Teruggevallen in de verslaving

Angramar Temenos

Badass junkie
Hmm, nooit teruggevallen - wel gebruik ik na de verslaving alsnog sporadisch benzo's als dat handig is, van enige verslaving/afhankelijkheid is echter geen sprake. Een keer die ziekte was erg genoeg.. geen behoefte dat te herhalen.

Axxess

Bewuste gebruiker
Ik val steeds terug in me wiet/hash verslaving... als ik wil kan ik stoppen en dat hou ik dan ook zonder problemen enkele weken/maanden vol, maar het sluipt er steeds weer in tot dagelijks gebruik. Met andere drugs heb ik nooit echt de drang om iedere dag/week/maand te gebruiken en dat hou ik ook prima in de hand. Zelfs drank drink ik bijna nooit.

speeseend

Wijs gebruiker
Persoonlijk kan ik me er (nog) niets bij voorstellen en vraag me af hoe anderen een terugval ervaren.

Alcohol zou eventueel een probleem kunnen worden, indien ik hier niet bewust mee om blijf gaan. Tenminste, zo voelt het nu.

Elfquest

Bewuste gebruiker
Ik ben weleens teruggevallen in een verslaving. Heb daarvoor nooit gedacht dat ik verslaafd kon worden en vond het maar iets voor zwakke mensen. Maar als je eenmaal ergens aan verslaafd bent geweest, heb je van tijd tot tijd cravings. Echt sterke drang om het spul te gaan gebruiken. Je eigen verstand houdt je dan voor de gek lijkt het wel. Vertelt je dat het niet erg is, die ene keer of je associeert het met iets wat leuk was als je drugs gebruikte en dat zonder een stuk minder is leuk.. Denk aan drinken zonder coke te gebruiken of stappen zonder sigaretje of sex zonder ghb of whatever. Cravings kunnen echt hard aan je trekken.

Hoe het werkt weet ik ook niet. Stoppen is het moeilijkste niet als je verslaafd bent geweest. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er daarna een strijd volgt met jezelf om ook gestopt te blijven en die kan, afhankelijk van de persoon en de drug jaren lang aanhouden, zelfs een leven lang.

Er wordt een patroon aangelegd in de hersenen als je verslaafd bent. Een verslavingarts legde mij dat een keer heel goed uit door het te vergelijken met een veldje waar je steeds op dezelfde plek doorheen fietst om ergens te komen. Als je dat maar vaak genoeg doet, raakt er een pad uitgesleten in het gras. Je hebt dan de neiging dat pad weer te volgen, zonder het zelf te weten. Je moet dan heel bewust steeds de keuze maken om niet over dat pad heen te fietsen, maar een andere plek te kiezen om door dat veld heen te komen en dat gaat dus niet vanzelf. Daarom dat veel mensen terugvallen denk ik. Terugvallen is op zich niet erg, als je jezelf maar weer snel bij elkaar raapt en besluit dat je gewoon een foutje hebt gemaakt en gestopt wil blijven.

alcoholist

Wijs gebruiker
zo nu en dan neem ik wel eens wat haaltjes van een blow,heb jarenlang dagelijks grammen weed gerookt,maar zon mooi groen paaltje ziet er nog altijd heel verleidelijk uit!

linboom

Newbie
Elfquest zei:
Er wordt een patroon aangelegd in de hersenen als je verslaafd bent. Een verslavingarts legde mij dat een keer heel goed uit door het te vergelijken met een veldje waar je steeds op dezelfde plek doorheen fietst om ergens te komen. Als je dat maar vaak genoeg doet, raakt er een pad uitgesleten in het gras. Je hebt dan de neiging dat pad weer te volgen, zonder het zelf te weten. Je moet dan heel bewust steeds de keuze maken om niet over dat pad heen te fietsen, maar een andere plek te kiezen om door dat veld heen te komen en dat gaat dus niet vanzelf. Daarom dat veel mensen terugvallen denk ik. Terugvallen is op zich niet erg, als je jezelf maar weer snel bij elkaar raapt en besluit dat je gewoon een foutje hebt gemaakt en gestopt wil blijven.

Bovenstaande is een hele mooie uitleg van die arts! Ik denk dat dat voor alle vaste patronen in je leven geldt, niet alleen voor de "verslavingen". Het vertrouwde maar verkeerde pad nemen, doet iedereen wel eens (zelfs in het echt, op de automatische piloot met de auto/fiets) maar zodra je dat merkt, keer je om en neem je de goede weg. Hetzelfde wat Elfquest ook aangeeft :) Met zo een uitleg klinkt het heel logisch allemaal.

Ik kan OT geen antwoord geven want behalve nicotine heb ik (nog) geen andere verslavingen gekend. En met nicotine ben ik nooit gestopt dus weet niets over cravings/terugvallen.

