• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

6-APB op feest en thuis

Rukyr

Newbie
Beste mensen, speciaal voor mijn ervaring met 6-APB maar eens een account hier aangemaakt. Ben niet meer de jongste maar gebruik al jaar of 8 bijna wekelijks xtc, zeer regelmatig 1P-LSD, Psylocibine, NOX, HHC Vape, zelf gebakken space cake en sinds kort dus 6-apb (is het nu klein of grote letter? Geen idee).

Door vriend geïntroduceerd met 6-apb en wat een verrassing. Voor eerste keer 80mg gebruikt en wat een verschil met xtc. Moet er wel bij zeggen dat door vele x gebruik ik wat negatieve effecten ervaar (slaapstoornis, fikse dinsdagdip) maar dat lijkt me logisch gezien frequentie maar ja, het is zo lekker samen en het geeft me rust in mijn kop. Heb 2 zeer zware jaren achter de rug en kan gewoon stellen dat de diverse middelen mij er doorheen geholpen hebben. Maar dat is weer heel ander verhaal, terug naar de 6-apb.

Zoals door anderen ook geplaatst, wel de empathie van x (of m) maar niet dat dwingerige, geen last van maag, en geen slaapproblemen. Ervaring duurt wel de nodige uren en geen enkele behoefte aan bijpakken (merk ook niets van inkakken). Veel energie en geen momenten dat ik weg was (wat me bij x nog wel eens gebeurt). Kortom een hele fijne ervaring. Meteen wat gekocht voor mijzelf (en mijn vrouw want die doet met alles mee, wel in lagere dosis want we schelen 40 kilo). Ben nu aan uitzoeken wat een fijne dosis is, gebruik door de week ook, nu 50mg bijvoorbeeld en benieuwd wat verschil is met de 80 van eerder. Heb al zelf wat caps gemaakt met 120 en 150 dus hopelijk snel meer duidelijkheid wat fijn is voor mij.

Maar als zeer ervaren x-gebruiker moet ik zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van wat 6-apb biedt en hopelijk blijft dat zo….en anders zoeken we gewoon weer verder.

Boyman

Bewuste gebruiker
Bijna wekelijks?? Ik wil niet op de preekstoel gaan zitten en zeggen dat je je aan de 3 maanden regel moet houden, maar met wekelijks gebruik steven je echt af op levenslange problemen. Lees je alsjeblieft goed in in de effecten die je daaraan kunt overhouden! Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken. En dan kun je niet meer terug.

Het voelt misschien alsof de drugs je erdoor heen geholpen hebben, maar ik denk dat je zelf ook wel beseft dat als je na 2 jaar nog steeds daar niet van af kunt komen, dat het dan geen echte oplossing is. Je vermijdt je echte problemen en vervangt ze door andere.

Nogmaals; ik snap dat je hier niet post om dit te horen, maar ik schrik van wat je schrijft. In je laatste zin zeg je "anders zoeken we gewoon weer verder". Waar ben je precies naar op zoek? Er zijn duizenden verschillende drugs/RC's, maar er is er geen een bij die op magische wijze je leven kan fixen. Dat moet je echt zelf doen, misschien met hulp van therapie.

Veel sterkte met je situatie en ik hoop dat je uit deze verslaving kunt vechten.

PS. Ik vind 6-APB ook een stuk fijner dan XTC.

Zeehond

Badass junkie
Maar als zeer ervaren x-gebruiker moet ik zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van wat 6-apb biedt en hopelijk blijft dat zo….en anders zoeken we gewoon weer verder.
Ik schrik er van.
Dat jij je kennelijk niet bewust bent van het gevaar en de risico’s van jouw frequentie van gebruik van deze middelen.
En dat je gelooft dat de drugs je door twee zware jaren heeft gebracht.

Hoop dat je je echt gaat verdiepen in het belang van de pauzes.

Rukyr

Newbie
Ik schrik weer van jullie reacties. Ik functioneer uitstekend in werk en privé. Draag veel verantwoordelijk voor allerlei zaken en heb nog nooit een afspraak laten verzaken omdat ik high was of te gammel. Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen. Ben ook flink door de medische molen geweest (niets drugs gerelateerd) en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen. En inderdaad, hersenen zijn niet zomaar te controleren maar ik doe regelmatig diverse cognitieve testjes om te zien of alles in de bovenkamer nog werkt. Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor. Zoals gezegd gebruik ik al vele jaren en heb gewoon baan (zelfs eigen zaak) en normaal sociaal leven (ben geen mensenliefhebber maar dat heeft niets met drugs te maken). En het zal misschien aan eind van mijn leven naar boven komen dat ik 1 en ander heb verziekt maar ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.

Psychojohn

Belezen gebruiker
Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor.
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat xtc zowel op korte als lange termijn schadelijk is voor het brein. Zo is bijvoorbeeld aangetoont dat concentratie en geheugen word beschadigd. (En waarschijnlijk nog meer maar idk)
gebruik ik wat negatieve effecten ervaar (slaapstoornis, fikse dinsdagdip)
Ook zoals jezelf al aangeeft kunnen er bijvoorbeeld slaapproblemen optreden. Het frequente gebruik kan ook resulteren in een slechte weerstand en andere gezondheidsproblemen. Het feit dat jou dinsdagdip erger is geworden, betekent dat jou lichaam dus zwakker is geworden.
Heb 2 zeer zware jaren achter de rug en kan gewoon stellen dat de diverse middelen mij er doorheen geholpen hebben
Ook kan frequent gebruik leiden tot depressies en psychische problemen zoals bijvoorbeeld een psychose. Psychische problemen zijn vaak onbewust. Het lijkt mij dat xtc je misschien temporary happines heeft gegeven, maar het lijkt mij niet dat het je heeft geholpen.
gebruik al jaar of 8 bijna wekelijks xtc
Dit is naar mijn mening insane, ik ben benieuwd hoe je xtc ervaart. Ervaar je nog hetzelfde als toen je begon, die extreme euforie en het welbekende "love-gevoel"? Lijkt mij onmogelijk. Ik heb vrienden die wel is maanden lang wekelijks gebruikte. Die vrienden waren na een tijd helemaal kapot. Hadden totaal geen emotie meer, en gebruikte xtc puur voor het strak staan. Want ja je serotonine word uitgeput dus wat zijn bij wekelijks gebruik de voordelen? (Die vrienden zullen vast en zeker zich niet aan de aanbevolen doseringen hebben gehouden)
en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen
Dat is erg fijn om te horen, een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen.
Fijn, maar jezelf vergelijken met anderen heeft verder geen nut
ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.
Ook middelen vergelijken met middelen die je beschouwd als 'erger', is vrij nutteloos.
Ik zou per direct stoppen hiermee want xtc is niet niks. Er word overal informatie gegeven en jij lijkt dit te negeren of te bestempelen als onbelangrijk.

Begrijp mij niet verkeerd ik ken jou situatie niet, maar drugs zijn nooit de oplossing. 8 jaar wekelijks xtc gebruik is echt heavy en gaat niet nog 8 jaar goed. Zoek iets anders, iets gezonds! ❤️

giganerd

Belezen gebruiker
dat “8 jaar lang” klinkt als een troll of gigantische overdrijving
zoals @Psychojohn zegt ik ken ook mensen dat een paar maanden hebben geprobeert en die waren net zombies uiteindelijk
ook het hele effect van de xtc was toen weg

ik vindt je verhaal moeilijk om te geloven

Ulixes

Wijs gebruiker
Ik schrik weer van jullie reacties. Ik functioneer uitstekend in werk en privé. Draag veel verantwoordelijk voor allerlei zaken en heb nog nooit een afspraak laten verzaken omdat ik high was of te gammel. Als ik hier de hoeveelheden lees die mensen per avond in hun mik gooien (en dat moeten ze helemaal zelf weten, iedereen mag dat zelf bepalen) dan vind ik het bij mij nog wel meevallen. Ben ook flink door de medische molen geweest (niets drugs gerelateerd) en er zijn geen afwijkingen gevonden in nier, lever, hart en longen. En inderdaad, hersenen zijn niet zomaar te controleren maar ik doe regelmatig diverse cognitieve testjes om te zien of alles in de bovenkamer nog werkt. Ik waardeer jullie bezorgdheid en de 3 maanden regel heb ik al vaker gezien maar heb daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd iets van gevonden, kan aan mij liggen hoor. Zoals gezegd gebruik ik al vele jaren en heb gewoon baan (zelfs eigen zaak) en normaal sociaal leven (ben geen mensenliefhebber maar dat heeft niets met drugs te maken). En het zal misschien aan eind van mijn leven naar boven komen dat ik 1 en ander heb verziekt maar ik geloof er heilig in dat alcohol en nicotine verwoestender zijn en veel meer leed aanrichten.
Wat maakt het dat je schrikt van onze reacties? Het feit dat je verder "uitstekend" functioneert laat me eigenlijk denken dat je ons voor de gek houdt. Daarnaast heb je het telkens over anderen die het wel erger doen. Guess what, er zal altijd iemand zijn die gekkere dingen doet dan jij. Dat wil niet zeggen dat wat jij doet gezond is, puur omdat het net iets gezonder is dan wat een ander doet. Verandering begint bij jezelf :blush:

StraffeNeel

Badass junkie
Ik heb ook wel periodes gehad met tamelijke hoeveelheden zo regelmatig. Wel veel korter dan 8 jaar, eerder een jaar of vier. Bij mij werkte mdma jaren lang ook bijna niet meer. Althans, ik werd wel waus/vaag, alleen dat verliefde warme gevoel was volledig weg. Ik heb er gelukkig geen (voor nu bekend) schade aan overgehouden. Voor mij was het slechter werken van mdma de reden om vaker te trippen met psilocybine en lsd. Niet iedereen is hetzelfde, sommige mensen kunnen rokend 90 worden terwijl veel mensen er jong aan dood gaan op erg rottige wijze. Gezondheid is ook een soort van statistiek.

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Ik geloof dat jij 8 jaar langs wekelijks gebruikt. Ik ken zelf mensen die wekelijks xtc gebruiken, zeker een halfje, en ja, tot nu toe gaat alles goed. Je moet zelf weten wat jij doet maar je bericht is gevaarlijk ( ik beschuldig jou niet). Er zijn genoeg anonieme jonge meelezers die je bericht anders kunnen interpreteren, namelijk blij worden: “ als hij het kan en alles gaat nog steeds zo goed, kan ik het ook”.

Rukyr

Newbie
dat “8 jaar lang” klinkt als een troll of gigantische overdrijving
zoals @Psychojohn zegt ik ken ook mensen dat een paar maanden hebben geprobeert en die waren net zombies uiteindelijk
ook het hele effect van de xtc was toen weg

ik vindt je verhaal moeilijk om

Geloof wat je wilt geloven. Ik ben er wel weer klaar mee.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik moet OP toch wel gelijk geven dat er voor MDMA / 6-APB op dit forum een andere norm lijkt te gelden (de 3-maandenregel) dan voor speed of cocaïne (waarbij er niet zo'n duidelijke norm is). De wetenschappelijke onderbouwing daarvan rammelt inderdaad.

In een reactie op een andere post heb ik daarop wat uitgebreider gereflecteerd:
De serotonine pauze is gewoon een handige harm-reduction maatregel die in het geval van MDMA goed is ingeburgerd. Eigenlijk zou je net zo goed kunnen beargumenteren dat het essentieel is om zo'n pauze in te lassen bij stimulerende middelen. Coke en speed zijn bijvoorbeeld veel verslavender dan MDMA. Dus dan moet je extra oppassen dat je het niet te vaak gebruikt. Echter blijken drugsgebruikers bij vooral gevoelig te zijn voor het argument dat bij veelvuldig gebruik van MDMA je al snel tolerantie ontwikkelt die niet meer weggaat. Juist het feit dat die tolerantie blijft pleit tegen de bewering dat het zou gaan om een tijdelijke voorraad serotonine die even 'op' is.

Veel waarschijnlijker speelt bij MDMA neurotoxiciteit, maar ook psychologische gewenning een rol. Al is het mechanisme van de tolerantie nog niet opgehelderd.

Overigens is van speed en coke nog veel beter aangetoond dat die middelen neurotoxisch zijn. Maar je blijft de effecten nog wel wat jaren voelen, dusja, dan is de gebruiker blij. Dat de neurotoxiciteit alsnog blijvende veranderingen veroorzaakt die bijvoorbeeld leiden tot angstklachten, depressie, woedeuitbarstingen, concentratieproblemen en impulsief gedrag, dat nemen ze dan maar op de koop toe.

Bij re-uptake inhibitors kan er sprake zijn van gewenning / tolerantie. Dat kan komen doordat receptoren voor neurotransmitters zich terugtrekken in de cel, waardoor ze ongevoelig worden voor neurotransmitters. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je nachtenlang wakker blijft aan de 3-MMC. Een neveneffect daarvan kan een rebound-effect zijn. Dan kun je laat krijgen van allerlei kater-achtige klachten zodra de stimulerende drugs uitwerken. Een van de meest extreme uitingen daarvan zijn hallucinaties ('shadow people').

Liever niet meer dan vier keer per jaar een stimulerend middel nemen. Of dat nou MDMA, speed, coke, 3-MMC, 5-MAPB of 6-APB is.

Het kost zeker twee weken voordat de slaapfunctie is hersteld. Maar het kan meer dan 6 weken duren voordat het gerommel met de chemische balans in het brein leidt tot een emotioneel evenwicht. Dus die max 4 keer per jaar is om ervoor te zorgen dat je niet constant uit emotionele balans bent.

Maar, als je die reactie goed leest dan zie je dat ik de andere forumleden ook gelijk geef dat elke week stimulerende middelen gebruiken risicovol is. Ik zou zeggen dat je de 3-maandenregel het best kan laten gelden voor ALLE stimulerende middelen. En dan ook niet smokkelen dat je de ene maand speed doet en de volgende maand MDMA.

Met OP ben ik eens dat functionaliteit een belangrijk criterium vind. Gaat het goed op je werk? Goed met liefdesrelaties? Met vrienden? Financieel alles op orde? Huisje, boompje, en eventueel beestje? Mooi. Dan is drugsgebruik op zichzelf niet per se een probleem.

Hoewel je dan natuurlijk nog wel zit met gezondheidsrisico's van drugs gebruiken. In het geval van MDMA is dat voornamelijk een verminderd zeer korte termijn geheugen en versleten tanden. Andere gezondheidsrisico's spelen meer op de korte of middellange termijn, zoals oververhitting, hart- en vaatproblemen (inclusief hersenbloeding), opwindingsdelier, HPPD, derealisatie, en natuurlijk minder ernstige risico's zoals een kater, verstoorde slaap, sterk schommelende emoties, verminderde veerkracht..

Van 6-APB is een stuk minder bekend. Al kun je ervan uitgaan dat de korte termijn risico's ook voor dat middel opgaan (oververhitting, hart- en vaatproblemen). Een extra zorg van 6-APB is dat die stof redelijk veel affiniteit heeft voor de 5-HT2b-receptor, wat in verband wordt gebracht met mogelijke hartklachten.

Overigens schrijf je 6-APB met hoofdletters. De regel is namelijk dat je afkortingen schrijft met een hoofdletter, totdat ze algemeen bekend zijn. Daarom zijn dvd en xtc met kleine letter, maar 6-APB (nog) niet.

#micdrop

Ulixes

Wijs gebruiker
Ik moet OP toch wel gelijk geven dat er voor MDMA / 6-APB op dit forum een andere norm lijkt te gelden (de 3-maandenregel) dan voor speed of cocaïne (waarbij er niet zo'n duidelijke norm is). De wetenschappelijke onderbouwing daarvan rammelt inderdaad.

In een reactie op een andere post heb ik daarop wat uitgebreider gereflecteerd:

Maar, als je die reactie goed leest dan zie je dat ik de andere forumleden ook gelijk geef dat elke week stimulerende middelen gebruiken risicovol is. Ik zou zeggen dat je de 3-maandenregel het best kan laten gelden voor ALLE stimulerende middelen. En dan ook niet smokkelen dat je de ene maand speed doet en de volgende maand MDMA.

Met OP ben ik eens dat functionaliteit een belangrijk criterium vind. Gaat het goed op je werk? Goed met liefdesrelaties? Met vrienden? Financieel alles op orde? Huisje, boompje, en eventueel beestje? Mooi. Dan is drugsgebruik op zichzelf niet per se een probleem.

Hoewel je dan natuurlijk nog wel zit met gezondheidsrisico's van drugs gebruiken. In het geval van MDMA is dat voornamelijk een verminderd zeer korte termijn geheugen en versleten tanden. Andere gezondheidsrisico's spelen meer op de korte of middellange termijn, zoals oververhitting, hart- en vaatproblemen (inclusief hersenbloeding), opwindingsdelier, HPPD, derealisatie, en natuurlijk minder ernstige risico's zoals een kater, verstoorde slaap, sterk schommelende emoties, verminderde veerkracht..

Van 6-APB is een stuk minder bekend. Al kun je ervan uitgaan dat de korte termijn risico's ook voor dat middel opgaan (oververhitting, hart- en vaatproblemen). Een extra zorg van 6-APB is dat die stof redelijk veel affiniteit heeft voor de 5-HT2b-receptor, wat in verband wordt gebracht met mogelijke hartklachten.

Overigens schrijf je 6-APB met hoofdletters. De regel is namelijk dat je afkortingen schrijft met een hoofdletter, totdat ze algemeen bekend zijn. Daarom zijn dvd en xtc met kleine letter, maar 6-APB (nog) niet.

#micdrop
Ik ben het er ook mee eens dat de 3 maandenregel moet gelden voor alle soorten drugs. Daarnaast is het voor mij ook dat als jij alle ballen weet hoog te houden het prima is om een keertje drugs te gebruiken. Maar week in week uit? 8 jaar lang? Is het leven dan niet leuk genoeg om het nuchter mee te maken? Ik vraag me dan af wat je uit het gebruik wilt halen of beter gezegd, waar je voor wegloopt. Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is.

StraffeNeel

Badass junkie
Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is
Waarschijnlijk wel, maar heeft vast een reden waarom. Wij doen dat juist met pep, en ja, erg bewust dat dat ongezond is. Nu ongeveer anderhalf jaar bijna wekelijks. Bij ons is de combinatie seks en pep heerlijk en daarnaast praten we erg veel. We nemen wel wat maatregelen voor harm reduction, zoals veel slapen op andere dagen, gezond eten en bewegen, en wat supplementen.

OtherShore

Badass junkie
Ik wil ook mijn eigen ervaringen even delen om nog wat meer perspectief te bieden. Ik ga hier verder niet in op de theoretische discussie. Toen ik 17 of 18 was heb ik een half jaar wekelijks mdma/xtc gebruikt. Ik vond het elke week prachtig en ik had elke week aan dezelfde dosis genoeg. Ik merkte dus weinig van tolerantie.

Helaas was ik altijd gevoelig voor de mdma dip. Die dip duurt voor mij bijna een week (van zondagavond tot vrijdagmiddag, als ik op zaterdag gebruik). Ik weet niet of de dip in die zes maanden erger werd (het was altijd al erg), maar het stond me wel steeds meer tegen. Daarom ben ik minder vaak gaan gebruiken en uiteindelijk ben ik 10 jaar lang helemaal gestopt. In die 10 jaar gebruikte ik ook geen andere drugs. Toen ik na 10 jaar weer mdma gebruikte merkte ik geen grote verschillen met de laatste keren dat ik het gebruikt had.

Op basis van deze ervaringen twijfel ik aan het narratief rond de drie maanden regel. Dat mdma gebruik ongezond is, is voor mij duidelijk — dat voelde ik wel. Het zal me lichamelijk zeker geen goed gedaan hebben, maar of ik blijvende schade heb weet ik niet. Er is in medische onderzoeken tot nu toe niks bij mij ontdekt (maar dat zegt natuurlijk niet zoveel).

Al met al vind ik de drie maanden regel een goede vuistregel, dus begrijp me niet verkeerd. Je moet gewoon niet te vaak drugs gebruiken. Maar zou een zes maanden regel niet nog beter zijn?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben het er ook mee eens dat de 3 maandenregel moet gelden voor alle soorten drugs. Daarnaast is het voor mij ook dat als jij alle ballen weet hoog te houden het prima is om een keertje drugs te gebruiken. Maar week in week uit? 8 jaar lang? Is het leven dan niet leuk genoeg om het nuchter mee te maken? Ik vraag me dan af wat je uit het gebruik wilt halen of beter gezegd, waar je voor wegloopt. Ik denk dat OP zeker wel weet dat het niet geheel gezond gedrag is.
Tja ik kan niet voor OP spreken. Maar mij valt wel op dat hij zelf dit beweert:
Heb 2 zeer zware jaren achter de rug en kan gewoon stellen dat de diverse middelen mij er doorheen geholpen hebben.
Ik zal eerlijk zijn: mijn wenkbrauw gaat dan ook omhoog. Want ik kan me prima voorstellen dat de diverse middelen juist de zware jaren nog zwaarder hebben gemaakt door allerlei emotionele effecten bijvoorbeeld. En dan kan ik me ook voorstellen dat OP juist terugkijkt op die momenten met drugs die juist even een lichtpuntje waren.

Maar dan zal ik nog een keer eerlijk zijn: ik weet niet wat er is gebeurd. Dus misschien moeten we even aan @Rukyr vragen hoe hij dit dan precies ziet?

Boyman

Bewuste gebruiker
Al met al vind ik de drie maanden regel een goede vuistregel, dus begrijp me niet verkeerd. Je moet gewoon niet te vaak drugs gebruiken. Maar zou een zes maanden regel niet nog beter zijn?
Volgens mij is het punt van deze regel altijd een beetje geweest: "Liever helemaal geen drugs, maar als je het dan toch gaat doen, doe dan in ieder geval minimaal 3 maanden ertussen". Ja, hoe langer hoe beter en nog liever helemaal niet natuurlijk. Maar in ieder geval beter om goede pauzes ertussen te laten.

OtherShore

Badass junkie
Volgens mij is het punt van deze regel altijd een beetje geweest: "Liever helemaal geen drugs, maar als je het dan toch gaat doen, doe dan in ieder geval minimaal 3 maanden ertussen". Ja, hoe langer hoe beter en nog liever helemaal niet natuurlijk. Maar in ieder geval beter om goede pauzes ertussen te laten.
Bedankt voor je reponse! Zoals je het hier verwoordt ben ik het helemaal met je eens. Maar hierboven zei je ook een paar andere dingen:
met wekelijks gebruik steven je echt af op levenslange problemen.
Misschien? Gezond is anders natuurlijk, maar ‘levenslange problemen’? Weten we dat wel zo zeker?
Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken.
Hier zet ik vraagtekens bij. Een permanente afhankelijkheid van drugs die op serotonine werken? Een onvermogen om ‘geluksstofjes’ (serotonine?) aan te maken? Ik zit niet zo goed in de wetenschappelijke literatuur, maar met zoiets ben ik niet bekend.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Als je zo doorgaat heb je een goede kans dat je lichaam zo afhankelijk wordt van serotonine-drugs dat je brein dit zometeen zelf helemaal niet meer je geluksstofjes kunt aanmaken. En dan kun je niet meer terug.

Hier zet ik vraagtekens bij. Een permanente afhankelijkheid van drugs die op serotonine werken? Een onvermogen om ‘geluksstofjes’ (serotonine?) aan te maken? Ik zit niet zo goed in de wetenschappelijke literatuur, maar met zoiets ben ik niet bekend.
Ter info:

FerdFatoehaus

Badass junkie
Grappig dat je niet gelooft in de 3-maanden regel omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is (volgens jou) maar dat je al je andere argumenten ophangt aan anekdotisch bewijs en vergezochte aannames die ook nog eens geen causaal verband hebben.

Rukyr

Newbie
Grappig dat je niet gelooft in de 3-maanden regel omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is (volgens jou) maar dat je al je andere argumenten ophangt aan anekdotisch bewijs en vergezochte aannames die ook nog eens geen causaal verband hebben.
Denk dat je eerst eens moet opzoeken wat anekdotisch bewijs en causaal verband betekenen voordat je er mee gaat schermen. Ik heb nergens beweerd niet te “geloven” in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken. Ik zal de laatste zijn die wetenschap overboord gooit. En anekdotisch bewijs is hetgeen waar deze hele site op draait. Iedereen vertelt zijn/haar ervaringen en op basis daarvan proberen weer mensen iets nieuws of passen zaken aan.

En wat is een vergezochte aanname? Alles wat ik heb gezegd heeft betrekking op mij en mijn ervaring. Enige aanname die ik heb gedaan en die is ver van vergezocht want veel over te vinden, is dat alcohol en nicotine slechter voor een mens zijn dan x. Nu lijkt me algemeen bekend dat de aantallen gebruikers van die stoffen vele malen hoger zijn dus bijwerkingen/excessen zijn ook hoger en het is vrij overal verkrijgbaar.

Overigens geldt dat voor RC ook en daar is weinig ervaring mee dus daar loop ik zeker een risico en dat erken ik ook. Daarmee zal ik zeker niet wekelijks een halve (want daar hebben we het over) gebruiken. Mensen met adhd (ben er wel mee gediagnosticeerd maar nauwelijks last meer) gebruiken ritalin, een amphetamine, dat gebruiken sommigen al meer dan 10 jaar dagelijks. Nu is de werking daarvan absoluut niet vergelijkbaar met x maar ook die stof veranderd de hersenchemie. En laten we over antidepressiva helemaal niet beginnen of de doden door opiaten in Amerika.

Kortom, alles heeft een risico en eenieder bepaalt zelf wat ze wel/niet aandurven. Iedereen reageert weer net iets anders en ik ondervind cognitief na al die jaren geen grote veranderingen. Enige wat ik met mijn eerste post wilde doen was mensen hier vertellen dat er alternatief is voor mensen die x zat zijn (zoals ik) en die iets anders willen proberen en eerst willen lezen hoe anderen dit bevalt. Dat heb ik ook gedaan en nam toen aan (ja dat is inderdaad een verkeerde aanname gebleken) dat ik hier vrijuit kon vertellen hoe of wat. Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen. Maar zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.

Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is. Wat ik heb meegemaakt houd ik voor mezelf want dat is hier niet relevant, iedereen maakt zaken mee. Sommige gaan drinken, anderen gaan gokken of kopen zich arm. Ik gebruik regelmatig drugs maar ik heb 0 schulden, goed inkomen en prima interacties met al mijn klanten en familie (niet persé in die volgorde :wink:). Los elke week op diverse plekken allerlei problemen op en dat gaat nog steeds zeer goed. En zeker zal ik wellicht iets over 15-20 jaar gaan merken als ik echt oud ben/wordt maar voor mijzelf heb ik dit leven al als compleet bestempeld. Niet bang voor de dood maar er ook niet meteen naar op zoek maar komt het ineens dan zij dat zo. Dat heb ik geaccepteerd als onderdeel van mijn levensstijl. Ik ben nooit agressief, nooit vervelend en val niemand ermee lastig want in huis samen met vrouw die in mindere mate meedoet. Dat is alles wat ik wil vertellen.

Het ga jullie allemaal goed en blijf je eigen geweten, dat doe ik ook. Ik ga niet meer reageren op vervelende opmerkingen over mijn gebruik of het afsterven van mijn receptoren, dat is mij echt vies tegengevallen, maar voor de rest blijft DF een bron van informatie en soms zelfs inspiratie. Fijne dag allen….

Laatst bewerkt:

Levensgenieter🌈

Badass junkie
Enige wat ik met mijn eerste post wilde doen was mensen hier vertellen dat er alternatief is voor mensen die x zat zijn (zoals ik) en die iets anders willen proberen en eerst willen lezen hoe anderen dit bevalt. Dat heb ik ook gedaan en nam toen aan (ja dat is inderdaad een verkeerde aanname gebleken) dat ik hier vrijuit kon vertellen hoe of wat.
Het valt mij door de jaren heen op dat newbies vaker zwaar worden beoordeeld/veroordeeld. En dat dit ten koste gaat van het vrijuit kunnen vertellen. Wanneer vaste leden risicovol gedrag beschrijven, wordt daar milder op gereageerd.

Laten we met zijn allen wat meer balans proberen te vinden tussen harm reduction en tolerant zijn. Zodat nieuwe mensen ook minder een drempel ervaren. En ze niet meteen wegjagen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Denk dat je eerst eens moet opzoeken wat anekdotisch bewijs en causaal verband betekenen voordat je er mee gaat schermen. Ik heb nergens beweerd niet te “geloven” in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken. Ik zal de laatste zijn die wetenschap overboord gooit. En anekdotisch bewijs is hetgeen waar deze hele site op draait. Iedereen vertelt zijn/haar ervaringen en op basis daarvan proberen weer mensen iets nieuws of passen zaken aan.

En wat is een vergezochte aanname? Alles wat ik heb gezegd heeft betrekking op mij en mijn ervaring. Enige aanname die ik heb gedaan en die is ver van vergezocht want veel over te vinden, is dat alcohol en nicotine slechter voor een mens zijn dan x. Nu lijkt me algemeen bekend dat de aantallen gebruikers van die stoffen vele malen hoger zijn dus bijwerkingen/excessen zijn ook hoger en het is vrij overal verkrijgbaar.

