mushroom growing made easy

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Heb me 1e kweeksetje net soacked, giet hem vanacht 2u er weer af.

Ik heb het kweesetje van mushmush.nl , ik las dat het verstandig was om hem weer in het doosje te zetten zodat er geen licht aan de zeikanten komt (zeigroei?) ...

Als de paddos klaar zijn om geoogst te worden, kan je deze gewoon met je blote handen oogsten? (draaien) , of kan ik beter me handen wassen met alcohol+afspoelen?

Hoop dat hij goed gaat groeie, als ie dat doet zal ik er een report van maken :grin:

mikkelk

Belezen gebruiker
TheAgeOfMen zei:
Heb me 1e kweeksetje net soacked, giet hem vanacht 2u er weer af.

Ik heb het kweesetje van mushmush.nl , ik las dat het verstandig was om hem weer in het doosje te zetten zodat er geen licht aan de zeikanten komt (zeigroei?) ...

Als de paddos klaar zijn om geoogst te worden, kan je deze gewoon met je blote handen oogsten? (draaien) , of kan ik beter me handen wassen met alcohol+afspoelen?

Hoop dat hij goed gaat groeie, als ie dat doet zal ik er een report van maken :grin:

Je hebt inderdaad gelijk over het afdekken van de zijkanten van de bak.
Als dit niet gebeurd, dan kunnen de paddestoelen naar de zijkanten of naar de onderkant groeien en dat is niet wat je wilt hebben.
Wat ik gedaan heb, met dezelfde kit als jou, is de zijkanten afdekken met alleminiumfolie en terug in de witte doos zetten waarin je het pakket hebt ontvangen.

Je paddo's zullen zichtbaar zijn na ongeveer 7 dagen na het soaken.
Dit kan langer duren als de temperaturen niet voldoende, of te hoog zijn.
Bij mij zijn de eerste paddestoelen gister tevoorschijn gekomen, precies na 7 dagen.
Gister zag ik nog maar 4 hele kleine shrooms, maar vandaag zijn het er inmiddels al 14!
Nadat je eerste paar shrooms tevoorschijn gekomen zijn, zal het ongeveer een week duren tot ze uitgegroeid zijn.

Als je paddestoelen open beginnen te gaan, is het het juiste moment om te oogsten.
Doe dit niet later, want dan zullen ze sporen laten vallen en zo kan je je kweekset om zeep helpen.
Oogst je te vroeg, dan is je opbrengst niet zoveel als waarop je gehoopt hebt.
Wacht dus echt op het juiste moment.

Als je paddo's een beetje open zijn, haal je de bak uit de bijgeleverde zak en was je je handen goed.
Ik werk dan toevallig met van die ziekenhuis handschoenen die ik met alcohol ontsmet heb.

Je pakt de paddestoel bij de onderkant en je draait voorzichtig tot de paddestoel loslaat.
Doe dit niet te grof, want dan zal de paddestoel een lelijke gekneusde plek vertonen.

Als je alle paddestoelen hebt geoogst, kun je er 2 dingen mee doen.
- Je houdt ze vers in de koelkast.
- Je laat ze drogen.

Als je ze wilt gaan drogen, zorg je ervoor dat de paddestoelen op toiletpapier of keukenpapier ligt. Een krant doet het trouwens ook goed.
Leg de paddo's ongeveer 1 cm uit elkaar verspreid over het papier.
Bedek de paddo's met een 2e laag papier aan de bovenkant en ververs beide kanten om de dag om besmetting te voorkomen.

~ mikkel

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Ik heb m precies 12u soacked, en hij zit nu in de zak,

Ik heb wel met mijn arm in de zak gemoeten om het bakje er in te plaatsten, dat zal het kweeksetje toch niet besmetten? , ik zie trouwens veel vlekken nu op de binnenkant zitten (condens), heb wel goed het water er uit laten lopen, tot op het laatste druppeltje.

Tevens zie ik niet veel van dat witte spul op de bovenkant van het substraat zitten, maar op de bodem zit wel een heleboel, als ik screens kijken van ppls die hier hebben, zit er naar mijn mening meer wit spul op de bovenkant, kan geen kwaad toch?

Ben benieuwd, zal volgende week wel weten of het wat wordt of niet :grin:

Thnx for info m8 :sunglasses:

mikkelk

Belezen gebruiker
TheAgeOfMen zei:
Ik heb m precies 12u soacked, en hij zit nu in de zak,

Ik heb wel met mijn arm in de zak gemoeten om het bakje er in te plaatsten, dat zal het kweeksetje toch niet besmetten? , ik zie trouwens veel vlekken nu op de binnenkant zitten (condens), heb wel goed het water er uit laten lopen, tot op het laatste druppeltje.

Tevens zie ik niet veel van dat witte spul op de bovenkant van het substraat zitten, maar op de bodem zit wel een heleboel, als ik screens kijken van ppls die hier hebben, zit er naar mijn mening meer wit spul op de bovenkant, kan geen kwaad toch?

Ben benieuwd, zal volgende week wel weten of het wat wordt of niet :grin:

Thnx for info m8 :sunglasses:

Dat er aardig wat condens in de zak zichtbaar is, is goed.
Zolang dit niet teveel wordt, kan het geen kwaad.
Het mycelium (het witte spul op het substraat) zal bij jou waarschijnlijk nog een beetje ontwikkeld moeten worden.
Dit gaat vanzelf, dus laat de bak maar gewoon staan.
Na ongeveer 7 dagen ga je je eerste kleine pinnetjes zien.

TB-303

Experimenterende gebruiker
precies een week geleden het water na het soaken eraf gelaten, klein beetje mycelium erbij gekomen, voor de rest nog helemaal niks terwijl de omstandigheden perfect zijn en er ook genoeg vocht in zit.

Waarom gaan die van jullie sneller? :grin: :mrgreen:

mikkelk

Belezen gebruiker
dat het mycelium groeit is een goed teken.
Zo weet je dat er een proces in je bak plaats vind.

Ik zal nog even wachten met vragen stellen, omdat de eerste pins meestal na 7 - 10 dagen opkomen.

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Volgens mij zie ik na 1 dag al wat meer mycelium op de bovenkant komen :grin:

Ben al ff fotos aan het make etc hoe het zich ontwikkeld, als er pins komen ga k wel posten :sunglasses:

TB-303

Experimenterende gebruiker
Volgens mij komt er bij mij ook wat meer op, straks weekendje weg, benieuwd hoe ze er overmorgen erbij staan :grin:

mikkelk

Belezen gebruiker
Ik heb mijn set gewoon bovenop mijn terrarium staan.
Dit terrarium staat ongeveer 2 meter van het raam af en er komt geen direct zonlicht op, aangezien het eerst door mijn raam heengaat en mijn terrarium staat aan de zijkant van mijn kamer.

Ik maak trouwens elke dag foto's van mijn pins en ik zal ze binnenkort in een nieuw topic neer zetten!

TheAgeOfMen

Belezen gebruiker
Ik heb m gewoon op me slaapkamer staan boven vlakbij me bed, indirect zonlicht en ong temperatuur van 19-24gr , ligt aan het buitenweer :sunglasses:

Bovenaan