1 Keer wiet roken 14 jaar

Ik moet een verslag maken voor school, en mijn vraag was. Ik heb nu 1 keer geblowd, en ik ben 14 jaar.

Ik zou graag willen weten wat dit voor gevolgen heeft, op korte en lange termijn.

Ik zie op internet alleen gevolgen van Verslaafden, of mensen die elke week wiet roken. Ik hoor ook van mensen om mij heen dat wiet eigenlijk niet zo slecht voor je is als mensen zeggen op het nieuws.

Simpel gezegd: Kan iemand mij vertellen wat 1 keer wiet roken op je 14de voor gevolgen heeft, lange termijn als korte termijn.

Hardcore_frk

Badass junkie
Ik denk dat je hierdoor nooit meer je school zult kunnen afmaken. Daarnaast zul je last houden van ernstige concentratieproblemen en stemmingswisselen, door aantasting van hersenen op deze jonge leeftijd.

Nee, grapje natuurlijk! Ik blow al vanaf mijn 14e zowat iedere dag, ben nu flink in de 30 en heb mijn school afgemaakt, gestudeerd en heb een goede baan. Zorg ervoor dat je gewoon alle noodzakelijke dingen blijft doen en niet lui wordt. Dan kun je prima af en toe van een lekkere joint genieten!

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ik denk dat je hierdoor nooit meer je school zult kunnen afmaken. Daarnaast zul je last houden van ernstige concentratieproblemen en stemmingswisselen, door aantasting van hersenen op deze jonge leeftijd.

Nee, grapje natuurlijk! Ik blow al vanaf mijn 14e zowat iedere dag, ben nu flink in de 30 en heb mijn school afgemaakt, gestudeerd en heb een goede baan. Zorg ervoor dat je gewoon alle noodzakelijke dingen blijft doen en niet lui wordt. Dan kun je prima af en toe van een lekkere joint genieten!
Dit lijkt me weer te ver de andere kant op. Blowen terwijl je niet volgroeid bent is niet goed voor de ontwikkeling van je hersenen.

Aan de andere kant denk ik dat 1x wiet roken niet veel verschil zal maken.

@Chr1sje124 Misschien is het een idee om bij het Trimbos-instituut (van de drugsinfolijn) informatie op te vragen? Of bij een huisarts? Die kunnen je vast beter informeren dan wij, en zo'n goede bron gebruiken zorgt ongetwijfeld voor een hoger cijfer.

Dit lijkt me weer te ver de andere kant op. Blowen terwijl je niet volgroeid bent is niet goed voor de ontwikkeling van je hersenen.

Aan de andere kant denk ik dat 1x wiet roken niet veel verschil zal maken.

Misschien is het een idee om bij het Trimbos-instituut (van de drugsinfolijn) informatie op te vragen? Of bij een huisarts? Die kunnen je vast beter informeren dan wij, en zo'n goede bron gebruiken zorgt ongetwijfeld voor een hoger cijfer.
Ja, ik zie ook op het internet dat ze niet eens zeker weten of wiet schadelijk is voor het lichaam, alleen als je verslaafd word en daardoor minder kan doen en niet kan slapen etc. maar omdat wiet meestal met tabak word gemixt gaan ze er vanuit dat het evenveel problemen veroorzaakt als tabak. Door 1 keer wiet roken kunnen de hersenen zich nog opnieuw ontwikkelen.

Is het dan ook zo dat je meer verslaafd word aan wiet als je stoned gaat slapen? Omdat je dan stoned moet inslapen, in plaats van dat je overdag stoned bent?

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ja, ik zie ook op het internet dat ze niet eens zeker weten of wiet schadelijk is voor het lichaam, alleen als je verslaafd word en daardoor minder kan doen en niet kan slapen etc. maar omdat wiet meestal met tabak word gemixt gaan ze er vanuit dat het evenveel problemen veroorzaakt als tabak. Door 1 keer wiet roken kunnen de hersenen zich nog opnieuw ontwikkelen.

