alcoholverslaving

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper

Wijs gebruiker
wat zijn eigenlijk de tekenen van alcoholverslaving?
want men psy zegt dat ik een licht, beginnende alcoholverslaving heb maar hier geloof ik eigenlijk niets van omdat ik mensen ken die veel en veel meer drinken.
Ik heb mezelf ongeveer 2 weken met uitzondering weekends onthouden van alcohol en volgens mij heb ik gewoon een gewoonte gekweekt, ik voelde me wel zenuwachtig,snel geirriteerd, moeilijk slapen maar wel lang slapen, zweten.

maar het meeste hiervan komt volgens mij gewoon doordat men psy men hoofd gewoon gek maakt en het grotendeels placebo is

Imke

Badass junkie
1ste fase: Ontkenning. :smoke:

Het wil niet zeggen dat als er mensen nog meer drinken dan jij, dat jij niet verslaafd kan zijn eh. Waarom gebruik jij alcohol? En hoeveel gebruik je?
Bij overmatig gebruik is de kans op verslaving groot. Men raakt echter niet zomaar verslaafd aan alcohol. Daar gaat vaak lange tijd overheen. Risico lopen mensen die de alcohol voortdurend gebruiken om van stemming te veranderen. Ze merken dat ze zonder alcohol niet meer vrolijk kunnen worden of hun spanningen of angsten niet meer kwijt kunnen raken. Ze hebben de alcohol nodig en kunnen er sterk naar verlangen. Tegelijkertijd went het lichaam aan alcohol. Ze moeten steeds meer drinken om het effect nog te voelen. Het nodig hebben van alcohol en de toenemende gewenning zorgen ervoor dat ze steeds meer en steeds vaker gaan drinken. Op een gegeven moment treden ook nog onthoudingsverschijnselen op zoals slecht slapen, transpireren, angstig en gespannen worden en last hebben van trillingen. Ook krijgen ze problemen met familie en werk. Problemen die bestreden worden door opnieuw te drinken. Men komt in een spiraal naar beneden terecht. Ook kan er nog controleverlies optreden. Men is dan niet in staat om na een aantal drankjes te stoppen. Men drinkt door tot de roes.

Kzou toch maar oppassen als ik jou was, voor dat het helemaal te laat is.
Succes ermee.

Northawke

Wijs gebruiker
Zo'n psychiater probeert je te helpen over het algemeen, niet om je nog gekker te maken. En als je al onthoudingsverschijnselen begint te krijgen... tja.

En zoals gezegd is, gaat het niet om de hoeveelheid alcohol die je drinkt, maar om je afhankelijkheid van wat je drinkt. Er zijn mensen die één keer in de maand zich gigantisch klem zuipen en mensen die elke dag een paar borrels drinken. Die laatste moet zich meer zorgen gaan maken dan de eerste.

BelgonX

Belezen gebruiker
Als je jezelf als de vraag moet stellen of je een alcoholverslaving hebt dan zit er in mijn ogen al iets fout. Van dat slecht slapen en stuff had ik vroeger ook toen ik probeerde te stoppen met blowen en ik kan/kon van mezelf zeggen dat ik er degelijk aan verslaafd ben en dat zijn nu eenmaal symptomen. Wil je het echt weten? Stop dan gewoon een maand en kijk of het gaat zonder fysieke (zweten, slecht slapen,... (heb je duidelijk al)) en mentale problemen. Probeer het ook niet goed te praten voor jezelf want voor je het weet zit je 5 jaar verder, woon je in een doos en heb je alleen nog maar een hoofddeksel om geld voor acohol mee te bedelen. Ik ken jou situatie niet en wil alles behalve kritiek geven op wat je doet, het is tenslotte jou leven en JIJ doet wat JIJ wil. Ik geef je alleen maar wat raad want ik ken het probleem van een verslaving :(

rudyv

Experimenterende gebruiker
er is ook nog zoiets als een latente drinker.
Alcohol is dan een normaal gegeven geworden in je dagdagelijks leven. Bijvoorbeeld elke dag na het werk een paar pinten met de collega's, voor het eten een aperitief, voor het slapen een paar pilsjes/wijntjes/borreltjes.
dit geeft je geen uiterlijke kenmerken van verslaving (lichamelijk of geestelijk), maar eigenlijk ben je wel "afhankelijk". Je kan je geen leven zonder voorstellen. de meeste latente drinkers kunnen gemakkelijk ontkennen dat ze een probleem hebben net omdat er geen schadelijke gevolgen te zien zijn zoals bij echte verslaafden. Echter op lange termijn is dit even nefast als alcoholisme.
De meeste alcoholisten volgen een traject van occasionele drinker over gewoontedrinker naar latente drinker en vervolgens verslaafd.

ik heb dit ook meegemaakt, maar gelukkig de signalen op tijd gezien en er iets aan gedaan, doe het nu en je kan je verdere leven gezond zijn en genieten van alles, inclusief van alcohol.

