Psychedelica bij psychische problemen

Fulairyn

Belezen gebruiker
Deze vraag komt puur uit interesse, ga nog niks praktiseren hierna.

Over het algemeen weet iedereen hier wel dat je psychedelica alleen moet gebruiken wanneer je lekker in je vel zit. Aan de andere kant lees ik af en toe ook topics waarin met name Ayahuasca en San Pedro worden gebruikt als hulpmiddel bij het oplossen van psychische problemen/blokkades. Begrijp ik dit dan verkeerd of zou bij goed gebruik psychedelische middelen ook gebruikt kunnen worden bij geestelijke blokkades / problemen?

Ik kan me namenlijk wel voorstellen dat in een trip je veel dichter bij het onderbewuste komt dan dat je in het dagelijkse leven doet. Je filtert ook meer de ruis weg waardoor je beter bij de 'kern' komt en dit dus beter kan bekijken.

TrippyShit

Badass junkie
Beste Fulairyn, een hele goedenavond.
Ik wou graag even zeggen dat de vlinders uit de tuin ook kunnen vliegen in het wild.
Het maakt niet uit of je het nou met me eens bent of niet, ik weet dat het zo is.
Dus doe nou maar niet zo raar ofzo. We groeien niet uut piepers. Die boom, die boom.
Er waren meer romeinen dan je denkt.

Verder wil ik zeggen dat je veters los zitten en dat de vrouw met hanenkan NIET sexy is.

Fulairyn

Belezen gebruiker
Vrees dat de vlinders in jou tuin al hun hele leven in het wild rondvliegen, tenzij jij tamme vlinders hebt.

Toch was het antwoord niet helemaal wat ik verwachte, maar toch bedankt !

Fulairyn

Belezen gebruiker
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt!

Kan me inderdaad ook herinneren dat in de jaren 50/60 door psychiaters ook werd geëxperimenteerd met LSD e.d.

JJJ

Bewuste gebruiker
Stichting OPEN is trouwens erg cool. Het is een jonge organisatie (zijn eigenlijk net begonnen met lezingen e.d. organiseren), en ze kunnen altijd hulp gebruiken.

weyoun22

Bewuste gebruiker
Fulairyn zei:
Over het algemeen weet iedereen hier wel dat je psychedelica alleen moet gebruiken wanneer je lekker in je vel zit.

Dit klopt maar heeft vooral betrekking op recreatief gebruik. Net zomin als een ADHD patient zichzelf moet gaan doseren met amfetamine ipv ritalin, moet iemand met psychische problemen niet zomaar tripmiddelen nemen in de hoop dat ze er mee genezen worden.

Er schijnt wel degelijk potentieel te zijn voor het gebruiken van hallucinogenen als behandeling van bepaalde psychische ziektebeelden. Zo is er vlak voor het verbod op LSD in de VS een tijdje onderzoek gedaan naar kinderen met autisme en schizofrenie. Ze kregen een vastgestelde dosis LSD en werden de gehele trip begeleid door personeel. Hoewel de staff van het ziekenhuis de trips van de afzonderlijke patienten als slopend en moeilijke ervaarden werd er wel vooruitgang geboekt. Vooral bepaalde vormen van autisme zagen veel vooruitgang na een LSD therapie.

davy_xochi

Experimenterende gebruiker
enkele artsen wiens werk ik interessant vindt, zijn uit de 50's en 60's vooral Gary Fisher, Humphrey Osmond en Oscar Janiger. Natuurlijk ook de Nederlandse Jan bastiaans (Stephen Snelders schreef hierover een boek).
Momenteel werken o.a. deze mensen met psychedelica: torsten passie, rick griffin en rick doblin.

Irezz

Bewuste gebruiker
Ik zweer dan ook zélf bij hoog en laag dat mijn autisme sinds m'n eerste trip echt meer dan ''gehalveerd'' is. Het leert je rust geven op 'n manier... En oplossingen zijn zó duidelijk!

davy_xochi

Experimenterende gebruiker
Er was al n topic over lsd en autisme. Moet je maar is zoeken.
In mijn geval, als "autist" gediagnosticeerd, waren 6 uren LSD leerzamer dan 10 jaar psychotherapie en 2 jaar psychiatrie.
Het geeft je een empathie en liefde dat je met al die farmaceutische medicijnen nooit zal ervaren.
Neemt niet weg dat iedereen zich even goed als ik heeft voorbereid en geinformeerd en een trip op dezelfde manier verwerkt als ik. Het zou van mij best 'n plaatsje in de psychotherapie mogen krijgen! :)

Wiesje

Newbie
Ik ben ook als autist gediagnosticeerd (yesyes, ik doe mee aan de nieuwe mode :sunglasses: ), ik heb ook veel psychiaters/psychologen gehad, medicijnen geslikt, ... het hielp me niet. Ik voelde mij slecht, en had al jaaaaaren zelfmoordgedachten. Een vriend van mij nam af en toe eens paddo's, en had mij al eerder voorgesteld om paddo's te nemen, waarop ik had gereageerd met een duidelijke NEEN, want ik was tegen drugs en ook tegen medicijnen (die ik MOEST slikken van de psychiater, maar dat is n ander verhaal :P)

Komt er dus op neer dat ik mij zo vreselijk slecht voelde, en ik zag geen oplossing, dat ik dan paddo's ben gaan nemen met die vriend. Het kon mij ook aanvankelijk niet schelen of het nu ging mis lopen of niet, ik voelde mij tóch zo slecht. Het was mijn eerste trip, en het heeft de sterkste invloed op mijn leven gehad. Ik was vroeger ook sterk sociaal fobisch, en toen de paddo's uitgewerkt waren, voelde ik mij 'los', 'vrij', ... daarnaast had ik ook veel minder last van hoogtevrees (waar ik vroeger steeds veel last van had), het heeft me heel erg geholpen met te 'relativeren'. En dat had ik toen echt echt echt nodig :P

spacelord

Wijs gebruiker
Ik denk dat psychedelica vooral erg gevaarlijk zijn bij een psychose en schyzofrenie. Voor de rest zal het van je persoonlijkheid afhangen of je er mee om kan gaan of niet.

Einstein

Badass junkie
spacelord zei:
Ik denk dat psychedelica vooral erg gevaarlijk zijn bij een psychose en schyzofrenie. Voor de rest zal het van je persoonlijkheid afhangen of je er mee om kan gaan of niet.
+1
Psychose + drugs = geen goed idee. Voor de rest zullen drugs, vermoed ik, niet snel veel rampzaliger uitpakken bij bijvoorbeeld iemand met ADHD of autisme dan bij een 'normaal' (vreselijk woord blijft het) persoon, hoewel ik het (om politiek correct te blijven) niet aan wil raden.

Bovenaan