Alcohol detox

Cardboard

Wijs gebruiker
Hallo,

Ik ben na 4 maanden abstinent te zijn geweest, de fout in gegaan. Alcoholisme is vrij nieuw voor mij, het speelt pas een paar jaar. Voorheen dronk ik 2 biertjes per dag en vond dat teveel, wat een lachertje nu, in vergelijking.
Vorig jaar heb ik onder toezicht (en dwang) een detox gedaan en was daarna 4 maanden abstinent. Helaas heb ik mij, op een dag vol spanning, laten overhalen een drankje mee te drinken. Onverwacht (voor mij) was daar het begin van het einde. Bij thuiskomst was de slijterij al dicht, de supermarkt nog niet. Ik heb een literfles wijn gekocht, en vanaf die dag ben ik niet meer gestopt.

Komende week ga ik opnieuw in detox, en nu écht vanuit mijn eigen beslissing. Ik wil dit niet meer, ik maak alles stuk met alcohol.
Alleen heb ik er een hard hoofd in; want voor hoe lang zal dit lukken? Er werd me meerdere keren verteld door de verslavingszorg, dat het 'vallen en opstaan' is. Ik wil niet meer vallen, natuurlijk, maar nooit meer drinken - dat kan ik mij niet voorstellen. Waarom kon ik het 16 jaar lang wel, het drinken met gezelschap, en sinds 3 jaar niet meer?

Ik maak mij ook veel zorgen over de afkickverschijnselen. De laatste weken word ik zwetend en trillend wakker en dit houdt aan tot ik iets (x2) gedronken heb. Tegen de verslavingsarts kon ik niet precies vertellen hoeveel ik drink, ben wel zo eerlijk mogelijk geweest en heb een schatting gegeven.
In de tussentijd, sinds de detox al gepland is, ben ik erachter dat ik meer dan 10 bier (flesjes) en vaak nog 2/4 glazen wijn of sterk drink. Ik ben ontzettend bang dat ik in de 4 dagen dat ik bij de arts moet komen, alleen maar doodziek zal zijn omdat ik hen - onbewust - een veel lager beeld heb gegeven van mijn gebruik. Ik weet niet wat ik moet doen maandag. Na 4 dagen zou ik 'klaar' zijn, alleen geloof ik daar niets van. Nazorg is er, maar niet veel.

Van me afschrijven leek me goed. Tips en/of ervaringen zijn welkom.

Laatst bewerkt:

Spatsen

Belezen gebruiker
Erkenning dat je een probleem hebt, dat is al zo’n grote stap wat je hebt gezet!

Heb zelf recent nog in een detox gezeten. Daar wordt je heel nauwkeurig in de gaten gehouden, en indien nodig krijg je medicatie als de ontwenningsverschijnselen te groot worden.

Ook raad ik aan om op momenten dat het te moeilijk word, in gesprek te gaan met de staff medewerkers.. dat hielp bij mij wel heel erg veel.

succes de komende tijd! & ik vind dat je goed bezig bent 💪🏻

Cardboard

Wijs gebruiker
Erkenning dat je een probleem hebt, dat is al zo’n grote stap wat je hebt gezet!

Heb zelf recent nog in een detox gezeten. Daar wordt je heel nauwkeurig in de gaten gehouden, en indien nodig krijg je medicatie als de ontwenningsverschijnselen te groot worden.

Ook raad ik aan om op momenten dat het te moeilijk word, in gesprek te gaan met de staff medewerkers.. dat hielp bij mij wel heel erg veel.

succes de komende tijd! & ik vind dat je goed bezig bent 💪🏻
Bedankt voor je reactie en tips en advies. Ik ga zeker onthouden dat ik contact moet zoeken met het team als het niet goed gaat. Was er zelf nog het op gekomen want dacht dat een detox van 4 dagen vast staat hoe goed of slecht het ook gaat. Heb gelukkig nog een werkdag na mijn laatste detox-dag om contact op te nemen. Hoop voor nu dat het voorspoedig gaat ondanks (jammer genoeg) mijn huidige inhaalslag van "nu kan het nog".

