Mijn vriend wilt graag meteen stoppen met speed (hij gebruikt ongeveer 3/4 gr per week)
Wat kan hij het beste doen om zo min mogelijk afkickverschijnselen te krijgen zonder medicatie (natuurlijke producten zijn wel welkom.) Natuurlijk lichten wij wel de huisarts in maar qua ervaring weet ik dat hun vaak medicatie voorschrijven.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Fysiek valt de afkick van speed wel mee. Hij zal wellicht 1-2 weken een stuk vermoeider zijn en veel slapen om alle schade in te halen. Hij zal veel baat hebben bij gezond, vers en onbewerkt voedsel, lichaamsbeweging en een normaal slaappatroon (ongeveer 8 uur per nacht en niet te laat naar bed en te lang blijven liggen).
Mentaal is het een heel ander verhaal. Hij zal te maken krijgen met flinke cravings, helemaal met zulke dosissen. Hoe dat precies werkt in je hersenen kun je hier zien:
Het is belangrijk bij een verslaving om te achterhalen waar misbruik vandaan komt (depressie, angststoornissen, trauma's bijvoorbeeld) en hiermee aan de slag te gaan. Want als je de bron niet aanpakt zal er altijd weer een terugval volgen.
Wat ook belangrijk is: hij moet echt zelf willen stoppen en voor zichzelf, niet voor jou of iemand anders. Anders is het trekken aan een dood paard vrees ik.
Je kan ook eens een kijkje nemen in het verslaving subforum, er zijn meerdere threads over het stoppen met speedmisbruik.
Heel veel kracht toegewenst voor jou en je vriend!