• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

6apb: anders, maar wel lekker

wolftrance

Belezen gebruiker
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst 6apb genomen. De ervaring zelf was erg positief, maar de kater erna viel tegen. Hierbij een verslag van mijn tripje, mijn eerste tripreport.

Eerst wat achtergrondinformatie. Ik ben een man van 172cm lang, weeg 75kg en gebruik sinds anderhalf jaar wel eens mdma, steeds met zes tot acht weken ertussen, zowel in privésettings als op festivals. Daarnaast heb ik 3mmc geprobeerd. Ik wilde nu graag een keer 6apb proberen, omdat het langer zou werken dan mdma en we naar een festival zouden gaan. Via een rc vendor heb ik capsules besteld van 100mg per stuk. Ik heb ze laten testen; de test service gaf aan dat de capsules inderdaad 6apb bevatten. Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat ik 170mg wilde nemen, minder dan twee capsules dus. Ik heb één capsule opengemaakt (en meteen het poeder gewogen: precies 100mg) en vervolgens 70mg teruggedaan, wat overigens niet zo makkelijk bleek.

De setting was Transmission, een festival afgelopen weekend in het Gelredome, tien uur lang trancemuziek (yeah!). Druk bezocht, prachtige stage, goede DJs, harde muziek. De set was relaxt: mijn vrouw en ik zijn grote fans van deze muziek en hebben hier erg naar uitgekeken. We hadden een erg fijne bed & breakfast gehuurd en genoeg tijd genomen om er rustig heen te gaan. We arriveerden op de geplande tijd, op ons gemak en zonder stress in het Gelredome.

Na aankomst nam ik, nog buiten de poort, om 13:45 de twee 6apb capsules van samen 170mg in. Terwijl we onderweg waren naar de lockers dacht ik al iets van verandering in de visie waar te nemen: het licht leek helderder, vooral om gezichten heen. Kan dat wel na 10 minuten? Verder gebeurde er trouwens niets, dus het was misschien maar het idee. Om 14:40, we staan dan met een drankje midden voor de stage en pal vooraan voor de DJ, begint het heel zacht op te komen, nu wel echt merkbaar, zonder twijfel. Het geeft eerst een beetje een onrustig gevoel, alsof ik iets moet gaan doen: springen, bewegen of zo. Oh ja, dansen! Daarvoor zijn we hier ook! Maar na 10, 15 minuten voel ik me lekker dromerig worden, het onrustige gaat weg. Ik voel me ook wiebelig, een beetje dronken. Het rare is, lopen gaat makkelijk, ik verlies mijn evenwicht niet, ook al denk ik dat ik wiebelig ben.

Om half vier ervaar ik zachte vlagen van mdma-achtige euforie, zachter dan met mdma maar nog steeds heel lekker. Het is moeilijk om de aandacht bij iets te houden (behalve dan bij de dames om mij heen en bij de muziek). Ik leer nu trouwens wel wat het begrip bodyload inhoudt: het begint op mijn maag te werken, geen misselijkheid gelukkig maar wel een onbestemd gevoel in de buik en ik laat af en toe boertjes (bleh). Dat heb ik bij mdma niet. Ook heb ik een droge mond, maar dat ben ik wel gewend van mdma. Ik dans lekker door en maak veel oogcontact. Net als bij mdma vind ik dat fijn om te doen, ik heb met iedereen sjans, maar anders dan bij mdma voel ik de drang om te praten of door te flirten wat minder (maar meer dan zonder ik zonder dit spul zou voelen). Ik vind het heel interessant om mijn handen voor mij te bewegen, te zien bewegen, op de cadans van de muziek. En net als bij mdma valt het me steeds op hoe mensen naar me kijken, oogcontact maken. We hebben contact met elkaar, we wisselen met enkel blikken of gebaren uit hoe lekker we de muziek vinden, hoe we genieten. Zonder mdma of 6apb ervaar ik dat toch niet zo, niet op die manier.

