Wanneer is het nou een probleem?

Hallo allen!

Ik lees hier een daar wat op dit forum. Velen drinken aanzienlijk meer dan dat is doe. Ik dronk tot een week geleden ongeveer een jaar lang elke dag ongeveer 1/5 fles wodka. Of bij voorkeur de goedkoopste fles sterke drank op dat moment (drinken is niet goedkoop blijkbaar). Ik heb al eerder zo'n periode gedronken (ongeveer 1,5 jaar).

Zowel toen als nu heb ik, naast totale verveling en leegheid, nergens last van als ik stop.

Waarom ik dronk is om van dat zeurderige lege gevoel af te komen. Ik heb een man met een beperking die een hoop zorgen met zich mee brengt. Ook lijkt het leven soms zo uitzichtloos met hem. Maar je laat iemand niet in de steek vind ik. Helaas val ik dan soms terug op drank. Met alcohol kan ik genieten van dingen zoals een film kijken. Zonder interesseert niks me.

Ik vraag me wel eens af hoe slecht het is om zo te leven. Hoe lang houd mijn lichaam dat vol. Zal het niet langzaam erger worden?

Maargoed... Nu weer even nuchter dus.

Manu76

Badass junkie
Tja, moeilijk vraagstuk.
Het is volgens mij niet de alcohol die het probleem is, maar je kijk op het leven. De leegte en het uitzichtloze, die je nu alleen met alcohol een mooi kleurtje geeft.
Als je blijft drinken wordt het uiteindelijk meer lijkt me en het leven wordt er niet mooier van.
Lijkt me dat je zeker iets moet verzinnen om op de langere termijn beter te gaan voelen. Het bekende sporten, werken naar iets toe, loslaten van onderdrukte gevoelens.. Maar drank, wiet, voorgeschreven pillen.., zullen maar even helpen en dan wordt het alleen maar moeilijker neem ik aan.
Je man in de steek laten lijkt me ook niet het eerste wat je gelukkig zal maken, misschien wel, maar er zit iets niet lekker in je gedachtes en als je de leegte op een andere manier gaat vullen verwacht ik een beter resultaat voor de lange termijn.
Het uitzichtloze zal in ieder geval niet zomaar verbeteren door te drinken.
Meditatie of dagboekje schrijven misschien?
Succes!

CaRRita

Belezen gebruiker
Ik vraag me wel eens af hoe slecht het is om zo te leven. Hoe lang houd mijn lichaam dat vol. Zal het niet langzaam erger worden?
Zoals je het beschrijft, klinkt het niet echt als een probleem. Toch ervaar je het ergens wel zo, anders had je dit topic niet gestart. Dus in hoeverre vind je het zelf slecht om zo te leven? Waardoor denk je dat je lichaam hier een probleem mee zal hebben (of heeft misschien wel?) Ik denk dat er veel mensen zoals jij rondlopen, die ergens voelen dat ze een grens overgaan, maar niet precies kunnen duiden wat er nou aan de hand is.

Ikzelf gebruik de pijnstiller Oxycodon om me te verdoven en ik probeer met troost-eten het gat in mezelf te dichten. Bij het eten is het vooral duidelijk: ik ben te dik, dus dat is niet goed. Maar met de Oxy is het ook onduidelijk. Ik weet niet wat de effecten op lange termijn ervan zijn.

Het is mij inmiddels heel duidelijk dat ik probeer met kindertrauma's om te gaan. Niet op de juiste manier dus. Ik ben wel heel druk bezig hoor met dagboekjes en schoon schip maken in mijn leven (grenzen stellen!). En ik hoop op termijn wel met al deze surrogaat hulpmiddelen te kunnen stoppen. Maar voor nu lukt het even niet anders.

Is er bij jou een mogelijkheid om op termijn in een minder problematische situatie te komen? Ben je bijvoorbeeld bezig met hulp voor jou als mantelzorger?

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Waarom ik dronk is om van dat zeurderige lege gevoel af te komen.
Iets gebruiken om een bepaalde emotie te onderdrukken is het recept om afhankelijkheid te creëren. Gelukkig kan je er nu nog een langere tijd van af blijven. Ik denk dat je beter kan gaan werken aan dat lege gevoel door middel van professionele hulp.

Wat maakt het uitzichtloos?

mrorange

Bewuste gebruiker
Je gebruikt een middel om je gevoel te dempen. Dat is potentieel de bron van een verslaving. Het middel of de hoeveelheid doet er niet toe. Probeer eens een week (of twee) niet te drinken. Als dat je niet lukt of alleen maar cravings, grote kans dat je dan verslaafd bent.

EDIT: @Petrovic schrijft praktisch hetzelfde zie ik nu...

Diamant

Bewuste gebruiker
Hallo allen!

Ik lees hier een daar wat op dit forum. Velen drinken aanzienlijk meer dan dat is doe. Ik dronk tot een week geleden ongeveer een jaar lang elke dag ongeveer 1/5 fles wodka. Of bij voorkeur de goedkoopste fles sterke drank op dat moment (drinken is niet goedkoop blijkbaar). Ik heb al eerder zo'n periode gedronken (ongeveer 1,5 jaar).

Zowel toen als nu heb ik, naast totale verveling en leegheid, nergens last van als ik stop.

Waarom ik dronk is om van dat zeurderige lege gevoel af te komen. Ik heb een man met een beperking die een hoop zorgen met zich mee brengt. Ook lijkt het leven soms zo uitzichtloos met hem. Maar je laat iemand niet in de steek vind ik. Helaas val ik dan soms terug op drank. Met alcohol kan ik genieten van dingen zoals een film kijken. Zonder interesseert niks me.

Maargoed... Nu weer even nuchter dus.
Ik denk dat dit per persoon verschilt hoe erg je fysiek last krijgt van middelen gebruik.

Ik vind het een probleem, wanneer je directe omgeving en relaties leiden onder je gebruik (dus kinderen, partner, familie, vrienden) of je drankgebruik een negatieve invloed heeft op je werk of financiële situatie.

Het is oké om het leven soms een beetje leuker te maken voor jezelf, zo lang jijzelf (fysiek) en je omgeving hier geen last van heeft.

CaRRita

Belezen gebruiker
De effecten van Oxy op lange termijn is voornamelijk verslaving. Ontwenning hiervan is te vergelijken met heroïne.
Ik bedoelde de lichamelijke effecten. Is het slecht voor je lever, maag, hersenen (buiten de onnatuurlijke hoeveelheid hormonen), al die delen waar inmiddels van alcohol de lichamelijke effecten wel duidelijk zijn.

De Zandman

DF-koning
Ik denk dat dit per persoon verschilt hoe erg je fysiek last krijgt van middelen gebruik.

Geestelijk enIk vind het een probleem, wanneer je directe omgeving en relaties leiden onder je gebruik (dus kinderen, partner, familie, vrienden) of je drankgebruik een negatieve invloed heeft op je werk of financiële situatie.

Noot:
Het is een probleem, wanneer je geestelijk en/of lichamelijk niet meer functioneert zonder gebruik van alcohol.
Het geestelijke aspect is minstens zo belangrijk als het lichamelijke.

Het is oké om het leven soms een beetje leuker te maken voor jezelf, zo lang jijzelf (fysiek) en je omgeving hier geen last van heeft.

Noot:
en het geestelijke aspect hierbij meegenomen.

Bovenaan