• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

3mmc. Wauw.

Dag iedereen!

Ik wilde eens een post plaatsen over 3mmc. Toen ik het voor de eerste keer ging gebruiken kon ik er weinig (positieve) berichten over vinden en het viel me op dat het vooral gesnoven werd. Hierdoor was ik nogal pessimistisch en dacht ik eigenlijk dat het een totale flop zou worden. Integendeel!

Ik heb in de zomer van 2014 voor het eerst drugs gebruikt. Mijn eerste keer XTC was super, maar sinds ik 3mmc heb gedaan heb ik een nieuwe favoriet.

Ik heb bij een smartshop in mijn stad de capsules gehaald. Dit zijn capsules met poeder, dus doseren leek mij niet echt mogelijk. Ik ben dus begonnen met één capsule. Het duurde ongeveer 20 minuten voordat ik het langzaam begon te voelen. In tegenstelling tot X, dat klapt er bij mij altijd keihard in. Lampen werden steeds mooier, mijn hele lichaam tintelde en muziek klonk nog nooit zo goed. Ik heb constant een pretbek gehad en alles was zo leuk. Na ongeveer 2 uur wilde ik toch graag nog een. En het mooie was, in tegenstelling tot XTC, dat ik totaal geen ups of downs heb gehad. Ik heb de hele avond (en ochtend tot een uurtje of 12 's middags :P) heerlijk geleidelijk gespaced! En daar waar iedereen om mij heen grote pupillen had en de kaken hard heen en weer gingen, liep ik er aardig 'normaal' bij (dit heb ik af en toe gechecked bij mensen, ookal zou het me op dat moment zelf niks geboeid hebben). Ik heb er in totaal 4 gehad met steeds 2 á 3 uur ertussen. Ach, het was oud en nieuw, dan mag dat wel eens :wink:

Ik heb de hele tijd ontzettend veel energie gehad. Ik wilde niet stilstaan en heb dus alleen maar gedanst en oh, wat hield ik van iedereen. Ik heb nog nooit met zoveel mensen gekletst en ik heb een super leuke tijd gehad. En, dit is misschien nog wel het grootste voordeel aan zo'n geweldige drug, totaal geen kater de dagen erna! Ik was de volgende dagen gewoon weer fit.

Maaaaaar.. Er waren ook 'nadelen'. Ik vond ze vergeleken met XTC niet heel veel voorstellen, maar ze waren er wel:
-klamme handjes. Constant warm en toch wel veel gezweet.
-kaakspierpijn. Ookal schaatsten mijn kaken niet constant, ik duwde wel veel mijn kaken op elkaar.

Als ik 3mmc met XTC vergelijk vind ik ze eigenlijk heel veel op elkaar lijken. 3mmc lijkt dan wel een beetje de biologische variant van X met veel minder bijwerkingen. Ik raad iedereen aan om dit eens te proberen. :hearteyes:

Ik heb trouwens ook nog een paar vragen. Ik ben dus zoals je wel kan zien absoluut geen expert op het gebied van drugs. Doe het bijna nooit, maar ben wel benieuwd naar de werking. Wat zit er in X dat in 3mmc niet zit?
Men zegt daarnaast dat X het leukste is. Ik wil namelijk ool niet halucineren ofzo. Zijn jullie het er dan mee eens of is er nog een leuke aanrader?

XOXO

Fool

Badass junkie
Intressant, ik wist niet dat 3-MMC oraal ook zulke potentie had. Thanks voor het delen! :)

Om je vragen even te beantwoorden: in 'goede' XTC zit enkel de werkzame stof MDMA, dat is gewoon een andere stof dan 3-MMC. Het bindingsprofiel van de laatste is niet bekend, in tegenstelling tot het profiel van MDMA, dus er valt te speculeren in welke mate deze bindingen(en daarmee grotendeels effecten) van elkaar verschillen.