Dit gaat zo lekker door tot half zes, wanneer ik denk: neemt het af? Maar nee, om kwart over zes realiseer ik me dat ik er weer enorm in zit: het is vlagerig op een trage manier, anders dan met mdma waar de vlagen sneller komen en gaan. Inmiddels hebben we nieuwe vrienden gemaakt, praten met hen en dansen en in de muziek opgaan gaat lekker, ik ben lekker met de muziek en de show bezig, en wat minder met de mensen om mij heen. Tenzij ik dat wil: het is goed stuurbaar, als ik in de muziek wil kruipen dan gaat dat, als ik wil praten dan doe ik dat, en zoenen met mijn vrouw is nog fijner dan anders. Praten met de mensen om mij heen is ook fijn maar ik wil ook dansen en van de muziek genieten: dit is wat ik me nu wel, en met mdma bijna nooit, realiseer.

Om acht uur denk ik dat het wat minder wordt, maar ik vind het lastiger dan bij mdma om het einde van de piek te kunnen bepalen. Het blijft fijn om te dansen en ik voel me nog altijd heerlijk dromerig en zoenerig. Om negen uur besef ik dat de piek echt wel achter de rug is. Nu begint me op te vallen dat ik blijkbaar wat kaakspanning had: niet knarsen, maar tanden op elkaar bijten, want mijn kaak is gevoelig. Dit afnemen van de intensiteit met toch lekker nagloeien duurt tot zeker half elf, ik voel me heerlijk, de muziek blijft mooi en de mensen lief.

Om half tien 's-avonds wil mijn vrouw wat eten, ik niet want heb echt nergens trek in. Na wat gegeten te hebben gaan we nog even dansen en de nieuwe vrienden gedag zeggen, en om half elf lopen we richting uitgang. Toen we tussen elf en half twaalf terug waren in de b&b gloeide ik nog altijd na. Samen onder een hete douche en daarna samen onder de wol, brengt het heerlijke gevoel weer even terug. In slaap vallen lukt prima (na het vrijen :) maar ‘s nachts word ik af en toe wakker van hetzelfde onbestemde gevoel in mijn maag, dat ik dan weg probeer te slikken.

De volgende morgen, we moeten om elf uur de B&B uit zijn, voel ik me nog steeds een beetje woezie en heb een droge mond. Het ontbijt valt zwaar, ik kan nog steeds niet veel eten, heb minder trek dan anders. De hele dag voel ik me zo brak als een konijn, alsof ik gisteravond enorm dronken van alcohol was, een beetje datzelfde gevoel. En 's avonds om half elf doet mijn kaak aan één kant nog pijn… van het bijten? Maar na een goede nacht slapen is op maandag alles weg en voel ik me weer helemaal kiplekker. Met mdma voelt de kater toch minder fel, eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik er nooit last van heb, behalve dan een moe gevoel.

Voor mij is 6apb echt wat ik erover gelezen heb: een soort mdma-light wat twee keer zolang duurt. Tijdens de trip is het heerlijk, goed stuurbaar, voor mij was het een succes. De kater erna viel me wel een beetje tegen, maar ervaarde ik vooral als erg doordat ik de dag erna vanaf 16 uur 's-middags een sociale verplichting met familie had. De volgende keer wanneer ik dit neem zorg ik ervoor dat ik de dag erna nergens heen hoef.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Interessant trip report, bedankt om je ervaring te delen!
Het geeft inderdaad behoorlijk wat energie tegenover mdma.

Maar zoals je zelf ook hebt gemerkt is het licht psychedelisch, vooral op hogere doseringen, en jouw dosis was niet aan de lagere kant haha. Wat bedoel je met vlagerig op een andere manier? Naar mijn ervaring is het net 1 constante plateau ipv de golven van mdma.

wolftrance

Belezen gebruiker
Vlagerig is misschien niet het juiste woord. Maar ik ervaarde wel degelijk een soort van golven, van komen en gaan van het effect, alleen veeeeel trager, en minder 'hoog'. Soms leek het een half uurtje minder te zijn, en dacht dat het afnam, om dan vervolgens een uur lang weer helemaal terug te zijn. Alleen de eerste twee, misschien twee en een half uur was het één plateau, daarna werden het die golven. Vergeleken met mdma is dat al heel mooi, natuurlijk.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Dat "vlagerige" kan ik wel inkomen. Heel licht golvend soms. Dan denk je dat je eruit bent en klopt de 6 toch weer even aan, heerlijke verassingen zijn dat.
Voor mij is 6apb voor een festival mijn goedje to-go ten opzichte van X/M. Geen behoefte om bij te pakken ook terwijl de vrienden, soort van dwangmatig, pinkjes M of halfjes X naar binnen gooien.

