astma + speed

twister

Newbie
ik wil een keer speed proberen maar heb astma is dit een probleem? want ik kan mijn medicijnen niet laten staan
En wil tijdens het uitgaan toch eens proberen waar moet ik opletten of is dit een no go ?

Hoop dat iemand me iets meer kan vertellen

gr

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Oorspronkelijk werd speed op de markt gebracht als een medicijn voor astma, o.a. omdat het de luchtwegen verwijdt en je longblaasjes openzet. Maar goed, dat was in 1927 en ook zeker niet het enige domme middel wat ooit is ingezet door de medische wereld. :rolleyes:

Speed bij astma wordt uiteraard afgeraden, maar goed, het wordt ook zonder astma afgeraden. Het put je lichaam uit en je slaat maaltijden over wat ervoor zorgt dat je lichaam verzwakt wordt en die energie heb je juist nodig als je astma hebt. Astma patiënten hebben procentueel gezien veel meer lichaamsenergie nodig dan de gemiddelde mens om normaal te kunnen ademen en als je dan speed gebruikt kan dit voor problemen gaan zorgen. Er wordt voor gewaarschuwd dat het een astma aanval op kan wekken.

Speed in combinatie met sympathicomimetica kan gevaarlijk zijn. Sympathicomimetica zijn stoffen die het actieve gedeelte van het centrale zenuwstelsel stimuleren en worden vaak door artsen uitgeschreven onder de naam Salbutamol (merknaam Ventolin) en Salmeterol (merknaam Serevent). Deze combinatie kan er voor zorgen dat je hartkloppingen krijgt en een verhoogde bloeddruk.

Ik ben zelf ook (licht) astmatisch en heb ook speed gebruikt, in combinatie met Salbutamol. Het kan dus wel en er zijn meer mensen die het doen zonder problemen, maar die lopen dus wel altijd een substantieel risico. Het kan honderd keer goed gaan, maar het geeft geen enkele garantie. Ga dus voor jezelf na of je een dergelijk risico wil gaan lopen voor een enkele keer wat plezier. Daarbij is de kans aanwezig dat als het je goed bevalt, je het vaker gaat doen en dan wordt het risico alleen maar groter. Want het is nou eenmaal een erg lekkere drug (m.i.) en ook zeer verslavend.

Laat weten wat je gaat doen!

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Overigens, als je het toch niet kan laten het een keer te proberen, laat het dan ten alle tijden testen! Speed kan allerlei bijproducten hebben of worden versneden met diverse stoffen die een verbinding kunnen aangaan met je medicijnen wat gevaar kan opleveren.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
De werkzame stof van Atrovent is ipratropium en behoort tot de parasympathicolytica. Hiervan zijn geen nadelige interacties met speed bekend.

Foster bevat formoterol en beclometason. Formoterol werkt als luchtwegverwijder en beclometason behoort tot de corticosteroïden en ook daarvan zijn geen nadelige gevolgen bekend.

Ipratropium wordt vaak wel bij de zwaardere gevallen van astma toegepast, of bij ouderen van 60+, maar ik denk niet dat je die leeftijd al hebt bereikt. Heb je nog wel eens last van aanvallen of ondervind je dagelijks hinder van je astma?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Oh jeetje, ik heb astma en ik heb hier werkelijk nog NOOIT over nagedacht. Maar ik heb er ook vrijwel nooit last van.. Misschien net één keer in het jaar een aanval en alleen heel af en toe wat benauwd.

Nouja, ik ga van de zomer toch wel speed proberen, maar goed om te weten in ieder geval.

Bovenaan