Hersenschade

Marlon

Belezen gebruiker
Hoi,

ik ben nieuw op dit forum, ik zal een kleine inleiding geven;
Een paar jaar geleden ben ik ephedra gaan slikken, niet zoals de meeste toen om af te vallen, maar omdat ik merkte dat ik er veel meer door kon, hield dingen veel beter vol, mijn conditie schoot omhoog. Een bijwerking was dat ik ervan afviel, wat ik niet als onprettig ervaren heb. Ben toen na een tijdje gestopt, omdat het niet meer ging, ik sliep haast niet meer en ik was constant blut.
Een jaar geleden gebeurde er een hoop in mijn leven, waardoor ik het veel drukker heb gekregen en geestelijk ook best wat te verduren kreeg, ik ben toen opnieuw ephedra gaan slikken, dit keer iets minder ondoordacht, keurig met pauzes tussendoor en goed letten op mijn eet en slaapgedrag (wat ik eerst nog weleens verwaarloosde), maar ik begon steeds meer te gebruiken en werd er als het ware afhankelijk van. Toen ik het niet meer kon krijgen tijdelijk en dus moest stoppen, werd ik zelfs best ziek, kon alleen nog maar slapen, was misselijk, jeuk, heel heftige en nare dromen en heel depressief. Ik ben toen met een vriend gaan praten en die raadde me aan om speed te gaan gebruiken. Dat leek me geen slechte gedachtengang, speed is namelijk in eerste instantie ontwikkeld om ephedra te vervangen.
Ik gebruik nu speed en ephedra afgewisseld, maar ben van plan om na de eindexamens te gaan stoppen, wat makkelijker klinkt dan het lijkt (kun je verslaafd raken aan speed en/of ephedra? ook na zo`n relatief korte periode).

Ik maak me de laatste tijd alleen wel vaak zorgen, ben bang dat ik met mijn gedrag in problemen kom, dat ik mijn lichaam verniel, etc.
Dus mijn vraag is eigenlijk: hoe realistisch is het dat je na het gebruik van ephedra en speed binnen een jaar lichamelijke klachten krijgt? En geestelijk, je hoort weleens van psychoses?

Maar ik ben vooral benieuwd naar de hersenschade, is speed schadelijk voor je hersenen? In relatief kleine hoeveelheden heb ik het dan over, dus niet meer dan een gram per keer.
En ik neem aan dat je dopamine en serotine-systeem er nogal van ontregelt wordt, is de schade die je daar aan krijgt tijdelijk, of kan dat ook blijvend zijn?

Hopelijk leest iemand die verhaal en kan die mij wat antwoorden geven en me het liefst gerust stellen!
Maar wat de antwoorden ook zijn, ik ga ermee stoppen, moet ook wel, ik ga volgend jaar een jaar naar het buitenland en moet dan natuurlijk niet meer afhankelijk zijn van illegale producten.

Alvast bedankt, Marlon

GabberFreak17

Belezen gebruiker
hallo..als ik jou was zou ik proberen te stoppen en goed uitrusten...
ikzelf begon eerst met xtc... ben nu best verslaaft aan de speed..
het is geestelijkj zo verslavend.. ben zelf nu 17,..en zie niet echt een leven zonder speed... begon op 1 keer inde week... nu zelfs hele weekend..
edahra is volgensmij neit zo verslavend als speed.. mja

laterSS

Marlon

Belezen gebruiker
Ik gebruik speed en ephedra (en een heel enkele keer XTC omdat daar ook speed in zit) afgewisseld, maar wel iedere dag, tegenwoordig wat vaker speed en wat minder vaak ephedra, omdat ik me van speed veel lekkerder ga voelen en omdat speed veel makkelijker te krijgen is en even duur (als het niet goedkoper is).

Ik wil wel stoppen, maar dat kan nu nog niet, maar over een tijdje stop ik zeker (dan ga ik ook weg in de zomer, dus dan moet ik wel gestopt zijn).

Mac...

Badass junkie
Hoe vroeger je begint met stoppen des te beter. Leuk zal het toch niet worden of je nou nu stopt of over een paar maanden. Speed heeft dan nog als voordeel dat je er alleen maar geestelijk afhankelijk van wordt, dus als je wilt stoppen moet je sterk in je schoenen staan.
Speed is overigens echt wel heel slecht voor je hersenen, je zult het vooral merken aan je korte termein geheugen. Er is altijd de kans op psychoses en dat is echt niet leuk, een vriend van me heeft er last van en wou op een dag van de derde verdieping springen, omdat hij dacht dat "ze" achter hem aan zaten.
Vooral als je nu iedere dag speed gebruikt, zou ik toch proberen om in ieder geval eerst eens proberen om niet meer iedere dag te gebruiken

GabberFreak17

Belezen gebruiker
ik gebruik zelf ongeveer een paar maanden actief speed..en veel.. ik weet dat het schadelijk is.. maar voel me soms best pretig een dagje speed.. opgewekt vrolijk betere prestatief maar meer fouten..
best enge dingen meej gemaakt.. hangen samen met slaaptekort.. slaap gewoon elke dag voldoende.. en je hebt weinig klachten.. merk zelf door mijn slaap verwaarlozing met pep.. wat ik wellis 4 nachten wakker bleef.. heel psygoties werd.. echt eng.. nu leer ik er mee omgaan en gaat vind ik best goed.
gebruik met mate.. en hou een ijzeren disipline.

sterkte!