Daarnaast zijn er zoveel leuke drugs, die wel of geen hallucinaties opwekken, het is erg lastig om te zeggen dat XTC de 'leukste' is. Aanraders hangen ook af van wat het is dat je zoekt in een drug, verschillende mensen vinden verschillende dingen leuk. Gezien het feit dat je 3-mmc en XTC leuk vindt is 6-APB, 4-FA, methylone of amfetamine misschien iets voor jou? Google kan je wel duidelijk vertellen wat de verschillen zijn. :wink:

Daarnaast vindt ik 3-mmc een 'MDMA-light met minder bijwerkingen noemen' een beetje riskant. cathinones staan niet bepaald bekend om hun 'gezonde' uitwerking, de meeste (en dus hoogstwaarschijnlijk ook 3-mmc, alhoewel ik hier verder niet specifiek naar gezocht heb) zijn cardiotoxisch.

SirErick

Wijs gebruiker
Fool zei:
Daarnaast vindt ik 3-mmc een 'MDMA-light met minder bijwerkingen noemen' een beetje riskant. cathinones staan niet bepaald bekend om hun 'gezonde' uitwerking, de meeste (en dus hoogstwaarschijnlijk ook 3-mmc, alhoewel ik hier verder niet specifiek naar gezocht heb) zijn cardiotoxisch.
3-MMC is een zeer giftig goedje (en dus niet alleen slecht voor het hart). Maar goed, laten we wel wezen: de meeste RC's zijn van oorsprong niet bestemd voor menselijke consumptie.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
SirErick zei:
de meeste RC's zijn van oorsprong niet bestemd voor menselijke consumptie.

De meeste RC's zijn van oorsprong "niet bestemd voor menselijke consumptie." :wink:

OT:

Ik heb met de meeste cathinonen last van blauwe ledematen, met andere woorden slechte bloedsomloop en vaatvernauwing. Dit is iets wat ik ook veel op internet lees en wat ook bij 3-MMC regelmatig schijnt voor te komen.

NMDma99

Newbie
Dag allennn!

Ook ik heb sinds kort ervaring met 3mmc en XTC. Gezien er inderdaad weinig te vinden is over oraal 3MMC gebruik wil ik ook mijn ervaring met jullie delen.
Na een keer of 4 XTC te hebben gebruikt (wat ik super vond), waagde ik mij ook maar eens aan 3MMC. XTC vond ik persoonlijk toch nog wat te 'heftig', in mijn gevallen klapt XTC er ineens heel hard in, waarbij ik altijd 1 hangend oog heb en super veel 'smak' van de droge mond. Ook hallucineer ik na 1 pilletje XTC al aardig wat (dit vind ik niet storend maar geeft wel een overdreven lijp gevoel). Wel zijn de euforische gevoelens die hierbij omhoog komen heerlijk en ongekend!

Tijdens mijn laatste 3MMC ervaring begon ik met 1 pil zo rond 02:15. Na +- 20 minuten begon ik warme tintelingen te voelen, en kreeg ik wat meer energie. Ik merkte dat ik weer veel meer begon te praten. Vanaf 3:00 deed de pil zijn werking:
-Muziek klonk me zoooveel mooier in de oren
-Ik ervaarde een intense drang om te dansen, stilstaan wil niet meer :rock:
-Ik kreeg het erg warm, klamme handjes en verliefde gevoelens in mijn buik.
-Lampjes zien er veel mooier uit en lijken intenser te schijnen.
-Ook ervaar ik met 3MMC een lichte 'coke' effect; je voelt je onoverwinnelijk.

Zo rond 04:15 nam ik een tweede pilletje 3MMC, zodat ik op het hoogtepunt zou blijven. Normaal zou ik wat langer wachten maar het feest duurde maar tot 6 uur waardoor ik nog goed gebruik wou maken van de 3MMC effecten.

Na de tweede pil (die al wat sneller insloeg, plus minus 15 min) zit ik op mijn top qua euforische gevoelens. In tegendeel tot XTC heb ik met 3MMC en bijnemen een betere ervaring. Met 3MMC heb ik het gevoel meer op een constante lijn te blijven van energie en gelukzalige gevoelens, en wanneer de 3MMC uitwerkt heb je totaal geen last van een 'crash' maar merk je simpelweg dat je nuchter begint te worden.
Uiteraard is alles relatief; dus het verschil tussen op je top zitten met 3MMC en weer nuchter zijn is groot; dit kan de illusie wekken dat je moe bent terwijl je enkel het verschil merkt tussen lijp en nuchter zijn.

