vraag: oosttijd

Me~plantu~isme~moat

Bewuste gebruiker
yuww iedereen, bennik weer met een vraag.

planten (buiten) staan in volle bloei, mooie toppen, neemt minder water op, veel gele bladeren, ziet er wel nog vitaal, gezond uit.

nu wordt het wel erg koud snachts en ging ik vragen of het een goed idee is om ze binnen te zetten (waar er wel niet zo veel licht is) en ofdat het aan te raden is datik ze nu zou oogsten om toprot te voorkomen.

heb veel rondgezocht op internet en de ene site zegt datje je planten het best zo lang laat staan en de andere zegt datje ze moet oogsten om toprot te voorkomen.
dus nu vraag ik jullie raad.

thxx
Luv you all
-x-

Ellesdee

Badass junkie
Vriend van me heeft van t weekend geoogst...
anders zou hij idd toprot krijgen...

dus misschien is t slim om ook al te oogsten...

matthijs

Badass junkie
Volgens mij oogsten de meeste mensen ergens in oktober.
Je kan zien of planten klaar zijn, wanneer de draadjes uit de toppen bruin worden. :)

davie

Wijs gebruiker
Als je vroeger oogst dan heeft de plant vooral THC aangemaakt. Deze THC maakt meer stoned. Als je relatief laat oogst zal de THC deels omgezet worden in de psychoactieve CBD en CBN. Deze stoffen maken vooral stupid. Het is wel zo dat relatief laat oogsten commercieel gezien het beste is. De toppen zijn dan immers het zwaarst. Maar het risico op toprot neemt ook toe.

THC: ( Delta 9-tetrahydrocannabinol ) wordt gesynthetiseerd uit CBD. Concentratie lager dan 8% is laag, hoger dan 14% is hoog. Het heeft een 'high' effect, terwijl andere cannabinoids meer een 'stoned' effect geven. Het is de belangrijkste en meest psychoactieve component van cannabis. Effecten zijn: rustgevend, stimulerend, halluciogeen en verhoogde polsslag.

CBD: ( Cannabidiol ) komt uit Cannabigerol en is de chemische voorloper van THC. Het geeft een rustgevend effect, zonder dat dit de "high" beinvloed. Is niet altijd aanwezig in nederwiet. Sommige van onze varieteiten hebben een CBD% van 0,1 tot 0,3%. Een typische waarde voor nederwiet is 0,3% CBD is een licht psychoactieve stof die erom bekend staat angst gevoelens en pijn te onderdrukken. CBD werkt licht rustgevend en vermindert het effect van THC.

CBN: ( Cannabpinol ) wordt gevormd uit THC. Is vaak afwezig in nederwiet. Een concentratie hoger dan 0,5% is hoog voor nederwiet. Het is vooral aanwezig in oude planten en slecht bewaarde wietplanten. Het is een licht psygoactieve stof die vooral kalmerend werkt.

De oogst is rijp als de haartjes van de onderste toppen grotendeels bruin (of rood) zijn en als de haartjes van de bovenste toppen deels bruin zijn. Wat je dan zult zien is dat de lege zaaddozen volledig gevormd zijn, maar de bruine haren zeggen nog niet veel. Het gaat juist net om de trichomes, die je kan zien met een vergrootglas (30x vergroot).

Trichomes zijn sprietjes met aan het eind een bolletje, enig zins vergelijkbaar met paddestoelen. In deze trichs worden alle cannabinoids aangemaakt; THC, CBD en CBN. De trichs zijn in de beginfase, doorzichtig. Als er THC wordt geproduceerd verkleuren de trichs, verschillend per soort. Meestal worden de trichs eerst een beetje lichtbruin/goud, waarna ze vaag wit worden zodra de THC op z’n top is en begint af te breken. De afgebroken THC bestaat uit andere cannabinoids zoals CBN. Sommigen wachten totdat ongeveer 30% van de trichomes wit zijn, anderen wachten totdat dat er ongeveer 70% zijn.

Het is moeilijk te zeggen maar misschien dat het bovenstaande helpt. Je hebt natuurlijk verschillende soorten wiet zodat je niet direct een datum kan noemen. De periode om te oogsten begint in september en zo rond half oktober stopt deze. Als je hebt geknipt gaat het transport van voeding nog even door zodat de top zich nog iets meer ontwikkeld. Ik denk dat je zeker geen voeding meer moet geven, want gaat alleen maar ten koste van de smaak.

Wat je kunt doen is de rijpere toppen alvast oogsten terwijl de nog onrijpe toppen wat langer kunnen blijven staan. Let op dat je de planten niet te lang laten staan, dan zal de potentie onder de invloed van het licht en de wind snel afnemen. De kristallen die normaal gesproken doorzichtig zijn zullen dan bruin worden. Succes!

LeLo

Newbie
SNEL BINNEN HALEN. VEEL TE LANG LATEN STAAN!!! :(:(

maar dat zal je inmiddels waarschijnlijk al hebben gedaan.

ze zien er missischien mooi en gezond uit, dikke toppen. ga ze maar snel knippen. En dan zal je zien dat ze vol met schimmel zitten --> Bud rot. Deze gehele top kun je gewoon weg gooien, want als je ze gaat drogen en er zitten nog schimmel sporen, al zijn het maar een paar sportjes. Zullen ze tijdens het drogen overwaaien naar de "nog" goede toppen, en krijg je wiet met een laagje schimmel. (tenslotte droog je in een gefantileerde/luchtende ruimte, met uiteraard luchtstrooming anders kan het nooit drogen. En dan gaan de spoortjes, net als in de natuur overal naartoe. En THC een stroperige zoete stof vinden ze hardstikke lekker :()

(ik heb uiteindelijk 1/4 van me oogst kunnen weg gooien, van inderdaad de dikste planten. slechte zomer 3 jaar geleden en dacht laat ze zo lang mogelijk staan zodat ze nog doorgroeien. maar helaas dus) overgens was de wiet die verders wel goed was heerlijk, dankzij die extra mest stoffen :wink:

goed laten drogen, anders smaakt het erg scherp (niet zoet) en als het nog een beetje vochtig is kun je het al wel roken, maaar krijg je een onvolledige verbranding waarbij er niet CO2 koolstofdioxide, maar CO koolstofoxide. CO2 is natuurlijk komt ook in de lucht voor. Maar CO is erg slecht voor je longen, gewoon vergif. Je zult wel stoned worden, met hoofdpijn.

Laten drogen totdat de takjes gemakkelijk breken, niet meer buigen. En zonder professioneel droog materieel duurd dit toch al gou een maand tot langer. Pas dan heb je fatsoenlijke wiet.

succes!

Bovenaan