Hoe defineer je drugs?

raZiel

Experimenterende gebruiker
Ik zit nu over die vraag na te denken en ik kom er niet echt uit. Wat maakt iets een drug dan, want van chocola eten gaat je hoeveelheid serotonine in je hersenen omhoog. Niemand noemt chocola echter een drug. Zijn drugs alle stoffen die door de overheid verboden zijn om recreatief te gebruiken? Of is er chemisch een bepaalde drempel tot wanneer iets drugs genoemd mag worden? Ik snap het niet. Is caffeïne nou een drug of niet? en chocola? en bananenschillen? Wat is drugs, help me!

MIA-1985

Wijs gebruiker
GOOGLEN! Kom je er echt wel uit hoor :)

Wanneer is iets een drug?
Het hangt er vanaf welke definitie je gebruikt. De een gooit alle genotsmiddelen die je lichaam en geest beïnvloeden onder de noemer drugs, de ander alleen middelen waar je verslaaft aan kan raken. Volgens Van Dale zijn drugs middelen die verdovend of hallucinerend werken.
Dus koffie en nicotine kunnen ook als drugs worden beschouwd?
Volgens sommigen wel. Bepaalde instanties voor drugspreventie en drugsvoorlichting scharen cafeïne, nicotine, en zelfs internet onder producten die verslavend kunnen zijn.
Is er een officiële definitie?
De wettelijke definitie van drugs staat in de Opiumwet. Daarin worden alle middelen genoemd die de overheid als drugs beschouwt. Veel ervan kunnen worden toegepast in de geneeskunde.

Wat staat er zoal in die Opium wet?
De wet split drugs in twee categorieën. Op lijst 1 staan de middelen met een onaanvaardbaar risico zoals heroïne, cocaïne, LSD en XTC. Deze middelen worden aangeduid als 'harddrugs'.
De middelen op lijst 2 vormen een minder groot risico. Hierop staan hennepproducten zoals hasj, cannabis, en slaap- en kalmeringsmiddelen. Dit zijn softdrugs.

Maar kijk hier ook even naar: van wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drugs

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Iedereen ziet dat weer anders, maar om chocolade als drugs te bestempelen vind ik zelf wat overdreven. Net zoiets als liefde drugs noemen.

raZiel

Petrovic zei:
Iedereen ziet dat weer anders, maar om chocolade als drugs te bestempelen vind ik zelf wat overdreven. Net zoiets als liefde drugs noemen.

Ja klopt, maar waar ligt de grens dan? Wat is in chemisch opzicht de grens en in sociaal opzicht? Sorry voor al die moeilijke vragen, maar ik ben gewoon benieuwd of we hier uit kunnen komen :P

kaasbaas

Badass junkie
raZiel zei:
Petrovic zei:

Ja klopt, maar waar ligt de grens dan? Wat is in chemisch opzicht de grens en in sociaal opzicht? Sorry voor al die moeilijke vragen, maar ik ben gewoon benieuwd of we hier uit kunnen komen :P

Sociaal opzicht is voor iedereen anders, veel mensen vinden dat alcohol niet een drug is terwijl dit chemisch gezien wel degelijk zo is.

En je kunt ook een onderscheid maken tussen drugs die alleen mentaal invloed hebben, mentaal en lichamelijk, of alleen lichamelijk. Overigens komt alleen mentaal niet vaak voor, of helemaal niet? Ik kan zo niet op een drug komen die je alleen mentaal beïnvloed. Medicijnen zoals ibuprofen hebben alleen een lichamelijke uitwerking voor zover bekend is, omdat het een bepaalde functie van een hormoon overneemt.

Maar ik ben er geen expert van, maar we hebben wel een stel drug-nerdjes op het forum zitten dus die zullen je nog wel met wetenschappelijk gebrabbel informeren :grin:.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
raZiel zei:
Petrovic zei:

Een te arbitrair afkap punt. Zoiets overloop langzaam en heeft enorm veel variabelen.