Rudy

Adrenochroom

Wijs gebruiker
barry zei:
want men psy zegt dat ik een licht, beginnende alcoholverslaving heb maar hier geloof ik eigenlijk niets van omdat ik mensen ken die veel en veel meer drinken.
Ik heb mezelf ongeveer 2 weken met uitzondering weekends onthouden van alcohol en volgens mij heb ik gewoon een gewoonte gekweekt, ik voelde me wel zenuwachtig,snel geirriteerd, moeilijk slapen maar wel lang slapen, zweten.

maar het meeste hiervan komt volgens mij gewoon doordat men psy men hoofd gewoon gek maakt en het grotendeels placebo is

Hoeveel zuip je dan gemiddeld? Hoeveel door de weeks en hoeveel smiddags dus?

jasper

Wijs gebruiker
Adrenochroom zei:
barry zei:

een halve fles (meestal tequilla) per dag ongeveer maar het meeste s'avonds en meestal ook wel met vrienden dus niet echt alleen. smorgens en tijdens les wisseling een paar slokjes meestal. in het weekend wel meer maar dat is logisch

edit: ik drink me dus niet strontzat elke dag

Adrenochroom

Wijs gebruiker
tsja, lichamelijk gezien is alcohol wat mij betreft harddrug #1 dus iedere dag sterk drinken lijkt mij sowieso niet zo'n goed idee, en als je dan ook nog eens s'morgens/s'middags drinkt ben je echt fout bezig. Probeer het anders alleen in het weekend te doen en te beperken tot bier? Ik denk namelijk niet dat die verschijnselen van jou placebo zijn...

BacingsPen

Badass junkie
barry zei:
Adrenochroom zei:
barry zei:

een halve fles (meestal tequilla) per dag ongeveer maar het meeste s'avonds en meestal ook wel met vrienden dus niet echt alleen. smorgens en tijdens les wisseling een paar slokjes meestal. in het weekend wel meer maar dat is logisch

edit: ik drink me dus niet strontzat elke dag

'smorgens aan de drank, en tussen de lessen door ook?

Ik weet niet hoor, maar ik denk dat wanneer je een drugs als alcohol smorgens gebruikt en dit dood normaal vind, je toch echt heel erg verkeerd bezig bent..

Ik bedoel, Ik heb ook wel eens een jointje gerookt in de ochtend, voor ik naar school ging. Maar dat was zeker een uitzondering, en is eigenlik te belachelijk voor woorden als ik er nu over nadenk..

J0rrit

Badass junkie
SOrry hoor. Het moet weer even gezegd worden, en het is wederom door mij. Als je in behandeling bent van een psychiater, dan klopt er psychisch sowieso al iets niet, dan blijf gewoon van drugs af ( alcohol is ook een drug imo )

acidboy

Badass junkie
Na al het bovenstaande gelezen te hebben lijkt het me logisch om er van uit te gaan dat je al een alcoholverslaving hebt en dat je nu moet stoppen (met hulp..?).

amaterasu

barry zei:
njah die rillingen heb ik nog niet dus het zit wel goed :9

Jaja...dream on! Die rillingen krijg je pas als je al heel ver heen bent en geen alcohol meer in je lichaam hebt. Een klein rekensommetje...

Jij drinkt door de week minimaal een halve fles tequila per dag...dat is dus 35 cl a 40-45% alcohol...wat tevens hetzelfde is als 7 a 8 halve liters bier. Om de alcohol uit 1 halve liter bier af te breken heb je rond de 3,5 a 4 uur nodig. dit houdt dus in dat jij nooit nuchter bent. Je hebt dus altijd wel enige (rest)alcohol in je lijf. Probeer nu eens om een maandje helemaal niks te drinken. Kijken wat er dan gebeurd. En dat er mensen zijn die meer (zeggen te) drinken..tuurlijk... Keith Richards heeft waarschijnlijk ook meer dope gehad dan de meesten op dit forum....so what?

jasper

Wijs gebruiker
je lichaam doet er ongeveer een uur over om 1 glas af te breken (bier in bierglas, tequilla in shotglas, ...)
wat dus wil zeggen dat 1 halve liter in 2 uurs wordt afgebroken wat dus ook wil zeggen dat ik wel degelijk tijden heb dat er geen alcohol door men bloed stroomt ...

ik weet van mezelf dat dit geen verslaving is maar eerder een gewoonte die is aangekweekt en dus ook kan worden afgeleerd ... dat ik geen trillingen krijg maar wel het zenuwachtige gevoel, moeilijk slapen , ... is hier het bewijs van dat het enkel in men kop zit

ik stop trouwens na de examens.

jasper

Wijs gebruiker
Marla Singer zei:
barry zei:
ik stop trouwens na de examens.

