Artikel "Magic Mushrooms oftewel Paddo's"

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hey mensen! Ik heb onlangs een artikel geschreven, en ik vroeg me af wat jullie hiervan denken. Je mag gerust kritisch wezen, zo kan ik mezelf verbeteren naar de toekomst gericht. Het is mijn eerste artikel, dus een topartikel zal het wel niet zijn :grin:

Allezins al bedankt aan de mensen die het lezen!

Greetz, Argulas

**EDIT: Dit is de verbeterde, gepubliceerde versie.**

Magic Mushrooms oftewel Paddo’s
Gevaarlijk of heilig middel?

Ik heb besloten mijn eerste artikel te wijden aan de magische paddestoeltjes waar de laatste tijd zoveel media-commotie over is in Nederland. Je zult er waarschijnlijk wel al een paar dingen van opgevangen hebben: “17-jarig meisje springt van brug onder invloed van paddo’s”, “Naakte man loopt verward over drukke straat”, …
Naar aanleiding van deze voorvallen heeft de kamer in Nederland dan ook beslist gebruik van paddo’s te verbieden. Dit is een enorm spijtige zaak, aangezien deze voorvallen alleen maar te maken hebben met onverantwoord gebruik door toeristen die de krachten van de paddo zwaar onderschatten. Door dit is een verkeerd beeld de wereld ingestuurd. Met dit artikel wil ik wat duidelijkheid scheppen om zo de meeste vooroordelen uit de wereld te helpen.

De paddo hoort tot de categorie van entheogene middelen. Het woord Entheogeen komt van het Grieks ἔνθεος (entheos) en γενέσθαι (genesthe). Entheos betekent letterlijk “God (theos) vanbinnen” en genesthe betekent “genereren” wat in z’n geheel vrij vertaald kan worden naar ‘datgene wat god (of goddelijke inspiratie) in onszelf genereert’. Deze middelen worden al eeuwen gebruikt door verschillende culturen. Aan het einde van dit artikel zal ik een paar boektitels geven die deze onderwerpen nader bespreken voor de mensen die geïnteresseerd zouden zijn.

‘Is het schadelijk voor mijn gezondheid?’ Totnogtoe is niet vastgesteld dat paddo’s substanties die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid bevatten. De paddo’s die in smartshops verkocht worden zijn volkomen veilig. Maar nu met het komende verbod zullen deze zekerheden verdwijnen: weg is de kwaliteitscontrole, weg is controle op verkoop, en waar ze verkocht worden, weg zijn de veiligheidsvoorschriften. Alles wordt naar de zwarte markt verschoven. Geen controle meer op leeftijd (er was immers een verbod op verkoop van paddo’s aan minderjarigen). De maffia heeft er weer een geldmachine bij, want zij kunnen nu gaan verdienen aan de paddo, net zoals ze dit doen bij wiet. Verse paddestoeltjes zullen niet meer te verkrijgen zijn, alleen nog gedroogde, en wie weet welke je dan krijgt. Ze zullen ook verschijnen in nieuwe, gevaarlijke vormen: Denk maar aan paddochocolade, waarbij de MAO remmers (Stoffen die de actieve stoffen vrij spel geven in het lichaam) in chocolade de werking van psilocybine en psilocine (de actieve stoffen in paddo’s) versterken .Stel je voor dat kinderen deze zullen beschouwen als gewone chocoladerepen? Er is al een voorval bekend in Nederland, waarbij een zwerver een paddoreep gevonden had in een vuilnisbak, met alle gevolgen van dien. Ook de komst van paddo capsules kan niet uitgesloten worden. De ambulances zullen hun handen vol hebben op feestjes waarbij onervaren mensen zo’n capsule in hun handen krijgen. Dan zijn er nog de mensen die het bos en de weide zullen intrekken op zoek naar paddo’s. Er groeien hier namelijk ook actieve paddestoeltjes, maar de kans dat je een foute hebt is heel reëel. Ik adviseer dan ook om dit NOOIT te doen! Of je zou een expert moeten zijn op het vlak van paddestoelen en hiervoor een opleiding hebben gehad. In de shops werden paddo’s ook per gecontroleerde dosissen verkocht. Ga nu maar eens gokken hoeveel je moet eten. Een overdosis is redelijk onmogelijk, maar hoge dosissen zorgen wel voor een heel sterke trip, die zeker niet voor onervaren mensen is weggelegd. Bij verwerkte producten zoals paddorepen is het dan ook onmogelijk om de dosis hiervan in te schatten.