Het afwegen vind ik wat lastig door de echt wel poeder achtige substantie maarja, so be it.

Leuk report om te lezen, leuk dat je en goede ervaring had.

Zeehond

Badass junkie
Leuk report om te lezen, bedankt voor het delen. Ontzettend herkenbaar wat je schrijft, komt overeen met onze ervaringen. Jullie hadden een relaxte voorbereiding, dat is belangrijk.
Fijn dat je zo te lezen meteen de juiste dosering hebt gevonden.
Grappig dat je schrijft dat je je een beetje wiebelig voelt op 6-apb; m'n vrouw zegt dat ook altijd en vindt dit nooit zo fijn, terwijl ik het wiebelige zeker herken maar zelf niet als storend ervaar.
Voor wat betreft de kater herken ik niet helemaal wat je schrijft, bij ons geen sterkere kater dan op Mdma. Hoop dat dit de volgende keer minder is.

Boyman

Bewuste gebruiker
Zeker een goed report, dankjewel voor het posten! Ik was zelf ook op Trancemission, wat was het een top feest he? :) Wat een visueel spektakel met die lichten, projectors en lasers, en heerlijke muziek!

Ik ben zelf juist weer eens voor xtc ipv 6-APB gaan, waar ik tegenwoordig juist alleen maar het tweede neem als ik gebruik. Ik herken goed wat je schrijft. 6-APB is qua piek een stukje minder intens; het was voor mij ook weer even wennen om weer ouderwets "hard te gaan" met xtc. Wel merkte ik ook de keerzijde weer, dat het een stuk sneller afbouwt en ik direct op dat moment de behoefte voel om bij te nemen. Wat jij schrijft, dat je bij aankomst je gewenste dosis neemt en daarmee goed zit voor de hele dag, is echt wel een voordeel in mijn ogen.

Het is wel goed dat je een iets hogere dosis hebt genomen voor een festival denk ik. Normaal gesproken neem ik 130mg (m, 30, 1.86m, 85kg) en dat is voor mij in een thuissetting wel prima, maar voor een festival vond ik het echt te mild.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Zeker een goed report, dankjewel voor het posten! Ik was zelf ook op Trancemission, wat was het een top feest he? :) Wat een visueel spektakel met die lichten, projectors en lasers, en heerlijke muziek!

Ik ben zelf juist weer eens voor xtc ipv 6-APB gaan, waar ik tegenwoordig juist alleen maar het tweede neem als ik gebruik. Ik herken goed wat je schrijft. 6-APB is qua piek een stukje minder intens; het was voor mij ook weer even wennen om weer ouderwets "hard te gaan" met xtc. Wel merkte ik ook de keerzijde weer, dat het een stuk sneller afbouwt en ik direct op dat moment de behoefte voel om bij te nemen. Wat jij schrijft, dat je bij aankomst je gewenste dosis neemt en daarmee goed zit voor de hele dag, is echt wel een voordeel in mijn ogen.

Het is wel goed dat je een iets hogere dosis hebt genomen voor een festival denk ik. Normaal gesproken neem ik 130mg (m, 30, 1.86m, 85kg) en dat is voor mij in een thuissetting wel prima, maar voor een festival vond ik het echt te mild.
Mijn laatste keer was 160mg en benaderde het MDMA effect redelijk. Ga volgende keer ergens tussen de 180 en 220 (succinaat) doseren. 200 totaal of 180 met een boostertje van 40. En accepteren dat slapen even wat lastiger is maar neem dat op de koop toe. Incalculeren.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Mijn laatste keer was 160mg en benaderde het MDMA effect redelijk. Ga volgende keer ergens tussen de 180 en 220 (succinaat) doseren. 200 totaal of 180 met een boostertje van 40. En accepteren dat slapen even wat lastiger is maar neem dat op de koop toe. Incalculeren.
Maar waarom