Is het dan ook zo dat je meer verslaafd word aan wiet als je stoned gaat slapen? Omdat je dan stoned moet inslapen, in plaats van dat je overdag stoned bent?
Dat zou kunnen, maar volgens mij is men het er wel redelijk over eens dat het niet goed is voor een zich nog ontwikkelend brein.

Dat laatste zal alleen gelden als je er een gewoonte van maakt om te blowen zodat je kan slapen. Dan wordt het lastig slapen zonder.

Maar zoals ik al zei zou ik een meer betrouwbare bron zoeken dan een paar mensen op een forum. Je ziet nu al dat je tegengestelde reacties krijgt.

Zweevteev

Wijs gebruiker

Eén keer wiet met tabak roken zal echt minimale schade doen op de langere termijn, maar de bijdrage van wiet aan die schade heeft ook heel erg veel te maken met hoe de wiet gebruikt wordt. Bij roken met tabak komen er heel veel giftige stoffen vrij, doordat de tabak en wiet verbrand worden in plaats van gewoon verhit. Er komen al heel wat minder giftige stoffen, zoals koolstofmonoxide, vrij als je wiet verdampt i.p.v. verhit. Hoe dat met tabak zit weet ik niet, maar van 1 sigaret roken hangt je leven nou ook weer niet meteen aan een zijden draadje.

Om je vraag te beantwoorden: het maakt je afhankelijker, omdat je in slaap vallen begint te associëren met wiet roken en het op een gegeven moment steeds moeilijker wordt om nog in slaap te kunnen vallen zonder.

GoldenGrow

Bewuste gebruiker
Het beste is om te wachten tot je minimaal 18 bent. Jouw hersenen zijn nu volop in ontwikkeling en studies tonen aan dat cannabis de ontwikkeling van jonge hersenen negatief beinvloed

Roello

Newbie
Ik zou zeggen, hou het voor wat het is en maak er geen gewoonte van. Dat is waar wiet mis gaat en dat kan al heel snel op jongere leeftijd. Komt een beetje neer op wat GoldenGrow zegt. Als je ook nog verslavingsgevoellig bent: niet met sukkels omgaan waarbij het alleen maar om 1 ding gaat in het leven. Zijn allemaal neppe verdoofde lui. Het ga je goed.

PuurNatuur

Newbie
Ik moet een verslag maken voor school, en mijn vraag was. Ik heb nu 1 keer geblowd, en ik ben 14 jaar.

Ik zou graag willen weten wat dit voor gevolgen heeft, op korte en lange termijn.

Ik zie op internet alleen gevolgen van Verslaafden, of mensen die elke week wiet roken. Ik hoor ook van mensen om mij heen dat wiet eigenlijk niet zo slecht voor je is als mensen zeggen op het nieuws.

Simpel gezegd: Kan iemand mij vertellen wat 1 keer wiet roken op je 14de voor gevolgen heeft, lange termijn als korte termijn.

Goed dat je dit durft te vragen, maar ik zou zeggen: zorg er de volgende keer voor dat je het niet achteraf hoeft te vragen. Persoonlijk maak ik er een gewoonte van om me heel goed op te zoeken wat de effecten en risico's zijn. Dan weet je van tevoren wat je kunt verwachten en hoef je je achteraf geen zorgen te maken.

14 is wel erg jong overigens. Maar als je het bij deze ene keer laat is er verder niks aan de hand denk ik. Het aller aller beste is om pas na je 22/23e te experimenteren met drugs. Dan zijn je hersenen helemaal volgroeid namelijk. Maarja, wie ben ik om je tegen te houden om het voor die tijd te doen. Alcohol mocht in mijn tijd al vanaf je 16e. Doe het in ieder geval met mate.

Vchip

Badass junkie
Blowen op vroege leeftijd word vaak in verband gebracht met het ontwikkelen van een psychotische kwetsbaarheid. Veel mensen die op jonge leeftijd hebben geblowt, krijgen jaren later badtrips ervan; angst, achterdocht - na het blowen..