Zo creëren we problemen waar er geen zijn, tenslotte zijn het alleen de toeristen die voor deze voorvallen zorgen. De burgemeester van Amsterdam, Job Cohen, kiest voor een regulering inplaats van een verbod, en kwam met een voorstel voor een 3-dagen pas in te lassen, zodat de koper eerst een pas moest komen halen, en pas 3 dagen later de paddo’s kon ophalen, zodat ze deze tijd nuttig zouden kunnen besteden met het opzoeken van informatie. Ook zou dit een goed weermiddel zijn tegen de kortstondige drugstoerist. Maar dit voorstel werd gewoon in de prullenbak gegooid. Enorm jammer. Minister Klink, diegene die de kruistocht van de paddo begonnen is, heeft onder dwang van de kamer advies moeten inwinnen. Hij heeft dit gedaan, en na onderzoek klonk het advies ietwat als dit: “Zorg dat er goede controle is, en er genoeg voorlichting gegeven wordt, want een verbod op de paddo is een veel te radicale actie en zal het ongewenste effect bereiken.” De reactie van Klink op dit advies: “Dat zijn leuke redenaties, maar die conclusies deel ik niet.” Waarom win je dan advies in als je er toch niet naar wilt luisteren? Volgens mij interesseert het hem gewoon niet of de paddo veilig gebruikt wordt, maar wil hij gewoon niet verantwoordelijk gesteld worden. Dit draagt alleen maar bij tot een onveiliger gebruik. Volgens mij kunnen we dan ook na het definitieve verbod nog veel meer voorvallen met paddo’s verwachten. Als reactie hierop kan ik alleen maar zeggen : RED DE PADDO! Want dit mooie middel verdient het niet om in zo een slecht daglicht gesteld te worden.

Zoals ik al zei hoort er op een verantwoorde manier met deze middelen omgegaan te worden. Zolang er aan een paar regels wordt voldaan, kan er in feite niets mislopen. Het allerbelangrijkste is je gemoedstoestand. Als er geen geluk in je zit, dan kan de paddo dit er niet uithalen. Zorg dat je je goed in je vel voelt. Je moet er niet aan beginnen (en dit geldt voor elke drug) als je last hebt van depressies, of je onzeker bent over jezelf. Deze middelen zijn niet geschikt om te ‘ontsnappen’ aan het dagelijkse leven en problemen, indien je ze zo wel gebruikt, kan het wel eens fout uitdraaien. Dus zorg dat je geen achterliggende problemen hebt. De kans bestaat namelijk dat deze naar boven komen eens je je bevindt op de piek van de ervaring. Het 17-jarig Franse meisje uit de media had vóór ze aan paddo's begon al een zelfmoordpoging ondergaan. Ze voelde haar blijkbaar al niet zo goed voor ze eraan begon. Dit melden ze dan weer niet in het nieuws. Je zou dit kunnen vergelijken met dronken naar huis rijden. Je doet dat niet. Het is namelijk gevaarlijk, iets dat iedereen zou moeten weten. Onder invloed van entheogene middelen neem je best niet deel aan het verkeer, ook de eerstvolgende 3-5 uur na je trip, kwestie van veiligheid. De illusie dat je denkt dat je kunt vliegen en dergelijke onder invloed is trouwens een mythe: zelfs onder invloed weet je nog altijd wat gevaarlijk is. Uit een venster springen hoort daar dus bij. Mensen die toch nog denken dat ze kunnen vliegen, gelieve zich eerst te melden bij een hulpcentrum, voor je een poging onderneemt!