• Like
Waarderingen: ljuv

wolftrance

Belezen gebruiker

Ja het was helemaal top. Vooraan was de security wel erg uit om mannen met vlaggen uit het publiek te verwijderen. Vrouwen met vlaggen vonden ze OK. Misschien zijn ze nog geen trance publiek gewend, dat is over het algemeen toch een lief publiek en niet uit op rellen en statements maken, zeg maar.

Ik had me vooraf goed ingelezen en was tot de conclusie gekomen dat het 170 mg moest worden. Ik vond meerdere rapporten waarbij mensen zeiden dat 100 en ook 130 te weinig was voor een festival. Het was wel spannend - maar dat hoort erbij. Het hielp wel om te weten dat het spul goed was, ik zou nooit ongeteste spullen innemen.

wolftrance

Belezen gebruiker
Leuk report om te lezen, bedankt voor het delen. Ontzettend herkenbaar wat je schrijft, komt overeen met onze ervaringen. Jullie hadden een relaxte voorbereiding, dat is belangrijk.
Fijn dat je zo te lezen meteen de juiste dosering hebt gevonden.
Grappig dat je schrijft dat je je een beetje wiebelig voelt op 6-apb; m'n vrouw zegt dat ook altijd en vindt dit nooit zo fijn, terwijl ik het wiebelige zeker herken maar zelf niet als storend ervaar.
Voor wat betreft de kater herken ik niet helemaal wat je schrijft, bij ons geen sterkere kater dan op Mdma. Hoop dat dit de volgende keer minder is.
Als jullie dan na mdma dezelfde kater hebben als ik had na 6apb, wil je het dan nog wel doen? Ik vond het onverwacht onaangenaam, maar, zoals ik al schreef, het was voor mij vergelijkbaar met een alcoholkater terwijl ik hoopte op een mdma-kater, die ik altijd ervaar als een beetje vermoeidheid, meer niet.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Hoger is niet altijd beter, zeker in het geval van benzofuries. Herinner me vage waves van kotsaanvallen.

Bekijk bijlage 55716
Dank voor de waarschuwing. Doel ook niet op overdoseren maar zoals bij 6apb bekend reageert de een totaal anders dan de ander.
Ik ben zoekende naar mijn eigen sweet spot. 160 was zeker oke maar mi niet helemaal waar ik naar streef. Het is niet dat ik meteen naar 300mg ga, wat voor velen geen uitzondering is als je de diverse threads leest.

Maar nogmaals dank, ik neem het in mijn overweging mee.

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Hm dit maakt mij aan t twijfelen over de 200mg, kan ook 175 doen met een redose. De 25 redose
Vorige keer deed niks.

kotsen op mdma gebeurd ook na teveel nemen tho.

10 uur werking heb ik totaal niet gehad, veel korter
Kotsen van MDMA heb ik nog niet ervaren. Ook niet in mijn onbelezen en onverstandige beginnersperiode waarin overdoseren meer regel dan uitzondering was. Maar, wil het lot ook niet tarten...

Zal, bij nader inzien, de volgende keer niet boven de 200 gaan zitten ipv de 220 die ik eerder aan gaf en eerst maar eens kijken hoe dat mij bevalt.

Fijn zo'n forum waarin we delen maar ook veel op de harm reduction zitten👌🏼

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Kotsen van MDMA heb ik nog niet ervaren. Ook niet in mijn onbelezen en onverstandige beginnersperiode waarin overdoseren meer regel dan uitzondering was. Maar, wil het lot ook niet tarten...

Zal, bij nader inzien, de volgende keer niet boven de 200 gaan zitten ipv de 220 die ik eerder aan gaf en eerst maar eens kijken hoe dat mij bevalt.

Fijn zo'n forum waarin we delen maar ook veel op de harm reduction zitten👌🏼
Wanneer ben je het weer van plan? Ben benieuwd!

