Tja... help? Heb 112 gebeld

g0th

Newbie
Hallo (en alvast mijn excuses voor deze onsamenhangende post),

Ik heb me idioot gedragen en daarmee een nogal vervelende situatie voor mezelf gecreëerd. Met name deze avond.
Ik heb 112 gebeld omdat ik bang was dat het niet goed met me ging aflopen. Ik weet niet of ik nu iemand aan de telefoon had die er niets van begreep, of dat ik me druk maak om 'niets'.

Ik zal proberen het uit te leggen. De afgelopen tijd gaat het slecht. Ik heb erg slecht geslapen, te weinig gegeten en veel RC's en alcohol gebruikt. Specifiek de afgelopen dagen: zaterdag+zondag veel alcohol en niet veel geslapen. Gisteren (maandagavond) tot vanmiddag rond 12 uur telkens DMXE genomen, zonder te slapen. Totaal ongeveer 150mg DMXE. Ik heb veel water gedronken, maar niet veel eten naar binnen kunnen krijgen ondanks honger. Geprobeerd verder rustig te doen. Voel me slap, licht in m'n hoofd.

Tijdens het gebruiken door, maar vooral vandaag naarmate de dag vorderde werd ik steeds bang dat ik het niet zou overleven. Ik ben op dit moment bang dat als ik ga slapen, ik niet meer wakker wordt. Toch geprobeerd te gaan slapen. Heb na veel twijfelen 1mg etizolam genomen, maar ik had niet het idee dat dit hielp. Uiteindelijk raakte ik in paniek en heb ik toch maar 112 gebeld. Geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is. Aan de telefoon een mevrouw verteld dat ik weinig heb geslapen en gegeten en research chemicals heb gebruikt. Dit zei haar niets, ze vroeg of het drugs of medicijnen waren en wanneer ik voor het laatst had gehad. Heb dus gezegd dat het drugs zijn en ik (toen) net nog een benzo, etizolam had gehad. Dit zei haar ook niets. Ik vroeg of er iets ging gebeuren (had ondertussen al spijt van bellen, en ze klonk niet (meer?) sympathiek). Ze vroeg of ik normaal ademhaalde ("Ik denk het") en of ik ergens bloedde (nee) en of ik ergens pijn had (nee, niet op dat moment), waarop ze zei dat ik niet in levensgevaar was, beter kon gaan slapen of misschien even een vriend bellen.

Goed. Nu ik een poging heb gedaan om dit uit te typen en erover na te denken zie ik in dat ze waarschijnlijk gelijk heeft. Maar ik vond het toch wel een raar gesprek. Ik was boos toen het telefoongesprek voorbij was, ik had niet het gevoel dat ik serieus werd genomen. Of was ik niet duidelijk genoeg? Maar wat me eigenlijk stoort is dit: hoe kon ze zeggen dat ik niet in levensgevaar ben, als ze geen idee heeft wat ik heb genomen?
Ik probeer mezelf wijs te maken dat ik belde voor aandacht. Wil ik ergens toch dat iemand weet wat ik allemaal doe? Ik had een rampenscenario in mijn hoofd waarbij ik opgenomen zou moeten worden en iedereen te weten zou komen wat voor shitzooi ik van m'n leven heb gemaakt. Ik wil absoluut niet dat iemand die ik ken dit weet. Maar dan was het 'out of my hands' geweest?
Ik was wel echt bang. Was het dan een paniekaanval? Eigenlijk ben ik nog steeds niet bijgekomen. Weet niet of ik echt last van mijn hart heb (steken) of dat dat komt doordat ik me zo druk maak. Af en toe zijn de aderen op mijn handen/armen een beetje opgezwollen.

Al gaat het na deze keer weer goed, ik weet dat ik op deze manier niet door kan gaan. Ik maak het steeds gekker. Twee weken geleden ben ik me rot geschrokken toen ik overal blauwe plekken kreeg door 3mmc.

Ik wil eigenlijk deze post niet plaatsen. Ik schaam me dood, maar ik heb toch wat steun nodig denk ik. Het lijkt er op dat ik hier in mijn eentje niet uit ga komen en dat ik hulp zal moeten zoeken.

Ik hoop dat ik de belangrijke dingen heb kunnen vermelden. Ik ben 23 trouwens. Wat raden jullie me aan om nu te doen?

P.S. Weet iemand of er nu nog iets gaat gebeuren na mijn telefoontje? Ik heb mijn adres en telefoonnummer doorgegeven..

Laatst bewerkt:

Rivalrie

Badass junkie
Volgens mij heb je last van paniek.... Slapen zou je goed doen al denk ik dat je niet zal slapen zonder eerst een arts gesproken te hebben om je gerust te stellen. Bel vooral de huisartsenpost !

