Ademhaling

Bladie

Newbie
Heb een poos geleden wel eens wat gepost, maar ging toen stoppen met gebruiken... tenminste dat was het plan. Herkenbaar voor bijna iedereen, denk ik zo.
In ieder geval het volgende: laatste tijd heb wel eens dat ik wakker schrik omdat ik geen ademhaal. Dit heb ik vreemdgenoeg meestal niet op de avond van gebruik, maar de nacht erna.

Nu ben ik gaan googlen (jeempie, daar word je niet vrolijk van), maar dan kom ik allerlei enge dingen tegen. Oké, het is geen gezond goedje wat je tot je neemt, dat is me meer dan duidelijk. Slaapstoornissen, apneu. Engst: je stopt met ademhalen al dan niet in je slaap, hart stopt er mee en je wordt nooit meer wakker.

Weet iemand of dit ook kan gebeuren een paar dagen na gebruik? Of is dit nu precies wat een overdosis inhoudt? Iemand een idee wat dat wakkerschrikken is door stoppen ademhalen of misschien zelf ervaring mee?

knolselderij

Wijs gebruiker
het klinkt idd een beetje als apneu,,ik zou gewoon naar de dokter gaan dan weet je het zeker en hoef je je zelf niet onnodig bang te maken

sarcasm

Bewuste gebruiker
Heb je hartkloppingen als je wakker word of is het echt alleen gebrek aan zuurstof?
Ik heb namelijk hart-ritme stoornissen en dan slaat mijn hart wel eens een klopje over. Ik word dan ook benauwd wakker maar heb dan wel hartkloppingen.
Mijn advies: ga naar de dokter. Beiden kan gevaarlijk zijn.
Zeg niks over drugs, of gebruiken, want dan krijg je alleen maar een preek dat het daar aan ligt en dan kijken ze niet verder...

Bladie

Newbie
Dank voor jullie reacties. Heb even gekeken bij de Apneu Vereniging, maar kan me niet echt vinden in het volgende :
De patiënt snurkt niet alleen zwaar, maar stopt tijdens de slaap herhaaldelijk met ademhalen. Om daarna met een keiharde snurk al dan niet gepaard gaande met spiertrekkingen en omdraaien , verder te ademen zonder wakker te worden.

Ik snurk nooit. Ik schiet overeind en schrik wakker omdat ik geen ademhaal. Heb er ook wel eens een hele nacht last van gehad. Steeds als ik in slaap viel, schoot ik weer overeind.

Niemand dit ooit meegemaakt?
Moet wel eerlijk bekennen dat ik nogal paniekerig aangelegd ben en een kleine hypochonder kan zijn. Zeker tijdens en na cokegebruik.

Vanavond heb ik een laatste grammetje, daarna is het voorlopig weer over met de pret. Ben 2,5 week op reis. Even goed uitrusten, wie weet dat het helpt en ik nergens last meer van heb. Anders daarna maar eens naar de huisarts.

sarcasm

Bewuste gebruiker
Bladie zei:
Dank voor jullie reacties. Heb even gekeken bij de Apneu Vereniging, maar kan me niet echt vinden in het volgende :
De patiënt snurkt niet alleen zwaar, maar stopt tijdens de slaap herhaaldelijk met ademhalen. Om daarna met een keiharde snurk al dan niet gepaard gaande met spiertrekkingen en omdraaien , verder te ademen zonder wakker te worden.

Ik snurk nooit. Ik schiet overeind en schrik wakker omdat ik geen ademhaal. Heb er ook wel eens een hele nacht last van gehad. Steeds als ik in slaap viel, schoot ik weer overeind.

Niemand dit ooit meegemaakt?
Moet wel eerlijk bekennen dat ik nogal paniekerig aangelegd ben en een kleine hypochonder kan zijn. Zeker tijdens en na cokegebruik.

Vanavond heb ik een laatste grammetje, daarna is het voorlopig weer over met de pret. Ben 2,5 week op reis. Even goed uitrusten, wie weet dat het helpt en ik nergens last meer van heb. Anders daarna maar eens naar de huisarts.

Heb je nou wel of niet hartkloppingen als je wakker schrikt?

