Die zalige nagloed...

geflipt

Wijs gebruiker
Beste(n),

Ik hoor veel verhalen over mensen die last hebben van een (zware) comedown na een avond of nachtje MDMA. Zelf heb ik er zelden last van. De nagloed is mijn vriend. 9/10 van mijn sessies sta ik op als herboren. Mijn eerste MDMA trip heeft 12-14 uur geduurd, en tegen dat hij over was had ik net vleugels en was het ochtend voor ik het wist. De nagloed kan bij mij tot wel 4-5 dagen duren, maar meestal is het enkel de dag erna. Het voelt dan alsof er een grote last van mijn schouders gevallen is, en alles precies goed gaat.

Buiten mijn eerste ervaring, toen ik 500mg kristallen over een ganse avond en nacht heb gebruikt (uiteraard véél te veel, zeker voor een eerste keer - maar ik had me toen niet ingelezen, en liet me in de handen van mijn space-buddy), gebruik ik nu hoeveelheden tussen de 120 en 150 mg. En dat blijkt voldoende voor mij. Ook heb ik sinds kort besloten om voor een paar maanden te stoppen, want ik gebruikte te vaak (zo las ik hier). Maar dat gaat de intensiteit van mijn trips, en de nagloed, alleen maar versterken denk ik.

Ik doe het altijd gezellig thuis, want ik word er zo mellow van als een rijpe perzik! Voorts vooraf lekker eten, goed gezelschap, muziekje en een paar dozen appelsap erbij en we zijn vertrokken!

Nu is mijn vraag: Hebben nog mensen hier ervaring met de nagloed? Of eerder met een comedown? En hoe komt het dat er zo'n verschillen in zitten bij mensen?
Zelf hoor ik de meeste comedown verhalen over mensen die erop uitgaan, misschien ligt daarin een verschil?? Ik hoor het graag van jullie!

(ik vond geen topic hierover, dus ik hoop dat ik er niet heb over gekeken... ben vrij nieuw hier, dus mijn excuses als ik fouten maak...)

Spyro

DF-koning
Ik hoor altijd over een nagloed na bepaalde drugs. Ik heb er altijd zoveel vraagtekens bij... Heb dit echt nog nooit ervaren, met geen één drugs. Ook niet toen ik hier net mee begon. Mijn katers zijn altijd best zwaar geweest na uppers. Ook als ik goed slaap en eet, helaas. 😕

Ikbeneenfiets

Wijs gebruiker
Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.

Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.

geflipt

Wijs gebruiker
Enige nagloed die ik ooit heb ervaren was na truffels. MDMA voelde ik mij altijd compleet binnenstebuiten van de dagen erna.
Maar jij bent dan ook een fiets! Hoeveel serotonine heeft een fiets!? :tilttearlaugh:
Misschien gebruik je teveel, of drink je te weinig, of feest je te hard??
Ik gok hier maar wat...

geflipt

Wijs gebruiker
Hoe kun je nou een nagloed hebben nadat je je receptoren en lichaam uitput. Ben er jaloers op hoor! 😂
Ik zorg voor veel rust vooraf, een middagdutje bijvoorbeeld, begin vroeg en leg me in de zetel.
Ik zorg dat ik op tijd ga slapen (slaap er heerlijk op) en 's morgens goed eten en zorgen dat je veel vitamientjes binnen hebt!

geflipt

Wijs gebruiker
De dag na mdma voel ik me ook nog heel goed en lekker. Wel wat moe natuurlijk maar wel happy en relaxt. De 2e dag na mdma komt mijn dip pas.
Zo gaat het bij mij ook meestal: eerste dag(en) wat moe maar happy, daarna een klein dipje.
Maar dat dipje vang ik wederom op door veel rust en goed eten. Werkt prima voor mij.

geflipt

Wijs gebruiker
Ik had in het begin altijd een afterglow de dag(en) na MDMA. Na een dikke 10 keer of zo verdween dat en kreeg ik in plaats daarvan een halve week van brak voelen. Dat was de laatste keer (klein halfjaar geleden) zo erg dat ik besloot dat die paar uurtjes lekker voelen het lang niet meer waard zijn.