• Like
Waarderingen: g0th

PowerPlant

Experimenterende gebruiker
Dank je voor je reactie. Om hulp te zoeken bedoel je, toch? En niet vannacht nog bellen
Als je nu iemand wil spreken zou ik ff googlen op crisisdienst psychiatrie ofzo. Er is sowieso wel een verpleegkundige die je telefonisch kan spreken. Ik weet niet in welke regio je woont...

• Like

g0th

Newbie
De paniek is weer voorbij denk ik. Hier m'n verhaal kwijt kunnen heeft wel geholpen. Ben nu vooral moe en teleurgesteld in mezelf.

Ik ga denk ik weer proberen te slapen. Als dat niet lukt misschien toch kijken of ik nog de energie heb om iemand te bellen.
Thanks voor de reacties

Flualhamdulillam

Badass junkie
Maar wat me eigenlijk stoort is dit: hoe kon ze zeggen dat ik niet in levensgevaar ben, als ze geen idee heeft wat ik heb genomen?
Dat kan ze natuurlijk niet met zekerheid, maar ze kan wel beoordelen of iemand in acuut levensgevaar is. Aan wat jij haar hebt verteld maakte zij blijkbaar op dat dit niet het geval is. Ik zou daar maar gerustgesteld over zijn!

Het is wat als je het nog nooit hebt ervaren, maar veel drugs kan de kans op paniek klachten vergroten. Het wakker blijven daarbij opgeteld en je zit met doemscenario’s in je hoofd, bang om te gaan slapen. Ik heb geen idee wat en hoeveel je hebt gebruikt afgelopen dagen, maar het is onwaarschijnlijk dat een 23 jarige knul door intoxicatie van drugs komt te overlijden. Maar nogmaals, ik weet niet hoe bont je het hebt gemaakt!
Ik wil eigenlijk deze post niet plaatsen. Ik schaam me dood, maar ik heb toch wat steun nodig denk ik. Het lijkt er op dat ik hier in mijn eentje niet uit ga komen en dat ik hulp zal moeten zoeken.
Altijd goed om hulp op te zoeken wanneer je denkt dat je het nodig hebt!

mitchieee

Wijs gebruiker
@Lekkie Thanks for checking in, het gaat op dit moment wel goed, in elk geval een stuk beter dan toen ik de post schreef.
Ben (nog) niet naar de huisarts gegaan. Was wel flink geschrokken van mezelf dus ik doe het nu erg rustig aan.
ik zal de huisarts contacteren en daarna rustig aan gaan doen!
dan heb je de huisarts ook al geregeld en dan gaat t helemaal goedkomen!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
@Lekkie Thanks for checking in, het gaat op dit moment wel goed, in elk geval een stuk beter dan toen ik de post schreef.
Ben (nog) niet naar de huisarts gegaan. Was wel flink geschrokken van mezelf dus ik doe het nu erg rustig aan.

Fijn om te lezen dat het beter gaat.

Ik kan natuurlijk de situatie alleen beoordelen vanuit wat jij post en niet vanuit de medewerker aan de telefoon, maar het lijkt erop dat je niet de meest empathische en sympathieke persoon aan de telefoon had. Zij handelen natuurlijk vanuit een bepaald protocol en deze medewerker had kennelijk toch al snel geconstateerd dat er geen levensgevaar was (ook al wist ze helemaal niets van RC’s wat ik net als jou dan ook niet zo correct vind), maar dan had ze je alsnog op een behulpzamere manier te woord kunnen staan. Paniek of om het even welke psychische nood is ook iets dat gewoon serieus genomen moet worden.

Helaas heb je er daar, zoals overal, ook parels en rotte appeltjes tussen. Misschien was het een heel drukke of stressvolle dag.

Ik vind het sterk van je dat je hier je verhaal hebt gedaan, totaal niets om je voor te schamen, integendeel.

Sterkte en succes met alles! 🍀 Zoek professionele hulp als het niet goed lukt, wacht niet te lang.

Blyatman

Badass junkie
Weet iemand of er nu nog iets gaat gebeuren na mijn telefoontje? Ik heb mijn adres en telefoonnummer doorgegeven..

wat zou hier mee moeten gebeuren volgens jou dan? Er wordt slechts een melding genoteerd dat je gebeld hebt en waarover, verder wordt hier vrij weinig mee gedaan namelijk.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
wat zou hier mee moeten gebeuren volgens jou dan? Er wordt slechts een melding genoteerd dat je gebeld hebt en waarover, verder wordt hier vrij weinig mee gedaan namelijk.