Verder kon ik na 3MMC niet slapen!! Uiteraard kun je hier een downer voor gebruiken indien gewenst. Verder was het enige nadeel met 3MMC dat ik ervaarde, een wat tintelende en soms ''slapende' linkerarm. Dit begon pas rond een uurtje of 8 in de ochtend tijdens mijn poging te slapen en heeft zo een 15 min aangehouden. Ook dit zal wel aan de vaatvernauwende effecten liggen van dit soort drugs.

Tot slot totaaal geen crash, niet moe geweest en nergens last van.
MEt 3MMC heb ik de avond van mijn leven gehad en vanwege de nihile bijwerkingen is dit tot zover mijn favoriete drug :grin:

Fool

Badass junkie
SirErick zei:
Fool zei:
3-MMC is een zeer giftig goedje (en dus niet alleen slecht voor het hart). Maar goed, laten we wel wezen: de meeste RC's zijn van oorsprong niet bestemd voor menselijke consumptie.
Precies, cardiotoxisch was slechts één voorbeeld van wat het voor kwaad kan, had ik misschien niet helemaal duidelijk opgeschreven. :P

Digitalism

Belezen gebruiker
Miss198925 zei:
Ik heb in de zomer van 2014 voor het eerst drugs gebruikt. Mijn eerste keer XTC was super, maar sinds ik 3mmc heb gedaan heb ik een nieuwe favoriet.
Klinkt goed. (: Jammer dat je de dosis niet weet. Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel milligram er in zo'n capsule zit. Zou voor jezelf trouwens ook wel nuttig zijn als je dat te weten komt. Mocht je die capsules niet meer kunnen bemachtigen, dan weet je hoeveel poeder je eventueel nodig hebt.

Zelf heb ik dit stofje ook eenmalig geprobeerd. In een lage dosis weliswaar, toen vond ik het effect niet zo spannend. Na het lezen van dit reportje neig ik naar een herkansing. 4-MMC vind ik immers wel een erg fijn stofje, vermoedelijk lijken de effecten van deze twee stofjes redelijk op elkaar.

Iedereen heel erg bedankt voor de leuke en leerzame reacties :)

Fool zei:
Daarnaast vindt ik 3-mmc een 'MDMA-light met minder bijwerkingen noemen' een beetje riskant.

Ik denk dat ik het trouwens een beetje verkeerd heb geformuleerd wat betreft de bijwerkingen. Ik bedoelde met 'minder bijwerkingen' namelijk vooral dat het ik er minder spacend uitzag dan bij X (weet het even niet anders te noemen, haha) en dat de kater minder is. Ik ben daarentegen best geschrokken van de bijwerken die lichamelijk kunnen opspelen. Geeft maar weer aan dat ook met 3mmc verstandig omgegaan dient te worden :P

Digitalism zei:
Klinkt goed. (: Jammer dat je de dosis niet weet. Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel milligram er in zo'n capsule zit. Zou voor jezelf trouwens ook wel nuttig zijn als je dat te weten komt. Mocht je die capsules niet meer kunnen bemachtigen, dan weet je hoeveel poeder je eventueel nodig hebt.

Ik heb inderdaad geen idee hoeveel miligram zo'n capsule bevat. Als ik de volgende keer weer eens ga halen zal ik er naar vragen. Heb je het toen trouwens gesnoven? Uit de trip reports van mensen die het hadden gesnoven kreeg ik sowieso het idee dat de werking minder intens was. Leuk om te horen dat mijn report je er toch wel weer nieuwschierig heeft gemaakt en ik ben zeker van plan om in de toekomst eens iets anders te proberen zoals 4mmc en 4fp. Daar hoor ik inderdaad wel goede dingen over!

XOXO

Digitalism

Belezen gebruiker
NMDma99 zei:
Ook geen idee welke hoeveelheid daarin zit zeker?

Miss198925 zei:
Als ik de volgende keer weer eens ga halen zal ik er naar vragen.
Ben bang dat ze het je niet kunnen vertellen. Maar bedankt in ieder geval. (y)

Miss198925 zei:
Heb je het toen trouwens gesnoven?
Nee, maar het was waarschijnlijk gewoon simpelweg te weinig voor de juiste effecten. Daarom verdient het een herkansing in mijn ogen. Wellicht op mijn eerst volgende feestje.

