Als de suïcidale neigingen zo sterk zijn dan is het wel verstandig om even een goed plan van aanpak te maken met (een psychiater of verslavingsarts van) een verslavingszorginstelling ja.
In de tussentijd een tip wat kan helpen bij zelfmoordgedachten: probeer de tijd die je moet overbruggen mentaal wat kleiner te maken. Soms lijkt het leven uitzichtloos, of lijkt het beter als je er niet meer bent, heb je het idee dat je het niet waard bent om op deze planeet rond te lopen, of verlang je naar het moment dat anderen terugkijken op jouw leven en uitspreken hoezeer ze je missen.
Maar die gevoelens zijn altijd een momentopname. Je voelt je even zo. Het kan inderdaad zijn dat je dreigt overweldigd te raken door de gevoelens. Maar probeer het maken van daadwerkelijke plannen om er iets mee te doen steeds uit te stellen. Ik kan me voorstellen dat het niet te doen is om je 2 weken lang suïcidaal te voelen. Maar misschien lukt twee dagen wel? En als twee dagen niet lukt, misschien een dag, of een paar uur? In de tussentijd kan je dan met jezelf afspreken om je aandacht en focus ergens anders op proberen te richten. Ga even wandelen, bel een vriend of vriendin, ga een spelletje doen, of iets anders waar je jezelf mee bezig kunt houden.
Dit soort mindfulnesstrucjes kunnen goed helpen om de klachten te verminderen. Ik zal je geen valse beloftes doen: mindfulness is geen wondertruc die de suïcidaliteit ineens als sneeuw voor de zon kan laten verdwijnen. Maar het kan wel helpen om de klachten met iets van een derde te doen verminderen. Dat kan dus precies het verschil maken tussen daadwerkelijk een einde aan je leven maken en je gewoon even een paar dagen ontzettend klote voelen.
Dus realiseer je dat de gevoelens die je hebt tijdelijk zijn. Je voelt je nu zo. Maar volharding wordt uiteindelijk echt beloond. Je bent het sowieso waard om dat nog te blijven proberen.
Als de gevoelens écht te overweldigend worden: probeer dan gewoon even het gratis telefoonnummer van zelfmoordpreventie 0800 - 0113 te bellen. Via dat telefoonnummer staan er aardige, intelligente en meelevende mensen voor je klaar om je door die zware momenten heen te praten.
Op hun website kun je ook zelfstandig oefeningen doen of meer informatie lezen; voor als je geen zin hebt om te bellen.
www.113.nl