True, het wordt aan jezelf gelaten om de vervolgstappen te maken en hulp te zoeken.

g0th

Newbie
@Roze Olifant Bedankt voor je uitgebreide bericht, erg fijn om zulke reacties te krijgen.
Ik neem het haar niet per se kwalijk, ik kan me voorstellen dat ik zelf nogal apart overkwam.. Achteraf gezien had ik ergens anders naartoe moeten bellen, misschien had dat me meer gerustgesteld. Maar goed.

Dankjewel, en ik ben zeker van plan om hulp te zoeken. Als het niet hiervoor is, dan wel voor mijn onderliggende problemen.

g0th

Newbie
Tja, op het moment dat ik dat schreef was ik nogal paniekerig, had niet zo veel logische gedachten. Ik was bang dat ze nog contact op zouden nemen, met mij of mijn huisarts o.i.d., of dat ik er nog een keer tegen aan zou lopen omdat het in een bepaald systeem staat

Blyatman

Badass junkie
Tja, op het moment dat ik dat schreef was ik nogal paniekerig, had niet zo veel logische gedachten. Ik was bang dat ze nog contact op zouden nemen, met mij of mijn huisarts o.i.d., of dat ik er nog een keer tegen aan zou lopen omdat het in een bepaald systeem staat
Dit staat wel bekend in het landelijke alarmeringssysteem, zijn ze verplicht om te noteren waarvoor en waarom je belt.
dit zou eventueel wel verwerkt kunnen worden in je medische dossiers, maar alleen wanneer er ambulant hulpverlener/zorg hulpverlener ter pas geweest zijn voor medische doeleinden. Indien niet: blijft dit alleen een gemelde notitie voor de centrale dienst en zal hier niks mee gebeuren verder.

• Like

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
@Roze Olifant Bedankt voor je uitgebreide bericht, erg fijn om zulke reacties te krijgen.
Ik neem het haar niet per se kwalijk, ik kan me voorstellen dat ik zelf nogal apart overkwam.. Achteraf gezien had ik ergens anders naartoe moeten bellen, misschien had dat me meer gerustgesteld. Maar goed.

Dankjewel, en ik ben zeker van plan om hulp te zoeken. Als het niet hiervoor is, dan wel voor mijn onderliggende problemen.

Ja, het is natuurlijk soms ook wel lastig inschatten voor zo iemand aan de andere kant van de lijn. Die mensen moeten snel een beslissing nemen: emergency/urgent of niet. Zo iemand mist de context en non-verbale signalen, en ik kan me indenken dat deze mensen standaard ook niet erg goed getraind zijn in situaties waarin ze een 'verward' - vind ik altijd een vervelend woord, maar weet even niks beters - persoon aan de telefoon krijgen. Dan nog zou het zo iemand wel net staan om geduldig en vriendelijk te blijven tegenover iemand die duidelijk in paniek is, maar soit. Heb je een goede vriend/vriendin/familielid die je in een dergelijke situatie kan bellen? Zo iemand kan misschien wat beter inschatten of het op zo'n moment al dan niet nodig is om hulpdiensten in te schakelen (en ik denk dat het heel vaak in geval van angst/paranoia niet nodig is, omdat relativering en geruststelling door een bekende een hoop doet).

• Like

De Zeemeerman

Badass junkie
Goed dat je het hier deelt, ik herken dat wel dat je eigenlijk wil laten weten dat je er een puinhoop van hebt gemaakt door iets ernstigs genoeg te doen zodat mensen het zien.

Je hebt nu een paar keuzes

Vraag hulp dat is er altijd

Vraag geen hulp en ga zo verder

Vraag geen hulp maar ga weer goed voor jezelf zorgen

Kies jij maar 💪

• Like

despozuiper

Heftig, goed dat je het deelt iig! Ja ik heb in het verleden ook problemen gehad met benzos en alcohol, werkt perfect in het begin maar vaak al na 2(!) weken werkt het averechts. Etizolam werkt niet zo als inslaper als je regelmatig gebruikt. Meer een angstremmer.

Huisarts zoals meerdere zeggen kan nooit kwaad en hoef je je echt niet voor te schamen oid.

Ik maak mn stash op en dan is het goed met benzos.

Bijlagen

• 20210604_010019.jpg
    20210604_010019.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

PowerPlant

Succes man! Gewoon een keer naar de huisarts gaan en niet al te zwaar maken. Wel eerlijk zijn over je gebruik natuurlijk. Anders heeft het niet zoveel zin imo. Maar zie het als het advies en kijk vervolgens wat je er mee wilt. Waar zit je twijfel om wel of niet naar de huisarts te gaan? Schaamte? Je huisarts heeft een geheimhoudingsplicht he!

• Like
Bovenaan