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Zal ergens in het zomerfestivalseizoen zijn ivm de duur van het festival. Als ik eraan denk dan zal ik tegen zmdij tijd even laten weten hoe het was. Mits ik niet in een permanente baan om de aarde ben geschoten dan, dan was het teveel.
Haha ik zal het je eerder laten weten dan: 20 Jan time to reactivate!

Zeehond

Badass junkie
Hm dit maakt mij aan t twijfelen over de 200mg, kan ook 175 doen met een redose. De 25 redose
Vorige keer deed niks.

kotsen op mdma gebeurd ook na teveel nemen tho.

10 uur werking heb ik totaal niet gehad, veel korter
Wij nemen altijd 200mg succinate en nemen niet bij.
Ik ben ongeveer 77kg, mijn vrouw is wat zwaarder.
Voor ons is deze dosering altijd goed (2 capsules van 100mg tegelijk oraal).
Veel plezier in januari dan!

pauperesk

Newbie
Wij nemen altijd 200mg succinate en nemen niet bij.
Ik ben ongeveer 77kg, mijn vrouw is wat zwaarder.
Voor ons is deze dosering altijd goed (2 capsules van 100mg tegelijk oraal).
Veel plezier in januari dan!

Herkenbaar, ik heb ook echt 200 nodig (succinaat) om er in te komen (130 mg pellets, neem eigenlijk altijd 1,5 zonder bijnemen). Anders blijf ik echt in de come up hangen.

Overigens geen last van misselijkheid dan, terwijl ik dat eigenlijk altijd wel heb met mdma (gember shots helpen mij daar overigens erg bij om het niet te erg te maken heb ik uitgevonden). Kater eigenlijk geen last van, net als met mdma.

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Herkenbaar, ik heb ook echt 200 nodig (succinaat) om er in te komen (130 mg pellets, neem eigenlijk altijd 1,5 zonder bijnemen). Anders blijf ik echt in de come up hangen.

Overigens geen last van misselijkheid dan, terwijl ik dat eigenlijk altijd wel heb met mdma (gember shots helpen mij daar overigens erg bij om het niet te erg te maken heb ik uitgevonden). Kater eigenlijk geen last van, net als met mdma.
Die heb ik dus naast t poeder ook liggen, maar heb je zelf t idee dat ze daadwerkelijk 130 zijn? Was eerst van plan daar ook 1,5 van te nemen. Of van t poeder vandaag komt namelijk de weegschaal.

Kater had ik nagenoeg niet van 6apb en voelde me de dag erna goed. Maar dat had ik eerste jaren van mdma ook

MarcieMarc

Bewuste gebruiker
Die heb ik dus naast t poeder ook liggen, maar heb je zelf t idee dat ze daadwerkelijk 130 zijn? Was eerst van plan daar ook 1,5 van te nemen. Of van t poeder vandaag komt namelijk de weegschaal.

Kater had ik nagenoeg niet van 6apb en voelde me de dag erna goed. Maar dat had ik eerste jaren van mdma ook
Juist daarom ben ik voor poeder en een weegschaal gegaan. Ik zou wel aanraden caps groter dan maat 2 te nemen, die zijn toch wel wat klein.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
De dosering komt voor sommige erg precies. Ik had eerst erg heftige katers na 6-apb, vergeleken met die van mdma, maar doseerde blijkbaar te hoog. Voor mij was dat maar iets boven de 100 mg. Nu neem ik hooguit 100 mg, meestal nog ietsje minder en zijn de katers minimaal.

Goed water drinken (elk uur 1 glas), fruit eten, magnesium supplementeren, een benzo en goede nachtrust en sindskort L-Tryptofaan naderhand supplementeren helpen daar ook goed aan mee.

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Weegschaal was binnen. Dus eerst 200mg afgewogen daarna 100 om 4 capsules te maken. Als ik t vergelijk met de 100mg boom! Pillen en de 130mg bruine pillen, denk ik echt hoe kunnen die zoveel bevatten? Kijk de hoeveelheid poeder.

Eerdaags sws even test centrum bezoeken voordat ik deze consumeer.

