Amfetamines veresteren*

nexus

Experimenterende gebruiker
Creatine is chemisch gezien een aminozuur (in de betekenis van heeft een aminegroep en een carbonzuurgroep). Als je Carbonzuren laat reageren met alcoholen krijg je esters.

Aphetamine is een amine en heeft geen zure groep. Als ik me niet vergis kunnen amines niet reageren met alcoholen. En als ik me wel moest vergissen toch zeker niet ter vorming van een ester.

(amfet)amines kunnen wel reageren met (carbon)zuren ter vorming van amides maar hierover ben ik tot nu toe nog niets tegengekomen in de context van amphetamines...

Reacties zien er generisch als volgt uit:

R-COOH + R'-OH -> RCOOR' + H2O (verestering)

R-NH2 + R'-COOH -> R-NH-CO-R' + H2O (amidevorming)

Over esters gesproken: als je GHB met zichzelf laat reageren wordt er een ester polymeer gevormd dat als biologisch afbreekbare kunststof kan gebruikt worden. Laat ons hopen dat die stof erg populair wordt want de reactie is omkeerbaar...

Don Casanova

Belezen gebruiker
Nexus said:
Over esters gesproken: als je GHB met zichzelf laat reageren wordt er een ester polymeer gevormd dat als biologisch afbreekbare kunststof kan gebruikt worden. Laat ons hopen dat die stof erg populair wordt want de reactie is omkeerbaar...

Dan krijg je dus zo'n evenwichtsreactie:

C4H8O3 + C4H8O3 <=> C8H14O5 + H20

Maar wordt het ook wel gebruikt als biologisch afbreekbare kunststof?

Deranged

Badass junkie

Intoxicated

Wijs gebruiker
Nee:

nexus zei:

Bal0n

Badass junkie
nexus zei:
Creatine is chemisch gezien een aminozuur (in de betekenis van heeft een aminegroep en een carbonzuurgroep). Als je Carbonzuren laat reageren met alcoholen krijg je esters.

Aphetamine is een amine en heeft geen zure groep. Als ik me niet vergis kunnen amines niet reageren met alcoholen. En als ik me wel moest vergissen toch zeker niet ter vorming van een ester.

(amfet)amines kunnen wel reageren met (carbon)zuren ter vorming van amides maar hierover ben ik tot nu toe nog niets tegengekomen in de context van amphetamines...

Reacties zien er generisch als volgt uit:

R-COOH + R'-OH -> RCOOR' + H2O (verestering)

R-NH2 + R'-COOH -> R-NH-CO-R' + H2O (amidevorming)

is R-NH-O-R' niet mogelijk als reactie product?

R-NH2 + OH-R' --> R-NH-O-R' + H2?

EDIT: nee laat maar, dat gaat niet werken :)

Don Casanova

Belezen gebruiker
Ik heb wel gehoord dat je een -zuur en een hydroxygroep kan toevoegen aan een of andere R-amine, maar ik heb me verder daar niet zo in verdiept, het kan wel mogelijk zijn alleen dat proces lijkt me veel te moeilijk, vooral omdat je de originele structuur van de bruikbare stof niet wilt verliezen.

nexus

Nezir zei:
Ik heb wel gehoord dat je een -zuur en een hydroxygroep kan toevoegen aan een of andere R-amine, maar ik heb me verder daar niet zo in verdiept, het kan wel mogelijk zijn alleen dat proces lijkt me veel te moeilijk, vooral omdat je de originele structuur van de bruikbare stof niet wilt verliezen.

In het geval van een anorganisch zuur levert het een zout op (vb : HCl => .HCL zout) in het geval van een organisch zuur (= R-COOH) levert het een amide op.

Wat betreft OH additie daar ben ik ook niet geheel zeker van of dat gaat werken. OH gesubsitiueerde amphetamine kan gemaakt worden maar ik twijfel of dit vertrekkende van amfetamine kan. Bij MD-Amfetamines is MDOH wat betreft effect en werkingsduur te vergelijken met MDA en MDMA.

Methylering is de meest efficiënte reactie.

oh ja en Deranged : weet ge waar ge die appel moogt steken...

Q -> (_o_)

Don Casanova

Belezen gebruiker
Methylering is wel de meest efficiente reactie, ook wel aangenamer dan andere reageermethodes, alleen vind ik dat methylering van amfetamines je gezondheid sneller en krachtiger zal aantasten, dit omdat de come-down (uitwerking) erger is dan die van heroïne bij wijze van spreken en ook omdat het ook extra vocht zal onttrekken vanuit je lichaam.

Maar kan er ook een methylering van de -CH3 (methyl) plaatsvinden?
Dat je een langere binding krijgt. --> -CH3-CH3

nexus

Die stof kan wel gemaakt worden maar niet vertrekkende van amfetamine. Een H op een verzadigde keten is van geen kanten reactief. Wel kan je veel van de syntheses die normaal voor amfetamine gebruikt worden omvormen tot een synthese voor deze verbinding. door een ander uitgangsproduct te gebruiken.

Alleen denk ik niet dat een 4-C analoog van amfetamine beter gaat werken, integendeel. over 4C analogen van amfetamine vind ik haast niks maar een googletje levert wel wat op over een analoog van MDMA.

Blijkbaar mist deze het dopamine gedeelte van het effect. en vermits amfetamine grotendeeld op de dopaminesystemen werkt denk ik dat dit geen actievere verbinding gaat opleveren.

http://www.v72.org/PDF/utopian_pharmaco ... etamine%22

Dr David Nichols suspects that the related phenethylamine entactogen
MBDB ("Eden": 2-Methylamino-1-(3,4-Methylenedioxyphenyl)Butane), formed by
extending the 3-carbon chain of MDMA to a 4-carbon chain, might prove superior
to MDMA as an adjunct to psychotherapy. This is because Dr Nichols' creation
lacks significant dopaminergic activity. It's thus less likely to induce a distracting
euphoria. On the other hand, if and when the substrates of blissful self-insight
can be sustained indefinitely, then who'll need therapy? Perhaps some inner
demons are better left to die of neglect, not awakened for exorcism. Either way, a
case can be made that MBDB is indeed a "purer" entactogen than MDMA. Yet as
an empathogen, MDMA is unsurpassed and possibly unmatched. MDMA's residual
dopaminergic amphetamine-like action contributes a euphoric warmth to the
user's intensified feelings and also the desire and ability to express them freely.

Bovenaan