Ook moet je zorgen dat je je in een vertrouwde omgeving bevindt. Gebruik dus niet in een onbekende stad of bij iemand thuis waar je voor de eerste keer komt. Zorg dat je vertrouwde mensen in je buurt hebt. Voor beginnende trippers is het altijd aangeraden een zogenaamde ‘sitter’ bij je te hebben. Een sitter is iemand die al ervaring heeft met de middelen en nuchter blijft, op je let, zorgt dat alles goed gaat en je kan geruststellen op momenten dat je je eventueel angstig voelt. Neem nooit teveel de eerste keer. Je weet niet hoe je erop reageert en de ervaring op zich is compleet nieuw. Zoek altijd de juiste dosissen op en hou je hieraan. Hoe meer voorbereiding en kennis je opdoet, hoe beter! De eerste keer kan het wel wat overweldigend overkomen: je bent namelijk deze realiteit gewoon, maar nu kom je op een volledig nieuw niveau van bewustzijn. Als je je aan deze regels houdt, kan je eigenlijk al rekenen op een aangename ervaring, een reis door je innerlijke gevoelswereld gevuld met kleurtjes en patronen!

Het is trouwens een groot misverstand dat je van entheogene middelen kaboutertjes of andere dingen gaat zien die er niet zijn. Hallucineren is eigenlijk een klein onderdeel van je trip. Het speelt zich vooral af in je hoofd. Het grootste kenmerk is eigenlijk de veranderde manier van denken. Je gedachtegang wordt compleet anders. Je kan onderwerpen in een totaal nieuw perspectief zien, bijvoorbeeld vanuit de ogen van iemand anders. Je gaat anders tegen de wereld aankijken. Je kan jezelf doorgronden en meer over jezelf leren kennen. Sommigen noemen het wel eens ‘instant’ verlichting. Dit kan bijdragen aan een positieve levensverandering.
Je vraagt je nu af wat je dan moet verstaan onder hallucinaties? Wel, deze bestaan hoogstens uit patronen, mandala’s, vervormingen, kleurveranderingen, golvende bewegingen, proportie veranderingen,... Je moet je dus niet verwachten aan smurfen of dergelijke. Deze hallucinaties kunnen zich enorm mooi manifesteren! Soms zie je een kleurenspel waardoor je alleen maar verwonderd kunt aanschouwen wat er voor je ogen afspeelt! Dit kan wel verschillen van middel tot middel. Elk middel(paddo’s, LSD, peyote, ayahuasca,...) heeft als het ware zijn aparte kunst, wat elk middel ook zo uniek maakt. Ook de gedachtegang verschilt hierin. LSD werkt bijvoorbeeld veel helderder dan Paddo’s. Verder kan je ook nog een verandering in je zintuigen waarnemen. Deze lopen als het ware een beetje in elkaar over: Je kan kleuren proeven, muziek zien, geuren proeven, …

‘Hoe groot is de kans op verslaving?’ Paddo’s brengen geen verslaving teweeg, noch lichamelijk, noch geestelijk. Je zult ook totaal geen afkickverschijnselen hebben. Dit geldt trouwens ook voor LSD. Na gebruik moet je zelfs tot een week wachten voor je opnieuw onvankelijk bent voor de effecten: de entheogene middelen bouwen namelijk direct een tolerantie op waarna je niets voelt moest je de dag erna ze opnieuw eten. Maar waarschijnlijk wil je zelfs niet eens zo vlug opnieuw gebruiken, je hebt immers tijd nodig om je ervaring te verwerken. Je bent echter naar een nieuwe dimensie geweest, en nu teruggekeerd in de aarde dimensie, en je probeert te vatten wat er nu exact gebeurd is, verwerken wat je geleerd hebt van jezelf, van de wereld, en dergelijke. Er zullen wellicht mensen zijn die elke week trippen, maar deze groep is niets vergeleken met de misbruikers van andere middelen, denk maar aan alcohol en medicijnen van de apotheker. Misbruik zal er overigens altijd blijven bestaan, bij elk middel.

‘Kan je blijven hangen in een trip?’ Neen. Dit is waarschijnlijk de bekendste fabel die er bestaat. Dus de verhalen van mensen die denken dat ze een mandarijn zijn en dergelijke zijn allemaal verzonnen. Angstverhalen om de mensen er van weg te houden. De actieve stof werkt sowieso na een bepaalde tijd uit. Het effect stopt hier dan ook mee. Het is wel zo, dat mensen met aanleg voor psychische aandoeningen (mensen in de familie met schizofrenie, last van psychoses, epilepsie, of dergelijke) beter de paddo en andere entheogene middelen kunnen mijden. Een trip kan namelijk een psychose uitlokken. Het effect van de paddo stopt na zo’n 6 uur, pas ná de trip kan een psychose de bovenhand krijgen. Je blijft dus niet als het ware hangen in een trip, het kan alleen activeren wat al vooraf in je zit. Het is dus aan te raden jezelf een beetje te kennen. Heb je al last van paranoia en dergelijke bij het roken van een joint? Blijf dan maar van de entheogene middelen af.

