Lyn zei:
curtis zei:
Halloooo Forum!
er vraagt hier een meisje, Lyn beter gezegd, of haar vader verslaafd is! Na een gesprek over het experimenteren met????? blijkt later. Ma zegt niks of kan er niks zinnigs over zeggen of wil er volgens Lyn niet over nadenken. Het lijkt me teveel gevraagd om Lyn de mogelijke problemen van de gezinssituatie thuis "pragmatisch" op te laten lossen Forum!
Lyn gaat binnenkort het huis uit of op zichzelf wonen en is aan het experimenteren???
Lyn, maak je je zorgen om je vader of de situatie thuis. Wil je die verbeteren en je daar voor inzetten, of heb je genoeg aan jezelf?
Wil je graag begeleiding of advies in je experimenteerdrift?
Dit zijn hele zware vragen die je jezelf moet stellen. Praat er eens over met iemand die je vertrouwd en wijs genoeg acht. Ik wens je heel veel sterkte en kracht met het oplossen, voor jezelf, van de problemen die je schetst. Je komt er wel uit, maar niet alleen zoals je al aangegeven hebt.
als ik het thuis vraag wordt ik niet echt wijzer laat ik het zo zeggen.
ik maak me zorgen om de situatie ik wil niet dat me moeder alleen komt te zitten en het is een zorg en een vraag en dus een twijfel, en het is fijn om de twijfel weg te laten nemen (vandaar dat ik het vroeg) en mensen die met mij meedenken zijn altijd welkom!!
verder weet ik niet of ik genoeg heb aan mijzelf, maar helaas staan mijn ouders niet voor andere mensen open, ik heb begeleiding voor andere dingen maar daar wil mijn vader ook niet meer mee heen mijn moeder eigenlijk wel maar omdat me vader niet mee gaat verzint ze elke keer een smoesje.
en advies vraag ik op zijn tijd wel... ik ben er verder niet echt meer mee bezig.
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Lieve Lyn,
ik denk te lezen uit je reacties dat je meer inzicht hebt in de situatie thuis, dan je ouders zichzelf de moeite nemen of zichzelf de kans geven. Ze zijn zich hier waarschijnlijk wel van bewust maar zijn onmachtig om hier iets in te corrigeren. Ze zijn helaas, en dat klinkt vervelend, waarschijnlijk een beetje bang voor wat er dan kan gebeuren of wat daar de logische consequenties van zijn.
Ik zie je nu anders dan toen ik je eerste bericht las.
Ik zie je nu als een sterke meid die het lef heeft om haar vader mee te vragen naar je "begeleiding voor andere dingen" en dat je naar een oplossing zoekt.
Dat je vader afhaakt en je moeder, mogelijk uit angst, hem steunt en je daarom te weinig of niet helpt in jouw problemen of onzekerheid over dingen.
Kan het zijn dat je bang bent voor de "rollercoaster"(dat de dingen om je heen ineens in een versnelling gaan waar je geen vat meer op hebt), omdat je aangeeft dat je moeder alleen komt te staan en Pa weet ik veel waar terecht komt en dat beiden blijven steken in een leven waar ze al helemaal niet gelukkig zullen zijn.
Jij staat meer open voor dingen dan je ouders, dat lijkt me duidelijk, en wees daar trots op!!! Voor jezelf!
Je bent er wel! mee bezig en dat siert je.
Omdat je zo jong bent(vermoed ik) en met jouw opmerkingsvermogen ontgroei je mogelijk de belevingswereld van je ouders en raad ik je aan voorzichtig te zijn voor jezelf en je niet van de wijs te laten brengen.
Je kan dan schrijven dat je "er verder niet meer zo mee bezig bent"maar dat is volgens mij niet waar en ik zou het jammer vinden als je zo zou besluiten. Daarmee bedoel ik niet dat de last op jouw schouders ligt. Je bent niet gek en je voelt de dingen goed aan.
Advies moet je dus ook alleen maar vragen aan mensen waarvan jij denkt dat ze daar een zinnige rol in kunnen spelen en die je vertrouwt. Die zijn er!
Ik hoop dat je ik je hier iets verder mee heb geholpen.
groetjes Curtis.