27 Rotterdamse coffeeshops moeten dicht

Ellesdee

Badass junkie
De Rotterdamse gemeenteraad heeft in de nacht van donderdag op vrijdag ingestemd met de sluiting van 27 coffeeshops. Die staan te dicht bij scholen in het speciaal en voortgezet onderwijs, en het middelbaar beroepsonderwijs. De maatregel gaat op 1 januari 2009 in.

De Rotterdamse coffeeshops mogen zich vanaf 2009 niet binnen een straal van 200 meter hemelsbreed en 250 meter loopafstand van de scholen bevinden. De ondernemers krijgen geen vergoeding en mogen zich niet elders in de stad vestigen.

De raad nam wel een motie aan van de collegepartijen PvdA, GroenLinks, CDA en VVD waarin de burgemeester wordt opgedragen de raadsleden nog dit jaar te informeren over alle vormen van overlast die ontstaan na de sluiting van de coffeeshops.

Een motie van de oppositiepartijen SP, Leefbaar Rotterdam en D66 om het huidige coffeeshopbeleid ongewijzigd te laten en de 27 zaken open te houden, haalde het niet.

Het ontmoedigen van softdrugsgebruik onder jongeren is niet alleen Rotterdams beleid. Zowel in het Rotterdams collegeprogramma als in het regeerakkoord staat dat het aantal coffeeshops in de buurt van scholen omlaag moet.

Bron: ANP/fok.nl

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
het enigste voordeel dat ze daar uit halen is misschien dat de jeugd een betere conditie krijgt omdat ze verder moeten lopen/fietsen... :openmouth:

Serenity

Badass junkie
Het gaat er meer om dat de leerlingen niet worden afgeleid en de schoolprestaties beter moeten worden. Ergens ben ik het er wel mee eens, maar aan de andere kant vind ik het aanstellerij.

zommes

Badass junkie
Hypocrisie van de allerhoogste plank. Alsof die jongeren nu minder gaan blowen. Er ontpoppen zich nu gewoon een paar thuisdealers die nou die koters wel aan hun drugs kunnen helpen, met alle risico's van dien.

Mensen die dat soort hypocriete schijtpolitiek toepassen zijn al uitgeluld als ze gewoon even kijken naar landen waar hasj/wiet al helemaal verboden is en zien dat de drugsproblematiek net zo groot is.

Serenity

Badass junkie
Ik vind dan trouwens wel, dat ze óók de lokale snoepwinkeltjes weg moeten halen van scholen. Nederland werd toch te dik?
Ik vind dit net zo'n voorbeeld, als je zo'n actie start (kinderen een goede scholing blablablabla) doe het dan goed.

azgaza

Badass junkie
Er zijn sowieso echt ontzettend veel problemen die vele malen groter zijn waar ze helemaal niks aan doen, bijvoorbeeld kinderen met zware gedragsproblemen die bij gebrek aan opvang maar in de jeugdgevangenis worden gestopt. Waarom doen ze daar niet eens iets aan?
Of een verbetering van het onderwijs systeem zelf, dat zou inderdaad ook niet misplaatst zijn nu.

Maar nee, ze gebruiken de war on drugs als excuus om er bezorgd over hun mensen uit te zien terwijl ze er werkelijk alleen maar mee verbergen wat ze werkelijk laten liggen.

Walgelijk gewoon.

Dinaatjuh

Belezen gebruiker
Serenity zei:
Ik vind dan trouwens wel, dat ze óók de lokale snoepwinkeltjes weg moeten halen van scholen.

Ja, laten we beginnen met onze kinderen goed en gezond voedsel te geven.
Schoolkantines stellen echt helemaal niets voor in Amsterdam, als er uberhaupt al eentje is en idd niet alleen maar een snoepautomaat. :angry:

Bovenaan