Thee

Newbie
Rare vraag misschien maar waar kun je 3mmc krijgen? En snuif je het net als coke of neem je het als pilletje in?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Je kunt het kopen op internet bij verschillende RC vendors. We kunnen je hier niet vertellen waar je het kunt bestellen want dat is tegen de forumregels :) Even goed googlen!

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Inderdaad google even "3mmc bestellen" en je vind genoeg antwoord en aanbod op je vraag. Ik zie meestal bij vendors dat het in poeder/kristal vorm aangeboden word, je kan het snuiven maar dat doe je best in kleinere hoeveelheden. Oraal mag dat iets meer zijn. Daarover lees je jou ook best es in...

Bobsacamano

Badass junkie
je kan ook hier kijken daar worden RC vendors op het forum een beetje doorgelicht en beoordeeld best chill eigenlijk.

http://www.chemsrus.com

sorry als ik iets doe wat niet mag maar dit is geen vendor.

Tekzor668 zei:
Inderdaad google even "3mmc bestellen" en je vind genoeg antwoord en aanbod op je vraag. Ik zie meestal bij vendors dat het in poeder/kristal vorm aangeboden word, je kan het snuiven maar dat doe je best in kleinere hoeveelheden. Oraal mag dat iets meer zijn. Daarover lees je jou ook best es in...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
bobsacamano zei:
sorry als ik iets doe wat niet mag maar dit is geen vendor.

Inderdaad. Chemsrus keur ik goed :wink:

EDIT

let bij het kiezen van een vendor even op waar deze zit. Het is beter om het in Nederland te kopen dan in het buitenland, RC's die de grens over gaan komen sneller niet aan, dan wanneer ze binnen NL verstuurd worden.

Thee zei:
Rare vraag misschien maar waar kun je 3mmc krijgen? En snuif je het net als coke of neem je het als pilletje in?

Zoals ik al in mijn tripreport beschreef kon ik het gewoon in een smartshop halen, maar ik weet niet of dat overal zo is en of dat is uberhaupt is toegestaan. Blijkbaar kun je het vaak in poedervorm krijgen, maar ik zou adviseren om het te slikken. Uit de tripreports die ik heb gelezen lijkt het snuiven wel sneller te werken en geeft het even een high, maar is het niet zo effectief en geeft het ook niet de effecten die het geeft als je het slikt. Die van mij zaten al in een capsule. Geen idee of die smartshop dat dan zelf doet of ze ook zo aangeleverd krijgt.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar jullie ervaringen, dus laat die hier gerust achter!

Xoxo

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
De meeste RCs lijken qua structuur sterk op MDMA (verkoopnaam xtc), zo hebben ze allemaal de benzeenring met de een staart met een methylgroep er aan en een N+H atoom aan het einde (Fenylethylamine met een methylgroep er aan geplakt dus).

Ze plakken elke keer een ander atoompje aan vast en je hebt een andere stof wat dan een RC wordt genoemd.

Het verschil zit hem echter meestal in of er iets aan de (2de,) 3de of 4de schakel van de benzeenring geplakt is. Als je geen atoom plakt aan deze schakelplekken plakt krijg je een amfetamine effect, als je alleen een atoom plakt aan de 3de schakel krijg je lichte serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 3MMC), als je een atoom plakt aan de 4de schakel van de benzeenring krijg je hoge serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 6APB & 4FMP) en als je een atoom plakt aan de 3de & 4de schakel krijg je de hoogste extra toegevoegde serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij MDMA). Al deze stoffen werken hiernaast ook altijd op de dopamine in.

3MMC geeft dus eigenlijk effecten die lijken op amfetamine met lichte MDMA (serotonine en oxytocine) effecten, van oxytocine vooral wordt je erg 'amicaal'. Dit zorgt voornamelijk voor een minder sterke 'piek' dat de effecten iets langer aan blijven en dat de kater een stuk genadiger is.