Angramar Temenos

Badass junkie
Drugs zijn chemische verbindingen die een psychotroop effect hebben. Merkbare, aantoonbare veranderingen in de psyche als direct gevolg van het werkingsmechanisme van een CNZ-actieve substantie = drug.

W.F.L.

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
Drugs zijn chemische verbindingen die een psychotroop effect hebben. Merkbare, aantoonbare veranderingen in de psyche als direct gevolg van het werkingsmechanisme van een CNZ-actieve substantie = drug.

Ik zeg het toch op een ietwat geleerdere en beschaafde manier.

"drugs zijn dingen die fucken met je neurotransmitters". Katsjing!

kaasbaas

Badass junkie
Volgens wikipedia is het iets wijder

A drug, broadly speaking, is any substance that, when absorbed into the body of a living organism, alters normal bodily function.[3] There is no single, precise definition, as there are different meanings in drug control law, government regulations, medicine, and colloquial usage.[4]

( http://en.wikipedia.org/wiki/Drug )

Maar als je daarover gaat denken dan word "drugs" opeens wel een héél wijd begrip. Maar over het algemeen ben ik het toch wel eens met WFL.
W.F.L. zei:

Als men het over drugs heeft, hebben ze het 99,99% van de tijd over middelen die invloed hebben op je herserntjes.

raZiel

W.F.L. zei:

Dit vind ik ook wel een mooie, want dan kun je in ieder geval voedsel zoals chocola uitbannen als drug. Omdat chocola op een natuurlijke manier je serotonine verhoogt en bijvoorbeeld mdma dit kunstmatig doet door een bepaalde receptor te foolen.

"Chocola bevat tryptofaan, een essentieel aminozuur. De concentratie van tryptofaan is de snelheidsbeperkendende factor bij de productie van de stemmingsbepalende neurotransmitter serotonine. Een verhoogde serotonine spiegel vermindert spanningen."

Maar er zal vast wel voedsel bestaan dat ook kunstmatig je neurotransmitter spiegel verhoogt.

kaasbaas

Badass junkie
Einstein zei:
kaasbaas zei:
Groot citaat knip
In het Engels heeft "drugs" een wijdere betekenis dan in het Nederlands. Paracetamol is daar ook een drug :)

Paracetamol beschouw ik ook gewoon als een drug, bovendien word toch 10% van de paracetamol in codeïne omgezet in je lichaam? Codeïne en paracetamol zijn allebei verwant aan morphine voor zover ik weet.

Einstein

Badass junkie
Paracetamol wordt niet omgezet naar codeïne, codeïne is een zeer complex molecuul dat niks met het simpele stofje paracetamol te maken heeft. Codeïne is natuurlijk wel gerelateerd aan morfine. Paracetamol fuckt trouwens waarschijnlijk ook met je neurotransmitters, terwijl ik het geen drug vind.

Nieuwe definitie: drugs zijn stoffen die bewustzijnsveranderend werken. Nu ben ik uiteraard te lui om "bewustzijnsveranderend" sluitend te definiëren.

kaasbaas

Badass junkie
Einstein zei:
Paracetamol wordt niet omgezet naar codeïne, codeïne is een zeer complex molecuul dat niks met het simpele stofje paracetamol te maken heeft. Codeïne is natuurlijk wel gerelateerd aan morfine. Paracetamol fuckt trouwens waarschijnlijk ook met je neurotransmitters, terwijl ik het geen drug vind.

Nieuwe definitie: drugs zijn stoffen die bewustzijnsveranderend werken. Nu ben ik uiteraard te lui om "bewustzijnsveranderend" sluitend te definiëren.

Mijn fout, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had maar ik zal wel dingen door elkaar hebben gehaald.

W.F.L.

Badass junkie
5%-10% van de codeïne wordt omgezet naar morfine. Codeïne op zich doet geloof ik niks, de werking is gewoon gebaseerd op de actieve metaboliet, morfine dus, volgens WIKIPEDIA.

http://www.wikipedia.org/wiki/codein !! :grin: :grin: :grin:

Paracetamol is inderdaad niet verwant aan codeïne. Maar je hebt wel Dafalgans die een paracetamol/codeïne-mix bevatten.

Bovenaan