het lukt me maar niet!!!!

IK HEB ONLANGS WIETZADEN GEKOCHT ONLINE,
DEZE HEB IK OM TE LATEN ONTKIEMEN OP VOCHTIGE WATJES GELEGT MAAR DEZE ZADEN WOUDEN MAAR NIET ONTKIEMEN,

NU HEB IK ANDERE ZADEN GEKOCHT, MAAR DEZE HEB IK IN DE POTGROND GESTOKEN MAAR DEZE ONTKIEMEN OOK NIET
ZE ZITTEN DER AL MEER DAN 3 DAGEN IN.

WAT DOE IK NU TOG FOUT

minamo

Bewuste gebruiker
er is zon heel mooi knopje genaamd caps lock op je toetsenbord, zet die eens uit? (A)

dit valt wel makkelijk op internet te vinden, google is your friend....

Mayan

Bewuste gebruiker
het paar stappen plan

Ge koopt wietzaad
Ge kiemt da tussen vochtige doekjes, want zonder hoge LV gaan de zaadhoesjes niet snel open.

Als er een staartje te zien is na paar dagen, dan zaai je dat in een potje met zaai en stekgrond met staartje naar beneden.
Water sprayen, niet kappen.

TL of spaarlampke er zo dicht mogelijk tegen zetten en als ze 3 bladsetjes (internodes) heeft gemaakt ga je er al met een ventilator op.
Als je wil toppen haal je die 5 internode eraf en wordt ze breder.

Nu heb je twee keuzes: binnen of buiten?
Ge kunt ze na ze getopt is al veilig buiten zetten in dit weer.
Maar onthoud da ze wel standvast moet staan he, wiet kan heel goed wind verdragen. Maar 't moet wel een goede doorwortelde plant zijn he.
Geen steeltje, ga voor dikke stammen.µ

Zie dus ook dat uw plantje niet gaat stretchen door te zoeken naar licht.
Licht is goed! Hoe korter ge de spaarlamp of tl erop zet, hoe korter ze op elkaar vertakt (internodes maakt). En das wat je wilt...

Wat wortelstim geven na 2 weken en ventilator erop.
Of en toe uw stam eens buigen, niet knakken he.

daarnet nog gevraagd waarom men zaat niet kiemt
nu een halve dag later komt de stengel al ongeveel een halve centimeter boven grond.
wens me maar suxses!

exsmoker

Bewuste gebruiker
Kan ook minder kiemkrachtig zaad zijn dus oud zaad
Goede kiemkrachtige zaden zien er vol uit d.w.z. niet gekrompen of barstjes in het schildje. Goede zaden zijn vaak wat glanzender en je moet kleine lichte spikkeltjes kunnen zien. Krijg je donkere bruine uitgedroogde zaden dan kiemen ze echt niet.

Funky Monkey

Badass junkie
Begin maar eens met een basis computer cursus... als je standaard in hoofdletters schrijft komt het nogal chaotisch over... :confused:

Het lijkt nu net of je een bloemist binnen rent terweil je schreeuwt: "Help!!! Help!!! Ik heb de takken van me kerstboom in het stopkontact gestoken, maar hij geeft geen licht!!" :rolleyes:

Mayan

Bewuste gebruiker
magical zei:
Beknopte maar goede uitleg, Mayan.

Bwa, kwas stoned, daarom beknopt hehe...

Maar ben wel vergeten vermelden:

In de groei zet je de lichten op 24/24 of 18/6
Persoonlijk laat ik de branden altijd 24h branden in de groeiperiode.
Ik heb opgemerkt dat ik minder temperatuurschommelingen heb dan.

Maar nu staan ze buiten, dus geef ik niets licht meer :grin:
Ene staat al in vaste grond, de andere houd ik nog even in een pot.