Dit is een hele platte uitleg en er zitten veel uitzonderingen bij maar bij het overgrote deel gaat dit wel op, hierbij is ook wel relevant om toe te voegen dat MDMA meestal 'gezonder' is dan de meeste RCs.

Fool

Badass junkie
JMThomas zei:
De meeste RCs lijken qua structuur sterk op MDMA (verkoopnaam xtc), zo hebben ze allemaal de benzeenring met de een staart met een methylgroep er aan en een N+H atoom aan het einde (Fenylethylamine met een methylgroep er aan geplakt dus).
Enige nuance is hier wel gepast, het merendeel van de stimulerende RC's zijn amfetamines, ja. Echter, het is zaak om op te letten dat er nog een significant verschil zit tussen het lijken op MDMA en Amfetamine(ja, ze schelen niet zoveel qua structuur, wel qua effect).

Het verschil zit hem echter meestal in of er iets aan de (2de,) 3de of 4de schakel van de benzeenring geplakt is. Als je geen atoom plakt aan deze schakelplekken plakt krijg je een amfetamine effect, als je alleen een atoom plakt aan de 3de schakel krijg je lichte serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 3MMC), als je een atoom plakt aan de 4de schakel van de benzeenring krijg je hoge serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij 6APB & 4FMP) en als je een atoom plakt aan de 3de & 4de schakel krijg je de hoogste extra toegevoegde serotonine (en oxytocine) effecten (zoals bij MDMA). Al deze stoffen werken hiernaast ook altijd op de dopamine in.
Handige stelregel inderdaad, maar blijkt niet altijd op te gaan. 3-FA heeft bijvoorbeeld een hele lage affiniteit voor serotonine, maar veel meer voor dopamine. Zullen we oxytocine er voor het gemak buiten laten? De effecten van MDMA komen inderdaad (onder meer) tot stand door de effecten van serotonine op de extra vrijgekomen oxytocine, maar dit hormoon is zó breed dat je nog geen duidelijke uitspraken kunt doen over de effecten hiervan onder invloed van verschillende soorten drugs.

3MMC geeft dus eigenlijk effecten die lijken op amfetamine met lichte MDMA (serotonine en oxytocine) effecten, van oxytocine vooral wordt je erg 'amicaal'. Dit zorgt voornamelijk voor een minder sterke 'piek' dat de effecten iets langer aan blijven en dat de kater een stuk genadiger is.
Hier kan ik mij bijna helemaal in vinden, behalve dan het verhaal over oxytocine. Dit is een amper onderzochte stof en uitspraken doen over het vrijkomen van een (in dit geval) hormoon is nogal gewaagd. Vooral omdat oxytocine zo veelzijdig is en met vanalles gecorreleerd wordt.

hierbij is ook wel relevant om toe te voegen dat MDMA meestal 'gezonder' is dan de meeste RCs.
Hoe kom je erbij dan MDMA gezonder is dan de meeste RC's? Ja, van MDMA zijn de risico's duidelijker, maar er is ook van bekend dat deze nogal destructief is voor bepaalde cellen in je hersenen. Gezonder dan de meeste RC's zou ik MDMA allerminst niet durven te noemen.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
3FA heeft een atoom aan de 3de benzeenringschakel en dus "een hele lage affiniteit voor serotonine", komt overeen met wat ik verkondig dacht ik.

Oxytocine lijkt me relevant voor het verhaal aangezien het het verschil in effecten tussen amfetamine, mdma en alles wat daar tussenin zit voor een groot deel verklaart (behoefte aan knuffelen en intiem contact bijvoorbeeld).
Het staat niet als een deur maar er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van oxytocine waaruit blijkt dat het vertrouwen en behoefte aan contact flink versterkt en grote bedrijven zoals Pfizer inc zijn bezig met het ontwikkelen van selectieve oxytocine agonisten gebaseerd op fenylethylamine manipulaties voor 'het behandelen van autisten'.
Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van oxytocine onder invloed van MDMA of soortgelijke stoffen zal er nooit komen omdat dit niet uitvoerbaar is dus als je het zo bekijkt zal het nooit zwart op wit komen te staan nee.