IMG_1213.jpeg
@Zeehond zijn die van jullie ook zo gevuld?

Bijlagen

• IMG_1214.png
    IMG_1214.png
    542,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Zeehond

Badass junkie
Weegschaal was binnen. Dus eerst 200mg afgewogen daarna 100 om 4 capsules te maken. Als ik t vergelijk met de 100mg boom! Pillen en de 130mg bruine pillen, denk ik echt hoe kunnen die zoveel bevatten? Kijk de hoeveelheid poeder.

Eerdaags sws even test centrum bezoeken voordat ik deze consumeer.

Bekijk bijlage 55742
@Zeehond zijn die van jullie ook zo gevuld?
Ik heb geen doorzichtige capsules maar kant en klaar zo gekocht (100mg per capsule, niet laten testen) en niet zelf gevuld.
De grootte van de capsule is ook lastig in te schatten aan de hand van de foto.
Maar afgewegen poeder met een goede weegschaal lijkt me prima 👍

Of heb je nou 4 capsules nodig om 100mg te doseren??

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Ik heb geen doorzichtige capsules maar kant en klaar zo gekocht (100mg per capsule, niet laten testen) en niet zelf gevuld.
De grootte van de capsule is ook lastig in te schatten aan de hand van de foto.
Maar afgewegen poeder met een goede weegschaal lijkt me prima 👍

Of heb je nou 4 capsules nodig om 100mg te doseren??
Maat 2 capsules zijn dit. Kreeg 100mg in t lange stuk er net in. Dus 400mg ligt hier op de foto. Ben gewoon benieuwd of die waardes van de pellets wel kloppen. Net als xtc pillen die als 300mg geadverteerd zijn, zit er minder in

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Pillen worden onder hoge druk geperst. Losse 6-APB poeder is erg fluffy en zeer 'luchtig'. Pers het lucht er een uit (geen idee hoe?) en er blijft wat minder in volume over.

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Pillen worden onder hoge druk geperst. Losse 6-APB poeder is erg fluffy en zeer 'luchtig'. Pers het lucht er een uit (geen idee hoe?) en er blijft wat minder in volume over.
Ja weet ik. Maar dan nog, online adverteren met een bepaalde sterkte. t is geheid minder

pauperesk

Newbie

Geen idee, je kan het laten testen maar ze zullen niet de sterkte vertellen. Over de omvang, in je andere post, wanneer je pillen perst dan neemt de omvang natuurlijk wel extreem af.

Feline

Belezen gebruiker
Mooi report!

Ik heb het jaren geleden ook een keer genomen, zonder echt te weten wat 6-APB precies was. Was op een feestje, iemand bood een capsule aan, aan mij en een vriend van me. Ik vond het gevoel echt heel identiek aan xtc, maar de dosering was volgens mij veel te hoog, ik was nog nooit zo hard gegaan. Had veel paniek en gevoel dat ik moest overgeven. Achteraf gezien besef ik me dat ik sowieso altijd veel te veel nam voor mijn gewicht. Het duurde idd veel langer dan xtc, en had ook een zware kater ervan. Vooral ook niet kunnen slapen, net zo erg als bij speed eigenlijk.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mooi report!

Ik heb het jaren geleden ook een keer genomen, zonder echt te weten wat 6-APB precies was. Was op een feestje, iemand bood een capsule aan, aan mij en een vriend van me. Ik vond het gevoel echt heel identiek aan xtc, maar de dosering was volgens mij veel te hoog, ik was nog nooit zo hard gegaan. Had veel paniek en gevoel dat ik moest overgeven. Achteraf gezien besef ik me dat ik sowieso altijd veel te veel nam voor mijn gewicht. Het duurde idd veel langer dan xtc, en had ook een zware kater ervan. Vooral ook niet kunnen slapen, net zo erg als bij speed eigenlijk.
De echte high (euforie) is na 6 uren ofzo wel verdwenen, maar in mijn ervaring ben ik altijd wel gestimuleerd voor 12 uren, dus geen slapen voordat die 12 uren om zijn.

Bovenaan