijn.

Laatst bewerkt:

Plex

Badass junkie
Maar je gaat (in je eigen inschatting) niet van manische periodes naar depressieve periodes en andersom? Want dat zou ook kunnen wijzen op een gevoeligheid voor psychoses.
Ik heb het idee dat ik dat misschien wel zou kunnen hebben, maarastig inschatten. Wel het idee dat ik me dan een maandje goed voel en allerlij hobby's oppak, impulsieve dingen doe en denk dat alles wel goed komt waarna een periode komt van niks willen doen en spijt hebben van gemaakte keuzes. Maar het kan ook dat dat alleen maar zo lijkt. Bedoelde meer dat ik niet stemmingswisselingen heb op korte termijn, dus niet dat ik constant aan het wisselen ben kwa stemming door de dag.

Volledige slaaponthouding (de gehele nacht niet slapen) is ook een martelmethode.
En kijk er maar mee uit als je er "gevoelig" voor bent, ook psychoses liggen dan opde loer. ( Dit is voor niemand goed)
Ook lastig inschatten of het dan komt door gebruik of slaaptekort. Is geen gewoonte hoor, heb ik niet vaak gedaan🙃

Bedankt voor de info/tips, zal inderdaad maar langs de huisarts gaan binnenkort.

Bovenaan