En tips buiten de verslavingshulp Om :
1. Praat met lotgenoten. Ookal kent je beste vriend je het allerbeste, als hij niet verslaafd is weet hij niet wat jij doorgaat. Probeer mensen op te zoeken die nu hulp krijgen of hulp zoeken. Pas wel op dat je niet te veel met iemand praat die niet wilt stoppen met zijn verslaving. Dit werkt demotiverend en verleidelijk om terug te vallen.
2. informeer je omgeving over het probleem. Niet persee iedereen, maar de mensen die dichtbij staan. Zo voorkom je situaties waarin vrienden of andere drugs meenemen waar jij ook bent. Hiermee help je al een hoop. Ik deed altijd drugs met 2 vrienden en vaak hadden ze altijd thuis of op zat wat drugs. Dat is één enorme trigger. Ik vertelde hun, mijn ouders en andere betrokken dat er niks meer in mijn buurt mocht komen. Ook niet geven als ik toch vroeg. Moet je zeggen, ze hebben zich er fantastisch aan gehouden. Zelfs zo fantastisch dat wanneer ze mijn vraag om drugs afwezen, ik geïrriteerd en zelf boos werd ( verslavings trekje die ik had). En ze zelfs daarna niet toegeven.
3. Boekjes bijhouden.
- Ik heb 1 dagboek waarin ik elke dag (vanaf het punt dat ik gestopt was ) aangaf hoe het ging. Kleine samenvatting van de dag en hoe ik die doorkwam. Ik gaf punten aan waarin ik mentaal instorten of juist even een lichtpuntje zag. Elke dag gaf ik ook een cijfer gebaseerd op mijn gevoel.
-Drugs boek. Het iets confronterende boek. Ik schreef hier mijn hele verslaving in per dag. In dit boek staat :
• elke dag dat ik gebruikte met daarbij de hoeveelheid drugs, duur van gebruiken, hoelang ik wakker was, wanneer ik begon en wanneer ik eindigde en soms het gevoel erbij. Ergens staat ook hoe blij ik was 1 dag nuchter te zijn en 10 uur later gebruik ik weer.
•maan kalender met alle dagen waarop ik gebruikte. Als ik ook maar 1x op een dag gebruikt had, werd de dag oranje gekleurd. Dus begon ik in de avond om 23:50 of ging ik een ochtend door tot 1:00, werd de dag alsnog gekleurd. Op gegeven moment stonden er 7 dagen achter elkaar een oranje gekleurd vakje. Ik wist dat ik die 7 dagen maar 2 nachten heb geslapen. Wanneer je zoiets op papier zien, is het een stuk ergere confrontatie dan wanneer je het alleen in je hoofd hebt.
• pagina’s met positieve en negatieve aspecten van continu gebruiken. Hierdoor kun je achterhalen waarom je nou eigenlijk zo veel gebruikt. Soms ligt er een diepere gedachten achter dan gewoon verslavingsgevoelig zijn voor drugs.
• ik had een pagina met alle lichamelijk en mentale problemen die ik kreeg ervan. Denk aan je neus en mentaal . Mijn neus had een continue bloedneus voor minimaal 2 weken. Ook had ik de binnenkant van mijn rechter neusgat zodanig doorgesnoven, dat elke aanraking met mijn neus gevoelig was. Mentaal had ik geen besef van tijd ect. Moest in dat boek kijken wanneer ik voor het laats had gegeten of geslapen.
En het laatste en Misschien wel de belangrijkste pagina: je kosten. Als je online besteld, pak je bankrekening erbij. Schrijf in een kolom de data , hoeveel gram en hoeveel het kost op. Zo krijg je een overzicht van hoeveel je gebruikt en uitgeeft.
hoop dat het iets helpt ! Als je echt even niet goed gaat, kun je me altijd een pb sturen !