Gemeenten pakken coffeeshops aan

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
http://www.nu.nl/news/1803484/11/Gemeen ... s_aan.html

Gemeenten pakken coffeeshops aan
Uitgegeven: 23 oktober 2008 14:34
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2008 16:50

RIJSWIJK - Bergen op Zoom en Roosendaal gaan met harde hand het drugstoerisme te lijf. De gemeenten willen vanaf februari alle coffeeshops sluiten wegens de overlast.

De gemeente Terneuzen kondigde donderdag aan het aantal openingsuren voor coffeeshops te gaan inperken. Ook wil ze ervoor zorgen dat bezoekers minder softdrugs kunnen kopen.

De gemeenten nemen de maatregelen vanwege de overlast van de coffeeshops en het drugstoerisme. Bergen op Zoom en Roosendaal hebben elk vier coffeeshops binnen de gemeentegrenzen, die tienduizenden Belgische en Franse drugstoeristen trekken. De coffeeshops moeten in februari dicht.

Tot die tijd worden de regels aangescherpt. De toegestane handelsvoorraad van coffeeshops wordt teruggebracht van 500 naar 300 gram. Klanten mogen 2 in plaats van 5 gram softdrugs kopen. Coffeeshopeigenaren mogen nog bezwaar aantekenen tegen het besluit.

Bezoekers

In Terneuzen zijn twee gedoogde coffeeshops, die jaarlijks ongeveer een miljoen bezoekers trekken. Checkpoint is op last van justitie gesloten en de verwachting is niet dat de zaak nog opengaat. Checkpoint is twee keer betrapt op overschrijding van de toegestane hoeveelheid aanwezige drugs.

Het kleinere Miami verkoopt sinds een inval van justitie al een aantal weken geen softdrugs meer, maar zal daar binnen een paar weken weer mee beginnen. Terneuzen wil wel twee verkooppunten blijven gedogen.

Minister

Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie kan zich vinden in het besluit van Bergen op Zoom en Roosendaal. Krachtig optreden tegen drugstoerisme en de overlast die daarmee gepaard gaat, past volgens zijn woordvoerder binnen het coalitieakkoord van het kabinet.

De manier waarop dat gebeurt, is echter een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Maar als de aanpak leidt tot sluiting van alle coffeeshops, dan kan de minister ermee instemmen, aldus zijn zegsman.

Drugsproblemen

Coffeeshophouders en -bezoekers zijn bang dat het besluit van de gemeenten tot nog grotere drugsproblemen leiden. Die vrees spraken ze uit nadat ze donderdag waren geïnformeerd over de aanstaande maatregelen in de grensgemeenten.

Volgens Majid Asnadi, bedrijfsleider van coffeeshop Azul in Roosendaal, gaan zijn vaste klanten uit Roosendaal en België toch op zoek naar hun jointje.

"Nu weet de gemeente precies waar het verkocht en gebruikt wordt. Straks wordt het ongrijpbaar en gaat het de illegaliteit in. Meestal op plekken waar de gemeente het ook niet wil, zoals parken of bij het station."

Voorbijgangers in de Molenstraat in Roosendaal denken er net zo over. "Ik rook en als mijn shag op is zoek al mijn jassen na of er ergens nog een sigaret te vinden is. En dat gebeurt straks met de sofstdrugs ook", zegt een Roosendaler op leeftijd.

(c) ANP

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Pfft, belachelijk alweer.
Ik zou er niet van op kijken als dit idee gewoon door Ballin zelf geöpperd is.

PuppiiiEyes

Bewuste gebruiker
Tss de Nederlanders zouden dit moeten aanmoedigen.
Het geld van België en Frankrijk komt uiteindelijk in hun zakken op deze manier :tongueout:

dfssdfde

Badass junkie
Ze verdienen miljoenen aan de vergunningen en het vermindert de overlast van dealertjes, ik snap echt niet hoe ze hier nu iets tegen kunnen hebben :confused:
De mensen die het nu kopen zullen het blijven kopen en nu zal het overal in die gemeenten gaan gebeuren, op plekken waar ze het niet kunnen controleren en waar er minderjarigen kunnen zijn (k denk aan parken en zo), dus het zal hoogstwaarschijnlijk wel meer overlast gaan geven...

shokora

Wijs gebruiker
De manier waarop dat gebeurt, is echter een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Maar als de aanpak leidt tot sluiting van alle coffeeshops, dan kan de minister ermee instemmen, aldus zijn zegsman.