Mensen die in een slechte conditie verkeren, astma, hart-, lever- of nierkwalen hebben of medicijnen gebruiken, kunnen beter ook van paddo's afzien. Paddo’s kunnen bij sommige mensen zwaarder vallen op de nieren. Het levert echter geen blijvende schade op. Je moet dus ook niet verbaasd zijn als je veel naar het toilet moet, dit is slechts je lichaam dat zich zuivert. Combineren met andere drugs kan ook tot ongewenste effecten lijden. Dit is dus af te raden. Een joint roken tijdens of achteraf kan geen kwaad, maar let wel, dit versterkt en verlengt het effect van de paddo’s. Gebruik tijdens de zwangerschap is ook af te raden. Er zijn nog geen negatieve effecten hierover ontdekt, maar je kan het maar best vermijden. Over LSD zijn hier ook wel een paar grappige fabeltjes over rondgegaan. LSD zou je chromosomen van je DNA kapot maken waardoor je misvormde kinderen zou krijgen. Dit zijn grove leugens om je ook van deze middelen af te houden. Moest dit waar zijn, zouden er nogal wat misvormde mensen rondlopen na de jaren 60! Niet dus.

Verder zou ik ook willen zeggen, dat de magic mushrooms eigenlijk geen partydrugs zijn, maar hierover verschillen de meningen onder de gebruikers wel. Het is correct dat het wel leuk kan zijn, maar de essentie van het gebruik gaat zo wel verloren. Op een feestje kan je immers niets leerzaams uit je ervaring halen. En dat is spijtig, door dit gebruik komt de paddo terecht in de categorie ‘recreatiedrugs’, tijdens het een spirituele link is tussen het “goddelijke” en de mens.

“Know your Body - Know your Mind - Know your Substance - Know your Source.” – Erowid.org

Een kleine greep literatuur voor de geïnteresseerde mens:

Food of the Gods – Terrance McKenna
The Psychedelic Experience – Timothy Leary
The Doors of Perception – Aldous Huxley
Alles over Paddo’s – Arno Adelaars
Uit je Bol – Gerben Hellinga & Hans Plomp
www.reddepaddo.nl

~ Argulas

jcp

Bewuste gebruiker
Argulas zei:
Hallucineren is eigenlijk een klein onderdeel van je trip.

Chill dat je hier ook een stukje tekst aan wijdt, veel mensen snappen ook echt niet wat de hoofdreden is om tripmiddelen te nemen.

Goed stukje, leest ook makkelijk weg!

azgaza

Badass junkie
Heel goed stuk; bevat alle punten die ik ook in zo iets zou schrijven alleen heb ik adt dus niet gedaan, wat mij betreft verdient dit topic zelfs een sticky.

Pikachu

Wijs gebruiker
Je eerste woord in de tekst is "Ik"

Als je probeert een wetenschappelijk betoog te schrijven ten gunste van paddo's moet je ook proberen om zo min mogelijk woorden te gebruiken als "enorm, gigantisch, fantastische, verschrikkelijke". Zoals je hier schreef:

"Dit is een enorm spijtige zaak, sinds <-omdat/aangezien deze voorvallen alleen maar te maken hebben met onverantwoord gebruik door toeristen die de krachten van de paddo hard onderschatten."

Deze zin klopt niet: "
‘Is het schadelijk voor mijn gezondheid?’ Voor zover bekend is er niets gevonden dat een gevaar is voor de volksgezondheid."

Maak hier liever iets van als: Voor zover bekend levert het consumeren van paddo's geen risico op voor de volksgezondheid. of Er zijn geen onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat paddo's een gevaar vormen voor de volksgezondheid.

