Aanvallende reacties verslaafden.

michael1992

Experimenterende gebruiker
Ik zie vaak dat mensen hier hun moeilijke verhaal over hun verslaving neerzetten. En dat er dan altijd wel wat mensen zijn die alleen maar aanvallend kunnen reageren. Zoals: Hoe kun je zo stom zijn blablabla. Ik denk dat dit soort reacties de drang om drugs te gebruiken alleen maar vergroten. Het is al moeilijk genoeg voor ze om eraf te blijven maar als je dan ook nog op een drugsforum weer voor loser en dergelijke word uitgemaakt dan kan ik me voorstellen dat ze gewoon alle moed opgeven en niet meer terug komen. En dat kan dus de rest van hun leven bepalen.

Ben ik hier de enige die er zo over denkt?

En er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die meer kunnen dan alleen maar nare reacties posten. En werkelijk iemand proberen te helpen. Daar heb ik wel veel respect voor.

Winehouse

Badass junkie
Als je er neerzet: ahhhh komt wel goed ga maar naar de dokter een keertjuh.....

Dan denkt de verslaafde: ow dus het valt wel mee *snuift*

Flameon

Badass junkie
Ben ik met topicstarter eens. Als je hier serieus je verhaal doet vind ik het neit dat je afgekaffert behoort te worden

sebatian

Bewuste gebruiker
Nou sommige forumleden die het zo hoog in hun bol hebben zijn dan weer voorstander dat gebruikers meer premie moeten betalen; ook zo'n onder gordel kritiek wat kant nog wal slaat
Constructieve kritiek niks mee trouwens, maar ja ligt aan woordgebruik en toon

michael1992

Experimenterende gebruiker
Winehouse zei:
Als je er neerzet: ahhhh komt wel goed ga maar naar de dokter een keertjuh.....

Dan denkt de verslaafde: ow dus het valt wel mee *snuift*

Nee ze mogen best op de realiteit gewezen worden. Maar iemand uitmaken voor loser etc lijkt me dan weer niet echt helpen.

seth

Gast
Liesette zei:
iemand die steelt van zijn moeder voor heroïne is gewoon een ras loser ....

Iemand die uitspraken doet als deze, ook! wees realistisch, maar de kans is heel groot dat de persoon in kwestie wel weet dat hij een loser is, en daar niet nogmaals op gewezen moet worden.

Pammer

Bewuste gebruiker
Ik ben het eens met de topicstarter. Toch vind ik deels dat het soms ook hard moet: met de neus op de feiten gedrukt worden, hoewel hier op dit forum soms wel iets te hard wordt.

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
Dat je steelt van iemand om dope.Ook als is het je moeder,zus,broer,schoonmoeder enz.Dat is nooit goed te praten.En als dat gebeurd dan moet het goede er aan zijn dat die persoon later begrijpt dat wat hij deed niet goed was.Het is niet goed te praten.Maar als de rede dope is/was heb ik daar minder moeite mee als iemand die een bejaarde gaat rippen voor een iets wat beter luxer leven.Om aan zijn-vrienden- te laten zien wat een patser hij/zij wel niet is.Helemaal als iemand daarbij ook nog te lui is om te gaan werken maar wel een luxe leven wil.Ik ben/was ook fout heb veel mensen hun vertrouwen in mij doen laten afnemen.Ik zelf heb altijd gewerkt voor mijn geld en ook-ja- nog harder moeten werken voor dat andere geld waar ik geen recht op had.Tuurlijk heb ik daar spijt van.Het zijn keuzes geweest toendertijd.Ik zou het nu geeneens meer durven.Maar vertrouwen kan ook zo geschaad zijn dat er nog net niet op je voorhoofd staat-ik steel omdat ik gebruik-.En daar moet je mee leren leven.Als je dat een plek kunt geven is het vaak oke.Maar sta je niet achter die keuzes die je toen maakte dan heb je vaak nu nog teveel gezeik met dat en mensen.Ik heb bij mensen bij wie ik het vertrouwen goed had verknald hun later mijn excuses aangeboden en proberen uit te leggen waarom ik het deed.En de reactie-s waren vaak ook niet mals maar wel gemeend.Zowel van mijn kant als van diegene.Ik denk dat als je nog veel drugs gebruikt en het niet goed gaat met je je vaak in de verdediging schiet.Leer je om te gaan met je gebruik/verslaving sta je denk ik opener voor gesprek en reden enz als meteen de verdediging in te schieten.Maar het blijft toch altijd lastig en elk persoon is anders.

Elfquest

Bewuste gebruiker
Ik denk niet dat aanvallende/confronterende reacties erg helpen. Misschien als iemand verslaafd is en dit ontkent of niet wil stoppen met gebruiken, maar iemand die op het forum om advies of mensen met dezelfde ervaringen komt vragen omdat hij eruit wil, voelt volgens mij al genoeg schaamte. Zo iemand dan nog even verder de grond in boren lijkt me averechts werken.

langeman

Bewuste gebruiker
Zoals al gezegd maken zachte heelmeesters stinkende wonden, maar daarentegen is het moeilijk hakken met een botte bijl.... De waarheid ligt weer eens in het midden.

Zeker tegen een verslaafde is het altijd lastig om de juiste toon te vinden. Soms is hard en direct de juiste aanpak, maar soms juist zacht en indirect. Helaas is dit moeilijk te bepalen vanaf de andere kant van het net. Ik denk dat het daarom aan de verslaafde is om eruit te halen wat ie nodig heeft. Hij is uiteindelijk toch echt zelf degene die er iets mee zal moeten doen.

Bovenaan