O god wat typisch weer. Het Nederlandse drugsbeleid wat uitzonderlijk goed werkte (zoals duidelijk in vergelijkingen te zien is) wordt binnen een paar jaar om zeep geholpen door wat christenen on crack (metaforisch :wink:. Daarnaast is het ook nog asociaal dat zo omgesprongen kan worden met coffeeshops, in iedere andere bedrijfstak is zoiets 'ondenkbaar' en moeten er duizenden vergaderingen, onderzoeken en god weet wat gedaan worden voordat over gegaan wordt tot drastische maatregelen.

Ik blijf me afvragen waarom drugs zo 'moreel slecht' is. Een bedrijf dat miljoenen verdient en cosmetica test op dieren wordt niet tegen opgetreden, een bedrijf dat zorgt dat handel in drugs te reguleren en controleren valt wordt met de grond gelijk gemaakt. Ben ik de enige die dit heel apart vind?

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
shokora zei:
Ben ik de enige die dit heel apart vind?
Absoluut niet. :wink:

Ik sta volledig achter je hele post. Vind het ook erg frappant!
Denk dat koffieshops hetzelfde behandeld zouden kunnen worden als bijv slijters of andere winkels.
Ik ben echt bang dat wiet over een paar jaar ook verboden dreigt te worden, gewoon omdat die Gristenen hun zin proberen op te dringen bij iedereen.
En dan twijfel ik weer over die nuchterheid van Nederlanders, waar we zo om bekend schijnen te staan.

mellowWw

Belezen gebruiker
Twilight zei:
En dan twijfel ik weer over die nuchterheid van Nederlanders, waar we zo om bekend schijnen te staan.

Ik twijfel niet aan de nuchterheid van de Nederlanders. Ik twijfel echter destemeer aan de nuchterheid van die Christen jankhonden welke zich keer op keer weer bewijzen als een stel hersenloze idioten..

Niet verder denken/kijken dan je neus l...

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ja, die Gristen jankhonden halen dus onze algemene nuchterheid als Nederlander omlaag, bedoelde ik. :P

Mindgamer

Badass junkie
Ach, laten we de drugs maar weer illegaal worden en oogkleppen op hebben voor diegene die er slecht mee omgaan. Dat kan er ook nog wel weer bij in onze prachtige multiculturele samenleving waar er veel cynische figuren met lange tenen rondlopen op straat, want dat krijg je nou eenmaal wanneer je elkaar niet accepteerd :sunglasses:

nicolai

Wijs gebruiker
belgie heeft aan de hoge heren in maastricht gevraagd waarom de shops daar niet worden aangepakt zoals in roosendaal en bergen op zoom.

echt belachelijk verder...als belgie tegen wiet is moeten ze dat zelf oplossen met strengere controles en niet onze morelen en idealen omver gooien.

Moker

Bewuste gebruiker
ik ben de laatste tijd steeds aan het kijken op me identiteitskaart of ik nou wel of niet in Nederland woon.

PaRa[NL]

Bewuste gebruiker
Ze weten ook totaal niet wat de gevolgen zijn.. mensen die nu rustig in de shop hun joint roken zijn genoodzaakt om dit op straat te doen..
De wiet zal op straat worden verkocht zo creeer dus alleen meer overlast..

en als ze die shops sluiten rijden die "drugstoeristen" heus wel een paar kilometer verder, het is alleen het probleem verplaatsen

azerty1987

Belezen gebruiker
ik haal altijd mijn wiet in roosendaal... dan maar zelf kweken... of illigaal kopen... zo ben ik minder overlast voor de overheid tog?

ZI09

Bewuste gebruiker
Ik dacht eerst ook dat het gefuck was, maar wat het is met die handel:

Elke gram die een shop verkoopt, komt ergens vandaan. "Ontraceerbaar", en het betekend direct geld het "criminele" circuit in. ONcontroleerbaar voor overheid.
Dus als we hier massaal aan België en Frankrijk verkopen, komt dat geld natuurlijk wel in ons land, maar waar gaat het heen?
Meer drugs?
Wapens?

En daarom wil men de verkoop beperken aan buitenlanders.

Kortom, we moeten gewoon legaliseren en de overheid zelf laten kweken, dan wordt het financieel gezien interessant voor Nederland.
En het buitenland, moet gewoon ook legaliseren, dat is voor beide landen het best denk ik.

En illegaliteit zal altijd blijven bestaan, en dat dwingt de overheid de kwaliteit en prijzen goed te houden.
Maargoed, de heren zwartkous en zondagvroeguitbed denken hier helaas nog iets anders over.

Bovenaan