Deze zin is erg lang: Maar nu met het komende verbod zullen deze zekerheden vervaagt worden tot het niets: Weg<- zonder hoofdletter is de kwaliteitscontrole, weg is (de) controle op verkoop, en waar ze verkocht worden, weg zijn de veiligheidsvoorschriften, want alles wordt nu naar de zwarte markt verschoven.

Het is beter om wat minder komma's te gebruiken en wat meer punten. Dit komt de leesbaarheid van je stuk ten goede.

Inhoudelijk vind ik je stuk erg goed maar qua zinsbouw en spelling kan je nog wel wat hulp gebruiken. Hiermee zeg ik niet dat ik er zelf goed in ben ofzo maar ik hoop dat je wat aan de tips hebt gehad.
Verder heb ik niet de hele tekst gecontroleerd en verbeterd op zinsbouw e.d. maar er staan wel meer fouten in.

Probeer het eens te verbeteren, misschien als je het meer als een beschouwing schrijft en de fouten eruit haalt dat je het dan wel gepubliceerd krijgt... =)

Succes ermee iig. :wave:

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Enorm bedankt voor alle leuke reacties! :hearteyes:

Vooral Pikachu voor de opmerkingen/verbeteringen! Ik hoop echt dat ik later beter kan schrijven.

Het artikel is ondertussen al gepubliceerd. Het is eerst nog aangepast en verbeterd door iemand van de redactie. Ik zal ook de verbeterde versie hier opzetten in plaats van draft.

Ik zal eventueel (waarschijnlijk) komende artikels hier ook posten.

Nogmaals bedankt! :hearteyes:

Moest trouwens iemand de krant willen inkijken in zijn volledig, stuur me maar een PM! (Er staan zeker nog interessante artikels in. Hou wel rekening mee dat dit een studentenkrant is)

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Heel goed stuk; bevat alle punten die ik ook in zo iets zou schrijven alleen heb ik adt dus niet gedaan, wat mij betreft verdient dit topic zelfs een sticky.

Ik wou er trouwens nog een paar dingen inzetten, maar dat is er niet meer van gekomen. En ik kan wel blijven doorschrijven over paddo's :mrgreen:
Ik wou er nog inzetten dat je een erdoor een mooie, diepe band met de natuur kunt krijgen, en hiervoor een nieuw, diep respect voor gaat krijgen. En ook nog dat paddo's een prachtig geschenk zijn voor filosofen. Filosoferen gaat prachtig hiermee, maar niet alleen dat, het is ook een prachitg middel om een ethiek mee op te bouwen. De moralen vliegen soms bijna letterlijk om je oren! Je doorziet ook zoveel moralen! (Je moet maar eens al trippend naar een kindertekenfilm kijken :grin: Geniaal soms hoe die moralen van het scherm spatten! :hearteyes: )

azgaza

Badass junkie
Argulas zei:
azgaza zei:

Ik wou er trouwens nog een paar dingen inzetten, maar dat is er niet meer van gekomen. En ik kan wel blijven doorschrijven over paddo's :mrgreen:
Ik wou er nog inzetten dat je een erdoor een mooie, diepe band met de natuur kunt krijgen, en hiervoor een nieuw, diep respect voor gaat krijgen. En ook nog dat paddo's een prachtig geschenk zijn voor filosofen. Filosoferen gaat prachtig hiermee, maar niet alleen dat, het is ook een prachitg middel om een ethiek mee op te bouwen. De moralen vliegen soms bijna letterlijk om je oren! Je doorziet ook zoveel moralen! (Je moet maar eens al trippend naar een kindertekenfilm kijken :grin: Geniaal soms hoe die moralen van het scherm spatten! :hearteyes: )

Haha ik moet zeggen dat ik al een nihilist was vóór dat ik aan tripmiddelen begon, maar het is zo veel sterker geworden na paddo's en ook LSD. Ik geloof ook niet in goed en kwaad, morelen hebben geen waardes, alles is subjectief en vannuit die basis kan je zo veel doorzien. Beide middelen helpen je jezelf én de wereld beter te begrijpen.
Ik zou er ook een boek over kunnen schrijven denk ik..

Robdebob

Bewuste gebruiker
Echt een supergoed artikel! Er staan veel goede tips in voor beginners en voor mensen die het niet zouden moeten gebruiken.
Ik vind ook dat dit wel een sticky mag worden!

dit vond ik een mooie zin:
Als er geen geluk in je zit, dan kan de paddo dit er niet uithalen

Ga zo door!