Ik geloof zelf niet dat er met stoffen zoals 3mmc, 3/4fa, 6abp veel verschil is in effect met amfetamine en mdma behalve wat betreft de hoeveelheid serotonine (&oxytocine) die er vrij komt, kan het mis hebben maar volgens mij als er verschil optreed in effect licht het voornamelijk aan de mindset&setting van het moment van inname.

Er is geen keihard bewijs voor wat ik verkondig maar zolang er een beetje logische redenatie aan te pas komt en er geen tegenbewijs is waag ik me er graag aan, houdt de discussie ook een beetje gaande. Ik kan het echter zeker mis hebben en als dat het geval is geef ik het graag toe.

Gezonder is misschien niet het juiste woord maar er zit aanzienlijk minder risico aan verbonden, zo weet vrijwel iedereen wat een bruikbare dosis is en is er veel meer informatie over beschikbaar en zal een vertrouwd gevoel met een stof verminderde kans op een paniekaanval geven.
Bij MDMA is meerdere malen d.m.v. wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat alle hersencellen zich na gebruik op lange termijn volledig herstellen mits er geen 'buitensporig' gebruik plaats vindt, vergelijkbaar dus met alcohol.
MDMA heeft echter wel sterk effect op het (kunstmatig) ontwikkelen van depressie en maakt de stap naar andere drugs een stuk waarschijnlijker, niet zonder nadelige effecten dus.

Er is ook geen onderzoek gedaan naar de effecten van 3FA&4FA onder mensen (en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen), ik durf echter mijn rechter bal er om te verwedden dat het slikken van fluor niet erg gezond is waarvan bekend is dat het aanzienlijke oxidatieve stress veroorzaakt, volgens mij mag er over het algemeen wel gesteld worden dat MDMA gezonder is dan de meeste RCs.

Fool

Badass junkie
JMThomas zei:
3FA heeft een atoom aan de 3de benzeenringschakel en dus "een hele lage affiniteit voor serotonine", komt overeen met wat ik verkondig dacht ik.
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen. :wink:

Oxytocine lijkt me relevant voor het verhaal aangezien het het verschil in effecten tussen amfetamine, mdma en alles wat daar tussenin zit voor een groot deel verklaart (behoefte aan knuffelen en intiem contact bijvoorbeeld).
Het staat niet als een deur maar er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van oxytocine waaruit blijkt dat het vertrouwen en behoefte aan contact flink versterkt en grote bedrijven zoals Pfizer inc zijn bezig met het ontwikkelen van selectieve oxytocine agonisten gebaseerd op fenylethylamine manipulaties voor 'het behandelen van autisten'.
Een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van oxytocine onder invloed van MDMA of soortgelijke stoffen zal er nooit komen omdat dit niet uitvoerbaar is dus als je het zo bekijkt zal het nooit zwart op wit komen te staan nee.
Inderdaad, oxytocine is erg belangrijk voor het effect van bijvoorbeeld MDMA, maar ik dacht dat het niet alleen kwam door de extra vrijlaten van deze stof, maar dat ook het effect van de neurotransmitters óp oxytocine zelf belangrijk was. Maar het punt is dat oxytocine zó veelzijdig schijnt te zijn dat je hiermee niet goed effecten kunt voorspellen, ik meende zelfs een tijd geleden een onderzoek tegen te komen die aantoonde dat oxytocine mensen racistischer maakte. (Pin me hier niet op vast)

Ik geloof zelf niet dat er met stoffen zoals 3mmc, 3/4fa, 6abp veel verschil is in effect met amfetamine en mdma behalve wat betreft de hoeveelheid serotonine (&oxytocine) die er vrij komt, kan het mis hebben maar volgens mij als er verschil optreed in effect licht het voornamelijk aan de mindset&setting van het moment van inname.
Ik geloof juist dat er veel meer aan te pas komt dan enkel serotonine en oxytocine, er zijn vele malen meer neurotransmitters en hormonen in je lichaam die belangrijk zijn voor de effecten, bijvoorbeeld de verhoogte afgifte van dopamine onder invloed van 3-FA schijnt deze stof weer speciaal op zijn eigen manier te maken.

