Wiet Kweek Vraag

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Beste DF Community,

Ik heb een 5 tal planten in de tuin staan waarvoor ik vandaag nieuwe (grote) potten heb gehaald omdat de planten een beetje groot worden, normaal gesproken ging ik langs de smartshop hier in de buurt om een grote zak potgrond te kopen wat speciaal voor wietplanten is maar deze smartshop is onlangs gesloten, nu is mijn vraag kan ik ook gewone potgrond voor planten bij de Intratuin halen?

Of is het verstandiger dan een speciale potgrond te bestellen via het internet?

Alvast bedankt!

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Mest bij. Ook als je zeer vruchtbare aarde gebruikt kan een beetje mest geen kwaad. Het is eigenlijk noodzakelijk, de plant zal beter groeien, groter worden en grotere buds produceren. Het beste is om tijdens de groei een stikstofrijke meststof te gebruiken, zoiets als Terra Vega. (te verkrijgen bij de growshop) Tijdens de bloei kan je het beste een meststof gebruiken met veel FOSFOR. Dat is heel compleet, je hoeft geen andere kunstmest te gebruiken en niet zo duur. Een kweker die geen zin heeft om veel tijd te besteden aan z'n planten kan het beste tijdens de groei kristalvoeding gebruiken. Dat is een goede meststof die behalve stikstof ook fosfor (en andere stoffen) bevat die zorgen voor een goede bloei. Het is overal verkrijgbaar, bijvoorbeeld in de supermarkt, het zit in kleine witte busjes met een gele deksel. Naast vloeibare meststoffen kan je ook compost of normale mest gebruiken. Tegenwoordig wordt guano (vleermuizenmest) bijvoorbeeld veel gebruikt, omdat deze mest veel fosfor bevat. Verder kan je koeiemest, compost of iets anders gebruiken. Een goeie "formule" voor een medium is bijvoorbeeld:

1 deel potgrond (of bemeste tuinaarde, gewone tuinaarde gemengd met humus)

1 deel perliet (of kattebak korrels)

1 deel mest ( compost, guano, etc.)

een paar handjes kalk.

Potgrond maakt het medium zwaar (anders vallen de planten om) en houd veel water vast. Ook bevat het een kleine maar complete hoeveelheid voedingsstoffen. Perliet (of andere korrels) is een structuurverbeteraar. Het medium wordt luchtiger en raakt niet verstikt. De mest zorgt ervoor dat je niet zoveel vloeibare kunstmest hoeft te geven. En het is zeer belangrijke voor een goeie oogst. De kalk zorgt ervoor dat de meststoffen beter opgenomen kunnen worden door de planten. Voeg je geen kalk toe dan wordt het medium waarschijnlijk te zuur. (als je niks anders hebt kan je schoolkrijt fijnstampen, dat is ook gewoon kalk)

Bedankt!

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Nu heb ik nog een vraag, waar kan ik voorbemeste grond bestellen via internet?

Aangezien onze grow/smartshop dicht is :cry:

gtje

Bewuste gebruiker
hey age ... ik ben dan wel nieuw hier op het forum ... maar kweken doen we hier al wat jaartjes :grin: ...

ff over je formule heah ...

je moet wel uitkijken dat je niet over bemest ... planten of stekken die nog jong en pril zijn kunnen daar niet/ niet goed tegen en kan er wortel verbranding ontstaan ...

dan over de bemestte aarde ... ik heb ooit is een complete zak aarde gehaalt bij de growshop van plagron ... dit kosten me tegen de 15 euro meen ik ... ik gebruik tegen woordig de bemestte aarde van de praxis ... heeft een goede N-P-K verhouding ( stikstof, fosfor en uhmmm dacht kalium :confused: ) en ook nog is ene perfect ph waarde tussen de 5,8 en 6,2 ...

vorig jaar een ontzettend mooie jackberry erin weten opte groeien en werd ondanks dat ik haar klein wilde houden eerst in een 11 liter pot vervolgens eind juni in de volle grond .... als nog 2,5 meter :grin: ... als dat geen bewijs is dat ze het daar goed op doen weet ik het ook neit meer

dan over mest stoffen ... het is gebleken dat kippenmest en koeienmest niet de beste mest stoffen zijn dit komt door andere stoffen die in de mest zitten zoals amoniak ...

daardoor gebruiken ze/we nu in veel guano ( dat zei je al ) maar wat ook goed werkt is wormen mest ... daarbij is het nooti verkeerd om wat wormen in je potten te stoppen zij houden je grond goed luchtig en gaan een samenlevings verband aan met de plant ... dit zorgt ervoor dat de plant minder kans krijg op ziektes ondergronds en de worm geneog te eten houd :grin:

nu ff waar je je potgrodn kunt bestellen...

www.wietforum.nl hebben ze een online shop , verder kun je www.leafman.nl gebruiken
( leveren altijd snel en discreet ) maar ik zou gaan voor praxis bemestte aarde

succes

greetzzz masteryero

gtje

Bewuste gebruiker
weet ik niet zeg ik je eerlijk ...

jouw planten zijn al in een wat volwassener stadium tog ???