Waarom pas na je examens en niet nu? Typisch een uitspraak van iemand die verslaafd zou kunnen zijn. Van uitstel komt afstel....

omdat ik wel zenuwachtig word en moeilijk kan slapen enzo. en ik moet wel kunne leren nu he :wave:

Funky Monkey

Badass junkie
Kijk is wat ik vind...

Lichamelijke afhankelijkheid
* Je lichaam protesteert als je geen alcohol meer drinkt.
* Je krijgt dan last van ontwenningsverschijnselen: transpireren, misselijkheid, slecht slapen en een angstig en gespannen gevoel.
* Het risico bestaat dat je steeds meer gaat drinken om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

Geestelijke afhankelijkheid
* Je voelt je niet meer prettig zonder alcohol.
* Het verlangen naar alcohol kan zo sterk worden dat je er geen controle meer over hebt.

Veelzeggende signalen zijn:
* drinken om van stemming te veranderen
* niet genoeg hebben aan 1 of 2 drankjes
* beloftes of pogingen te stoppen
* lichamelijke problemen
* onthoudingsverschijnselen
* verzuim op het werk
* ruzie met gezinsleden over drank

Misschien toch wel slim om wat minder te gaan drinken :wink:

Detroit303

Bewuste gebruiker
Ik denk dat we in u geval zeker wel over een alcohol verslaving kunnen spreken, of toch minstens een alcoholprobleem. Drinken tijdens de dag uit 'gewoonte' :confused: . Ik zou me toch zorge gaan maken om die gewoonte. En onderneem iets ipv je af te vragen of je verslaafd bent!

jasper

Wijs gebruiker
ik moet nu een soort dagboek houden waarin ik alles opschrijf wat ik drink en wanneer ik drink etc.
Lukt me aardig om het in te vullen (ben nogal een slordig persoon). Ik vul natuurlijk niet alles in maar heb er nu een beter beeld op en ga dus vanaf vandaag stoppen.

Als dit niet werkt komen er drastisere maatregelen (heb een verplicht gesprek met men ouders gehad) en dat wil ik dus niet.

Funky Monkey

Badass junkie
Sterkte man! Probeer wel gewoon alles in te vullen (niet alleen voor je ouders maar vooral voor je zelf :)) En heel veel succes met je tentame vandaag! Hoop dat het lukt zonder te drinken :)

jasper

Wijs gebruiker
fucking jezus christusik wword binnekort voor 3 weken opgenomen. wat die fucking drie weken kunnen doen begrijp ik ook niet maar iok heb een nonkel die ook is opgenomen (en naar het schijnt ook een lichte had maar waar weinig woorden over worden gesproken) dus ik weet niet wat het met me gaat doen. enigste punbt nu genbieten terwijl het nog fucking kan. iemand trouwens ervaring met die domme opname, ik ga het sowoeso zo veelm ogelijk dwars zitten, als ik wil toppen is het uit mezelf en niet omdat het moet hoor, jezus wat is dit voor een naaistreek. zwijgplicht zeggen ze dan maaat ssssssssht mag je niet verder vertellen want iedereeen moet de zwijgplicht geloven hoor :confused: :confused: fucking jezus christus

Boogie!

je word niet opgenomen omdat je ouders je even lekker willen treiteren barry. je ouders zien namelijk wel dat je een probleem hebt, in tegenstelling tot jijzelf. zit die drie weken nou maar gewoon uit voor je eigen bestwil voordat het straks te laat is.

je hebt dit topic gemaakt omdat je zelf misschien wel een klein beetje snapt dat je verslaafd aan het raken bent, maar als mensen dit vervolgens bevestigen dan ga je keihard lopen ontkennen en afschuiven.

''die rillingen heb ik nog niet dus dat zit wel goed''

die opmerking is echt typisch

jasper

Wijs gebruiker
njah.
zou graag een slotje op dit topic zien eigenlijk.
en boogie je onderschrift is echt geniaal :mrgreen: :mrgreen:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan