Als psychiater kan ik je zeggen dat ik de gang van zaken niet zo goed begrijp. Ik weet natuurlijk niet alle details van jouw situatie, hoe je ooit begonnen bent met dexamfetamine en hoe de voorschriften nu lopen, wat er verder nog aan de hand is. Als iemand over de tijd heen langzaam aan meer psychotisch raakt, of manisch of een ander beeld dat veroorzaakt kan worden door of verergert door dexamfetamine, dan zou ik zeker ook wel verder gaan kijken. Of als deze persoon steeds op allerlei manieren extra dex probeert te krijgen of via collega's bijvoorbeeld extra herhaalrecepten vraagt bovenop de normaal voorgeschreven medicatie, tja, dan krab ik wel achter mijn oren en zou ik het wel verder uit willen zoeken hoe het precies zit. Zelf overleg ik ook wel eens met de huisarts om de recepten over te nemen en dat de huisarts het dan niet meer voorschrijft. Vooral bij mensen die steeds om meer vragen, dat is uiteindelijk echt niet helpend dus is een 'strak' beleid soms wel echt noodzakelijk. Overigens wil ik niet zeggen dat als mensen steeds om meer vragen, dat dit dan per definitie uit slechte intentie is. Veel mensen met ADHD die psychostimulantia gebruiken ervaren een zeer positieve werking op hun leven, daarnaast krijgen ze er vaak ook een 'goed' gevoel van, dus het is heel logisch dat er dan behoefte is om meer te gebruiken. Het is dan aan de behandelaar om dat goed te evalueren, te kijken of het passend is of niet en ook af te remmen, aangezien meer (in ieder geval meer dan de max dosering) niet altijd helpend is en wel schadelijk kan zijn.
Anyway, er zijn natuurlijk allerlei overwegingen om mee te nemen, maar ik zou vooral het gesprek aan gaan met je psychiater. Het kan helpen om een belangrijk persoon uit jouw leven mee te nemen die aan kan geven hoe jij functioneert met dexamfetamine. Mocht je wel zo'n persoon zijn die steeds om meer vraagt, dan zou ik bij jezelf te rade gaan en eens gaan bedenken waarom je dat eigenlijk doet.
4f-mph als vervanger gebruiken, dat zou ik niet doen. Ik denk niet dat je hetzelfde gaat ervaren als met dexamfetamine. Daarnaast zitten er ook andere gevaren aan door iets te gebruiken waarvan je niet 100% weet wat er precies in zit en hoe het bij je werkt. Als een patiënt bij mij komt met het 'dreigement' dat hij/zij anders een RC gaat gebruiken als ik hem/haar geen dexamfetamine geef, dan is dat voor mij echt een reden om het niet te doen. Want op zo'n manier werk ik niet samen en kan ik ook geen goede behandelaar zijn.