Overigens geldt dat voor RC ook en daar is weinig ervaring mee dus daar loop ik zeker een risico en dat erken ik ook. Daarmee zal ik zeker niet wekelijks een halve (want daar hebben we het over) gebruiken. Mensen met adhd (ben er wel mee gediagnosticeerd maar nauwelijks last meer) gebruiken ritalin, een amphetamine, dat gebruiken sommigen al meer dan 10 jaar dagelijks. Nu is de werking daarvan absoluut niet vergelijkbaar met x maar ook die stof veranderd de hersenchemie. En laten we over antidepressiva helemaal niet beginnen of de doden door opiaten in Amerika.

Kortom, alles heeft een risico en eenieder bepaalt zelf wat ze wel/niet aandurven. Iedereen reageert weer net iets anders en ik ondervind cognitief na al die jaren geen grote veranderingen. Enige wat ik met mijn eerste post wilde doen was mensen hier vertellen dat er alternatief is voor mensen die x zat zijn (zoals ik) en die iets anders willen proberen en eerst willen lezen hoe anderen dit bevalt. Dat heb ik ook gedaan en nam toen aan (ja dat is inderdaad een verkeerde aanname gebleken) dat ik hier vrijuit kon vertellen hoe of wat. Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen. Maar zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.

Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is. Wat ik heb meegemaakt houd ik voor mezelf want dat is hier niet relevant, iedereen maakt zaken mee. Sommige gaan drinken, anderen gaan gokken of kopen zich arm. Ik gebruik regelmatig drugs maar ik heb 0 schulden, goed inkomen en prima interacties met al mijn klanten en familie (niet persé in die volgorde :wink:). Los elke week op diverse plekken allerlei problemen op en dat gaat nog steeds zeer goed. En zeker zal ik wellicht iets over 15-20 jaar gaan merken als ik echt oud ben/wordt maar voor mijzelf heb ik dit leven al als compleet bestempeld. Niet bang voor de dood maar er ook niet meteen naar op zoek maar komt het ineens dan zij dat zo. Dat heb ik geaccepteerd als onderdeel van mijn levensstijl. Ik ben nooit agressief, nooit vervelend en val niemand ermee lastig want in huis samen met vrouw die in mindere mate meedoet. Dat is alles wat ik wil vertellen.

Het ga jullie allemaal goed en blijf je eigen geweten, dat doe ik ook. Ik ga niet meer reageren op vervelende opmerkingen over mijn gebruik of het afsterven van mijn receptoren, dat is mij echt vies tegengevallen, maar voor de rest blijft DF een bron van informatie en soms zelfs inspiratie. Fijne dag allen….
Prima, your body your choice.

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Het valt mij door de jaren heen op dat newbies vaker zwaar worden beoordeeld/veroordeeld. En dat dit ten koste gaat van het vrijuit kunnen vertellen. Wanneer vaste leden risicovol gedrag beschrijven, wordt daar milder op gereageerd.

Laten we met zijn allen wat meer balans proberen te vinden tussen harm reduction en tolerant zijn. Zodat nieuwe mensen ook minder een drempel ervaren. En ze niet meteen wegjagen.
Absoluut waar. Ik vind best grappig als ik zie hetzelfde mensen die in een topic zoals deze “ er van schrikken” en in de topic “ welke drugs gebruikt je op dit moment” plaatsen likes en haartjes aan diegenen die best hard gebruiken .

OtherShore

Badass junkie
Dat ik vervolgens zelfs beledigingen moet ondergaan en dat mijn receptoren al dood worden verklaard valt mij zwaar tegen.
Snap ik, maar dat is vervolgens ook genuanceerd, toch? Het blijft een openbaar forum met ongezouten meningen.
Ik wil de mensen met onderbouwde reacties bedanken en zal zeker verder gaan kijken naar wat er te krijgen is.
Thanks!

Ik vond je eerste bijdrage juist sympathiek en ik stond niet meteen veroordelend naar jou of je gebruik. Dus de meningen verschillen en dat is juist fijn. Zo leren we weer wat van elkaar. Je kreeg misschien niet meteen de response waarop je hoopte, maar uiteindelijk is er een mooie inhoudelijke discussie gevoerd, dus dat is ook wat waard.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb nergens beweerd niet te “geloven” in de 3 maanden regel. Ik heb er alleen in mijn korte zoektocht (dat bedoelde ik met het ligt aan mij) daar niets over kunnen vinden op diverse wetenschappelijke plekken.
In de wetenschappelijke literatuur is dat ook helemaal niet zo duidelijk afgebakend.

Vaak wordt in de neurowetenschap 6 weken gebruikt als (arbitraire) grens om te kijken welke veranderingen er nog zijn. De fenfluramine challenge wordt dan gebruikt om te checken wat de respons nog is op afgifte van serotonine. De aanname is dan dat als er verminderde activiteit te zien is, dat er dan sprake is van blijvende schade.

Maar inmiddels wordt die aanname als achterhaald beschouwd, en de neurowetenschap heeft zich de afgelopen 10 jaar veel meer gericht op hoe er alsnog nieuwe verbindingen groeien tussen neuronen nadat ze beschadigd zijn geraakt. Dan gaat het bijvoorbeeld om de rol van BDNF en neuroplasticiteit in leerprocessen. Lang verhaal kort: het brein blijkt flexibeler dan gedacht.

MAAR, in het geval van MDMA is helemaal niet bekend hoe relevant die nieuwe inzichten in de neurofarmacologie zijn. Wat we wel weten is dat MDMA toch wel een behoorlijke impact kan hebben op je emotionele welzijn, getuige bijvoorbeeld de dinsdagdip. Dat is dus wat mij betreft zeker wel een relevant gegeven om te bespreken in deze context. Hoeveel mensen doodgaan aan alcohol of tabak vind ik dan eigenlijk helemaal niet zo relevant. Goed, je zegt dat je geen zin hebt om te bespreken wat je hebt meegemaakt. En dat is verder prima. Ik wil ook best geloven dat het op allerlei vlakken in je leven nu helemaal prima gaat.

Wat we denk ik wel moeten voorkomen is dat we op dit forum kritiekloos posts moeten accepteren van mensen die zeggen dat ze wekelijks drugs als MDMA nemen en daar alleen maar baat bij hebben gehad. Want ik zal toch maar even herhalen: wekelijks gebruik van MDMA (of andere stimulanten) is een groot risico voor je mentale welzijn. Dus wat dat betreft is het wel een beetje lastig om een balans te zoeken tussen ervaringen verwelkomen en een positiviteitsbias voorkomen. Wat dat betreft denk ik toch wel dat @Rukyr iets meer zelfreflectie mag tonen. Maar ik zal er ook uitdrukkelijk bij zeggen dat die zelfreflectie ook gewenst is bij reaguurders onder deze post die met goede bedoelingen de 3-maandenregel als norm hanteren.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik kan overigens iedereen aanraden om deze review eens te lezen over neurotoxiciteit en MDMA. Het is inmiddels wel een verouderde publicatie (22 jaar oud), maar alsnog laat het heel goed de debatten en onzekerheden zien.

Ik zal dit binnenkort ook wel even bespreken in een algemener topic over neurotoxiciteit. Maar eerst even werken :wink:

giganerd

Belezen gebruiker
@Neo-Shulginist ik had ooit zoiets gelezen dat de 3 maanden regel komt uit een boek (ik dacht the psychedelic explorer guide). Maar dat het gewoon is verzonnen inderdaad vanwege harm reduction.
alle “regels” rondom drugs zijn verzonnen vanwege harm reduction..
het is nief alsof er in de natuur staat geschreven hoevaak jij xtc mag gebruiken
maar als jij je mentale gezondheid lief bent is het wel slim om je eraan te houden!

ik snap niet dat mensen wetenschappelijk bewijs nodig hebben om te weten dat dit slecht voor je is
dat voel je toch zelf ook wel?
tuurlijk is wetenschappelijk bewijs fijn, maar je kan toch ook wel zelf de rekensom maken dat het niet gezond is om zo frequent te gebruiken

(niet perse naar jou gericht @Psychojohn)

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Dit is ontkennen. Deed ik ook toen ik begin 20 was en elk weekend op hardstyle feest stond te rammen en pillen te slikken. Achteraf spijt van. Dus, neem aub het advies aan van andere forumleden, matig het gebruik. Als je ouder bent wil je niet de gevolgen ervaren.

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
@Neo-Shulginist ik had ooit zoiets gelezen dat de 3 maanden regel komt uit een boek (ik dacht the psychedelic explorer guide). Maar dat het gewoon is verzonnen inderdaad vanwege harm reduction.
Is niet verzonnen. Als je drugs te frequent gebruikt overstimuleer je de hersenen waardoor je synapsen die reageren op deze middelen letterlijk veranderd. Permanente schade is al bewezen in onderzoeken.

Psychojohn

Belezen gebruiker
lle “regels” rondom drugs zijn verzonnen vanwege harm reduction..
het is nief alsof er in de natuur staat geschreven hoevaak jij xtc mag gebruiken
Ik bedoelde meer dat de 3 maanden regel inderdaad is verzonnen, en ik vroeg mij af of dat als eerst werd gepubliceerd in dat boek. Was ik gewoon benieuwd naar (heb het boek zelf nooit gelezen).
ik snap niet dat mensen wetenschappelijk bewijs nodig hebben om te weten dat dit slecht voor je is
dat voel je toch zelf ook wel?
tuurlijk is wetenschappelijk bewijs fijn, maar je kan toch ook wel zelf de rekensom maken dat het niet gezond is om zo frequent te gebruiken
Mee eens. Maar als er wetenschappelijk bewijs is, is dat alleen nog een extra bevestiging.
Is niet verzonnen. Als je drugs te frequent gebruikt overstimuleer je de hersenen waardoor je synapsen die reageren op deze middelen letterlijk veranderd. Permanente schade is al bewezen in onderzoeken.
Ook hier ben ik het mee eens. Ik bedoel dat de 3 maanden gewoon een aanname is van tijd.

Bovenaan