Bengt

Bewuste gebruiker
Het is wel interessant voor de "dommere" onwetende mens.
Ik mis wat "moeilijke" woorden in je artikel voor de "slimmere" onwetende mens.

Dit soort woorden geven karakter aan je tekst en stomen je klaar voor de kwaliteitskranten.

Bij dit soort artikels is dat karakter van groot belang. Het moet opvallen.
Het is niet slecht, qua inhoud is het wel ok. Mits had je wel nog wat leuke McKenna theorieën( of dergerlijke) erin kunnen plaatsen om de lezer te "verlammen" en hem te ontzetten van zijn onwetendheid :hearteyes:

:wave:

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mja, dat vind ik ook wel. Ik zou een cursus of dergelijk hiervoor wel willen volgen, want ik weet dat dit een zwak punt is. (Waarom heb ik die lessen academisch Nederlands gemist?? :flushed: :( )

i.v.m. die theorieën: het was mijn bedoeling om een heel algemeen beeld te schetsen en vooral de vooroordelen weg te werken. Ik vind ook dat dit artikel niet beschouwd mag worden als goede voorlichting voor iemand die gaat trippen voor zijn eerste keer. Dan is er nog een heleboel informatie te kort.

Ik begin meer en meer tot het besef te komen dat ik wel degelijk een héél boek vol zou kunnen schrijven.. Ik denk dat ik dit ook wel ga doen, maar later, ik wil eerst deftig kunnen schrijven, en wat wetenschappelijker overkomen, zodat het serieus wordt genomen. Want ik denk dat ik deze doelstelling wel gemist heb bij dit artikel.

Nog veel werk aan de winkel :grin:
Maar dit was wel al een goede oefening. En er zullen er nog volgen!
(ik had ook beter moeten opletten in de lessen Nederlands hé... spellingsfouten, foute zinsbouw, waarschijnlijk ook veel dt fouten en dergelijke... pff :flushed: )

Bedankt voor de opbouwende kritiek! :)

Pikachu

Wijs gebruiker
Ik weet niet waar je studeerd maar bij ons in Nijmegen kan je gratis naar het schrijfcentrum met je werk. Je wordt dan begeleid door iemand die je helpt met het schrijven van papers e.d. op academisch niveau.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ah, ik ga eens rond horen dan of ze ook zoiets dergelijks hebben in Brussel. Ik weet wel dat ze (in het begin van het jaar) lessen voor academisch Nederlands gaven, maar die heb ik gemist :( misschien dat die nog herhaalt worden, ik weet het niet. Ik ga er alleszins eens voor kijken. Aan mijn paper is alleszins ook nog veel werk, moet 20 december klaar zijn..

Nu ik dit gelezen heb, weet ik zeker dat ikv anavond paddo's ga eten. Eerst was ik nog n beetje onzeker, omdat ik heb gezien hoe t is als iemand een bad trip heeft en dat was niet bepaald leuk. Bedankt voor het schrijven van deze tekst! :stoned:

azgaza

Badass junkie
Wietkikker zei:
Nu ik dit gelezen heb, weet ik zeker dat ikv anavond paddo's ga eten. Eerst was ik nog n beetje onzeker, omdat ik heb gezien hoe t is als iemand een bad trip heeft en dat was niet bepaald leuk. Bedankt voor het schrijven van deze tekst! :stoned:

Veel plezier en geluk met je trip en doe het in een veilige omgeving met goede vrienden; een of twee medetrippers zijn fijn omdat je dan je ervaring kan delen ter plekke en een nuchtere sitter is de eerste keer wel zo veilig (ik had dat zelf niet gedaan; maar ik had geluk dat een van de trippers in een controle trip kwam en mij en mijn andere tripgenoot naar een veilige plek kon leiden).

psilocybine

Bewuste gebruiker
Re: verbod

HellBound zei:
Klote verbod! Dat gaat in op 1 januari als ik me niet vergis, hé?
Ik hoorde ook zoiets,, weet iemand waar het zwart op wit staat dat paddo's verboden worden vanaf 1 januari 2008 ?

Bovenaan