@ Eend: ik schrok van je topic-start, lees veel op DF zonder zelf mee te discussieren, maar nu wil ik toch even reageren. ik vind het geweldig hoe logisch/bewust jij denkt. Eindelijk een ex-user die vindt dat gebruiken nog altijd een eigen keuze is, en het niet verwijt aan alle stofjes en tekortjes in de hersenen en chemieverstoringen allemaal veroorzaakt door toevallig drugsgebruiken.
Maar ik haal uit deze topic dat je niet aan het terugvallen bent, alleen benieuwd bent, pfiewww, keep it that way :wave:

speeseend

Wijs gebruiker
Zodra ik een excuus 'verzin' voor een probleem, zal dit niet tot de juiste motivatie leiden! Daar ken ik mezelf te goed voor.

Het is niet zo dat ik die doktoren niet geloof hoor, ik denk er alleen anders over. En daar ben ik een individu voor :)

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi,
Ik ben vandaag jaarig! 43 jaar, 4 jaar zonder dope! Maaar ...de laatste 2mg mett stoppen lukt niet!!! :(
Ik voel me niet slecht op de 2 mg. maar ik wil verder!!!
Dom he ! Hier in B; land zegt iedereen ("2mg. is zoals neurofen"), Ze zouden es moeten weten hoe ik me voel!!
Maar ok , heb ondertussen genoeg topics gelezen, 't zal me wel lukken!!
Sleep tight, don't let the bed bugs bite you!!
Liefs

noeli

Experimenterende gebruiker
nou ik ervaar het zou, ben verslaafd geweest en heb een aantal terugvallen gehad, maar elke keer als ik we, er terug viel, was het steeds moeilijker om die verslaving te overwinnen, nu ben ik een jaar clain en moet zeggen dat ik er sterker door ben geworden , alles heeft een rede denk ik maar :wave: :wave:
mensen als jullie tips nodig hebben laat het me weten :rockband:

speeseend

Wijs gebruiker
Gefeliciteerd Nina.

Volgens mij zal die twee mg. met de dag moeilijker worden om vanaf te geraken. Misschien is het goed om dit als voornemen voor het jaar te hebben?

speeseend

Wijs gebruiker
nog even een vraag aan een ieder:

Als je bent teruggevallen, wanneer kun je hier weer open over praten? Ben je op het moment van terugvallen eerlijk met jezelf over de situatie waar je in terecht bent gekomen, de problemen die dit met zich mee kan brengen, et cetera?

033Amnesia

Bewuste gebruiker
speeseend zei:
nog even een vraag aan een ieder:

Als je bent teruggevallen, wanneer kun je hier weer open over praten? Ben je op het moment van terugvallen eerlijk met jezelf over de situatie waar je in terecht bent gekomen, de problemen die dit met zich mee kan brengen, et cetera?

Ik ben zelf gelukkig nog nooit ergens verslaafd aan geweest behalve nicotine, dus ik kan er moeilijk over meepraten. Toch denk ik wel dat als je een terugval hebt, er wel over moet praten. Ik snap dat het beschamend is maar vrienden kunnen je toch helpen door je een duwtje in de goede richting te geven.

Trouwens eend, als ik het goed heb ben je ex-alcoholist, en drink je nu nog weleens een glaasje? Ik zou hier erg mee oppassen, ik heb op internet gelezen dat het onmogelijk is voor ex-alcoholisten om weer te drinken, hoe weinig hij/zij nu ook drinkt. Door een alcoholverslaving maakt je hersenen een bepaald stofje aan, waardoor je gevoelig bent voor alcohol. Zodra je stopt met drinken worden deze stofjes "uitgeschakeld", maar als diegene weer begint met drinken (al zijn het maar 3 glazen per dag), worden die stoffen weer geactiveerd en zal je met bijna 100% zekerheid weer in je oude drinkpatroon vallen. Dit kan een maand duren maar ook 5 jaar, maar het is bijna 100% zeker dat dit gebeurt. Dit geld wel alleen voor echt zware ex-verslaafden die jarenlang alcoholist zijn geweest.

speeseend

Wijs gebruiker
Eend heeft geen probleem (afhankelijkheid) met alcohol gehad. Wel ziet eend hier een gevaar, indien hier niet bewust mee omgegaan wordt.

Aricanary

Newbie
ik ben nou al meerdere keren teruggevallen in een heroine verslaving

voor mij is er geen enkele reden waarom ik ooit verslaafd ben geraakt en waarom ik elke keer weer terugviel, ook al was ik jarenlang clean.
altijd is het een samenspel van redenen geweest, die varieren van tegenslag in het leven, relatieperikelen waardoor je je heel opgesloten gaat voelen, geen werk of juist teveel werk, verveling ... you name it .. ik kan nou niet iets opnoemen waarvan ik zeg en dáárdoor ging ik weer dope gebruiken

misschien dat ik daarom wel alweer ben teruggevallen :confused:

en toch blijf ik erbij, hoezeer ik deze laatste keer weer heb moeten lijden om af te kicken, ik blijf erbij dat als ik mn leven over zou kunnen doen, ik het precies hetzelfde zou doen .. kheb verder een prima leven namelijk, alleen hou ik er blijkbaar van om het mezelf af en toe wat moeilijk te maken :wink:

:wave:

Bovenaan