dan mogen ze wel een aarde mix hebben met ene hogere n-p-k verhouding ... als je slim bent ga je opzoek naar hoger p dan een n en een k ... de bloei fase kotm er namelijk volgende maand aan en je planten zullen meer fosfor nodig hebben ... richt je daar duzz op

zijn het nog jonge kleine plantjes moet je altijd voor een lage n-p-k verhoudign gaan en later in de bloei wat mest stoffen bij gooien

ook is hetverstandig als je tog langs intratuin gaat want wormen mest mee te nemen ... kost iets van 5 euro en daar kun je heel wat plantjes mee voeden en is ook goed houdbaar mits je het donker en niet wamrer dan een graad of 20 bewaard

succes gtje

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Ze zijn nu zon 0.75-1.00m , daarom moeten ze in grotere pot omdat het er absurd uit ziet en vast niet goed is voor de wortels :smoke: , ik zal gewoon vragen naar die npk verhouding neem aan dat medewerkers daar wel wat van weten, en wat is wormen mest, zit daar een speciale voedingseigeschap in wat bemest tuingrond niet heeft?

Heb nu wel hele grote potten gekocht, hope dat ze de 2.5m kunnen halen :grin:

gtje

Bewuste gebruiker
aller eerst maakt de ameting niet uit van je pot voor de plant en ook niet voor je wortels !!!

planten kunnen prima in 5 liter potten leven van begin tot eind alleen raakt de voedings voorraad op in het medium ... je snapt natuurlijk wel dat dat bij een 5 liter pot eerder gebeurd dan een 60 liter spacy kuip...

dan over de wormen mest ... het is duzz WORMEN MEST shit van de wormen :P hiet zit alelen geen schadelijk stoffen in voor de plant wat wel bij kippenmest en koeien mest KAN voorkomen ... al gebeurd het niet erg vaak .. het zal je maar gebeuren :openmouth:

Mayan

Bewuste gebruiker
Beginnen met zaai- en stekgrond.
OF
Gewone universele potgrond zeven

Daarna kan je meststoffen zoals wormenmest of guano toevoegen.
Beendermeel zorgt voor betere worteling
Bloedmeel voor sterkere bladeren

Perliet draai je best voor een derde of minder (sommige doen meer) door je grond heen. Zorgt voor luchtigere grond.

Altijd goed doormengen en geen half werk als je in grond voed, al gebruik je de juiste hoeveelheid, een opeenstapeling van mesten op één plek kan ook voor een overfeed zorgen.

gtje

Bewuste gebruiker
ìiid net wat mayan zegt ... niet een op 1 hoping van meststoffen krijgen ...

mocht je met perliet gaan werken btw ... neem dan altijd een stof kappie !!! voor kleine deeltjes ... dit staat ook bij de gebruiks aanwijzing iig de perliet die ik nu heb ...
je zult niet erg last krijgen als je maar 5 potjes moet vullen, maar bij een potje of 100 kun je tog wel last krijgen van je ademhaling enz ... voorkomen is beter dan genezen ...

tsjaa en om nu met dit weereen volledig super delux mixje te maken voor buiten ???? ik zou het niet doen ..je zult het er bijna altijd wel uit halen ( enigste reden waarom niet is als je planten dood of verdwenen zijn ) maar ja of het met dit weer heel veel meer waarde heeft ...

overigens is perliet met dit weer echt wel aan te raden !!

btw ... wat is je account naam bij wietforum :grin: ben daar ook lid

greetzzz gtje

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Hehe nog geen account aangemaakt, zal ik ff doen :hearteyes:

Ben van plan een wat professionelere installatie te halen voor goede binnen-kweek wiet, ik zag dat je voor 500-700eu al een setje hebt waarmee je kunt beginnen, heb nog een goede plek op zolder :hearteyes: :hearteyes:

gtje

Bewuste gebruiker
500 tot 700 euro ???? tweede hands dan zeker???

of wil je micro kweken met een 250 watt lampie dan ken het wel ...

maar anders GOED kweken met een 400 of 600 watt met alles erop en der aan ( wat je overigens na 1 oogst al terug heb verdient helemaal als het voor eigen gebruik is ) kost zeker wel een 1200 tot 1400 euro ..

starters sets zijn k*t ... iedereen die ene beetje verstand heeft op wietforum ( neem de mods bijv ) zullen het je afraden ... omdat je gewoon constant zit te kl*te ...

in je groei fase ( 18/6 ) zal je temperatuur weer te hoog zijn ( 30 tot 35 graden ) in je bloei fase zul je een te hoge luchtvochtigheid krijgen tot wel 70 % waardoor in de laatste weken van de bloei ineens rot onstaat ... soms zo erg dat je vroegtijdig moet oogsten ... lekker ben je der mee je wiet is minder compact je krijgt door te vroeg geoogstte wiet alleen maar een trippie effect en smaken doet het ook al niet ...

mocht je een account hebben aangemaakt daar laat het me maar ff weten ... ik heb nog ergens een word ducoment met een start lijst ... daarop staan de dignen die je iig MOET hebben wil je leuk en succesvol kweken ... wat tjsaaa haal je een 600 watt lampie ben je wel 100 euries verder met stroom ... kun je het beter goed aanpakken dat je iig 400 gram van zo'n MINSTENS weet te halen dan wanneer je loopt te klooien en er maar 300 gram of minder van trekt...

dat ene onsje is als je het koopt in de shop tegen woordig tog wel minstens 700 euro namelijk

greetzzz gtje

Bovenaan