Er zijn ook al andere soortjes aan het kiemen en nog op weg via de post.
Dit seizoen gaat knallen worden hoop ik :grin:

splifftail

Belezen gebruiker
Doe Maar zong het al: "geen gedoe met voorkiemen enzo, dat is maar haastige spoed". Voorkiemen is totaal overbodig indien je zorgt voor voldoende warmte/lichtbron. Afgelopen tropische zondagen waren zeer geschikt voor ontkieming. Voorkiemen vergroot risico rot/schimmel/ziektes/beschadiging. Gebruik anders jiffy's of pittpots o.i.d.....
beter nog: eerst informeren, dan proberen......
suc6

Ellesdee

Badass junkie
Re:

Nick de Neger zei:
Begin maar eens met een basis computer cursus... als je standaard in hoofdletters schrijft komt het nogal chaotisch over... :confused:

Het lijkt nu net of je een bloemist binnen rent terweil je schreeuwt: "Help!!! Help!!! Ik heb de takken van me kerstboom in het stopkontact gestoken, maar hij geeft geen licht!!" :rolleyes:
rofl :grin: :tearsofjoy:

Mayan

Bewuste gebruiker
Toch kleine extra tip:

WEL voorkiemen als je zonder bevochtiger werkt.
Als je LV (lees luchtvochtigheid) niet hoog genoeg is, komen je zaadhoesjes moeilijker los.
Soms zie je bij telers weleens dat het zaadhoesje niet loskomt. (ik heb dit ook voorgehad)
Dat is door een te lage LV, bij voorkiemen heb je dat probleem niet zoveel.

Dit prob dus! Bij een goede LV was het zaadhoesje al lang los!µ
(ik heb het er nog zelf moeten afhalen, want ze bleef maar strekken terwijl de zaadhoes niet meer openging.)

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
zaadjes moeten:

warm
donker
en vochtig

op/onder watjes liggen

dus

je zaadjes hadden het ofwel

niet warm genoeg
niet donker genoeg
of niet vochtig genoeg

en dan hebben ze er minder zin in
doe je het goed dan komen ze met een beetje geluk uit na een halve dag

sjaartrol

Bewuste gebruiker
halve dag is wel heel snel, gemiddeld kome ze uit tusse 3 en 5 dagen... soms sneller, soms pas na een week als bvb temperatuur vrij laag is

eelco_jeweet

Belezen gebruiker
johanelsie zei:
IK HEB ONLANGS WIETZADEN GEKOCHT ONLINE,
DEZE HEB IK OM TE LATEN ONTKIEMEN OP VOCHTIGE WATJES GELEGT MAAR DEZE ZADEN :confused: WOUDEN :confused: MAAR NIET ONTKIEMEN,

WAT DOE IK NU TOG FOUT

caps+spelling = wat je fout doet!

DreamerOfDreams

Bewuste gebruiker
sjaartrol zei:
halve dag is wel heel snel, gemiddeld kome ze uit tusse 3 en 5 dagen... soms sneller, soms pas na een week als bvb temperatuur vrij laag is

ja ok, je moet nie hopen dat ze na een halve dag zullen uitkomen maar toen ik na veel experimenteren een nieuwe lading zaadjes in perfecte omstandigheden liet ontkiemen waren er na een halve dag al een hele hoop uitgekomen

water is niet de enige factor (het boeltje mag trouwens redelijk nat zijn) het moet zeker ook donker en warm zijn

buzzrider

Wijs gebruiker
Re:

mattskovic zei:
geduld is een schone deugt
deugD, nu we toch over grammatica bezig zijn.
met een "t" betekent het een vervoeging in de 2e of 3e persoon enkelvoud van het werkwoord deugen :wink:
(sorry, no offence maar ik kon het niet laten)

Nick_jeweet

Bewuste gebruiker
mijn plantje is 6 dagen oud
wie wil er een taart bakken voor zijn ver10dagendag?
ik heb m btw ontkiemd in wcpapier, natgemaakt en em ala groep 6 in een potje gedaan.ik heb m aan de buitenkant van de pot gedaan zodat je kan zien wat er gebeurt. Ik heb m amper licht gegeven, en warmte viel ook wel mee stond gewoon in mijn kamer. En na 3 dagen was ie al open en zijn wortel groeide zo snel als Mao's opium verdween door het oproken.
Nu is mijn plantje vet lief, met van die ieniemienie blaadjes :hearteyes:

Bovenaan