• Like
Waarderingen: ljuv

MaddMonkey

Badass junkie
Hoe gaat t nu?
Bedankt voor je reactie en tips en advies. Ik ga zeker onthouden dat ik contact moet zoeken met het team als het niet goed gaat. Was er zelf nog het op gekomen want dacht dat een detox van 4 dagen vast staat hoe goed of slecht het ook gaat. Heb gelukkig nog een werkdag na mijn laatste detox-dag om contact op te nemen. Hoop voor nu dat het voorspoedig gaat ondanks (jammer genoeg) mijn huidige inhaalslag van "nu kan het nog".

Cardboard

Wijs gebruiker
@MaddMonkey
Nu bijna 14 dagen niet gedronken, detox en één moeilijk moment (1 biertje) als reset-dag meegeteld. Het ging dit keer niet bepaald soepel zoals eerder.
Het (hele gebeuren) voelde vrij onverschillig en onveilig, vanuit hen. En ik had de dagen op dag 1 na, wel sterke klachten. M'n lichaam vond dit niet leuk (dat ik alcohol dronk vond het vooral niet leuk, I know). Vrij veel lichamelijke klachten gehad. Die klachten hielden tot na het weekend aan maar dat "zou absoluut niet met ontwenning te maken kunnen hebben na 4 dagen".
Internet zegt heel wat anders. En mijn thermometer ook.

Ik ben benieuwd of de bloeduitslagen iets gaan zeggen, ben er moe van.

Raver

Badass junkie
Verslaving is helaas ook niet zomaar iets wat je even in je eentje kan oplossen. Al is dat voor mij nooit zo geweest haha.

Wellicht lukt het voor jou wel om clean te blijven van alcohol zonder enige nazorg of iets dergelijks.

Al een keer gedacht aan een 12 stappen kliniek? Of 'n keer een NA of CA meeting te bezoeken? Je kunt echt herstellen van verslaving! Om uiteindelijk het verlangen naar gebruiken kwijt te raken.

Vooral omdat je beschrijft dat je na 1 keer drinken niet meer kon stoppen denk ik dat je wel wat meer hulp nodig hebt dan pure wilskracht of refusal.

Succes kerel.

Cardboard

Wijs gebruiker
Vooral omdat je beschrijft dat je na 1 keer drinken niet meer kon stoppen denk ik dat je wel wat meer hulp nodig hebt dan pure wilskracht of refusal.

Succes kerel.
Zeer late reactie van mijn kant - over het hoofd gezien door wat omstandigheden buiten dit onderwerp.

Maar, dankjewel. 🦾
En dat denk ik ook; Refusal is niet de oplossing, en ergens wist ik dit ook wel. Het is wel het enige wat mij nog werd aangeboden, andere medicatie had ofwel geen effect, of ik had zorgwekkende bijwerkingen (zonder alcoholgebruik).
Ik ben er alles behalve trots op, helaas is nuchter blijven me niet gelukt. Het valt nog mee, nu, alleen weet ik hoe snel alcoholgebruik zich opbouwt/erin sluipt.
Ik heb nog wat medicatie in huis maar dit is dus enkel een tussen oplossing voor mij.

Heb de verslavingszorg al meermaals om andere vormen van behandeling, intensiever bijvoorbeeld, gevraagd, maar dit wordt telkens afgeketst. Ik snap het niet meer en vind het erg kwalijk dat er niet naar mijn eigen voorstellen geluisterd wordt - ik wil zelf voor intensievere behandeling gaan.

Ergens hoop ik dat er na lange tijd ooit weer een moment komt waarop ik normaal kan omgaan met af en toe een biertje of wijntje.. al hopen mensen in dit schuitje dat meestal.
Voor nu is het zaak om het per dag te bekijken en zulke standaard leuzen. En om mezelf proberen in de hand te houden voor zover mogelijk.

(deze reactie dekt ook meteen de vraag van @dupont )

Bovenaan