Er is geen keihard bewijs voor wat ik verkondig maar zolang er een beetje logische redenatie aan te pas komt en er geen tegenbewijs is waag ik me er graag aan, houdt de discussie ook een beetje gaande. Ik kan het echter zeker mis hebben en als dat het geval is geef ik het graag toe.
Graag, logische redenaties houd ik van :)

Gezonder is misschien niet het juiste woord maar er zit aanzienlijk minder risico aan verbonden, zo weet vrijwel iedereen wat een bruikbare dosis is en is er veel meer informatie over beschikbaar en zal een vertrouwd gevoel met een stof verminderde kans op een paniekaanval geven.
Bij MDMA is meerdere malen d.m.v. wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat alle hersencellen zich na gebruik op lange termijn volledig herstellen mits er geen 'buitensporig' gebruik plaats vindt, vergelijkbaar dus met alcohol.
MDMA heeft echter wel sterk effect op het (kunstmatig) ontwikkelen van depressie en maakt de stap naar andere drugs een stuk waarschijnlijker, niet zonder nadelige effecten dus.

Er is ook geen onderzoek gedaan naar de effecten van 3FA&4FA onder mensen (en dat zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen), ik durf echter mijn rechter bal er om te verwedden dat het slikken van fluor niet erg gezond is waarvan bekend is dat het aanzienlijke oxidatieve stress veroorzaakt, volgens mij mag er over het algemeen wel gesteld worden dat MDMA gezonder is dan de meeste RCs.
Ook hier is het punt dus weer dat minder beschikbare informatie niet evenredig is met minder risico, we weten van MDMA dat er gewoon erg veel risico hangt aan te frequent gebruik. Als je MDMA binnen normale doseringen één keer per drie maanden gebruikt, ja dan heeft het niet zoveel risico, maar de meeste drugs worden in hogere frequenties gebruikt.

Ook Fluoride slikken is inderdaad niet gezond, maar dat bekend absoluut niet dat 4-FA slikken eenzelfde risico zou moeten dragen. Fluoride is zelfs een Micronutrient. En ja, 4-FA zal ongetwijfeld oxidatieve stress veroorzaken, maar dat doen tot nu toe alle bekende amfetamines(ook MDMA) en is niet zo schokkend. :wink:

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Een maatje van mij is er net mee bezig en had een heel zware inslag bij vijftig miligram. Dit is geen grote persoon 1m,63 , 50kg en 23jaar, ligt 50 mg nassaal te hoog voor hem of is zal hij van minder geen effect hebben?

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Maar 3-FA heeft geen hogere affiniteit voor de serotonine-reuptake-transporter dan amfetamine zelf, ik zie niet helemaal wat die derde substitutie hiermee te maken heeft? Vaak klopt het inderdaad wel, maar het is zeker geen stelregel waarmee je hetzelfde voor andere stoffen aan kunt nemen. :wink:

Ik was onder de indruk dat amfetamine vrijwel geen effect heeft op de serotonine afgifte en 3FA licht effect hierop heeft.

Inderdaad, oxytocine is erg belangrijk voor het effect van bijvoorbeeld MDMA, maar ik dacht dat het niet alleen kwam door de extra vrijlaten van deze stof, maar dat ook het effect van de neurotransmitters óp oxytocine zelf belangrijk was. Maar het punt is dat oxytocine zó veelzijdig schijnt te zijn dat je hiermee niet goed effecten kunt voorspellen, ik meende zelfs een tijd geleden een onderzoek tegen te komen die aantoonde dat oxytocine mensen racistischer maakte. (Pin me hier niet op vast)

Was een onderzoek uitgevoerd door Nederlandse onderzoekers waaruit geconcludeerd werd dat vooral de 'ingroup' geliefder wordt bij verhoging van oxytocine in het bloed waardoor het contrast met de 'outgroup' versterkt wordt en eerder tot 'racisme' leid. Wel interessant ja, gezien de gigantische molecuulstructuur van oxytocine zal deze wel vrij veelzijdig wezen in functies.

Ik geloof juist dat er veel meer aan te pas komt dan enkel serotonine en oxytocine, er zijn vele malen meer neurotransmitters en hormonen in je lichaam die belangrijk zijn voor de effecten, bijvoorbeeld de verhoogte afgifte van dopamine onder invloed van 3-FA schijnt deze stof weer speciaal op zijn eigen manier te maken.