Mac...

Badass junkie
Marlon zei:
Ik ben toen met een vriend gaan praten en die raadde me aan om speed te gaan gebruiken.

Haha, ik lees dit nou pas, dus de reply is nou wat laat.
Wat een verstandige vrienden heb jij zeg. Ga je naar m toe met een probleem zadelt ie je op met een nog een groter probleem.

Marlon

Belezen gebruiker
Mac... zei:
Marlon zei:
Ik ben toen met een vriend gaan praten en die raadde me aan om speed te gaan gebruiken.

Haha, ik lees dit nou pas, dus de reply is nou wat laat.
Wat een verstandige vrienden heb jij zeg. Ga je naar m toe met een probleem zadelt ie je op met een nog een groter probleem.

Begin ik nu ook achter te komen, maarja, was er zelf bij natuurlijk. Gelukkig ben ik er denk ik opzich wel optijd bij dat t niet goed gaat op deze manier en heb ook (diezelfde) vriend(en) die me gaan helpen/steunen dat ik eraf kom weer. Niet dat ze veel kunnen doen, maar tis toch wel fijn als mensen achter je staan. Stomme fout, maarja, van fouten moet je leren :).

GabberFreak17

Belezen gebruiker
vind dat zelfs de slechste vrienden die j tot gebruik motiveren.. soms de doorslag kunnen zijn om te minderen of zelfs stoppen.. ken mensen die eigkenlijk al 9 jaar gebruiken.. veel.. voral sos.. super verslaaft..maar toch steeds minder gaan gebruiken en letten op de mede gebruikes.. soort grote broers spelen.. moeilijk uit te leggen..viel me wel op.. iemand verplichten tot gebruik.. is vind k iets anders als aanmoedigen

iedereen leert zijn fouten met zijn gebruik.. en ook wat voor vrienden/mede gebruikers j leert kennen.. en hoe je er mee moet omgaan.
trouwens wel verw8 je er achter zou komen t eigenlijk een slechte vervanger was marlon.. had me advies maah opgevold mja.. veel succes:)

ltrs

Jeller

Badass junkie
Mac... zei:
Hoe vroeger je begint met stoppen des te beter. Leuk zal het toch niet worden of je nou nu stopt of over een paar maanden. Speed heeft dan nog als voordeel dat je er alleen maar geestelijk afhankelijk van wordt, dus als je wilt stoppen moet je sterk in je schoenen staan.
Speed is overigens echt wel heel slecht voor je hersenen, je zult het vooral merken aan je korte termein geheugen. Er is altijd de kans op psychoses en dat is echt niet leuk, een vriend van me heeft er last van en wou op een dag van de derde verdieping springen, omdat hij dacht dat "ze" achter hem aan zaten.
Vooral als je nu iedere dag speed gebruikt, zou ik toch proberen om in ieder geval eerst eens proberen om niet meer iedere dag te gebruiken
speed is toch lichamelijk verslavend ? xtc is niet lichamelijk verslavend

ploerd_dark_core_

Experimenterende gebruiker
Sjongejonge

• Ik ben toen met een vriend gaan praten en die raadde me aan om speed te gaan gebruiken. Dat leek me geen slechte

(Een VRIEND raadde je aan om SPEED te gebruiken???? Lekkere maat...Speed is nou niej echt een aanrader!!!)

Jeller schreef:
speed is toch lichamelijk verslavend ? xtc is niet lichamelijk verslavend

(Speed is mwaaa Nogal Geestelijk Verslavend hoor...Kan er over meepraten)

Mijn mening is dat als je nou NIET verslaafd aan iets wil zijn....Gebruik dan geeeen speed...als iets verslavend is is het speed wel...
En als je denkt laat ik het soms en met mate doen...nou dan ben je een hele knappe jongen als je dat kan...
Ja...je krijgt er ook als je het weinig gebruikt op den duur hersenbeschadiging van...(feit)ook voor je lijf is het niet goed...zoiezo voor je maag en neus niet....Je eet en slaapt er niet of weinig van....(feit)

Mijn ervaring is dat als ik het nooit gebruikt had dat ik er nu wel beter bij had gezeten..geestelijk en lichamelijk....

Colaiuta

Bewuste gebruiker
lichamelijk zal het niet verslavend zijn voor een korte periode maar geestelijk is het altijd kut.