Zou je op school richten. Vind iets wat je interessant vind en zorg dat je er meer over te weten komt. Drugs kun je beter gaan gebruiken als je wat ouder bent. En ik zou niet gaan roken, de wiet zou ik in een maaltijd verwerken of er thee van zetten. Zou het verder houden met truffels en destructieve drugs laten voor wat het is; coke, speed.. Mdma zou ik niet vaker dan 1x in de drie maanden gebruiken.

Stoppen met wiet kan psychotische klachten veroorzaken. Wiet kan zorgen voor achtervolgingsangst, wanen, denken dat iedereen naar je kijkt als je over straat loopt, sociale angst, pleinvrees. Het kan zorgen voor een lage bloedsuiker waardoor je paarse lippen krijgt en heel bleek word. Hou altijd een snicker bij de hand als je blowt of wat aadrink.

Mensen zeggen creatief te worden van wiet. Het verhoogd introspectie wat, je kan er goed hard op trippen als je het puur rookt of eet. Als je een kleine pan in een grote pan zet, en je doet water in de onderste laag van de grote pan, dan is het makkelijk om op zo'n manier hasj of wiet in een vet te verwerken. Je doet een laag boter, magraine, kokosvet in de kleine pan en daarin doe je verkruimelde wiet of hasj. JE laat dit staan en wacht tot het helemaal is gesmolten. De thc is erin opgelost en je hebt nu hele sterke thc boter. Je een paar druppels is voldoende om er 5uur lang op te trippen. Een thc trip is lichamelijk ook erg heftig en psychisch. Doe voorzichtig en verzin manieren om te doen als je slecht gaat; lauw douchen, frisse lucht scheppen, helder licht aandoen, dansen op rustgevende muziek. In het ergste geval knal je er wat etizolam erin om de scherpe randen er vanaf te halen. En anders is het uitzitten, want hoe jij je nu voelt is maar tijdelijk.

Door elke dag te blowen stagneert je emotionele ontwikkeling. Dit is iets wat ik vaak deskundigen heb horen zeggen over "probleem"kinderen die op jonge leeftijd zijn begonnen met blowen en nu 25 jaar oud zijn. Doordat hun ontwikkeling stil heeft gestaan, zijn ze emotioneel gezien nog erg kinds. Wat ik doe is blowen of hasjboter gebruiken, er een aantal dagen goed op trippen en dan 3 maanden nuchter leven waarbij zelfs alcohol en caffeine uit ten boze is.

gebruiker292744

Bewuste gebruiker
Het beste is om te wachten tot je minimaal 18 bent. Jouw hersenen zijn nu volop in ontwikkeling en studies tonen aan dat cannabis de ontwikkeling van jonge hersenen negatief beinvloed
25 bedoel je, wanneer ze niet meer nieuwe hersencellen bijmaken. Het enge is ook dat als je hersenschade op hebt gelopen door drugs je het nooit zal weten sinds je niet meer weet hoe het voelt om geen hersenschade te hebben.

GoldenGrow

Bewuste gebruiker
25 bedoel je, wanneer ze niet meer nieuwe hersencellen bijmaken. Het enge is ook dat als je hersenschade op hebt gelopen door drugs je het nooit zal weten sinds je niet meer weet hoe het voelt om geen hersenschade te hebben.
tuurlijk zou dat het best zijn, 18 is wel een punt waarop de basis “fundering” van de hersenen grotendeels volgroeid zijn maar nog wél zullen door ontwikkelen. Vandaar het aanraden om op zijn minst te wachten tot je 18e, immers ben je dan (als het goed is) capabel genoeg om overwogen keuzes te maken.

Amisulpride

Experimenterende gebruiker
Je brein ontwikkelt zelfs tot je 25ste als je echt veilig wil zijn. Dit is als iemand in je familie schizofrenie heeft iets om te overwegen

Bovenaan