Zijn ook veel meer neurotransmitters die een belangrijke rol er in spelen, zoals ik al zei, is een beetje platte uitleg aan mijn kant, maar dopamine en serotonine (en wellicht oxytocine) geven wel bij verre het sterkst merkbare effect.

Ook Fluoride slikken is inderdaad niet gezond, maar dat bekend absoluut niet dat 4-FA slikken eenzelfde risico zou moeten dragen. Fluoride is zelfs een Micronutrient. En ja, 4-FA zal ongetwijfeld oxidatieve stress veroorzaken, maar dat doen tot nu toe alle bekende amfetamines(ook MDMA) en is niet zo schokkend. :wink:

Ik ben bang dat ik moet toegeven dat het verschil in gezondheidsrisico tussen MDMA en RCs niet echt duidelijk naar voren komt. :rolleyes:

Fool

Badass junkie
JMThomas zei:

Ik was onder de indruk dat amfetamine vrijwel geen effect heeft op de serotonine afgifte en 3FA licht effect hierop heeft.
Op deze pagina staan verschillende affiniteiten netjes uitgelijnd met bronvermeldingen erbij.
In Vitro Potency as Releasers of Monoamine Neurotransmitters 5HT:
d-Amphetamine: 1756 ± 94
3-Fluoroamphetamine (PAL-353): 1,937 ± 202
Toegegeven dat het hier wel gaat om dexamfetamine, dat zou enig verschil kunnen maken. Ik kan alleen nergens de affiniteit van het racemische mensel of losse levo-amfetamine vinden. :wink:

Verder beginnen we het aardig eens te worden. :)

Sabotage

Bewuste gebruiker
Ik heb het 2 keer nasaal gebruikt. Doe geen bommetjes i.v.m maag irritatie .
Meteen na snuiven een korte euforie en zin in sex .
Ergens vergelijkbaar met cocaine maar minder intens .
Enkele dagen later last van een sombere stemming.
Dit hield een dag of vier aan.
Twee keer na gebruik 3mmc ,waren de klachten daarna gelijk.
Ik denk dat 3 mmc toch een behoorlijk beroep doet op je serotonine.
Dit zijn dezelfde klachten waar ik last van had , na gebruik mdma .
Mdma gebruik ik ook al jaren niet meer.
Voor mij ook geen 3mmc meer.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb het 2 keer nasaal gebruikt. Doe geen bommetjes i.v.m maag irritatie .
Meteen na snuiven een korte euforie en zin in sex .
Ergens vergelijkbaar met cocaine maar minder intens .
Enkele dagen later last van een sombere stemming.
Dit hield een dag of vier aan.
Twee keer na gebruik 3mmc ,waren de klachten daarna gelijk.
Ik denk dat 3 mmc toch een behoorlijk beroep doet op je serotonine.
Dit zijn dezelfde klachten waar ik last van had , na gebruik mdma .
Mdma gebruik ik ook al jaren niet meer.
Voor mij ook geen 3mmc meer.

Bijzonder dat je dit zo ervaart. Jammer ook wel dat je er somber van werd. :( Wat was je dosis? Ik heb bij mijzelf juist het idee dat 3-MMC relatief niet zo veel met serotonine doet, puur op basis van gevoel dan hè, dat zegt natuurlijk weinig. Ik heb er een heel minimale kater van die veel meer vergelijkbaar is met pep dan met MDMA. Vooral vermoeidheid en dan met name de dag erna. Van een duidelijk veranderde stemming nog geen last gehad na 3-MMC. Ik zou toch wel eens benieuwd zijn in welke mate dit middel nou echt effectief op serotonine werkt, maar daarvoor moeten we onderzoek afwachten.

Wat ik bij 3-MMC ook apart vind, is dat de serotonine-rand, dus dat gevoel wat in de verte een beetje aan MDMA doet denken, bij mij de ene voor de andere keer veel merkbaarder is dan de andere keer. Ik vind 3-MMC over het algemeen vooral op coke lijken, maar dan meestal vager/minder scherp en soms dus ook net wat euforischer.

Bovenaan