Bal0n

Badass junkie
Colaiuta zei:
lichamelijk zal het niet verslavend zijn voor een korte periode maar geestelijk is het altijd kut.

Na een langere periode is het ook niet lichamelijk verslavend hoor :confused:

Jeller

Badass junkie
mja kheb het al op sommige sites gelezen dat het lichamelijk verslavend is en andere niet.. miss bedoelen ze dat je lichaam toch moe en zo aanvoelt als je stopt met speed

Mac...

Badass junkie
Jawel, maar daar kun je je overheen zetten zonder dat je meteen ziek of extreem para wordt.

Als je lichamelijk verslaafd bent, ben je echt ziek als je zonder zit...

Ruud

Mac... zei:
Jawel, maar daar kun je je overheen zetten zonder dat je meteen ziek of extreem para wordt.

Als je lichamelijk verslaafd bent, ben je echt ziek als je zonder zit...

Ik ben wel eens een week lang echt ziek geweest na intensief speed gebruik.
Overgeven en een echt gevoel van onbehagen.

jacey

Speed is zeker wel verslavend, kijk maar naar Herman Brood. Was ook verslaafd aan Speed.

Ik vind dat als jij een probleem hebt je naar je huisarts moet gaan. Hij houdt zich aan zijn beroepsgeheim en het blijft tussen jullie. Het kan zo zijn dat je met pillen (wat de arts je voorschrijft en dus geen xtc pillen!!!) er vanaf kunt komen. Had je eigenlijk eerder moeten doen, hulp vragen aan een arts ipv vrienden die eigenlijk helemaal geen verstand ervan hebben.

Je hebt duidelijk een groot probleem en hoe sneller je er wat aan doet hoe meer kans je hebt om je eruit te redden. Zeg niet dat je over een jaar wilt stoppen want dan kan het al te laat voor je zijn. Als je wilt stoppen moet je het NU doen. Morgen afspraak maken met je huisarts en hulp zoeken want alleen kom je er niet vanaf.

Mac...

Badass junkie
De lichamelijke verslaving bij speed is heel gering. Als je er echt ziek van wordt, is het waarschijnlijk de geest die je doet laten geloven dat je ziek bent.

Verslavend? Lichamelijk gering. Geestelijke afhankelijkheid kan snel optreden en groot zijn.

Van trimbos

Flashing Moments

Belezen gebruiker
tis nietzo verslavend als coke, maar speed iswel verslavend omdat t zo handig is.. hoemeer redenen je hebt om t te gebruiken..(wakker blijven, afvallen, concentreren, actief zijn, zelfverzekerd enz) hoe groter de kans dat je eraan verslaafd raakt..
ik heb t ookwel een tijdje gebruikt.. int begin lijkt t een wondermiddeltje.. maar na een tijdje vond ik de voordelen toch nietmeer opwegen tegen de nadelen en stopte ik er maar mee.. heeft me geen enkele moeite gekost trouwens..
speed sloopt je vooral lichamelijk..de kans op hersenschade is vééél kleiner dan bij xtc

speed heeft invloed op je dopamine en adrealine,, maar niet op serotonine

ukipuki

ik ben deels kunnen stoppen vroeger leefde ik 24/24 op de speed altijd klaar wakker, duur prijsje maar kon het wel betalen en zat nog op school... dan problemen met school gekregen want ze waren het te weten gekomen heb nu geen diploma of getuigschrift... maar ben dan wel 3 weken aan het slapen geweest en daarna heb ik het 3 maanden zonder gekunnen wel super agresief en dergelijke. op een avondje kon ik het toch even niet meer laten ruzie met vriendin gehad en moest gewoon 1tje snuiven maar nu is dat alleen voor uitgaan al naar gewoon voor s'avonds aan het worden dus eigelijk ben ik weer de zelfde weg op aan het gaan als vroeger... hersenschade heb ik zeker al wel, kort termijn geheugen is bij mij niet meer tijdelijk en agresief staan zonder is ook een punt geworden. ik hoopte eerlijk gezegt dat ik er nooit mee begonnen ben! het heeft me van een toffe, liefje jongen naar een agresiefe kerel die alleen aan zijn eigen denkt gemaakt, ik heb heb geen uithouding niet meer en veel hoofdpijn! Het was toch leuk al die jaren en nu nog maar zonder kan ik echt wel niet meer leven of anders slaap ik toch voordurent. Maar het komt allemaal alleen door mijn eigen schuld, niemand heeft het me aangeboden ik ben uit mijn eigen gewoon beginnen uit zoeken wat drugs allemaal was en hoe leuk het wel is maar was allemaal te ver gegaan bij mij. voor je weet zit je aan de heröine.... allemaal geen probleem om het te gebruiken, maar om er vanaf te geraken wel!!!

Bovenaan