Met psychedelica heb ik nog steeds vaak een afterglow, maar dat voelt in eerste instantie al veel gezonder om te doen.
Ik heb het ook al gehad - vooral met pillen ipv kristallen -, dat je hele maag overhoop ligt en je je afvraagt waarom je je dit jezelf aandoet...
Met kristallen heb ik er geen last van. Hoe hoger de graad van puurheid, hoe beter de nagloed.

Met psychedelica had ik het ook vroeger; geen comedown, maar een haast magische bal in je borst die zorgde voor een hemels gevoel.

geflipt

Wijs gebruiker
Vraag me af of het bij mensen waar de afterglow blijft ook minder schadelijk is. Denk het niet eigenlijk.

Ben eigenlijk wel blij dat mijn lichaam duidelijk 'nee' heeft gezegd.
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat denk ik ook niet. Misschien heb ik dan misschien wel een grotere reserve in mijn hersenen (?), het blijft een aanslag op je psyche én je lichaam...
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.

Cerberus

Wijs gebruiker
Ik heb laatste keer ook een nagloed gehad die 3 dagen duurde en de crash kwam dus ook pas dagen later. Heb het zelf nog maar 2 keer gebruikt in totaal, dus van enig patroon kan ik niet spreken, de eerste keer had ik dat namelijk niet behalve op een normalere manier terugkijken naar een mooie ervaring (had toen ook minder genomen).
Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.

geflipt

Wijs gebruiker
Dat vraag ik me af. Het schijnt dat je gehele serotonine voorraad min of meer gereleased wordt bij zowel een lage of hoge dosering. Tenminste dat heb ik gehoord van iemand die er veel meer verstand van heeft dan mij. Dus het zal vast complexer liggen dan dat.
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dan zou mijn onzekere stelling ook niet kloppen... Misschien heeft @Cerberus hieronder wel gelijk, al werkt een manie op zich dan ook weer in op je serotonines, dus als die daar geen reserves meer vindt weet ik het ook niet meer... Wat ik mij wel afvraag is of MDMA énkel je serotonine-voorraad opvreet, en bv. niet je dopamines en dergelijke. Misschien ligt daar een antwoord?? Man man, veel 'misschiens' in deze reactie...
In mindere mate werkt mdma ook op dopamine.

Hoe dat dan met een eventuele manie zit, geen idee...

geflipt

Wijs gebruiker
Theorie: zou dit misschien een teken zijn van bipolaire gevoeligheid? In welke minieme vorm dan ook. Of iets gelijkaardig. Mijn zelfvertrouwen was in de nagloed ook stuk hoger, dus misschien een lichte manie die getriggerd werd? Al zorgt geluk natuurlijk standaard voor groter zelfvertrouwen, dus misschien trek ik hier te snel een vergelijking, maar het blijft wel bizar natuurlijk dat se uberhaupt zo een nagloed hebben dagen lang. En mijn zelfvertrouwen was niet zomaar beetje hoger maar heel wat, meer dan in normale niet-drug-gerelateerde gelukzalige momenten.
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jezus, wat vreet het toch allemaal op! Ik ben blij dat ik eindelijk sterk aan het minderen ben!
Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.

Sowieso goed dat je aan het minderen bent. :) Het is ook niet alleen het verbruiken van deze stoffen dat slecht is, maar schade aan de receptoren. Daarom wordt geloof ik ook de nadruk gelegd op minimaal 3 maanden tussen gebruik houden. Lang voor die 3 maanden om zijn is de serotonine wel weer aangevuld, maar de schade aan de receptoren wellicht nog niet hersteld. En wellicht wordt die schade ook niet helemaal hersteld. Met name wanneer het systeem dreun op dreun op dreun te verduren krijgt in relatief korte tijd. Mensen weten vaak niet hoe erg ze hun lichaam belasten met deze drug, zelfs al bij "verantwoord" gebruik, laat staan misbruik.

Maar wederom, ik ben geen expert ofzo. Ik herhaal slechts wat ik gehoord en gelezen heb van slimmere mensen dan ik.

Cerberus

Wijs gebruiker
Vraag: bén je bipolair of dénk je het gewoon? Ik bén het namelijk, maar wat ik voel is in de verste verten niet te vergelijken met een manie. Misschien een beetje hypomaan (lichtere vorm van manisch zijn), dat kan. Maar het gaat hier niet over exuberant gedrag, maar gewoon om een gelukzalig gevoel... Dat heeft weinig te maken met manisch zijn. Doch, als je vindt dat je geluksgevoel inderdaad veel hoger ligt dan normaal, laat je dan even nakijken. Het is wetenschappelijk bewezen dat stimulanten een manie kunnen uitlokken...

Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)

Het is met name serotonine. En in mindere mate dus dopamine en ook noradrenaline.

En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)

Laatst bewerkt:

geflipt

Wijs gebruiker
Ik heb geen diagnose gehad, maar ik heb vorige maand wel een rare opwelling gehad die wat mij betreft erg lijkt op een manie. Maar ik had mezelf wel perfect in de hand (fysiek dan toch. Mentaal kon ik niet stoppen met nadenken met bijhorend slaapprobleem). Het moet blijkbaar meer gebeuren tegen dat je van de bipolaire diagnose kunt uitgaan. Maar ik denk niet dat je jezelf daarop "kunt nakijken"? Het gebeurt gewoon waardoor je al dan niet de diagnose krijgt.
Ik moet wel erbij zeggen dat er de laatste tijd wat dingen spelen in mijn leven waardoor ik stress (chronische hyperventilatie) kreeg, dus dat was waarschijnlijk een tegenreactie van mijn lichaam daarop.
Het heeft me wel aan het denken gezet, en die 3 dagen "nagloed" die ik had bij mijn laatste keer XTC een half jaar geleden kan ik interpreteren als een voorbode, maar zeker ben ik daar niet van wegens te weinig medische kennis.
Nu ik hoor dat jij bipolair bent, is het misschien iets om in het achterhoofd te houden voor ons allebei. Misschien kan ik beter geen XTC meer nemen (en in het verlengde helaas ook psychedelica)

En oxycotine niet te vergeten, ook een belangrijke voor de ervaring heb ik het vermoeden. Volgens mij komt al dat knuffelige tijdens een groepje die aan de xtc zit van deze. Het is een stresshormoon die zorgt voor connecteren met andere mensen (omdat zo je stress verlicht wordt als je goeie connecties opbouwt met je medemens)
Ik ben toevallig gediplomeerd ervaringsdeskundige op vlak van psychische kwetsbaarheid, en meer specifiek van bipolaire stoornissen. Ik zeg je dit omdat 1 manische (of licht-manische) episode genoeg kan zijn voor een diagnose. Ik raad je aan om het toch eens te laten nakijken. Heel veel drugs (zoals prychedelica) kunnen dan immers levensgevaarlijk zijn. Je moet jezelf en je ziekte al zeer goed kennen wil je gaan experimenteren. Ikzelf bespreek mijn druggebruik ook altijd met mijn artsen. Er kan nog veel, maar uiteraard met mate. Ik geef het je maar mee...

Cerberus

Wijs gebruiker
Ja, ik ben bij psychiater en psycholoog geweest. En zij wouden me geen zo'n diagnose geven wegens "te vroeg". Ik weet niet wat ik verder kan doen om te laten nakijken. Wel zeggen ze natuurlijk allemaal dat ik moet stoppen met psychedelica (ookal probeerde ik enkel maar sporadisch) maar dat zeggen ze natuurlijk tegen iedereen gezien ze negatief vooringenomen zijn over die stoffen. Neig echter wel te luisteren, gezien de schrik er nu in zit.

geflipt

Wijs gebruiker
Ja, ik ben bij psychiater en psycholoog geweest. En zij wouden me geen zo'n diagnose geven wegens "te vroeg". Ik weet niet wat ik verder kan doen om te laten nakijken. Wel zeggen ze natuurlijk allemaal dat ik moet stoppen met psychedelica (ookal probeerde ik enkel maar sporadisch) maar dat zeggen ze natuurlijk tegen iedereen gezien ze negatief vooringenomen zijn over die stoffen. Neig echter wel te luisteren, gezien de schrik er nu in zit.
Misschien was je episode te mild en durven ze daardoor niet goed, ik ga hier niet je artsen staan tegenspreken!
Psychedelica zijn voor een bipolair brein pas echt gevaarlijk als je lithium neemt. Dat l'as ik toevallig zelf gisteren. Voor mij dus geen paddos of LSD meer... Maar zolang je geen diagnose hebt of meds neemt, moet je het voor jezelf uitmaken vrees ik... Veel geluk!

