3mmc terugval

Afca1200

Newbie
Goedendag,

ik zit met een probleem. Ik had/heb een 3mmc verslaving ontwikkelt 1.5 jaar geleden. Dit omdat ik veel stress had en onduidelijheid met mijn opleiding + een lastige thuis situatie. Met vallen en op staan ben ik uiteindelijk 2x 3 maanden gestopt. Nu ben ik afgelopen zaterdag op een feestje geweest waar ik veel te veel gedronken had. Hier ben ik de fout in gegaan en heb 2 puntjes 3mnc gehad. Ik ben erg bang om weer in de fout te gaan met 3mmc. Kunnen jullie me meer informatie en tips geven over hoe dit proces zich gaat vorderen komende weken? Ik heb dit overigens ook met mijn behandelaar besproken. Maar alle extra tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Afca1200

Laatst bewerkt:

CuriousExplorer

DF-koning
Het is vandaag vrijdag, en je bent bent vorige week zaterdag de fout ingegaan door 2 puntjes te nemen?

Het is dus bijna een week verder.
Heb je nog genomen sindsdien?

NEE?
--> Dan zou ik mij niet teveel zorgen maken, je kunt er nu al een week afblijven.
Kun je dus ook veel langer met de juiste ingesteldheid.

JA?
--> Zoek voor de reden waarom je nog nam na een feestje. Probeer je doelen voor ogen te zien die je wil bereiken en ga ervoor.
En vermijd verdere (verleiding tot) terugvallen.

Laatst bewerkt:

Rob90

Experimenterende gebruiker
Vermijd situaties waarvan je weet dat je het moeilijk krijgt en ga aan de slag met hulp.

Deel het daarnaast met je omgeving zodat zij ook rekening kunnen houden en jou niet in de verleiding laten komen. Vaak kan het aanbieden van namelijk al triggerend werken.

Maar voel je vooral niet schuldig, een terugval is normaal en hoort erbij. Focus vooral op de momenten dat het je wél is gelukt niet te pakken.

Ga pas weer naar feesten als jij en je eventuele begeleider vind(en) dat je sterk genoeg in je schoenen staat om de verleiding te weerstaan.

En praat met iemand als je een zwak moment hebt, nergens om je voor te schamen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goedendag,

ik zit met een probleem. Ik had/heb een 3mmc verslaving ontwikkelt 1.5 jaar geleden. Dit omdat ik veel stress had en onduidelijheid met mijn opleiding + een lastige thuis situatie. Met vallen en op staan ben ik uiteindelijk 2x 3 maanden gestopt. Nu ben ik afgelopen zaterdag op een feestje geweest waar ik veel te veel gedronken had. Hier ben ik de fout in gegaan en heb 2 puntjes 3mnc gehad. Ik ben erg bang om weer in de fout te gaan met 3mmc. Kunnen jullie me meer informatie en tips geven over hoe dit proces zich gaat vorderen komende weken? Ik heb dit overigens ook met mijn behandelaar besproken. Maar alle extra tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Afca1200
Er is één ding wat je niet moet doen: excuses bedenken waarom je nu wel weer 3-MMC kunt gebruiken.

Zo werkt verslaving namelijk. Je wil eigenlijk stoppen, maar altijd pas later. Nu eerst nog één keertje. Het is de laatste keer. Ik heb het nodig. Ik heb het verdiend. Zo erg is het niet. DAT ZIJN DUS ALLEMAAL VAN ZULKE EXCUSES. NIET DOEN.

Maar goed ons brein is verschrikkelijk slecht in dingen niet doen. Dus wat kan je wel doen?

Zorg voor een dagbesteding, vooral op momenten waarop je normaal 3-MMC zou gebruiken. Ga dan iets concreets doen (wat je leuk vindt) zoals muziek maken, schilderen, sporten, afspreken met vrienden (maar niet gebruiksvrienden).

Rob90

Experimenterende gebruiker
Alcohol is de gateway naar ellende. Probleem is dat het maatschappelijk geaccepteerd is en dus moeilijk om te ontlopen.
Vind dit wel een top comment van @dupont, want hoe kut het ook is, (tijdelijk) stoppen met drinken werkt.
Stoppen met drinken werkt zeker maar je haalt dan alleen de trigger weg, je lost je probleem niet op.

Je moet daarnaast in therapie die trigger leren kennen en onder controle zien te krijgen.

Bovenaan