20 jaar later

Ben sinds 3 weken gestopt met snuiven. Zoals gewoonlijk heeft het internet geen antwoord op mn vraag dus ik hoop iemand hier wel. Gaat t verlangen naar sos ooit weg of is over 20 jaar sos nog steeds t enige waar in naar verlang.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Als je verslavingsgevoelig bent dan kan je er wel van op aan dat het niet zo zal zijn dat je er nooit meer verlangens naar hebt. Als je een gezonde, nuttige bezigheid weet te vinden waar je voldoening uit haalt, dan zullen die verlangens op den duur wel minder worden, want dan heb je iets anders waar je brein ook dopamine bij vrijmaakt, maar helemaal nooit meer verlangens naar cocaïne lijkt me een onrealistische prognose.

Als je verslavingsgevoelig bent dan kan je er wel van op aan dat het niet zo zal zijn dat je er nooit meer verlangens naar hebt. Als je een gezonde, nuttige bezigheid weet te vinden waar je voldoening uit haalt, dan zullen die verlangens op den duur wel minder worden, want dan heb je iets anders waar je brein ook dopamine bij vrijmaakt, maar helemaal nooit meer verlangens naar cocaïne lijkt me een onrealistische prognose.
Je bende

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ben sinds 3 weken gestopt met snuiven. Zoals gewoonlijk heeft het internet geen antwoord op mn vraag dus ik hoop iemand hier wel. Gaat t verlangen naar sos ooit weg of is over 20 jaar sos nog steeds t enige waar in naar verlang.
Als je stopt met cocaïne (of andere stimulerende middelen) dan worden de klachten vaak eerst erger, voordat het minder wordt. Je kan dan te maken krijgen met angstklachten, paranoia, neerslachtigheid, en veel zin om toch weer te gebruiken.
De associatie tussen cocaïne en euforische gevoelens kan letterlijk ingesleten in je brein raken. Daardoor is het heel lastig om die associatie helemaal kwijt te raken. Wel wordt het over tijd steeds makkelijker om met de zin om te gaan. Dat je nu nergens anders naar verlangt en mogelijk van veel andere zaken niet zo kunt genieten heeft dus te maken met beschadigingen van de mesolymbische route. Dat is een zenuwbaan in het brein die het genotscentrum verbindt met het deel van de hersenen dat betrokken is bij planning en logisch redeneren. Cocaïne hackt dus je brein op zo'n manier dat het je eigenlijk haast automatisch besluiten laat nemen om toch weer te gebruiken. Het is mogelijk om andere keuzes te maken, maar dat is niet gemakkelijk.

Wat helpt is om te bedenken welke nadelen er allemaal bij gebruik van cocaïne komen kijken. Dus als je zin hebt: denk aan de katers, geldproblemen, de prikkelbaarheid in de weken erna, moeite met het krijgen van erecties, dat soort dingen. Zo kan je de zin loslaten omdat je weet dat je uiteindelijk meer nadelen dan voordelen ervaart van gebruik. Als je die gedachten vaak genoeg herhaalt kunnen die ook geïnternaliseerd raken zodat je niet meer zoveel hoeft na te denken voordat je je realiseert dat die zin in cocaïne het niet waard is.

Bovenaan