Cerberus

Wijs gebruiker
Ik was aan het antwoorden maar eigenlijk wijd ik best niet teveel uit in jouw topic haha, had al gedacht om ooit eens hier een topic aan te maken over mijn situatie om te horen wat anderen vinden, misschien zijn er die in gelijkaardige situaties gezeten hebben, doe ik een andere keer misschien, als het wat meer/langer achter de rug is allemaal. Dankjewel!

geflipt

Wijs gebruiker
Ik was aan het antwoorden maar eigenlijk wijd ik best niet teveel uit in jouw topic haha, had al gedacht om ooit eens hier een topic aan te maken over mijn situatie om te horen wat anderen vinden, misschien zijn er die in gelijkaardige situaties gezeten hebben, doe ik een andere keer misschien, als het wat meer/langer achter de rug is allemaal. Dankjewel!
Zou ik zeker doen, die topic aanmaken.
En als je wilt uitweiden over dingen, dan mag dat hoor.
Of stuur een PM, kan ook!

TripJess

Bewuste gebruiker
Dat zweven herken ik wel ja, maar dat voel ik ook als ik gepoept heb, dat duurt bij mij geen 4 dagen hoor 😉

Cerberus

Wijs gebruiker
Als ik eens beter opzoek over een manie, denk ik niet dat het dat geweest is, gezien ik mezelf in de hand had en nergens schade berokkend heb. Het lijkt dan meer op een hypomanie, maar ik lees op internet dat een hypomanie zonder psychotische kenmerken is, en dat had mijn opwelling wel. Maar ik kon op ieder moment rationeel praten en ook zeggen aan mijn vrienden / dokters wat er aan de hand is, dus een echte psychose was het niet. Ze zeiden dat ook allemaal; hoe het echt opviel dat ik zeer erg voor rede vatbaar was. Of ik dus echt bipolair ben weet ik niet. Dat zal ook de reden geweest zijn dat ik geen diagnose kreeg vermoed ik, al zeiden ze wel dat ze tegenwoordig zo weinig mogelijk met diagnoses werken omdat dat traumatiserend kan zijn en meer met symptomen aanpakken (of dat goed is, ik weet het niet, ik weet namelijk graag wat er met me aan de hand is anders ga ik zelf puzzelen en dat is niet goed).

Of stuur een PM, kan ook!

Zou ik eens een PM mogen sturen waarin ik het verhaal doe? Ben eens benieuwd wat jij ervan denkt, gezien je blijkbaar veel kennis over het thema hebt. Het probleem met een topic aanmaken is een beetje dat er ook mens(en) in het verhaal voorkomen die hier ook op het forum zitten.

geflipt

Wijs gebruiker
Als ik eens beter opzoek over een manie, denk ik niet dat het dat geweest is, gezien ik mezelf in de hand had en nergens schade berokkend heb. Het lijkt dan meer op een hypomanie, maar ik lees op internet dat een hypomanie zonder psychotische kenmerken is, en dat had mijn opwelling wel. Maar ik kon op ieder moment rationeel praten en ook zeggen aan mijn vrienden / dokters wat er aan de hand is, dus een echte psychose was het niet. Ze zeiden dat ook allemaal; hoe het echt opviel dat ik zeer erg voor rede vatbaar was. Of ik dus echt bipolair ben weet ik niet. Dat zal ook de reden geweest zijn dat ik geen diagnose kreeg vermoed ik, al zeiden ze wel dat ze tegenwoordig zo weinig mogelijk met diagnoses werken omdat dat traumatiserend kan zijn en meer met symptomen aanpakken (of dat goed is, ik weet het niet, ik weet namelijk graag wat er met me aan de hand is anders ga ik zelf puzzelen en dat is niet goed).

Zou ik eens een PM mogen sturen waarin ik het verhaal doe? Ben eens benieuwd wat jij ervan denkt, gezien je blijkbaar veel kennis over het thema hebt. Het probleem met een topic aanmaken is een beetje dat er ook mens(en) in het verhaal voorkomen die hier ook op het forum zitten.
Stuur maar door! Maar ik ben ervaringsdeskundige en geen arts hé!

Bovenaan