Bladie

Newbie
Sorry, vergeten te vermelden :wink:
Niet in het bijzonder. Gaat iets trager volgens mij. Als het echt kloppingen zijn, dan moet ik dat toch merken?

n2o_ftw

Newbie
Mijn bejaarde buurman van 75 heeft ook slaapapneu en een conditie van 0,0001%, maar die gaat ook niet dood in zijn slaap. Het lichaam heeft genoeg sensors ingebouwd zitten en bij een kritiek laag zuurstof gehalte grijpt die echt wel in :wink:. Althans, dat is wat ik over slaapapneu weet. Er zijn dacht ik sowieso wel behandelingen voor, maar daar zal de dokter je inderdaad meer over kunnen vertellen.

Wakker worden tijdens je slaap van vage shit zoals niet ademhalen komt wel vaker voor. Ik ben zelf een paar keer volledig on-gerelateerd aan drugs wakker geknald met een hartslag van >200 bpm, maarja dat was ook niet gevaarlijk.

Als hypochonder begrijp ik je gedachten precies, maar ik kan je in ieder geval vertellen dat een hart dat een slag overslaat net zo normaal is als het feit dat jij ademt. Het is hooguit een teken van stress, wat inderdaad voor kan komen de dagen na drugsgebruik.

vaarklaas

Belezen gebruiker
n2o_ftw zei:
Het is hooguit een teken van stress, wat inderdaad voor kan komen de dagen na drugsgebruik.

Stress is erg waarschijnlijk. Coke, roken, stress, deze zijn nauw met elkaar verbonden. Dit zorgt voor stresshormonen (cortisol) en is schadelijk voor het lichaam. Dit hormoon zorgt ook voor een versneld hartritme en kan leiden tot hartritmestoornissen en ademhalingsproblemen.

Het centralezenuwstelsel reguleert vrijwel alle processen in je lichaam. Coke en stress halen dit door elkaar en brengt zelfs schade aan zenuwbanen. Als dit niet goed hersteld leidt dit tot allerlei klachten. oa dus hart en longproblemen maar ook:
-slaapstoornissen
-sexleven/ libido
-zwak immuunsysteem
-hart- en vaatziekten
-hersenen (neurotransmitters, hormoonhuishouding)
-spijsvertering
-veroudering
-spierproblemen/ motoriek
-problemen met organen
Om zo maar wat te noemen en dus met alle gevolgen van dien. Dit gaat vaak geleidelijk en stress is vaak de grote boosdoener. Coke zorgt ervoor dat je meer stress hebt. Je moet van goede huizen komen wil je coke gebruiken en verder met weinig stress leven, ook al is dit cokegebruik bijvoorbeeld slechts 1 keer per maand. Ik denk zelfs dat die ene avond coke gelijk staat aan een maand lang heftige stress, gezien de schade die het lichaam daarvan krijgt. Overigens, ook blowen (thc) verhoogt het aantal stresshormonen in je lichaam, terwijl je je inprincipe rustiger voelt is je lichaam onder stress.
Stress herkennen is al een vak apart. Omdat het geleidelijk insluipt.

Maar houdt het in de gaten en ga naar de dokter als de twijfel blijft. Dat je zomaar stopt met ademhalen en daardoor je hart er zomaar mee stopt hoef je niet zo snel zorgen over te maken. (nouja, geen zorgen, uiteindelijk zal dat wel gebeuren, hoe ouder des te groter de kans)
Excuses voor de wellicht overbodige informatie. Maar het heeft wel allemaal verband met elkaar.

Komt me bekend voor aangezien ik dezelfde symptomen heb gehad en maybe wat extremer.
Flitsen in mijn hoofd en net alsof iets aan het opladen is, tuiptrekkend wakker worden en je hart gaat te keer als bezeten.
Voor mezelf heb ik dit terug kunnen leiden naar mijn gebruik drugs + te weinig slaap/stress.
De symtomen die ik had komen nagenoeg 100% overeen met http://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome EHS(exploding head syndrome).
Ik gebruik nu niets meer en heb hier alleen nog last (in zeer mindere maten) als ik echt slaap tekort heb.

Hoop dat je hiermee iets kunt.

heroesss

Bewuste gebruiker
Ik heb zoiets wel eens gehad na een dag teveel redbull gedronken te hebben. Dan viel ik in slaap, werd ik na 5 á 10 min zwetend en in paniek wakker omdat ik het gevoel had geen adem meer te krijgen, probeerde ook zoveel mogelijk naar adem te happen. Was echt eng, had het gevoel alsof ik dood ging, heb dit zo'n 4 á 5 keer achter elkaar gehad. Gelukkig had ik het maar 1 nacht, maar als je het vaker hebt zou ik idd ff bij de dokter langs gaan.

Bovenaan